Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1372
Da har min fem år gamle gaming PC tatt kvelden. Nærmere sagt så er det skjermkortet som har tatt kvelden. Hvis jeg skal bytte skjermkort, bør jeg bytte hovedkort og CPU. Hvorfor ikke da bare kjøpe en helt ny?
Min forrige PC bygget jeg selv, med god hjelp av en venn. Denne gangen tror jeg at jeg skal overlate byggingen til ekspertene på Komplett.

Når det kommer til Hardware så har jeg null peiling. Jeg vet hva et hovedkort er, jeg vet hva et skjermkort er, men jeg aner ikke hva som er bra, og hva som er dårlig. Jeg antar at i7 er bedre en i5, selv om noen påstår at du kan få i5 som er like bra som i7. Jeg har virkelig null peiling.

Jeg har sett litt på denne her: https://www.komplett.no/komplett-gam...-pro-v20/10994
med disse delene: https://www.komplett.no/k/shoplist.a...A-9DD7F0E6C3D3

Absolutt maks jeg vil ut med er 20k. Jeg vil helst ha en maskin rundt 15k. Denne ligger på 17k, noe som går under maksimumsbeløpet.
Hva synes dere om denne maskinen/delene? Som sagt så skal denne maskinen brukes hovedsaklig til gaming, men til tider også videoredigering.
Jeg ønsker å spille de nyeste spillene på så god oppløsning som mulig, i alle fall Anno 2205, Fallout 4, og Mafia 4.

Er det mulig å få en like kraftig maskin, til en litt billigere penge? Ønsker helst å holde meg rundt 15k, selv om 17k ikke er noe problem. (Ønsker ikke å gå så veldig ned i pris hvis kvaliteten synker veldig )

Er det noen deler her jeg absolutt burde bytte ut?

Er det en annen PC/deler du heller ville anbefalt?


Takker og bukker for svar på forhånd!
Sist endret av Prentasid; 17. august 2015 kl. 23:28.
Hva med å gå opp ett hakk på ram? DDR4?
Trådstarter
72 2
Tenkte å bruke https://www.komplett.no/komplett-gam...-pro-v20/10994 som grunnpakke, og der var visst ikke DDR4 tilgjengelig.
Prøv å velg en dyrere, og skaler deg ned istedet?
Trådstarter
72 2
Da må jeg nesten få noen til å gjøre det for meg (Fikk en venn av meg til å sette sammen denne listen), for jeg aner rett og slett ikke hva jeg burde ha, og hva jeg ikke burde ha. Hva er egentlig forskjellen på DDR3 og DDR4?

Uheldigvis er det ikke mulig å velge bort produkter fra den listen. Jeg har to fungerende RAM-brikker på 16GB totalt. I stedet for å kaste dem, så kan jeg vell koble dem til maskinen for å få 32GB totalt, selv om det absolutt ikke er nødvendig? Vil 32GB DDR3 få samme effekt som 16GB DDR4?
Nå er jeg litt rusten på PC-bygging, men mener DDR4 er raskere enn DDR3. Øker du fra 16 til 32 øker du kapasiteten, ikke hurtigheten. Om du skal bruke brikker du har fra før må du passe på at de støttes av hovedkortet og at de er de samme som de nye du skaffer. Sansynligvis vil du ikke får bruk for 32GB ram uansett.
Hvis formålet er spilling, ville jeg unngått Core i7-4970S. S er endelsen som brukes på lavspenningsprosessorene, så den yter dårligere og kan heller ikke overklokkes med multiplikator. Ville heller satset på Core i7-4790K, som har ganske mye høyere klokkefrekvens ut av boksen, i tillegg til å kunne overklokkes en god del mer. Men nå som Skylake er ute ville jeg egentlig kikket på Core i5-6600K til ditt bruk. Du sparer en god del penger på det uten å egentlig tape noe særlig ytelse.

Trenger du forresten Blu-ray-brenner? I mange tilfeller er dette bare bortkastede penger, med tanke på at du får lastet ned alt av spill gjennom Steam og tilsvarende tjenester uansett.
Trådstarter
72 2
Takker for svar!
Da har jeg fått byttet ut CPU, samt noen andre deler.

Her er versjon 2: https://www.komplett.no/k/shoplist.a...4-EA8A6A7DFCA8

Jeg fjernet også Blu-ray-brenneren. Det er virkelig noe jeg ikke trenger, og da kan jeg heller bruke pengene på vannkjøler i stedet.
Sist endret av Prentasid; 19. august 2015 kl. 11:01.
Ville selv fjernet vannkjøleren, billigere psu(med god kvalitet), fjerne ekstra ramen siden du allerede har 16 gigs(som er mere enn nok) og evt kjøpe i5 prosessor med mindre du holder på med video redigering og slikt(I5 4690k eller 6600K)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av tvi016 Vis innlegg
Ville selv fjernet vannkjøleren, billigere psu(med god kvalitet), fjerne ekstra ramen siden du allerede har 16 gigs(som er mere enn nok) og evt kjøpe i5 prosessor med mindre du holder på med video redigering og slikt(I5 4690k eller 6600K)
Vis hele sitatet...
Skal du kjøpe deler og bygge selv da?