Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 19245
Først må jeg bare si at jeg kjenner meg veldig igjen. Ønsker selv å jobbe minst mulig, for mest mulig penger. Jobber gjerne 60 timer uken om lønnen er på 1 mill, men aller helst minst mulig jobb og mest mulig liv. Men du har nok et litt større problem som burde blitt fikset først, virker i alle fall sånn..

Og etter du har blitt kvitt dopbruken, og fortsatt føler deg likedan, så vil jeg tro data og tlf er din vei. Det fins for eksempel telefonselgere som jobber på provisjon, og som kan jobbe fra hvor de vil.
Finn på noe smart å selge på nett. Start en nettside. Vær smart og finn på noe. Eller bare følg etter noen som allerede har funnet på noe som du kan stjele markedet av.

Personlig har jeg driftet en nettside og det var greit chill. Etter en drøy mnd med 10-12t daglig arbeid var siden oppe og gikk, og brukte så 3-6t pr dag. 4-6 dager i uken. Holdt på i litt over to år, med til sammen rett i overkant av 400.000,- i pluss etter skatt. Ikke allverdens med penger det, ville nok blitt mere etterhvert da slikt tar tid, men hadde masse fritid, og kunne dra med meg pcn på utenlandsturer og jobbe der. Men så fikk jeg samboer, kjøpte hus og trengte mere sikre penger og ble da et vanlig A4-daglig leder menneske. Synes ikke det er gøy eller spesielt givende med A4-jobben, men man må ha penger til det livet man har valgt å leve.
Trådstarter
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Det gjør poenget mitt enda bedre, bruk den LILLE tida du har til overs på noe du liker å drive med. Hva som helst for å gjøre DIN dag bedre.

Igjen meg selv som eksempel: 15minutters spasertur kan gjøre underverker på humøret mitt. Prøv det!

Edit: ikke bruk rusmiddler for å gjøre dagen bedre (har gjort det selv, og det hjelper lite)
Vis hele sitatet...
Jeg har bikkje og det hjelper utrolig på humør og litt på tiltaksevnen. Verre med de dagene jeg har dårlig samvittighet for hunden i tillegg, da.

Sitat av GotCandy Vis innlegg
Nei, dette er en svært dårlig idé. Å drive for seg selv krever normalt svært mye arbeid for å få ting til å gå rundt. I tillegg kommer det stressmomenter inn, som kan være tøffe å takle, som for eksempel uforutsette utgifter, kunder som ikke betaler regningen sin. Stressmomenter som kan være tøffe å takle.

Jeg har tidligere også drevet for meg selv, og i løpet av en fireårsperiode hadde jeg ikke en eneste uke sammenhengende ferie. Det er gjerne ikke slik at "om det tar av" så kan du "sitte på rævva". Da krever det som oftest enda mer tilstedeværelse av deg. Så hele eget firma-tanken tror jeg du kan slå fra deg.

Nå skal jeg ikke forsøke å fremstå som noen hobbypsykolog, men en av fordelene med nettforum at de gir meg muligheten til å være besserwisser om deg som person, uten å aldri ha møtt deg.

For meg virker det som at du har helt andre problemer enn lange arbeidsdager, og tøff jobb. 10 timer arbeid om dagen blir man selvfølelig sliten av, men husk på at nordmenn er de som jobber minst i Europa, veldig mange rundt om kring jobber minimum 10 timer om dagen.

For meg virker det mer som om du har et pille- og livsstilproblem. Hvis du sovner med en gang du kommer hjem fra jobb, og sover fra fredag til søndag de fleste helger, så er det noe alvorlig galt med deg - og du burde oppsøke en lege umiddelbart.

Og det virker også som du at du har hatt disse problemene over en lengre periode. Du har hoppet av et medisinstudie, studert et halvt år psykologi, nesten fullført et år kjemi og har noen strøfag på si. For meg virker det omtrent som at du har brukt studietiden din på piller og soving, og hoppet av når det (naturlig nok) har blitt for tøft.

Jeg synes ikke du burde ta ett års ulønnet permisjon for å "studere" igjen nå. Du sier det jo selv, du har søkt deg inn på en enkel utdanning uten oppmøteplikt, sånn at du i praksis kan ha fri og "gjemme problemene bak studiene en stund". Du må heller ta tak i problemene dine!

Du har en oppfattelse av at den eneste grunnen til å oppsøke lege med problemene dine er hvis du hadde vært ute etter å blitt arbeidsufør. Det er jo bare tull - skal du bli frisk, så må du faktisk ta tak i problemene dine. Vi har en raus sykemeldingsordning her i landet, benytt deg av den! Ta også en prat med arbeidsgiveren din etter at du har vært hos legen, slik at du kan få tilrettelagt arbeidsdagen bedre, slik at du raskere kan bli frisk. Å ta opp enda mer studielån for å kunne ligge hjemme og sove i enda et år er kun en utsettelse av problemene dine, som får store økonomiske konsekvenser.

Det er faktisk helt normalt å gå i kjelleren psykisk. Jeg har selv vært svært langt nede, og enormt psykisk sliten. Å være åpen om dette for omgivelsene er det som har fått gløden frem i meg, og i dag fungerer jeg veldig bra. Men jeg er veldig bevist på å unngå mye stress over lengre perioder, da jeg vet at jeg kan havne i kjelleren igjen da.

Det er faktisk ikke flaut å "gå på veggen". I Norge er det et stort tabu. Gjennom min familie har jeg stor erfaring med akkurat dette. Og når jeg forteller min families historie så får jeg som oftest høre at "ja, det har jeg også opplevd".

Du er nødt til å ta grep for å kunne bli bedre, uansett hvor tøft det måtte virke og ta initiativet til hjelpen. På generelt grunnlag er det tre ting du må huske, som er veldig viktig for en god livssituasjon: Søvn, mat og mosjon. Nok søvn, sunt kosthold og trening er svært viktig for å kunne opprettholde en god psykisk helse.
Vis hele sitatet...
Takk for godt og støttende innlegg. Tror derimot du ikke forstår helt. Jeg har en fysisk diagnose og jeg kommer ikke til å bli frisk.

Midt oppe i alt dette, så har jeg jo psykiske problemer. Virkelig. Men det bunner i at jeg ikke får nok hvile og fordi jeg stapper i meg medisiner fra helvetet for å fokusere. Egentlig burde jeg ikke ta avgjørelser i den psykiske formen jeg er i nå. Derfor trenger jeg fri.

Målet mitt er ikke å "sitte på rævva", det er å gjøre noe jeg liker på mine premisser. Tror jeg har sagt det før, men jeg kan fint jobbe f.eks. 6 timer om dagen. Det er mer enn full stilling. Noen dager kan jeg jobbe mer, noen dager mindre. Slik la jeg også opp studietiden (så godt jeg kunne). Medisin har vært det jeg egentlig har studert, det meste andre har vært for å holde Lånekassen fornøyd (og ansiktet utad). Piller har vært brukt til noen grad, men kun til eksamener og slikt.

Slik som det er nå, så må jeg jobbe minst 8 timer sammenhengende og jeg må være 100 % konsentrert. Det ikke uten mye hjelp fra reseptblokken og store konsekvenser for fritid.

Den eneste tanken som holder meg oppe, er at jeg om få uker kan legge bort pillene når jeg vil og ta dem frem når jeg vil. Jeg kan ta én, istedet for en jævla desperat coctail. Ingen obligatoriske oppmøter jeg må bytte bort, ingen innleveringer jeg sovner fra. Ingen praksis. Ingen pasienter. Ingen mas. Alt kan gjøres når jeg er i form til det. Jeg kan besøke familie uten å føle meg dårlig og sinnsforvirret. Jeg kan dra på ferie. Jeg kan tenke klart. At det blir mer studielån, det driter jeg rett og slett i.

Likte tredje avsnittet ditt

Sitat av Bekks Vis innlegg
Ut i fra det jeg leser så virker det mest som du ikke vil. Hvor mye trener du ? Hvor mye tid bruker du med venner og familie ? For å kunne være et menneske i vårt samfunn er du nødt til å bruke fritiden din godt. Du sier det selv, du bare jobber og sover - kom deg ut! Besøk noen venner eller familie. Meld deg inn i en sportsaktivitet, det er har ikke noe å si hva du melder deg inn i, så lenge det er sosialt.

Det handler om å våkne opp og ta seg selv i nakken. De fleste har, på et eller annet tidspunkt, besøkt kjelleren, men det gjelder å komme seg opp av den så fort som mulig.

Enten dette eller så må du komme deg til en lege.
Vis hele sitatet...
Trener sjeldent når jeg jobber. Som tidligere nevnt, så gjør jeg veldig lite annet enn jobb. Det finnes jobb og det finnes mørke. Ingenting annet. Må få familie og naboer til å gå med bikkja de fleste dager, selv om jeg klarer en liten tur eller to om dagen. I helgene vekker han meg når han må ut eller er sulten. Samme i studietiden, selv om jeg da hadde mange flere våkentimer til fritid.

Det er sjeldent jeg har tid til familie og uhyre sjeldent jeg bruker tid på venner. Ble nødt til å dra på en fest forrige helg, for å beholde en av de få vennene jeg har igjen, og det var grusomt. Å måtte dra på familieting etter jobb er et mareritt! Dro til sykehuset for å treffe min nyfødte niese for noen uker siden. Alt jeg tenkte på var å komme meg hjem. Og du vil jeg skal gjøre mer av det?

Det blir litt som å råde en dehydrert person til å drikke alkohol.

Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Hvor gammel er du? Har en onkel som jobbet på båt til han var 40, ble veldig lei og ville ha forandring. Han jobber nå som radiograf og får reise rundt i verden(Russland, Canada, Usa) med pasientene. Han kjøper vell det han vil ha + han greier å forsørge ett barn. Han har også ganske mye fri.

Alt er mulig, og siden du har endel forskjellige kunnskaper er dette ekstra mulig.
Vis hele sitatet...
Vurderte radiograf her om dagen, men da må man vel jobbe sammenhengende timer?

Sitat av JayL Vis innlegg
Var jeg deg ville jeg spart opp penger og dratt på ferie med bikkja, bare hvor som helst du har lyst til å være. Så finner du ut av ting Føler jeg setter meg litt inn i hodet ditt når det kommer til dette med fritid - tid til å være deg, til å gjøre det du vil, ikke stresse. Dette kommer nok litt av dine rusproblemer, derfor jeg kjenner meg igjen.

Ta deg ferie
Vis hele sitatet...
Det blir fri nå. Det må det bare bli. Både for meg selv og pasientenes skyld. Kjenner oftere og oftere at jeg glipper med virkeligheten. Nå mener ikke jeg egentlig at jeg har et rusproblem nå, men det kan virkelig sammenliknes med en slik situasjon. Det er noen av de samme forbannede stoffene og det samme psykiske hælvete.

Sitat av HassanMofasa Vis innlegg
Først må jeg bare si at jeg kjenner meg veldig igjen. Ønsker selv å jobbe minst mulig, for mest mulig penger. Jobber gjerne 60 timer uken om lønnen er på 1 mill, men aller helst minst mulig jobb og mest mulig liv. Men du har nok et litt større problem som burde blitt fikset først, virker i alle fall sånn..

Og etter du har blitt kvitt dopbruken, og fortsatt føler deg likedan, så vil jeg tro data og tlf er din vei. Det fins for eksempel telefonselgere som jobber på provisjon, og som kan jobbe fra hvor de vil.
Finn på noe smart å selge på nett. Start en nettside. Vær smart og finn på noe. Eller bare følg etter noen som allerede har funnet på noe som du kan stjele markedet av.

Personlig har jeg driftet en nettside og det var greit chill. Etter en drøy mnd med 10-12t daglig arbeid var siden oppe og gikk, og brukte så 3-6t pr dag. 4-6 dager i uken. Holdt på i litt over to år, med til sammen rett i overkant av 400.000,- i pluss etter skatt. Ikke allverdens med penger det, ville nok blitt mere etterhvert da slikt tar tid, men hadde masse fritid, og kunne dra med meg pcn på utenlandsturer og jobbe der. Men så fikk jeg samboer, kjøpte hus og trengte mere sikre penger og ble da et vanlig A4-daglig leder menneske. Synes ikke det er gøy eller spesielt givende med A4-jobben, men man må ha penger til det livet man har valgt å leve.
Vis hele sitatet...
Hadde vært fryktelig fornøyd med 400 000 netto i en slik jobb
EDIT: Valgte å slette mitt "negative" ladet inlegg etter jeg så TS skrev om en diagnose.

Til TS: Kos deg, ta livet med ro. Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet til spania og fått meg en helt grei jobb som gir deg akuratt nok penger til å overleve.
Sist endret av CelphCrowned; 24. juli 2013 kl. 22:17.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Til TS: Kos deg, ta livet med ro. Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet til spania og fått meg en helt grei jobb som gir deg akuratt nok penger til å overleve.
Vis hele sitatet...
Er svært få jobber / gode jobber i Spania om dagen, særlig for ukjente utlendinger fra nord... Hørt om finanskrisen eller kanskje den påfølgende eurokrisen, som fortsatt går herjer Europa, eller?
Sist endret av aeon_illuminate; 24. juli 2013 kl. 22:44.
Sitat av hemulen Vis innlegg



Hadde vært fryktelig fornøyd med 400 000 netto i en slik jobb
Vis hele sitatet...

Det var nettoen på to år, altså 200k i året.
Hei, jeg tar min frihet å låner tråden din litt

Så det var en som nevnte barnevernsinstitusjoner. Jeg er 25, under utdanning og nylig flyttet til Oslo. Jeg har ingen relevant utdannelse innen helse og omsorg. Noen som har erfaring fra fra dette? Hvordan er mulighetene for å få ekstrajobber som nattevakt på diverse institusjoner som pleiehjem, eldresenter etc?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var siste skift snart overstått
Sitat av hemulen Vis innlegg
Da var siste skift snart overstått
Vis hele sitatet...
Begynner du å studere utover høsten da?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Er svært få jobber / gode jobber i Spania om dagen, særlig for ukjente utlendinger fra nord... Hørt om finanskrisen eller kanskje den påfølgende eurokrisen, som fortsatt går herjer Europa, eller?
Vis hele sitatet...
Kom ned til Spania for 5 år siden, med enveisbillett.. Hadde småjobber og familie som betalte litt de første 2 årene, og nå har jeg jobbet på samme sted i 3 år og har rundt 40 kroner i timen, mange nordmenn her nede som sier at jeg er "gal", du må ha "mer". Men som du nevner, det er krise her nede, dermed får man ikke så mye mer hvis du ikke får deg norsk arbeid.. Lettere for de som får penger fra Norge, litt mer enn 7.000 kroner i mnd tenker jeg?

Men... Jeg har vært i Norge kun 8 dager på 5 år og jeg har aldri hatt det bedre enn de siste 5 årene i livet mitt, har alt jeg trenger og har blitt økonomisk når det gjelder budsjetter og merkeklær vet jeg ikke hva er lenger.. Sitter i en shorts til 15 kroner

Mine to cent, lykke til med det du velger å gjøre hemulen..

Ha en fin helg alle sammen!
Trådstarter
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Begynner du å studere utover høsten da?
Vis hele sitatet...
Jepp

Sitat av Defman Vis innlegg
Kom ned til Spania for 5 år siden, med enveisbillett.. Hadde småjobber og familie som betalte litt de første 2 årene, og nå har jeg jobbet på samme sted i 3 år og har rundt 40 kroner i timen, mange nordmenn her nede som sier at jeg er "gal", du må ha "mer". Men som du nevner, det er krise her nede, dermed får man ikke så mye mer hvis du ikke får deg norsk arbeid.. Lettere for de som får penger fra Norge, litt mer enn 7.000 kroner i mnd tenker jeg?

Men... Jeg har vært i Norge kun 8 dager på 5 år og jeg har aldri hatt det bedre enn de siste 5 årene i livet mitt, har alt jeg trenger og har blitt økonomisk når det gjelder budsjetter og merkeklær vet jeg ikke hva er lenger.. Sitter i en shorts til 15 kroner

Mine to cent, lykke til med det du velger å gjøre hemulen..

Ha en fin helg alle sammen!
Vis hele sitatet...
Norsk lønn i billig land er notert som en god idé

Tusen takk!
Nå har jeg ikke orket å lese alle forslagene, men kommer bare med noen forskjellige greie jobber.

Grafisk designer (300000-500000 året, jobber hjemmefra, skaffer deg så mye jobber du vil selv, tar fri når du ikke har prosjekter å jobe med)

Aksjemegler (trenger egentlig ingen utdannelse, lønnen varierer, men du tjener fett hvis du blir flink)

Nettgründer (Skaff en nettsiden og prøv å finne et produkt eller 2 som kan være konkuransekraftig med andre produkter her i Norge, tung oppstart, men igjen, du tar deg fri når du vil, evt leie inn noen til å ta seg av vedlikehold for deg)

Bare noen jeg kom på nå
Synes du høres litt prippen og kravstor ut. Vet ikke hvilken oppfatning du har, men som oftest er det slik at de fleste må ta den jobben de blir tilbudt. Arbeidsmarkedet står absolutt ikke på pinne for deg.

Noen unntak finnes det, f.eks. for folk som driver for seg selv, og for folk som har en så spesiell kompetanse at de kan velge og vrake i jobber. Regner med at du ikke hører hjemme i noen av de gruppene.

Hvis du ønsker å tjene minst 250k netto, jobbe maks 6 måneder i året, ha muligheten til å jobbe hjemmefra og ha en intellektuelt utfordrende jobb er det realistisk sett ikke så mange muligheter.

Det eneste jeg kan se for meg er å starte for deg selv, f.eks. med MLM (multi level marketing), spekulere i aksjer eller poker om du har talent for det (krever kapital) eller starte egen bedrift (dette kan være hva som helst, hva er du flink til? kan du jobbe som konsulent).

Hvis du jobber innen helsevesenet kan du jo ta deg en jobb som hjelpepleier eller kanskje til og med innen administrasjon i en deltidsstilling. Ta kortvarige vikariater, og bruk resten av tiden som du vil. Dette vil antaligvis medføre en lønn lavere enn 250k.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så...oppdatering: Vært uten jobb i nesten en måned og har sluttet medisineringen. Sluttet samtidig på en medisin jeg har gått på i nesten 10 år, ved en feiltakelse. Fant ikke pillebrettet og glemte det bort, rett og slett.

Var på vei inn i et liv som ikke passet for meg og skjønner virkelig ikke hvordan jeg kom så langt før jeg forsto at noe var galt. Kjennes som å våkne etter en årelang drøm.

Studiene går overraskende bra, forholdene tatt i betraktning. Men jeg kan ikke helt se for meg veien videre. Må finne ut hvem jeg er først, for det har jeg tydeligvis glemt.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Så...oppdatering: Vært uten jobb i nesten en måned og har sluttet medisineringen. Sluttet samtidig på en medisin jeg har gått på i nesten 10 år, ved en feiltakelse. Fant ikke pillebrettet og glemte det bort, rett og slett.

Var på vei inn i et liv som ikke passet for meg og skjønner virkelig ikke hvordan jeg kom så langt før jeg forsto at noe var galt. Kjennes som å våkne etter en årelang drøm.

Studiene går overraskende bra, forholdene tatt i betraktning. Men jeg kan ikke helt se for meg veien videre. Må finne ut hvem jeg er først, for det har jeg tydeligvis glemt.
Vis hele sitatet...
du er nok ikke alene om å følt/føle det slik , lykke til med p finne deg selv
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du er nok ikke alene om å følt/føle det slik , lykke til med p finne deg selv
Vis hele sitatet...
Tusen takk Håper bare ikke jeg har gjort en kjempetabbe nå. Spesielt med tanke på medisinene. Vet ikke helt hvem jeg blir og hva som kommer til å skje.
Muligens litt ute å kjøre, muligens ikke vært klarere. Hva med fengsel? Ubegrenset tid til å lese og ubegrenset tid til å finne ut av livet.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Muligens litt ute å kjøre, muligens ikke vært klarere. Hva med fengsel? Ubegrenset tid til å lese og ubegrenset tid til å finne ut av livet.
Vis hele sitatet...
Det utsagnet høres ut som om det kommer fra en person som muligens er "litt ute å kjører" desverre.

Du trenger nok bare mer tid for å finne deg selv. Angående medisinene, snakk med lege!

Lykke til
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har roet seg nå, tror jeg. Funnet veien tilbake til en greie som egentlig er mitt sanne kall, men dette er ikke noe jeg kan tjene penger på (les: vanlig lønnsnivå). Ihvertfall ikke slik jeg vil gjøre det.

Inntektsmålet er redusert til ca. 150-200 000 netto i året. Har omtrent 150 nå, i studielån og feriejobb og jeg kan helt fint leve på dette. For alltid.

Legeyrket er et tilbakelagt stadie og helt uaktuelt. Jeg blir en helt annen person med en 8-16 (eller 8-8) jobb og ser at jeg ikke kan leve slik. Var ganske på bærtur i sommer og gikk på en smell da jeg sluttet. En salig blanding av utmattelse, medisiner, abstinenssymptomer, angst, stress og sykdom. Det nytter bare ikke.

Men jeg ønsker ikke å uføretrygde meg. Orker ikke karusellen jeg da må igjennom, orker ikke familie og venners meninger og orker ikke å leve på NAV.

Så søken etter en inntektskilde fortsetter.

Tillegg:
Prøver å Google etter ideer, men det kommer bare opp "make big money", "get rich" og sånt. Det er jo ikke det jeg vil. Vil bare tjene nok til å get by.
Sist endret av hemulen; 21. februar 2014 kl. 11:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med freelance web design? Kan sture så mye du vil hjemme å ta så mye fri du vil.
Ja du må jo lære deg koding, og en god del av det skal du bli god. Men dette er vertfall et alternativ vist du ikke vil reise hjemmefra/ta så mye fri du selv vil.
Kjøp deg en hjullaster å måk på vinteren også leier du den ut på somnern. Generelt ting du kan leie ut er jo bra
Mann, jeg vet hva du burde jobbe som!
søk jobb på www.fiverr.com, alt du trenger er en data og internett og noe du er god i, du trenger ikke være fantastisk heller, men det er en fordel visst du gjør jobben din kjapt ettersom du kan ta på deg flere oppgaver.

Om du ikke er kjent med siden så fungerer det slik at du søker på en jobb, nesten alle kommer inn, du krever ca 30 kroner for en bitteliten oppgave, det kan være hva som helst, her må nesten du finne ut hva du er god på.
Det sitter folk der som gjør små redigerings jobber i photoshop f.eks, det høres kanskje litt lite ut med rundt 30 kroner, men du skal ikke glemme at nesten alle betaler for add-ons som betyr fort 60-xxx kroner mer, jeg har ofte betalt rundt 200 kroner bare for en liten redigeringsjobb.

Etterhvert vil du få en liste med jobber som du kan gjøre akkurat når det passer deg, og bruker du 5 min på en jobb kan du jo fint klare 3-400 kroner timen så lenge du orker, det er vanlig å gi et par dager per oppdrag så du har god tid også, det finnes som regel en mulighet for å betale rundt 100 spenn for haste oppdrag. så som du ser er det potensial til å tjene mye om du er effektiv.

Jeg jobbet med dette før, jeg lagde introer på youtube kanaler til folk, på dager jeg hadde mange oppdrag kunne jeg tjene 2000 på bare et par timers arbeid.
Du blir din egen sjef, og arbeids oppgavene blir akkurat det du vil at det skal være, det er genialt for oss som ikke ønsker å være bundet til faste arbeidstider og dager.
Vurdert akademia? Dersom du er flink i faget ditt å greier å lande en stilling på universitetet tror jeg du kan leve et ganske behagelig liv. Krever selvfølgelig mye tankekraft, men du har i det minste mye frihet.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Skjønner at du vil ha mer fritid, men 5-6 månders fri per år er kanskje litt vel mye. Skal ikke komme med noen moralpek her, men det er faktisk sånn at man må jobbe for å komme noen steder her i livet. Kanskje en jobb på butikk hadde vert noe? Det finnes sikkert ledige jobber i kommunen også, f.eks det å rydde strender og uteområder. Høres kanskje litt kjedelig ut, men tenk på resultatet når du er ferdig! Et pent område som du har hjulpet å gjøre flott og tilgjengelig for andre personer, samt at du har hjulpet miljøet

Som sagt, bare forslag og veiledere!
Vis hele sitatet...
Ja, er det virkelig det? Jeg spør alle her, er virkelig 4-6mnd fri i året mye?
I mitt syn NEI. Tenk litt dypere igjennom det, vi bruker 1/3 del av livet vårt til soving, og nesten 1,5/3 til jobb! Da er det rundt 0,5-1/3 igjen til fritid, og hva er det viktigste til slutt og sist (vi skal jo dø uansett)? Jo fritid...

Jeg er veldig enig med trådstarter her, mer fri er forståelig og jeg elsker det selv! Og det er viktig! Verden/samfunnet er laget slik i dag at alle MÅ jobbe for å overleve, det er kun få mennesker som velger å leve i naturen, og de må selv ha en del vilje og skills! :P Men heldigvis finnes det jobber for mange, som er få timer til dagen, som feks en lærer. Men tenk også på dyrehager, natur lignende jobber, veiledere til fjellturer osv e.l. det kan jo også være fine jobber.

Jeg selv hater at jeg valge den utdannelsen jeg tok, og nå har jeg komt så langt i det yrke jeg er i, men jeg blir mer og mer trøtt og sliten av denne typen jobb, at jeg selv vurderer å slutte og selge hele boligen min, så tar jeg en superlang ferie! (jeg er 25 år) Jeg føler at det kan være viktigere og bedre for meg enn å bare jobbe og tjene penger for deretter å betale en haug med regninger! Jeg er singel, har ingen barn, så jeg er fri nok til å gjøre hva jeg vil. :P

Jeg er innen oljebransjen som elektriker på land, kommer ikke på tale med offshore. Så da kan jeg si at lønna er bra. Men for et hektisk miljø og stress, og så mye spørsmål om overtid! Tidligere var jeg innenfor byggbransjen.
Hater det. Jeg skulle egentlig startet med mer avanserte IT ting som jeg holdt på med selv i ung alder, da kunne jeg (hvis heldig) jobbet hjemmefra eller bygget meg opp i et IT-firma der jeg ville tjene bedre og få muligheter for flexi-tid og ferie. ^^
Hvem ønsker ikke mer fritid? Jobber på Nordsjøen lar deg jobbe i 2 uker, for å få fri i 3. Så jobber du i 3 og får fri i 2.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AnonXz Vis innlegg
I mitt syn NEI. Tenk litt dypere igjennom det, vi bruker 1/3 del av livet vårt til soving, og nesten 1,5/3 til jobb! Da er det rundt 0,5-1/3 igjen til fritid, og hva er det viktigste til slutt og sist (vi skal jo dø uansett)? Jo fritid...
^^
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide å finne ein jobb du liker da? Eg har stortsett storkost meg på jobb kvar einaste dag, og likt det eg held på med - og sett på det som ei mogelegheit til å lære nye ting, og utfordre meg sjølv. I tillegg er det faktisk nokon som er villige til å betale meg for det...
Vel, du kan faktisk få det både stille og rolig og samtidig intellektuelt krevende (i perioder), men om forholdet passer deg er det kun du som kan vite.

Eksempelvis jobber jeg turnus (en av oss må alltid være fysisk til stede på jobb/vakt) på fastlandet, så jeg er aldri mer enn 15 min unna min egen leilighet, og 95% av tiden på jobb er dødtid hvor jeg selv fyller tiden med lesing, TV-/filmtitting og litt dataspilling på egen laptop, men når alarmer først går, så er det ganske hektisk for å løse problemstillingen(e) fortest mulig. Turnusen velger vi selv, men alle (syv) jobber samme turnus, og per dags dato er det som regel aldri mer enn 3 vakter på rad, etterfulgt av 2-4 dager fri. På syv uker jobber jeg to helger (en med ettermiddag fredag + to 12 timers dagvakter på lørdag og søndag, og en med tre nattevakter på rad) En gjennomsnittlig uke uten overtid er 35.5 timer, og uten noe som helst overtid blir bruttolønnen 523k (421k grunnlønn før faste og variable tillegg). Riktignok krever jobben godkjent UPA og sikkerhetsklarering (kun Hemmelig), men i fjor var min brutto over 710k grunnet overtid, og med tanke på hvor faktisk lite jobbing jeg gjorde imens jeg var til stede på jobb (og over 35 helger med 3-4 dager langfri) så kan jeg ikke klage.
Sist endret av bashfoo; 22. februar 2014 kl. 06:32.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Hvem ønsker ikke mer fritid? Jobber på Nordsjøen lar deg jobbe i 2 uker, for å få fri i 3. Så jobber du i 3 og får fri i 2.
Vis hele sitatet...
Selv om det finnes mange rare rotasjonsordninger er det mest normale å jobbe to uker for å deretter ha fri i fire uker (evt. tre og fire annenhver).
Hei!

Jeg har lenge tenkt som deg. Så det jeg da har gjort nå i snart 4 år er å leggebort 1/3 av lønnen min og spare den gjennom aksjer og eiendomkjøp.
Jeg ligger nok nå på 1.000.000 i pluss. Jeg tenker så snart jeg kan å få meg en garasje med utleiedel eller lignende.

Og om man da investerer 10.000 hver måned ganske lurt, så vil man kunne klare å trappe ned arbeid etter hvert.

Under her er en link til noe som jeg synes alle burde forstå. Det handler nok mer om at folk ikke er villige til å spare penger hver måned og heller ønsker å forbruke fordi de "vil leve her og nå" fordi de kan dø når som helst. Men det er hver sin smak. Jeg vil sikre meg slik at jeg kan førtidspensjonere meg så tidlig som mulig.


http://www.youtube.com/watch?v=FrhouIVavk8
Sitat av geir78 Vis innlegg
Hei!

Jeg har lenge tenkt som deg. Så det jeg da har gjort nå i snart 4 år er å leggebort 1/3 av lønnen min og spare den gjennom aksjer og eiendomkjøp.
Jeg ligger nok nå på 1.000.000 i pluss. Jeg tenker så snart jeg kan å få meg en garasje med utleiedel eller lignende.

Og om man da investerer 10.000 hver måned ganske lurt, så vil man kunne klare å trappe ned arbeid etter hvert.

Under her er en link til noe som jeg synes alle burde forstå. Det handler nok mer om at folk ikke er villige til å spare penger hver måned og heller ønsker å forbruke fordi de "vil leve her og nå" fordi de kan dø når som helst. Men det er hver sin smak. Jeg vil sikre meg slik at jeg kan førtidspensjonere meg så tidlig som mulig.


http://www.youtube.com/watch?v=FrhouIVavk8
Vis hele sitatet...
Er akkurat det samme jeg tenker på, og har vært rimelig flink til å spare de siste årene. Har ikke tjent noe på aksjer, men har alle sparepengene mine på en høyrentekonto.

For meg handler det om trygghet, og jeg ser at en solid økonomi er selve grunnlaget for at jeg skal kunne trives i livet. Har nok også en drøm om å kunne trappe ned arbeidet når jeg nærmer med 60, men vi får se hvordan ting utvikler seg.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Vel, du kan faktisk få det både stille og rolig og samtidig intellektuelt krevende (i perioder), men om forholdet passer deg er det kun du som kan vite.

Eksempelvis jobber jeg turnus (en av oss må alltid være fysisk til stede på jobb/vakt) på fastlandet, så jeg er aldri mer enn 15 min unna min egen leilighet, og 95% av tiden på jobb er dødtid hvor jeg selv fyller tiden med lesing, TV-/filmtitting og litt dataspilling på egen laptop, men når alarmer først går, så er det ganske hektisk for å løse problemstillingen(e) fortest mulig. Turnusen velger vi selv, men alle (syv) jobber samme turnus, og per dags dato er det som regel aldri mer enn 3 vakter på rad, etterfulgt av 2-4 dager fri. På syv uker jobber jeg to helger (en med ettermiddag fredag + to 12 timers dagvakter på lørdag og søndag, og en med tre nattevakter på rad) En gjennomsnittlig uke uten overtid er 35.5 timer, og uten noe som helst overtid blir bruttolønnen 523k (421k grunnlønn før faste og variable tillegg). Riktignok krever jobben godkjent UPA og sikkerhetsklarering (kun Hemmelig), men i fjor var min brutto over 710k grunnet overtid, og med tanke på hvor faktisk lite jobbing jeg gjorde imens jeg var til stede på jobb (og over 35 helger med 3-4 dager langfri) så kan jeg ikke klage.
Vis hele sitatet...
Fortell meg mer om jobben og utdanning for denne typer jobb
Sitat av AnonXz Vis innlegg
Fortell meg mer om jobben og utdanning for denne typer jobb
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Network...#NOC_Engineers
(våres NOC har ansvar for både nasjonalt stamnett og nettverkene lokalt på lokasjonene som stamnett binder sammen, i tillegg til serverene og systemene som holder norsk luftrom åpent, så vi passer ikke bare på nettverk slik de fleste andre NOCer gjør)

Akkurat hva vil du vite om jobben? Vi jobber turnus døgnet rundt og utenom ordinær kontortid sitter vi som regel helt alene (snart flytter vi inn i ny NOC avbildet her)

Kan ikke komme opp med noen standard utdanningsvei for akkurat vår NOC (med unntak av meg og den ferskeste ansatte så er alle mine avløsere 45+ med veldig variert bakgrunn (både utdanning og erfaring).
Selv gikk jeg GK Elektro -> VK1 Elektronikk -> VK2 Serviceelektronikk -> Teknisk Fagskole (BTF) (Data - Drift og Sikkerhet med Programmering -> første semester på Dataingeniør (HiB) -> 1, 2 og 3 semester på Kommunikasjonsingeniør (HiB). Iløpet av siste år på BTF og første to semester på HiB (Kom.Ing) så tok jeg CCNA (to ganger siden jeg første gangen ikke fikk ta HiB sine (hånd)skriftlige eksamener (så jeg tok Cisco sine multiple choice eksamener 2 ganger og fikk derfor to identiske kursbevis).
Under studiene jobbet jeg deltid for norges nest største (på det tidspunktet) ISP som 2.linje teknisk kundeservice, men ellers hadde jeg ingen arbeidserfaring å vise til.
Han jeg nettopp var fadder for (vi må sjekkes ut før vi kan være vakthavende, og har før den tid 6 mnd opplæring med fadder) hadde en Bachelor i (Humanistisk) Informatikk fra UiB, og hadde etter studiene jobbet 11 år som loadmaster (han hadde derfor litt luftfarterfaring fra før).

Alle andre land har også lignende Com. Centre, men du trenger ikke forlate landet eller vente til vi ansetter, jeg snakker jevnlig med andre døgnåpne operasjonssentraler/NOC som f.eks. Telenor (storkunde), Statoil, Tampnett, Meteorologisk Institutt, Forsvaret.
Mange ISPer har SLA-vakter som har sovende bakvakt, men de som leverer (kritiske) samband har som regel også personer på jobb døgnet rundt (og jeg antar at de ser på like mye TV som jeg gjør på jobb).
1) Skaff deg en jobb
2) Jobb som heeeelvette i 4 mnd (overtid osv) spar 80% av lønna
3) Kjøp en flybillett til Filippinene
4) Lev som en konge i Filippinene i 1 år
5) Repeat


Mannen i gata i Filippinene tjener 2k i mnd (average), så sier seg selv at du puler 4 jenter per dag, drikker deg snyyydings 5 ganger i uka å jafser biff i sola om du skulle dratt dit med eks 80-100k