Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 12889
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Hallais! Ser ut som noen ikke får en notification om at Windows er klar til å oppgraderes, så tenkte jeg bare skulle vise hvordan jeg fikk det til å installeres med en gang. Du har sikkert lagt merke til at du har fått en ekstra mappe i C:, som heter "$Windows.~BT" og er på rundt 6GB. Likevel får man ikke klarsignal til å oppgradere. Det fikk iallefall ikke jeg. Dette er ikke vanskelig å fikse, og tar bare 1-2 minutter.

Steg 1: Reserver Windows 10

Om du ikke har gjort det fra før av, reserver Windows 10. Dette gjør du ved å trykke på denne knappen i nedre høyre hjørne av pc-en:
http://c.s-microsoft.com/nb-no/CMSImages/GetStartedApp_Image_1x.jpg?version=fb71e4a9-d58c-2bf0-31d8-c96605b4ab2a.jpg
Klikk deg gjennom instruksjonene. Etter du har gjort det bør det komme opp at Windows varsler deg når oppdateringen er klar til å installeres.

Om du ikke har denne knappen, bør du åpne windows update og installere alle oppdateringene du ikke har installert. Da burde knappen dukke opp.

Steg 2: Start nedlastingen
Windows 10 har lastet ned i bakgrunnen, men det orker ikke å fortelle deg at det er klart til å installeres, og når du åpner setup.exe i Windows~BT-mappa, får du bare en errorkode. Her er en metode som tvinger det til å installere med en gang:

1. Gå til C: \Windows\SoftwareDistribution\Download og slett alt i mappa. Ikke selve mappa, men alt i mappa.
2. Åpne cmd som Administrator (Guide - W8/8.1 og W7)
og skriv inn "wuauclt.exe /updatenow" og trykk enter. Åpne Windows Update, og nå skal W10 starte nedlastingen.
http://i.imgur.com/92aSYuV.gif
Ja, det kan se litt tregt ut, jeg trodde flere ganger selv at noe stoppet å virke, men etterhvert fortsatte det igjen. Da skal du endelig få drømmebeskjeden:
http://i.imgur.com/e6eFgy6.png

FAQ:
Q: Mister jeg alt hvis jeg oppgraderer til W10?
A: Nei, du beholder alle dine gamle filer og spill når du oppgraderer. Har testa spill selv, og de funker akkurat som de skal. Om du vil, kan du formatere harddiskene i installeringsprossessen, men da må du velge det.

Q: Er det helt gratis?
A: Ja.

Q: Hvilken versjon får jeg?
A: Denne tabellen burde vise deg hva du får:
http://rack.3.mshcdn.com/media/ZgkyMDE1LzA2LzAxL2ZkL3dpbmRvd3MxMHZlLjI1NTk0LnBuZwpwCXRodW1iCTEyMDB4OTYwMD4/fb992477/a30/windows-10-versions.png

Q: Jeg vil ha Windows 10, men har Windows XP/Vista/ingen Windows i det hele tatt. Hva gjør jeg?
A: Du kan enten kjøpe det, eller delta i Insider Preview, som da medfører at du blir Microsofts beta-tester for nye oppdateringer og patcher, mot at du får W10 gratis.

Håper dette er til hjelp for noen
Sist endret av Attila; 30. juli 2015 kl. 17:08.
Bra initiativ!

Et alternativ er å laste ned Media Creation Tool fra Microsoft: https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10

Denne lar deg gjøre følgende:
1) Oppgradere til Windows 10
2) Lage USB-stick med Windows 10
3) Lage ISO med Windows 10

Du får valgt språk, utgave og 32-bit/64-bit i verktøyet når du lager ISO eller USB-stick. Ved oppgradering kan det hende du får problemer med at den vil legge inn norsk Windows 10 selv om du allerede har tidligere versjon på engelsk. Dette er ganske fjollete gjort av de som laget verktøyet, så greieste workaround er da å oppgradere fra ISO/USB-stick istedenfor.

En liten notis: Lenken tar deg direkte til ISO-nedlasting om den åpnes på Mac/Linux, men til Windows er Media Creation Tool like greit å bruke siden du kan lage iso med den uansett)


En ting jeg har observert er at flere får samme key når de oppgrader til Windows 10. Min Pro fikk nøkkelen VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T, og jeg er ikke den eneste i følge Reddit. Med denne kan jeg nå tydeligvis omgå å måtte gå via Win7/8 i tilfelle jeg må starte med blank disk på en tidligere oppgradert maskin.
Sist endret av Nichotin; 31. juli 2015 kl. 12:20. Grunn: Endring pga. språkkluss med Media Creation Tool.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Med denne kan jeg nå tydeligvis omgå å måtte gå via Win7/8 i tilfelle jeg må starte med blank disk på en tidligere oppgradert maskin.
Vis hele sitatet...
Tråden du linka til sier det samme; "After you successfully complete an upgrade, Microsoft will have your HWID stored in their activation servers you can just skip product key entry during clean installation later (you'll automatically be activated under the generic key)."
Ganske handy!
Dette fungerte ikke for meg står bare mislykket.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Dette fungerte ikke for meg står bare mislykket.
Vis hele sitatet...
Fordel om du kommet med litt flere detaljer, slik som hva du har prøvd, hvor du får feilmelding og den faktiske feilmeldingen.

Har du testet å lage en USB-stick og oppgradere med denne?

Attila: Så det nå, veldig neat! Ganske stilig med automatisk aktivering uten å ha skrevet inn key manuelt, det skjedde på en virtuell maskin jeg installerte i går.
Sist endret av Nichotin; 30. juli 2015 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hadde piratkopi av windows 8.1 og fikk "legit" versjon av windows 10 pro. Takk Microsoft! Var enkelt, reserve seg mot oppdateringen - Installere via windows update. Er ganske fornøyd så langt, ingen problemer og alle spill og programmer fungerer akkurat som før!
Fungerte ikke for meg heller.

Til å begynne kan jeg starte med å si at Windows~BT-mappa jeg har bare er på 1,44 gb, så det kan virke som om min windows ikke har lastet ned alt som skal til. Hadde reservert W10 fra før, så knappen var til stede.

Sletta alt i download-mappa som guiden tilsier, kjørte commanden men når jeg går i windows updater så finner den ingen ny oppdatering.
Ser jeg i update-loggen så ser jeg dette:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Upgrade to Windows 10 Home

Installasjonsdato: ‎30.‎07.‎2015 20:42

Installasjonsstatus: Mislykket

Feildetaljer: Kode 80246010

Oppdateringstype: Viktig

Install the next version of Windows.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av chiyoko Vis innlegg
Fungerte ikke for meg heller.

Til å begynne kan jeg starte med å si at Windows~BT-mappa jeg har bare er på 1,44 gb, så det kan virke som om min windows ikke har lastet ned alt som skal til. Hadde reservert W10 fra før, så knappen var til stede.

Sletta alt i download-mappa som guiden tilsier, kjørte commanden men når jeg går i windows updater så finner den ingen ny oppdatering.
Ser jeg i update-loggen så ser jeg dette:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Upgrade to Windows 10 Home

Installasjonsdato: ‎30.‎07.‎2015 20:42

Installasjonsstatus: Mislykket

Feildetaljer: Kode 80246010

Oppdateringstype: Viktig

Install the next version of Windows.
Vis hele sitatet...
Prøv på nytt, og denne gangen kjør commanden 2 ganger.Husk å kjøre cmd som admin Si fra hvis det ikke funker og gjerne oppgi hvilken feilkode du får!
Jeg få kun ny kommandolinje når jeg prøver dette i CMD(admin)
1: skriver inn detaljene
2:åpner windows update
3:søker nye oppdateringer
4:etter å ha startet søket, trykker jeg enter i CMD (igjen, ingen feilkode/melding, kun ny linje) og update gir samme beskjed som før: Windows 10 er reservert, vi gir beskjed når blablabla.
Sist endret av random42099; 30. juli 2015 kl. 21:04.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg få kun ny kommandolinje når jeg prøver dette i CMD(admin)
1: skriver inn detaljene
2:åpner windows update
3:søker nye oppdateringer
4:etter å ha startet søket, trykker jeg enter i CMD (igjen, ingen feilkode/melding, kun ny linje) og update gir samme beskjed som før: Windows 10 er reservert, vi gir beskjed når blablabla.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke ha Update åpen når du skriver inn kommandoen, og trenger heller ikke søke etter oppdateringer. Slett alt i mappa, skriv inn kommandoen som admin og så åpne Update. Si fra hvis du støter på problemer.
Sitat av Attila Vis innlegg
Prøv på nytt, og denne gangen kjør commanden 2 ganger.Husk å kjøre cmd som admin Si fra hvis det ikke funker og gjerne oppgi hvilken feilkode du får!
Vis hele sitatet...
Nå skjedde det noe spennende her.

Første gangen jeg prøvde dette på nytt, var det en mappe i Windows\SoftwareDistribution\Download som jeg ikke fikk slettet fordi filene var i bruk. Samtidig så jeg at $Windows.~BT nå var blitt på 6 gb fra 1,44 som den var første gangen.

Etter en liten stund fikk jeg slettet mappen i download og fulgte stegene. Laster nå ned w10.

Om det var den første runden som satt i gang nedlastning av filene i $Windows.~BT vet jeg ikke, men noe skjedde fra første til siste forsøk.
Sist endret av chiyoko; 30. juli 2015 kl. 21:24.
noen som har prøvd med windows 7 fra bukta med DAZ loader?.
Sitat av Attila Vis innlegg
Du trenger ikke ha Update åpen når du skriver inn kommandoen, og trenger heller ikke søke etter oppdateringer. Slett alt i mappa, skriv inn kommandoen som admin og så åpne Update. Si fra hvis du støter på problemer.
Vis hele sitatet...
Da har jeg prøvd det også, samme resultat. Ingen feilbeskjeder, kun ny kommandolinje. Forsøkt å lukke update og CMD, så slette filer for så å starte cmd i admin på nytt, kjøre komandoen og så åpne update etterpå. Samme resultat, reservert, men blabla.

Edit: ser ut til at det er de samme 2 filene som ligger der hver gang jeg sletter (etter første gangen, admin merket ved siden av slett osv.)
Sist endret av random42099; 30. juli 2015 kl. 22:06.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Da har jeg prøvd det også, samme resultat. Ingen feilbeskjeder, kun ny kommandolinje. Forsøkt å lukke update og CMD, så slette filer for så å starte cmd i admin på nytt, kjøre komandoen og så åpne update etterpå. Samme resultat, reservert, men blabla.

Edit: ser ut til at det er de samme 2 filene som ligger der hver gang jeg sletter (etter første gangen, admin merket ved siden av slett osv.)
Vis hele sitatet...
Bare last ned media tool som nichotin linket til. Fungerte for meg.
Nå har jeg fått det til her. Men det ser ikke ut som grafikk driverne er installert ordentlig. Den bruker bare integrert grafikk nå.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Edit: ser ut til at det er de samme 2 filene som ligger der hver gang jeg sletter (etter første gangen, admin merket ved siden av slett osv.)
Vis hele sitatet...
Ligger det filer igjen i mappa? Hvorfor får du ikke slettet dem? Mappa må være helt tom for at det skal funke.
Sitat av chiyoko
Etter en liten stund fikk jeg slettet mappen i download og fulgte stegene. Laster nå ned w10.
Vis hele sitatet...
Flott at det funket etterhvert

Sitat av Oleee Vis innlegg
Nå har jeg fått det til her. Men det ser ikke ut som grafikk driverne er installert ordentlig. Den bruker bare integrert grafikk nå.
Vis hele sitatet...
Ta først en tur innom Windows Update, om det ikke funker, last ned GeForce Experience om du har nVidia eller AMD sine drivere om du har det. Bra at det virket for deg også
Sist endret av Attila; 30. juli 2015 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kompatibelt
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oleee Vis innlegg
Ikke kompatibelt
Vis hele sitatet...
Det problemet kom opp på meg også, fordi Windows Update prøvde å installere en driver. Restart maskinen og prøv igjen, da funket det på meg.
Sist endret av Attila; 30. juli 2015 kl. 22:50.
Det er én ting jeg lurer på angående oppgradering av litt eldre Windows til WIn 10. Hvis jeg nå skulle andre på denne oppgraderingen, har jeg da fortsatt gyldig Win 7 eller Win 8(.1) produktnøkkel? Altså at jeg kan installere disse litt eldre senere, istedet for Win 10?
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er én ting jeg lurer på angående oppgradering av litt eldre Windows til WIn 10. Hvis jeg nå skulle andre på denne oppgraderingen, har jeg da fortsatt gyldig Win 7 eller Win 8(.1) produktnøkkel? Altså at jeg kan installere disse litt eldre senere, istedet for Win 10?
Vis hele sitatet...
Fra Windows 10 FAQ:

"Kan jeg gå tilbake til den forrige versjonen av Windows hvis jeg ikke liker Windows 10?

Ja, selv om vi tror du kommer til å like alle funksjonene til Windows 10, har du én måned på deg etter oppgraderingen til å gå tilbake til den forrige versjonen av Windows på enheten."
Selv venter jeg til service pack 1 er klar. Har sluttet helt å oppgradere på release. Enten det er Linux eller windows. Ett par måneder ut så er alt så mye bedre. Og jeg blir mer fornøyd fordi alt bare virker og jeg slipper å feilsøke
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
noen som har prøvd med windows 7 fra bukta med DAZ loader?.
Vis hele sitatet...



lurer jeg også på
Sitat av Xernox Vis innlegg
Bare last ned media tool som nichotin linket til. Fungerte for meg.
Vis hele sitatet...
Det jeg ønsker er en clean install, og frykter derfor å bli stoppet av manglende lisensnøkkel, er det et problem om jeg bruker USB som medie?

Filene dukker opp i mappa etter at jeg har startet Windows update igjen, så de er borte når jeg kjører kommandoen, merkelig nok.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det jeg ønsker er en clean install, og frykter derfor å bli stoppet av manglende lisensnøkkel, er det et problem om jeg bruker USB som medie?

Filene dukker opp i mappa etter at jeg har startet Windows update igjen, så de er borte når jeg kjører kommandoen, merkelig nok.
Vis hele sitatet...
Oppgrader først, last ned et program som finner nøkkelen for deg (bare for sikkerhetsskyld, du trenger ikke den). Så når du har oppgradert reseter du PCen. Da blir det clean.

Jeg oppgraderte med media toolen og den brukte ingen USB. Den installerte rett fra SSDen.
Sist endret av Xernox; 31. juli 2015 kl. 15:39.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Oppgrader først, last ned et program som finner nøkkelen for deg (bare for sikkerhetsskyld, du trenger ikke den). Så når du har oppgradert reseter du PCen. Da blir det clean.

Jeg oppgraderte med media toolen og den brukte ingen USB. Den installerte rett fra SSDen.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ihvertfall w10, men får ikke aktivert. Etter å ha snakket med support så er det (naturligvis) et kjent problem som vil løse seg selv etter updates gjennom w-update. Takk for hjelpen
Brukte Mediatool, lagde USB-boot, gikk fra win7 premium til win10 uten problemer, ikke spørsmål om serial engang.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
laster ned nå. håper det går smertefritt
Hei! Har installert win 10 men hvordan ordner jeg skjermkort driver?? Har et zotac gtx 790 nvidia, kan noen hjelpe ?? :O
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av monoxide Vis innlegg
Hei! Har installert win 10 men hvordan ordner jeg skjermkort driver?? Har et zotac gtx 790 nvidia, kan noen hjelpe ?? :O
Vis hele sitatet...
Kjør Windows Update, installer alle oppdateringene som er der, restart pcen, last ned GeForce Experience, åpne det og installer de siste driverne. Fiksa mine iallefall, har 970.
Sist endret av Attila; 31. juli 2015 kl. 22:28.
Sitat av monoxide Vis innlegg
Hei! Har installert win 10 men hvordan ordner jeg skjermkort driver?? Har et zotac gtx 790 nvidia, kan noen hjelpe ?? :O
Vis hele sitatet...
Sikker på at det er GTX 790 du har? Det eksisterer etter det jeg vet ingen GTX 790. Uansett, om det er et relativt moderne GeForce-kort du har kan du bruke siste Windows 10-driver:
http://www.geforce.com/drivers/results/87783
780* beklager, godt noen følger med hehe. Takk for tipset, det funka!
Sist endret av monoxide; 31. juli 2015 kl. 22:37.
Hvordan en tar clean install, om det er "stabilt" eller om en klager over den beryktede startknappen og slike ting kommer litt i andre rekke hos meg. Når en leser slike linjer:


“We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services.”

da begynner jeg å bli skeptisk. Selv slår jeg ett slag for privatlivet denne gangen her.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nå har jeg ihvertfall w10, men får ikke aktivert. Etter å ha snakket med support så er det (naturligvis) et kjent problem som vil løse seg selv etter updates gjennom w-update. Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
Legg til nøkkelen på nytt så skal du få aktivert den. Jeg hadde også problemer med å aktivere, så la jeg til nøkkelen på nytt og da funka det.
Noen som har erfaring med å oppgradere Win 8.1 Enterprise? Jeg måtte manuelt oppgradere fra 8.0 til 8.1 via USB-stick og ISO, siden 8.1-oppgraderingen aldri kom i AppStoren til Microsoft. Har heller ikke denne knappen for å "reservere" Win10, så antar at jeg må oppgradere manuelt igjen. Hadde vært greit å gå en lettere vei for en gangs skyld.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Noen som har erfaring med å oppgradere Win 8.1 Enterprise? Jeg måtte manuelt oppgradere fra 8.0 til 8.1 via USB-stick og ISO, siden 8.1-oppgraderingen aldri kom i AppStoren til Microsoft. Har heller ikke denne knappen for å "reservere" Win10, så antar at jeg må oppgradere manuelt igjen. Hadde vært greit å gå en lettere vei for en gangs skyld.
Vis hele sitatet...
Du får dessverre ikke dette tilbudet siden Enterprise er utelatt

"Enkelte utgaver er utelatt fra tilbudet: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise og Windows RT/RT 8.1"
Sitat av Xernox Vis innlegg
Legg til nøkkelen på nytt så skal du få aktivert den. Jeg hadde også problemer med å aktivere, så la jeg til nøkkelen på nytt og da funka det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nøkkel, det er en laptop hvor operativsystem var ferdig installert, uten CD'er etc. (nei det står ikke på esken eller uner maskinen slik det gjorde før, dette er visst vanlig. Kanskje jeg kan ta kontakt med komplett for å få nøkkel?)
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg har ikke nøkkel, det er en laptop hvor operativsystem var ferdig installert, uten CD'er etc. (nei det står ikke på esken eller uner maskinen slik det gjorde før, dette er visst vanlig. Kanskje jeg kan ta kontakt med komplett for å få nøkkel?)
Vis hele sitatet...
Neida bare last ned et program som finner nøkkelen for deg.
Her er nøklene til Windows 10. Trenger ingen program for det.

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7
Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT
Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD
Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY
Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

På windows 7/8/8.1 fungerer det litt annerledes.
For de av dere som sliter med "80240020" feilkode, uten at de vanlige løsningene funker (Slette alt i "CWindows\SoftwareDefinitions\Download".

Gå inn i Registry, under "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersio n\WindowsUpdate\OSUpdate" og lag en DWORD 32 verdi med navn "AllowOSUpgrade" og sett verdien til "1". Dette løste ihvertfall problemet for meg umiddelbart.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Neida bare last ned et program som finner nøkkelen for deg.
Vis hele sitatet...
Forslag til program? kan hende min google-fu er litt rusten, men finner bare guider og de er til eldre versjoner windows
Sitat av sweem Vis innlegg
Her er nøklene til Windows 10. Trenger ingen program for det.

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7
Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT
Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD
Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY
Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

På windows 7/8/8.1 fungerer det litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Da har jeg prøvd alle sammen, Home som jeg mener jeg skal ha ser ut til å være den samme som lå inne fra før. Support mener det vil fikses i e kommende update og at OS er knyttet til min konto, så jeg er ikke videre bekymret, men hadde jo vært fint å få det fikset
Sitat av sweem Vis innlegg
Her er nøklene til Windows 10. Trenger ingen program for det.

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7
Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT
Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD
Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY
Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

På windows 7/8/8.1 fungerer det litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Ehm alle personer har egen nøkkel? Det der er ikke slik min nøkkel ser ut.
Sist endret av Xernox; 4. august 2015 kl. 22:52.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ehm alle personer har egen nøkkel? Det der er ikke slik min nøkkel ser ut.
Vis hele sitatet...
Ikke når det kommer til gratis oppgraderingen i alle fall. Selv har jeg den nevnte pro nøkkelen. Hvor finner du nøkkelen din hen forresten?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
...
Et alternativ er å laste ned Media Creation Tool fra Microsoft: https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10
...
Ved oppgradering kan det hende du får problemer med at den vil legge inn norsk Windows 10 selv om du allerede har tidligere versjon på engelskk. ...
Vis hele sitatet...
Fikset dette selv det å gå til:
-Control Panel-Region and language-Location->Velg USA
-Control Panel-Region and language-Administrative-Change system locate-> Velg USA
Fikk etter det valget om å oppgradere og beholde BÅDE filer OG programmer, samt at Win 10 ble engelsk (Før det fikk jeg bare beholde filer for den ville bytte til norsk win (noe jeg absolutt ikke har lyst til)
-Dette ved valget "Upgrade this PC" direkte fra Media Creation Tool
Sitat av sweem Vis innlegg
Ikke når det kommer til gratis oppgraderingen i alle fall. Selv har jeg den nevnte pro nøkkelen. Hvor finner du nøkkelen din hen forresten?
Vis hele sitatet...
Ved å laste ned en key finder. Jeg har ikke den nøkkelen.
Nå er Windows Oppgradert her. Jeg slapp å aktivere Windows etter Oppgraderingen.
Sitat av Attila Vis innlegg
Fra Windows 10 FAQ:

"Kan jeg gå tilbake til den forrige versjonen av Windows hvis jeg ikke liker Windows 10?

Ja, selv om vi tror du kommer til å like alle funksjonene til Windows 10, har du én måned på deg etter oppgraderingen til å gå tilbake til den forrige versjonen av Windows på enheten."
Vis hele sitatet...
Hva betyr dette egentlig? En har en mnd å gå tilbake til den forrige versjonen på enheten, hva skjer etter det? Kan en ikke bruke den tidligere lisensen? Av Windows 8.1 pro fullversjonen (retail) får en da Windows 10 pro OEM versjonen. For på Windows 10 gratis oppgraderingen kan en ikke flytte lisensen over til en annen maskin.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Hva betyr dette egentlig? En har en mnd å gå tilbake til den forrige versjonen på enheten, hva skjer etter det? Kan en ikke bruke den tidligere lisensen? Av Windows 8.1 pro fullversjonen (retail) får en da Windows 10 pro OEM versjonen. For på Windows 10 gratis oppgraderingen kan en ikke flytte lisensen over til en annen maskin.
Vis hele sitatet...
Jo, men etter 30 dager slettes Windows.old-mappa, så de gamle filene slettes. Skal du nedgradere må du sannsynligvis kjøre en W8 clean install.
Sitat av 240turbovo Vis innlegg
lurer jeg også på
Vis hele sitatet...
oppdaterte nå uten noe problem.
Selv har jeg aldri brukt Windows update alternativet, men lagde en iso fil ut av Windows BT mappen som jeg har brukt på flere maskiner, som har fungert knirkefritt. Forsøkte å fornye/tilbakestille maskinen men det gikk til dundas og endte i blåskjerm. Har også gjort clean install, (slettet da selvfølgelig C: partisjonen), med Media Creation Tool som fungerer knirkefritt, så lenge en har tatt oppgraderingen på forhånd. Tjoa, sikkert toppers OS dette men for å si det ærlig hadde jeg samme mening om Windows 8.1 også. At det er mulighet for å gjøre en clean install av en oppgradering er helt klart en stor fordel og noe Microsoft burde ha åpnet muligheten for for flere versjoner siden.
Jeg har ikke lest alle innleggene her - langt derifra, men jeg oppdaterte 2 pc'er fra 8.1 til 10. På den første ventet jeg til jeg fikk beskjed om at alt var klart og fulgte oppskriften. På den ble det div problemer, hvor jeg blant annet måtte reinstallere Norton Security. På nr to hadde jeg ikke fått noe klarsignal enda, men hentet oppdateringen manuelt og installerte den den veien - og da fungerte alt bra med en gang! Om det var tilfeldig vet jeg jo ikke, men den manuelle metoden fungerte i hvert ikke noe dårligere :-)