Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2749
Fikk et spm idag av en kompis idag ang windows 10 og re-installasjon når den tiden kommer.

Han har oppdatert til windows 10 fra w8 og så begynte tanken på hvordan en re-installasjon vil fungere når tiden kommer hvor det er nødvendig.
Etter litt googling så fant jeg ikke ut av dette sånn uten videre.

Har gjort det samme selv og oppdatert til w10 fra w8 og etter en sjekk så ser jeg at lisens-koden ikke er som den var. Etter å ha sjekket alle PC-ene mine så ser jeg at alle lisens-kodene har blitt erstattet med en ny en.
Tilfeldigvis den samme lisens-koden...

Noen som kan sjekke om dette har skjedd hos dere også? Å hvis dere har flere PC-er om lisens-koden er den samme?


Ved en re-installasjon vil denne nye lisens-koden virke da eller må man begynne sirkuset med w8 for å så oppdatere til w10?

Noen som vet?
I settings har du mulighet til å kjøre en full reset av operativsystemet som er samme som en clean install. Bruk denne. Da beholdes lisens og aktiveringsstatus.
Sist endret av danielsk; 23. august 2015 kl. 17:17.
Om Windows 10 er aktivert nå så er det ikke noe problem med clean install fra f.eks. minnepinne, om du av ulike årsaker ikke kan bruke Windows sin egen resetfunksjon. Du trenger ikke skrive inn noen key, og Windows 10 kommer til å være aktivert når du er ferdig. HW-IDen er tydeilgvis lagret hos Microsoft.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Om Windows 10 er aktivert nå så er det ikke noe problem med clean install fra f.eks. minnepinne, om du av ulike årsaker ikke kan bruke Windows sin egen resetfunksjon. Du trenger ikke skrive inn noen key, og Windows 10 kommer til å være aktivert når du er ferdig. HW-IDen er tydeilgvis lagret hos Microsoft.
Vis hele sitatet...
Dette trodde jeg også, men når jeg gjorde en clean install av windows 10 etter å ha oppgradert fra 8.1 og verifisert at windows var aktivert, ville hverken laptopen eller desktopen min aktivere seg, selv etter flere dager. Jeg tok kontakt med microsoft support og de bekreftet at lisensen ikke var gyldig og kunne ikke hjelpe meg. Så jeg måtte reinstallere 8.1 på nytt og deretter oppdatere til 10 en gang til. Sløste vekk en hel dag på det. Så anbefaler å IKKE stole på at det ordner seg hvis du prøver å reinstallere fra scratch, og heller unngå det.
Sist endret av Grix; 23. august 2015 kl. 18:00.
Hvis lisensen er koblet til HW så kan det bli et problem for meg i det minste.
Bygger egne PC-er og oppgraderer med jevne mellomrom.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Hvis lisensen er koblet til HW så kan det bli et problem for meg i det minste.
Bygger egne PC-er og oppgraderer med jevne mellomrom.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at dette blir ett problem. Jeg byttet nylig hovedkort, og da mistet jeg aktivering. Serial key ble banned. Ringte MS, ingen hjelp å få. Fikk beskjed om at oppgraderingen bandt lisensen til hw, og hvis jeg byttet HK var det samme som en ny pc, ergo ny lisens påkrevd. Ble derfor pirataktivering for min del.
Sist endret av danielsk; 23. august 2015 kl. 19:02.
Sitat av Grix Vis innlegg
Dette trodde jeg også, men når jeg gjorde en clean install av windows 10 etter å ha oppgradert fra 8.1 og verifisert at windows var aktivert, ville hverken laptopen eller desktopen min aktivere seg, selv etter flere dager. Jeg tok kontakt med microsoft support og de bekreftet at lisensen ikke var gyldig og kunne ikke hjelpe meg. Så jeg måtte reinstallere 8.1 på nytt og deretter oppdatere til 10 en gang til. Sløste vekk en hel dag på det. Så anbefaler å IKKE stole på at det ordner seg hvis du prøver å reinstallere fra scratch, og heller unngå det.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke et sekund på at du har hatt aktiveringsproblemer, hele oppgraderings- og aktiveringsprosessen er veldig preget av «Your mileage may vary». Så ja, det er nok ikke så problemfritt som jeg først skisserte det for alle.

I mitt tilfelle har det hvertfall fungert gull, jeg har hatt Windows 7 Pro 64-bit og Windows 8 Pro 64-bit på ulike maskiner, aktivert med nøkkel fra Microsoft DreamSpark. Disse har både latt seg oppgradere og clean installe. I ene tilfellet puttet jeg faktisk i en helt tom SSD før jeg installerte Windows 10 Pro 64-bit (på en maskin som tidligere var oppgradert fra W7), og det fungerte helt fint.

Sitat av danielsk Vis innlegg
Kan bekrefte at dette blir ett problem. Jeg byttet nylig hovedkort, og da mistet jeg aktivering. Serial key ble banned. Ringte MS, ingen hjelp å få. Fikk beskjed om at oppgraderingen bandt lisensen til hw, og hvis jeg byttet HK var det samme som en ny pc, ergo ny lisens påkrevd. Ble derfor pirataktivering for min del.
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hva slags nøkkel du hadde til Windows 7/8, kan det hende det vil fungere å aktivere Win 7/8 på det nye hovedkortet først, for så å oppgradere til Windows 10. Min erfaring er at telefonaktivering (den automatiske svareren de har) gjør susen på nøkler som allerede er brukt på annen maskinvare, men som nå skal brukes på annen maskin pga. kassering/oppgradering.
Ja, jeg har også flere Win7 nøkler liggende, men jeg orker ikke å ta runden med formatering -> win 7 -> win 10, igjen. Så da ble den enkleste metoden brukt denne gangen. Telefonaktivering hjalp dessverre ikke med Win10, koden ble avvist og jeg ble satt videre til kundeservice.
Hvis man støter på problemer da, kan man eventuelt installere w8 lisensen man har og eventuelt oppgradere til w10 igjen eller blir w8 lisensen ugyldig etter første oppgradering til w10??
Sitat av danielsk Vis innlegg
Ja, jeg har også flere Win7 nøkler liggende, men jeg orker ikke å ta runden med formatering -> win 7 -> win 10, igjen. Så da ble den enkleste metoden brukt denne gangen. Telefonaktivering hjalp dessverre ikke med Win10, koden ble avvist og jeg ble satt videre til kundeservice.
Vis hele sitatet...
Siktet til telefonaktivering av Win7/8

Lattergal: Lisensene blir ikke ugyldige, så det skal i utgangspunktet fungere.
trykk på "win tasten" og skriv "notepad" og trykk enter. Kopier inn teksten under:
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windo ws NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function
Vis hele sitatet...
Velg fil - > Lagre som annet. "licencekey.vbs"
Kjør filen og du vil få opp en meldigsboks med lisensnøkkelen din. Testet på win 10, men ikke sjekket om det er samme nøkkel som hørte til win 7.

EDIT: Det lurer seg med ett mellomrom i ene linjen i quote boxen som ikke skal være der.. MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Kilde
Sist endret av suppesos; 27. august 2015 kl. 19:22.
Jeg fant min i RegEdit etter mye Googling, men husker ikke hvordan.

Det å finne en .iso fil var heller ikke bare bare. Skal ikke være lett.
Sitat av Source Vis innlegg
Det å finne en .iso fil var heller ikke bare bare. Skal ikke være lett.
Vis hele sitatet...
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10 ?