Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 973
Jeg har lagt ned mye tid og tanker på å tenke på og lese ulike teorier om psykologi og menneskets adferd. Dette er den beste helhetsbeskrivelsen jeg har vært borti om hvordan mennesket fungerer og utvikles psykologisk. Den er solid underbygget av tiår med forskning, og den både samsvarer og forklarer mange av mine egne erfaringer under oppveksten.
Gordon Neufeld er en kanadisk utviklingspsykolog som bygger videre på og utvider Bowlby's tilknyttingsteori med støtte fra andre områder som nevropsykologi og evolusjonær psykologi.
Hans teorier dekker et bredt område; psykisk helse, følelsesmessige relasjoner, oppvekst, tenåringsopprør, mobbing, utdanning, missbruk, oppmerksomhetsproblemer, selvskading, vold, med mere.

Han er en god foreleser som legger frem materialet med solid og logisk underbyggelse både fra vitenskap og forskning, og fra sine egne erfaringer både under hans egen oppvekst, og under hans flere tiår av arbeid med barn og ungdommer. Flere ting han legger fram er kontroversielle i det vestlige samfunnet, og går på tvers av verdier og metoder vi har ansett som den beste måten å gjøre ting på. Mye av det vi gjør kan være direkte skadelig for barns følelsesmessige og sosiale utvikling, og fører til ting som tenåringsopprør (noe han på en meget bra måte forklarer at slett ikke er en del av naturens orden), mobbing (heller ikke noe som "bare skjer") og andre psykiske problemer som er økende i dagens samfunn tross vår materielle velstand.

Hen legger frem den enorme viktigheten av en følelsesmessig velstand, som vi på mange områder ofrer eller saboterer til fordel for ting som egentlig betyr mye mindre.

For alle som er interessert i barn, utdannelse, foreldreskap og/eller sosiologi så anbefaler jeg sterkt å se hans forelesninger. Denne er den første jeg så, og legger frem grunnstenene i teoriene på en veldig bra måte. Det er hundre velinvesterte minutter: https://www.youtube.com/watch?v=UlMkWJY5T_w

Jeg finner forelesningen om hva som gjør barn til mobbere spesielt fascinerende. det er første gangen noensinne jeg har hørt en teori som engang er i nærheten av å faktisk forklare, og ikke bare fordømme, hva som skjer: https://www.youtube.com/watch?v=q7mznfMI1T4

Heri tror jeg nøkkelen ligger ikke bare i å stoppe mobbing, men også til hvordan ekstremisme og verdenskonflikter oppstår. Årsaken til mobbing er noe som til stor del blir oversett i diskusjonen, og de gjengse metodene for å bekjempe mobbing er på grunn av dette virkningsløse eller direkte skadelige. Han tar opp flere eksempler på dette.
Særlig anektdoten helt på slutten av forelesningen berørte meg dypt, der han forteller hvordan han fikk en tidligere gjengleder til å slippe taket om sin agressjon.

Han har skrevet en helt lysende bok om foreldreskap, utdanning og barneoppdragelse sammen med Dr. Gabor Maté. På engelsk heter den "Hold on to your kids", jeg fant ikke den norske tittelen men på svensk heter den "Våga ta plats i ditt barns liv". Denne boken har lært meg mye om min egen oppvekst og den jeg er idag, den har hjulpet meg å bli en enda bedre stefar til tenåringen hjemme, og har hjulpet meg å forstå dybden av det følelsesmessige helvetet hun gikk igjennom (som førte til blandt annet selvskading) når foreldrene skilte lag.

Jeg vil gå så langt osm å si at alle som har barn, har hånd om barn, utdanner barn, eller er i tankene om å skaffe barn, bør lese denne boken.

Dr. Gabor Maté er lege og pykolog som har arbeidet mye med rusmissbrukere og deres mentale problemer, og hans forelesninger er også vel verd å se. Sammen med Gordons teorier kan man få et helt annet bilde av hvordan rehabilitering av kriminelle og rusmissbrukere må gjøres, for at det skal fungere.