Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1297
Tar t-bane stort sett daglig, og da både i tunnel og oppå bakken.

Ved brann kan det bli stor røykutvikling (giftige gasser fra materiell og kabler etc).
Noen som tenker over hvor farlig dette kan være?

Jeg har ikke noe problem med å se for meg at jeg kan løpe den ene eller andre veien i tunnellen selv om det sikkert ikke er lov, men det gir man blaffen i ved sånne situasjoner (og jeg vet at det er 750 volt i sideskinna...).

Hvis røykens retning er lett å observere så løper man naturligvis motsatt, men hva hvis det er stillestående....er det viftesystem eller naturlig trekk?

For mitt vedkommene er det snakk om strekningen mellom Majorstua og JB-torget.
Er ikke veldig kjent med t baner egentlig. Men vil tronde har noe vifte system i tunnelene slik at de iallefall kan prøve å få røyken ut av tunnelen. Problemet er kanskje å få aktivert disse raskt nok, skal ikke mye co2 til før man svimer av og dør.
Hvis du ikke har blitt kasta rundt av at toget (eventuelt) kræsjet, og/eller hverken har

- svimt av,
- brukket/brukne bein,
- bekymringer for hvorvidt de andre ombord klarer seg (greit nok),
- problemer med å komme deg ut (f.eks. pga. at toget ligger på siden eller opp-ned), eller
- er stiv av skrekk,

så er det jo bare å ta seg en joggetur i den retninga som virker mest fornuftig, og holde hodet under røyken hvis mulig.

Ettersom du tenker såpass nøye over dette at du lager en tråd på det, vedder jeg et vått håndkle på at du ikke ville vært i stand til å jogge tilfeldig ut av tunnelen hvis en slik situasjon oppstår. Det gjelder også undertegnede, selv om det sikkert ville ha føltes veldig befriende.
Sist endret av immolo; 5. juni 2014 kl. 10:34.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Tar t-bane stort sett daglig, og da både i tunnel og oppå bakken.

Hvis røykens retning er lett å observere så løper man naturligvis motsatt, men hva hvis det er stillestående....er det viftesystem eller naturlig trekk?

For mitt vedkommene er det snakk om strekningen mellom Majorstua og JB-torget.
Vis hele sitatet...

Såvidt meg bekjent er det installer vifter blant annet på Valkyrien, det er også nødutganger hver XTe meter og tørropplegg for brannvesenet. Selv ved strømbrudd kan toget kjøre videre ut av tunnellen. Ved brann er policy at toget kjører til nærmeste stasjon for evakuering. Skulle uhellet være ute så hør på føreren, han sier ifra når fet eventuelt er trygt å gå ut i sporet.
Enig med UE-land over, hør på føreren. T-banen er dobbeltsporet, så sjansene for sammenstøt er ytterst minimale. Det er heller brann i selve togsettet (motorbrann) som er sannsynlig, ev. brann på en av stasjonene (selv om det er lite der som kan brenne).

Du trenger ikke bekymre deg over disse tingene noe særlig, men er du som meg som liker å være forberedt, så har du noen fakta her. Skrev nylig en artikkel om temaet :P Det er tre trusler med brannrøyk: 1) giftig gass, 2) varme fra røyken og 3) dårlig sikt. Den største faren med CO2 er ikke kvelning, men at den stimulerer til raskere pust, som gjør at du inhalerer mer av den giftige røyken.

Gå som hovedregel i motsatt retning av røyken, med mindre det er en nødutgang kort avstand medvinds. Du kan sjekke vindretningen ved å slippe ned noen opprevne papirbiter og se hvor de faller. Det har vært tunnelbranner i Europa hvor man plutselig har endret vindretningen på viftene underveis i brannen.

Hold deg unna alt som kan lede strøm. Såvidt jeg vet er det bare "tredjeskinna" (den gule) som har kjørestrømmen, men hvis toget har sporet av, krasjet, eller kjørt på noe, kan strømmen overføres til skinnene.

Nei, nå slutter jeg å skrive, ellers vil dette utvikle seg til en avhandling...
Avhandlinger er bare fint det, Peerulvulv - så lenge det er faktabasert og ikke synsing.