Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4615
God kveld! En venn av meg sa stolt til meg at han endelig hadde fått solgt sin PC på Finn. Han hadde fått solgt den til en fyr fra Nigeria, som skrev på dårlig norsk. Han hadde visst en norsk kone, noe som sikkert overbeviste min venn om at dette var troverdig. Jeg har rett og slett ikke ord ...

Jeg fortalte han at dette var ren svindel. Han sa at han hadde fått penger på Paypal, og at det derfor var i orden. Han hadde kontaktet Paypal, som bekreftet at pengene var klare til å bli overført; det eneste min venn trengte å gjøre, var å gi trackingnummeret til svindleren.

Og så til spørsmålet mitt: Jeg kan huske å ha lest at svindleren har muligheten til å legge inn penger på Paypal, slik at offeret tror at han har betalt. Offeret sender varen, men får ikke noe penger. Stemmer dette? Jeg er i alle fall ganske sikker på at jeg har lest noe om det.
Jeg prøvde å søke etter følgende, både på Google og Freak, men jeg fant ikke særlig mye, i alle fall ikke med netthastigheten jeg har akkurat nå.

Så, derfor håpet jeg på om noen her kunne bekrefte det jeg skriver. Stemmer det at svindleren kan legge inn penger på Paypal, slik at offeret tror at han har fått pengene?

Jeg er utrolig redd for at min venn faktisk har sendt PC-en, og at han ikke vil få et rødt øre for maskinen.
Jeg liker å hjelpe venner i nød, selv dumme og naive venner

Tusen hjertelig takk for svar!
Sist endret av Prentasid; 30. januar 2013 kl. 00:28.
Selvsagt er det et svindelforsøk. Det går visstnok ut på at man setter inn penger på Paypal som trekkes/kreves tilbake etterpå. Selv om man åpner Paypalkontoen sin og ser at pengene er der betyr det ikke at man får dem til slutt.

Edit: en annen velkjent metode er at kjøperen "ved en feil" setter inn for mye penger på kontoen og spør om man kan sende tilbake beløpet som blir til overs. Deretter trekkes den første summen tilbake av kjøperen som så forsvinner for alltid.
Sist endret av DonTomaso; 30. januar 2013 kl. 00:36.
Trådstarter
72 2
Fortalte det til ham, men han er fortsatt ikke helt overbevist. "Jeg fikk jo melding fra Paypal som bekreftet at de hadde pengene. Vi kan jo stole på Paypal." Han sendte meg til og med meldingen han fikk fra dem:

We are glad to hear from you regarding the Transaction ID: xxxxx between you and the buyer of your item .We will like to assure you that the sum of 6.700,00 NOK has been deducted from the buyer's account and has been verified with us and pending to be credited into your PayPal account in full.
We advise you to make the necessary step by getting the item posted with the post, and send us the shipment tracking number on the receipt so we can verify your part of the transaction as well as we will like to ensure maximum security for both parties and after we have verified the tracking number from you we will credit the funds immediately into your PayPal account after verification.
We advise you do this and get back to us with the shipment details though this email and we will ensure that you have a secure transaction with the buyer.
Note:We will be liable for any lose made at the end of the transaction between you and the buyer.


Thanks for Using PayPal.
PayPal Team.
Vis hele sitatet...
Han har tenkt seg bort på postkontoret i morgen. Jeg vil helst få overbevist han før den tid. Hvis det viser seg å være umulig, får han bare bli svindlet!
Sannsynligvis en stjålet konto, eller at den som har den bare trekker tilbake pengene når han har fått maskinen. Med Paypal er det slik at selger ikke har særlig mange rettigheter.

Dessuten, hvordan kontaktet han Paypal? Kompisen din altså. Meg bekjent er det ikke slik det fungerer. Fulgte han kanskje en lenke kjøperen ga?

edit: Det ser ut til at kompisen din lider av grunnleggende idioti. Muligens er tapet av en datamaskin nok til å kurere han, men sannsynligvis ikke.
Sist endret av meitemark; 30. januar 2013 kl. 00:40.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Fortalte det til ham, men han er fortsatt ikke helt overbevist. "Jeg fikk jo melding fra Paypal som bekreftet at de hadde pengene. Vi kan jo stole på Paypal." Han sendte meg til og med meldingen han fikk fra dem:
Han har tenkt seg bort på postkontoret i morgen. Jeg vil helst få overbevist han før den tid. Hvis det viser seg å være umulig, får han bare bli svindlet!
Vis hele sitatet...
Få vennen til til å google på "paypal mail2consultant.com". Da ser idioten at denne mailadressa er brukt av tusen svindlere tidligere.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hvorfor Nigeria?.. Fatter ikke at folk forsatt blir lurt med dette..
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Og det at èn person blir lurt gjør jo at disse svindlerne kan holde på i 100 år til. Naivitetens pris.
Verden vil bedras etc.

Det begynner å bli flaut å høre om folk som blir scammet over internett.
Svindel!

Nøyaktig samme opplegg har vært diskutert her på forumet før. PC som skal sendes til Afrika. Søk opp det selv!
La kameraten din sende maskinen da. Enkelte må gjøre feilene sine selv.
Folk kjøper ikke brukt PCer fra et annet kontinent, så enkelt er det.

Be han sende en halv potet til dem med trackingnr, da får han se med egne øyne at pengene ikke havner i hans lommebok.
hvor mye ressurser bruker paypal på å kreve tilbake penger? la oss si det er snakk om en 500kr
du bruker en annen person sitt kort, samt et offentlig nett. da er vell sjansen lik nada.
hvis du bruker eget nett med annen person sitt kort. kontakter de norsk politi/kripos da?

edit: hva med spendon? da har vell ikke paypal folka noe å gå etter..
Sist endret av cheetos; 30. januar 2013 kl. 11:01.
Du kan jo vise han denne talk more reklamen, den illustrerer godt hva som vil skje

http://www.youtube.com/watch?v=8QCDe2aEWhQ
"Sitat:
We are glad to hear from you regarding the Transaction ID: xxxxx between you and the buyer of your item .We will like to assure you that the sum of 6.700,00 NOK has been deducted from the buyer's account and has been verified with us and pending to be credited into your PayPal account in full.
We advise you to make the necessary step by getting the item posted with the post, and send us the shipment tracking number on the receipt so we can verify your part of the transaction as well as we will like to ensure maximum security for both parties and after we have verified the tracking number from you we will credit the funds immediately into your PayPal account after verification.
We advise you do this and get back to us with the shipment details though this email and we will ensure that you have a secure transaction with the buyer.
Note:We will be liable for any lose made at the end of the transaction between you and the buyer.


Thanks for Using PayPal.
PayPal Team."

Det er da nok skrivefeil i denne mailen til å skremme de fleste.
Tror vi ikke PayPal innehar bedre rettskrivningsegenskaper enn dette her?
Kjæresten la ut min mobil på Finn i går. Vi ble kontaktet av en som ville kjøpe mobilen min, men han ville at vi skulle sende den til sønnen hans som bodde i Nigeria. Han sa at han skulle betale for alt sammen via Paypal, vi nektet selvfølgelig. Han tryglet og sa at det var en gave til sønnen, men når vi ba han om å sende den selv, så hørte vi ikke noe mer fra han. Så det er tydeligvis fler som svindler på Finn, men noen må vel få informert Finn om dette slik at eldre folk ikke blir svindlet?
Sist endret av Brownii; 30. januar 2013 kl. 11:32.
Finn.no oppfordrer jo alle til bruke den sikkre betalingsløsningen som ligger der. De opplyser også ofte om nye typer svindelforsøk.
Sitat av Brownii Vis innlegg
Kjæresten la ut min mobil på Finn i går. Vi ble kontaktet av en som ville kjøpe mobilen min, men han ville at vi skulle sende den til sønnen hans som bodde i Nigeria. Han sa at han skulle betale for alt sammen via Paypal, vi nektet selvfølgelig. Han tryglet og sa at det var en gave til sønnen, men når vi ba han om å sende den selv, så hørte vi ikke noe mer fra han. Så det er tydeligvis fler som svindler på Finn, men noen må vel få informert Finn om dette slik at eldre folk ikke blir svindlet?
Vis hele sitatet...
Du er velkommen til å kontakte Finn.no for å fortelle de at det er svindlere blant brukerene deres. Ikke forvent deg at de blir sjokkert, for å si det slik...
Fikk epost som er dårlig skrevet, dårlig norsk. Vil tro at dette svindel, men lurer på hva dere tror. Om dere kanskje mener det kan være troverdig.

Mailen:

hallo Jeg kom over din annonse og interessert i å kjøpe den for noen spesiell. Vennligst gi meg beskjed den endelige Prisantydning og nåværende plasseringen av elementet. Takk, venter på å høre fra deg snart. Hilsen Adam. Merk: Vi kan kommunisere på engelsk hvis du kan snakke og skrive

Avsender:
Dere som mistenker svindel på Finn får ta en Reodor Felgen neste gang. Les og le.

Har selv tynet en kar som prøvde leie meg ut en leilighet. Han bodde i England. Hadde en fin rimelig møblert leilighet på Ila som han ville leie ut til meg. Baksiden var at han ikke kunne komme til Norge, men jeg skulle sette over penger på hans konto så skulle han sende nøkler til leiligheten med det samme. Langt fra like utspekulert som Reodor Felgen, men jeg hadde det moro på hans bekostning over et par e-poster.
Sist endret av shittrønder; 4. februar 2013 kl. 15:22.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Fortalte det til ham, men han er fortsatt ikke helt overbevist. "Jeg fikk jo melding fra Paypal som bekreftet at de hadde pengene. Vi kan jo stole på Paypal." Han sendte meg til og med meldingen han fikk fra dem:



Han har tenkt seg bort på postkontoret i morgen. Jeg vil helst få overbevist han før den tid. Hvis det viser seg å være umulig, får han bare bli svindlet!
Vis hele sitatet...
Hva ble det til? Er noen dager siden nå.
Hvorfor ikke bare bruke eller overføre pengene med en gang man har fått de? Da er det jo ikke mulig for kjøper å svindle deg, da det ikke er noen penger å hente fra Paypal accounten.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor ikke bare bruke eller overføre pengene med en gang man har fått de? Da er det jo ikke mulig for kjøper å svindle deg, da det ikke er noen penger å hente fra Paypal accounten.
Vis hele sitatet...
Da går du i minus som betyr at Paypal krever at du betaler tilbake.
Hehe, dette var så dumt at det ble morsomt.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Da går du i minus som betyr at Paypal krever at du betaler tilbake.
Vis hele sitatet...
At Paypal hadde "krevd" det hadde jeg gitt meg en blanke faen i. Hvis alt jeg har gjort er ærlig og de forventer at jeg skal bli skyldig de cash så får de bare sitte der og prøve å få meg til å betale, hadde ikke betalt en dritt.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Fikk epost som er dårlig skrevet, dårlig norsk. Vil tro at dette svindel, men lurer på hva dere tror. Om dere kanskje mener det kan være troverdig.

Mailen:

hallo Jeg kom over din annonse og interessert i å kjøpe den for noen spesiell. Vennligst gi meg beskjed den endelige Prisantydning og nåværende plasseringen av elementet. Takk, venter på å høre fra deg snart. Hilsen Adam. Merk: Vi kan kommunisere på engelsk hvis du kan snakke og skrive

Avsender:
Vis hele sitatet...
Klart det er svindel. To typiske tegn som går igjen er at personen skal "kjøpe den til noen andre" og at de ikke skriver hva du selger, men "gjenstanden/elementet/objektet/varen". I tillegg til det elendige språket selvfølgelig.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hvis kompisen din faktisk selger PCen fortjener han å bli svindlet. Jeg vil le høyt, at folk kan være så dum.
Sitat av luni Vis innlegg
Klart det er svindel. To typiske tegn som går igjen er at personen skal "kjøpe den til noen andre" og at de ikke skriver hva du selger, men "gjenstanden/elementet/objektet/varen". I tillegg til det elendige språket selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Har vekslet litt epost med denne fyren, og han vil eg skal sende varen som rekomandert post til datteren i Istanbul som studerer og lever der :-P og han er veldig glad i henne og ønsker å gi henne denne varen. Men eg får ikke vite noen adresse for hvor eg skal sende det i Istanbul når eg spør om den, som om han ikke forstår hva han selv snakker om :P vurderer å sende noe kødd bare for å ha det litt gøy :-) noen ideer?
Ser det er mye nettsvindling på gang her ja.. Jeg ble litt nysjerrig etter jeg fikk en epost av en "ikke norsk pratende person" og vil høre deres meninger og om dere tror faktisk den kan være fake.

Hei!
FINN.no har sendt deg en melding på vegne av *fornavn* Muwaga

Hallo Sir, am xxxxx Muwaga i live in opplands Vang. i like to take this Playstation. my phone is 45xxxxxx.
Hilsen
xxxxx Muwaga
Henvendelsen gjelder annonsen med FINN-kode 39601273

Dette angikk bare en PS3, men ble litt skeptisk fortsatt. Og fyi, jeg har solgt den til en nordmann på Karmøy.
Lurer litt på hvorfor i helvete svindlerne fortsetter og bruke Nigeria om igjen og om igjen og tenker at folk burde faen meg se lyset og forstå at det er scam, så hører jeg om folk som dette her og forstår hvorfor..
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Lurer litt på hvorfor i helvete svindlerne fortsetter og bruke Nigeria om igjen og om igjen og tenker at folk burde faen meg se lyset og forstå at det er scam, så hører jeg om folk som dette her og forstår hvorfor..
Vis hele sitatet...
De vet jo ikke bedre.

http://www.turkeycentral.com/images/.../scammer_6.jpg

Som sagt.