Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3376
Hei, alle sammen. Jeg bada med alle klærne på og min kjære Sony Ericsson Xperia Arc i vannet, hvorfor gidder jeg ikke si. Da jeg kom i land skylte jeg den, batteriet og simkort med ferskvann. Har prøvd med hårføner, men den ville ikke starte. Og prøvd med lader, både med og uten batteri, intet liv i den. Er det å legge den i ris et godt tips? Jeg har nettopp lagt den i ris, stått ca en halvtime, tenker jeg. Er det noen flere tips? Har lest at man skal legge telefonen i stekeovnen, tror jeg leste det her inne. Flere gode tips?
Hvorfor bada du med alle klærne på?

Btw, pakke med ris i en pose, ovnen på svak varme. Det som allti har funket for meg er å legge den i deler på badgulvet på varmeflisene
Sist endret av random71455; 15. august 2012 kl. 00:57.
Ikke prøv å start den!!!! Legg den på et varm golv i noen dager, ettersom du allrede har prøvd å starte den så vil jeg tro at den er kortsluttet eller annet har skjedd.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av random71455 Vis innlegg
Hvorfor bada du med alle klærne på?

Btw, pakke med ris i en pose, ovnen på svak varme. Det som allti har funket for meg er å legge den i deler på badgulvet på varmeflisene
Vis hele sitatet...
Ufrivillig, trenger vel ikke si mer?

Tviler på at den har kortslutta. I såfall er vel batteriet gåent? Kompisen min fikk nesten sin Galaxy type Samsung til å funke igjen etter noen restarts og hårføning.
Hvis du ble dyttet, erstatning? Hvis du falt eller noe i den duren, så la den tørke på badgulv/ris i mange dager
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av random71455 Vis innlegg
Hvis du ble dyttet, erstatning? Hvis du falt eller noe i den duren, så la den tørke på badgulv/ris i mange dager
Vis hele sitatet...
Tja, vi satt i en gummibåt da det skjedde. Så vet ikke om det blir som fall, eller dytting? Var ikke planlagt, en av oss lente seg litt langt over ripa.
Har hatt sånn idiot forsikring engang for et kamera som ble mistet under en båttur, men forsikringselskapet sa at det kun gjaldt hvis vi hadde overnattet der, ikke bare en dagstur...
Sitat av random71455 Vis innlegg
Har hatt sånn idiot forsikring engang for et kamera som ble mistet under en båttur, men forsikringselskapet sa at det kun gjaldt hvis vi hadde overnattet der, ikke bare en dagstur...
Vis hele sitatet...
Skaff deg full reiseforsikring, så gjelder det i det du går ut av døra hjemme. "idiotforsikring" via forhandler, anbefaler jeg aldri.
Ettersom du allerede har prøvd å starte den så sliter du nok litt, men her finner du en del som kan hjelpe.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=227375
Bli'me på apedansen!
JohnnyBravo's Avatar
Hiv den i stekeovnen !!! fynker fjell
"Øko-Terrorist"
Som sagt tidligere, legg den i en ziplockpose full av ris noen dager uten batteri, risen suger ut fuktigheten.
Ikke noe sjakktrekk å prøve å starte telefonen. Selv har jeg erfart at skjermen har veldig lett for å ta kveld med mindre den har blitt tørka skikkelig.
Selv foretrekker jeg å legge telefonen på varmekablene på badet i noen dager, har aldri brukt ris eller annet bs.
Bare ikke gjør som lillesøstra mi, legge den i mikrobølgeovnen. Da kan du forvente deg et fint lysshow.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Skaff deg full reiseforsikring, så gjelder det i det du går ut av døra hjemme. "idiotforsikring" via forhandler, anbefaler jeg aldri.
Vis hele sitatet...
hvorfor anbefaler du ikke idiotforsikring via forhandler? isåfall hvilke butikker?
Min erfaring er at det som regel funker å bare la den ligge uten å skru den på i en ukes tid. Har gjort det med to telefoner som ikke funket etter å ha vært ut i regnet et døgn. Begge funka helt fint etterpå.
Ta ut batteri og simkort, så legger du mobilen i ovnen på ca 50 grader i et par timer, deretter lar du den ligge tørt i 2-3 dager, så kan du prøve å starte igjen. Det anbefales ikke å prøve å starte den før man er "sikker" på at den er helt tørr da det kan være vann på div. kretser inne i telefonen som kortslutter både det ene og det andre

http://www.online.no/tips_rad/mobilen/vann_i_mobil.jsp

I denne artikkelen er det litt mer detaljerte steg for hva man bør gjøre
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Nå ligger den i ris til i morgen. Tror dere det er greit å sette den sammen igjen i morgen? Eller er den bare kaos?
Siden du prøvde å skru den på er den nok f*cked, dessverre. Til neste gang; prøv å legge en i en bolle ris, siden ris trekker ut fuktighet.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Bare ikke gjør som lillesøstra mi, legge den i mikrobølgeovnen. Da kan du forvente deg et fint lysshow.
Vis hele sitatet...
Gjorde det selv når jeg var fullsjuk og ikke var kommet meg nok til og tenke konsekvenser. Lå først 1 time på 50 grader før jeg måtte lage pizza.

Menmen, mobiler er forbruksvare.
.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Nå ligger den i ris til i morgen. Tror dere det er greit å sette den sammen igjen i morgen? Eller er den bare kaos?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så utålmodig? Du har akkurat tatt en dukkert med et elektronisk apparat som absolutt ikke skal bli eksponert for vann. At du startet den igjen så fort er i og for seg en veldig dum beslutning, men glipper skjer.
Det vil heller ikke hjelpe noe som helst å legge den i ris i noen få timer. Den må være knusktørr før du i det hele tatt setter i batteriet, for å være helt sikker.

Når lignende ting har skjedd med meg har jeg lagt fra meg telefonen oppimot en uke i slengen, og brukt reserve-telefon imens.
Mobilen var påslått og du utsatte den for saltvann i ganske mange minutter.. Den har antageligvis hatt rikelig tid til å svi av alt før den døde. Sjansene for at telefonen din er totalhavarert er altså meget stor!
Mitt tips er: Kjøp deg en sprayboks med elektrorens beregnet for bruk på elektronikk, prøv å rense opp så mye som mulig med sprayen.. La den tørke på et varmt gulv et par-tre døgn og bruk ventetiden til å sjekke ut nye telefoner! Sjansen til at du får liv i denne er ganske nær null.
Er du heldig har sim-kortet overlevd.. Ta det ut og sjekk!
Lykke til!
Åpne telefonen så mye du kan uten å ødlegge den... ta av deksler og batterier osv.....
La dette ligge på varmekabler på gulv en ukes tid, ikke vær utålmodig.
Sett det sammen igjen og håp på det beste.

Den skal være helt KNUSK tørr etter en uke mest sannsynlig.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Skaff deg full reiseforsikring, så gjelder det i det du går ut av døra hjemme. "idiotforsikring" via forhandler, anbefaler jeg aldri.
Vis hele sitatet...
Brukt min "idiotforskring via forhandler" tre ganger og har fått dekket ny telefon alle gangene. Egenandelen var også mindre enn om jeg hadde tatt den på reiseforsikringen. Kan ikke se hvorfor du ikke kan anbefale det
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Mobilen var påslått og du utsatte den for saltvann i ganske mange minutter.. Den har antageligvis hatt rikelig tid til å svi av alt før den døde. Sjansene for at telefonen din er totalhavarert er altså meget stor!
Mitt tips er: Kjøp deg en sprayboks med elektrorens beregnet for bruk på elektronikk, prøv å rense opp så mye som mulig med sprayen.. La den tørke på et varmt gulv et par-tre døgn og bruk ventetiden til å sjekke ut nye telefoner! Sjansen til at du får liv i denne er ganske nær null.
Er du heldig har sim-kortet overlevd.. Ta det ut og sjekk!
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Simkortet var uskadd! Er mer spent på minnekortet. Telefonen er helt død, har prøvd å ha den i ris, men den ville ikke starte selv om den var tørr. Bestilte nettopp en ny på komplett.no for ca 2100 kr. Kjedelig med kontakter og medlinger og sånt da! Men men. Jeg bruker midlertidig en gammel K500i, Sony Ericsson det også.
Synd at dette gikk ut over deg og mobilen din! Men regner med at du lærer av dette.. Det finnes egnede vanntette poser til mobiler hvis du skal på båttur med ustabile venner..

Normalt har de fleste med seg tre viktige ting som ikke bør utsettes for tyveri / vann / skader: Lommebok, nøkler og mobiltelefon.
Husk at de nyere bilnøklene med elektronikk heller ikke tåler vann!!
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Synd at dette gikk ut over deg og mobilen din! Men regner med at du lærer av dette.. Det finnes egnede vanntette poser til mobiler hvis du skal på båttur med ustabile venner..

Normalt har de fleste med seg tre viktige ting som ikke bør utsettes for tyveri / vann / skader: Lommebok, nøkler og mobiltelefon.
Husk at de nyere bilnøklene med elektronikk heller ikke tåler vann!!
Vis hele sitatet...
Tøys, jeg hadde alle nøklene mine rundt halsen, og bilen åpnes og lukkes perfekt enda! Alt var kliss-klass.
Men har vanntett pose, hvem tenker på å ta med seg det på tur da? xD Neste gang lar jeg den ligge i bilen, haha.