Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5083
Som noen av dere sikkert har lagt merke til har Aftenposten bestemt seg for at informasjon og nyheter bare er for de med penger, å laget en grense for hvor mange artikler det er lov til å lese hver uke (8). Måten å "bypasse" dette på, er så simpelt som å ikke la Aftenposten lagre cookies. Men selv en så triviell ting som dette virker det som flertallet av den norske befolkning ikke får til å gjøre. Så, går det an å lage ett program som automatisk disabler cookies for en nettside? Det må da være en enkel oppgave tenker jeg, så finnes det noen tutorials eller slikt der ute som kan lære meg hvordan jeg gjør det? xD

Visst noen synes dette høres gøy ut står de selvfølgelig fritt fram til å gjøre de selv også, hehehe..
nå leser jeg så sjeldent norske nyheter at jeg allerede har fått muskelminnet til å huske ALT D + CTRL C + CTRL SHIFT N + CTRL V de få gangene jeg får "du har lest dine 8 bla bla..."
Ikke faen om jeg gidder å skripte noe som krever vedlikehold når det er så enkelt å bare åpne et inkognitovindu og åpne aftenposten der..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst mange plugins for det, og dei fleste nettlesere har innebygd funksjonalitet for å svarteliste småkaker frå ei bestemt nettside. Bruker du Chrome kan du t.d. lukte på Vanilla Cookie Manager.

Å modifisere den til å passe tar deg neppe veldig mange minutter.
http://freak.no/forum/showpost.php?p...8&postcount=22
Sitat av nso Vis innlegg
Userscript for å fjerne paywall på aftenposten.no:

For Chrome:
1. Høyreklikk på følgende lenke og last ned til lokal fil: https://gist.github.com/anonymous/d4...er2000.user.js
2. Åpne følgende adresse i Chrome: chrome://extensions/
3. Drag'n'drop filen du lastet ned inn i Chrome-vinduet.
4. Dat's it.

Source code: https://gist.github.com/anonymous/d493a2e6d08abda47081
Vis hele sitatet...
ja, fullt klar over at det er så enkelt, men det er bare det at det er så mye lettere å spre om man har en enkel skript til det. Poenget var å gjøre slik at alle som har pc kan bypasse grensen. Greit nok at alle vi her vet hvor enkelt det er, men feks. morra mi fikk det jo ikke til.
Det er jo bare og åpne privat økt.
Tror ikke noen gidder å lage et script for å omgås dette. Er jo bare å slette alle cookies som tilhører aftenposten.no når du blir blokkert, eventuelt bare lese aftenposten.no i privat modus.
Sitat av Rød Vannmelon Vis innlegg
ja, fullt klar over at det er så enkelt, men det er bare det at det er så mye lettere å spre om man har en enkel skript til det. Poenget var å gjøre slik at alle som har pc kan bypasse grensen. Greit nok at alle vi her vet hvor enkelt det er, men feks. morra mi fikk det jo ikke til.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ødelegge for alle? De som har kunnskapet til det kan lese gratis nyheter, de som ikkje har det må betale. Hvis det blir lansert et plug-n-play script og det blir populært så vil nok aftenposten bli nødt til å endre på systemet dem bruker i dag. Dem skal tross alt tjene penger på å selge nyheter.

EDIT: Selv om det bestandig vil være mulig å finne en vei rundt slike sperrer, så vil det bli færre å færre som klarer det, etterhvert som vanskelighetsgraden stiger.
Sist endret av 0xFF; 19. mai 2014 kl. 01:00.
Jeg ser ikke problemet? Jeg har åpnet sikkert snart 30 artikler bare i dag fra Aftenposten og har ikke fått noe melding om dette.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Tror ikke vi unge +/- 20år trenger å være så bekymret for bypass ift Aftenpostens artikler i disse eksamensperiode-tider. Selv om AP er en av landets mer seriøse aviser så er pokker også mye møl, mange artikler laget kun for å generere klikk.

Sier ikke de er på nivå med Db/VG, men seriøst noe har vært råttent i og galt med norsk media de siste 5-10 årene. Jeg er hvertfall blitt mer og mer selektiv på hva jeg leser.
Hvordan er finans avisen og dagens næringsliv i forhold?
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Hvorfor har de ikke bare valgt samme modell som TEK nettverket - der du må se på reklame for å lese artiklene? Jeg har ihvertfall ikke funnet noe måte å unngå reklamen der.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet? Jeg har åpnet sikkert snart 30 artikler bare i dag fra Aftenposten og har ikke fått noe melding om dette.
Vis hele sitatet...
Samme her. Åpnet nettopp 15 forskjellige artikler på Aftenposten sine nettsider uten VPN eller noe triks, og det kom ikke opp noen sperre.
Man trenger ikke noen plugin eller whatever for å blokkere cookies i Chrome. Det er bare å:
1. Åpne innstillinger
2. Vis avanserte innstillinger
3. Innstillinger for innhold
4. Administrer unntak
5. Legg til [.*]aftenposten.no og velg "Blokker" under adferd
6. Ferdig
Alternativt rett og slet abonnere på avisen..

Det koster noen kroner -

men du støtter den 4. statsmakt -
og får lese ALT.

:-)
Noen som vet hvordan man omgår DB og VG sine sperrer for artikler da? Det hender det er noe interessant der, som nå som jeg vil lese om Hells Angels..