Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1749
Hei freaks.

Det har seg slik at jeg studerer i utlandet og får medisiner for en diagnose jeg ble utredet for et par år siden. Det er slik at jeg opplever kraftige bivirkninger på disse medisinene, men også slik at jeg trenger dem for å komme meg gjennom studier.

Jeg kommer kun til å være hjemme i Norge i August fordi det er mye å gjøre med studier. Jeg har ringt legekontoret og spurt pent om det er mulig å henvise meg til psykiater uten at jeg møter selv, da ventetiden på svar er 3-4 uker som betyr at jeg vil ha forlatt Norge før jeg en gang kan få en hastetime (man kan få timer fortere under noen situasjoner - ellers vet jeg at det er ofte lengre ventetid)

Min fastlege er selvfølgelig på ferie, det er synd fordi jeg tror han hadde forstått situasjonen veldig godt. Resten av crewet der nekter blankt å henvise meg uten at jeg møter opp på time selv, til tross for at jeg ikke er i Norge, allerede har en diagnose, og det i praksis betyr at jeg ikke har mulighet til å få hjelp.

Jeg spurte også om det er mulig for noen i familien min å dra på vegne av meg, men det var et rungende nei til det også.

Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre i en slik situasjon som dette? Det eneste jeg kommer på er å gå privat, men flere privatbesøk til en psykiater vil vel bli en ekstremt dyr affære - noe jeg absolutt ikke har råd til.
Alle kommuner skal ha et psykiatrisk akutteam, som regel lokalisert ved et DPS. Dit kan du komme på timen, uten henvisning altså, og de har "alle rettigheter". Lykke til.
Takk for innspil Mightyflower.

Snakket nettopp med fastlegekontor, og så med DPS. Sistnevnte var veldig hyggelige og hadde veldig lyst å hjelpe, men kunne ikke gjøre det uten henvisning fra førstnevnte. Og førstnevnte mener man må stille personlig til henvisning, til tross for at dette kun er en formalitet da jeg allerede har diagnose, så det virker ganske håpløst. Hadde hjulpet om fastlegen ikke var på ferie selvfølgelig.

Forresten, så tviler jeg på at min situasjon regnes som akutt nok til å trappe opp der og si jeg vil prøve nye medisiner.
Sist endret av Picard; 30. juni 2015 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan gå privat. Siden du ønsker er endring i medisineringen så er det ikke sikkert du trenger mer enn 1 time eller 3. Private kan nok ta deg inn rimelig kjapt. Da slipper du å stresse med dette. Men husk at de fleste tar fra 800 og oppover per time. Vel verdt det om du får løst dette.

Om du finner en psykiater som ikke har refusjonsavtale så er det nok ennå større sjanse for å få ordnet time raskt

Om du finner en som har avtale så betaler du maks til frikortet.

Her er oversikt fra helse sørøst:
http://www.helse-sorost.no/pasient_/...espesialister_
Sist endret av frtoretang; 30. juni 2015 kl. 16:06.
Hvis du trenger en medikamentell vurdering av psykiater vil det ta lenger tid dersom du trapper opp hos en privat som ikke kjenner deg fra før. Du må fremskaffe dokumentasjon på diagnosen du har fått i det offentlige helsevesenet. Det er viktig, ellers må den private utrede først. Det kan ta tid.

Dersom du har en kjent diagnose som du tidligere har fått behandling for i spesialisthelsetjenesten er det aller beste at du får time hos den som diagnositserte deg, eller i det minste samme DPS.

Det bør forsåvidt også være mulig for deg å få tilsendt dokumentasjonen til landet du studerer i, og oppsøke hjelp der. Som Norsk statsborger (og student) bør du ha gode forsikringer og muligheter til det.
Om du ringer DPS eller tidligere behandler så kan du få utskrift av journal og evt. epikriser om du har vært innlagt. Det er et skjema som må fylles ut men kanskje kan de maile det til deg og du kan fakse det inn? Tar 3-4 uker å få dette så om du er kjapp å bestiller nå så har du det til det tilbake i Norge. Om du tar med alt av historikk og behandling, diagnose og medisinliste til ny behandler så bør det gå rimelig greit å få byttet medisiner.
Kanskje du kunne ringt til f.eks Volvat? Og tatt en time over telefon? Koster litt. På forhånd kunne du fått utskrift av din journal sendt til Volvat? Ikke mulig det går, prøver bare tenke utenfor boksen
Må du gå ruta via fastlegen? Jeg ser for meg at du har krav på lege der du studerer, og at det hvertfall går an å finne ut av det ved studiestedet ditt eller noe sånt. Hvilket land er det snakk om?