Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7133
Jeg sliter med søvn. Tror jeg kanskje har PTSD, for etter at noen brøt seg inn i huset mitt for noen år siden midt på natta har søvnkvaliteten min vært svært dårlig.
For det første må jeg låse alle ytterdører, men også soveromsdøra. I de tilfeller hvor jeg har sovet borte hos familiemedlemmer har jeg måttet sette stoler eller andre gjenstander foran døra for å "få fred". Hvis døra står ulåst har jeg angst for at noen skal komme inn på soverommet mitt, og dermed får jeg vansker med å sovne.

Selv om soveromsdøra er låst, så sliter jeg likevell med at jeg våkner minst 3-4 ganger iløpet av ei natt. Våkner av den minste lyd som f.eks. knirking i vegger/gulv/dører, biler som kjører forbi huset og lignende. Skal ingenting til for at jeg våkner. Kan heller ikke sove sammen med kjæresten min fordi jeg hører henne puste eller beveger på seg mens hun sover, som jeg kjenner veldig lett. Så hun må sove på et annet rom.

Jeg er lei av situasjonen.
Har prøvd Vallergan før men det kan jeg ikke bruke siden jeg må kjøre bil til jobb hver morgen. Besvimte også når jeg skulle på do på natten. Bare flaks at jeg ikke falt å slo hodet i doskåla.

Har også prøvd Circadin (Melatonin) noe som hadde null virkning på meg. Jeg ble ikke trøtt av det, selv om jeg tok en 30 min før jeg la meg.


Så trenger tips til sovemedisin som jeg kan bruke uten at det føles som om jeg er full når jeg skal sette meg i bilen på morgenen..
Sist endret av Molekyl; 5. februar 2020 kl. 17:38.
Vallergan er en allergimedisin med en bivirkning som gjør deg søvnig. Strengt tatt sånn alle allergimedisiner er, Vallergan er bare ikke spesielt god mot allergi i forhold til alternativene så den brukes stort sett mot lette søvnvansker. Jeg har nesten vanskelig for å tro at du besvimte av den, det høres ut som noe helt annet. Blodtrykksfall eller noe sånt. Det er ingen sovemedisiner som kan kombineres med det du ønsker, og de fleste er sterkt vanedannende.

Jeg tror du burde snakke med legen din, det kan være andre årsaker til at du ikke får sove. Jeg sier ikke at medisin ikke er svaret, det kan det helt klart være, men det er ikke sikkert det er sovemedisin som er svaret. Jeg tror de fleste er enige om at sterke sovemedisiner ikke gjør at du sover, kroppen får bare koblet ut. Dagen derpå føles som en skikkelig hangover.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Quetapin er easy peasy å få av legen, funker relativt fort og ingen hangover på meg iallefall
Hvorfor går folk alltid rett på spørsmål om symptomdempende medisiner og ikke på hvordan de skal takle det faktiske problemet sitt? For all del, jeg har sovemedisiner i skapet selv, men det kurerer jo ingenting. Du "tror kanskje du har ptsd", hva med å finne ut av det, først og fremst?
Du må "øve" på å ta melatonin. Har god søvnhygiene og gjøre kroppen klar, tror jeg. Men THC-vape er effektivt og har kanskje minst bivirkninger.
ZMA, melatonin, doxylamine, imovane
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har fått to "z-drugs", zolpidem og zopiclone, den første gjorde ingenting og den andre ser ut til å fungere sånn OK. Litt ekstra døsig om morgenen, så det er ikke sikkert det holder for deg.

Som andre har påpekt: selv om det var en perfekt medisin til å behandle søvnløsheten i seg selv, hadde du hatt andre ting å tenke på. Det som forårsaker søvnløsheten din kan også forårsake andre ting. Er det noe konkret som stopper deg fra å søke hjelp?
Jeg ville prøvd å meditere en halvtime før du skal legge deg. Kanskje også skaffe deg en diffuser, som du kan bruke eteriske oljer i. Tanken bak dette er å først roe tankene dine og så kjøre på med lukt stimuli. Ved denne metoden kan du kanskje distrahere deg bort fra angsttankene du har ved leggetid. Og ved sikt får du kanskje tilbake et vanlig søvnmønster igjen. Meditasjon og sansestimuli for å roe ned og distrahere har hjulpet meg veldig med å leve med angst. Samt dette gir ingen bivikning morgenen etter. Eventuelt prøv atarax, hvis tabletter er det du ønsker som løsning. Ettersom du reagerer så kraftig på vallergan, så vill jeg ikke tro at quetapin/seroquel eller et benzopreparat er serlig gunstig for deg.
Sist endret av bewaah; 6. februar 2020 kl. 00:16.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Vallergan er en allergimedisin med en bivirkning som gjør deg søvnig. Strengt tatt sånn alle allergimedisiner er, Vallergan er bare ikke spesielt god mot allergi i forhold til alternativene så den brukes stort sett mot lette søvnvansker. Jeg har nesten vanskelig for å tro at du besvimte av den, det høres ut som noe helt annet. Blodtrykksfall eller noe sånt. Det er ingen sovemedisiner som kan kombineres med det du ønsker, og de fleste er sterkt vanedannende.
Vis hele sitatet...
Av alle sovemedisiner jeg har prøvd så er uten tvil Vallergan den mest heavye, selv om den ikke er vanedannende. 2 vallergan og du klarer ikke å vekke meg på minst 24 timer. En kompis spiste 2 en gang og sov i 2 døgn.
Hvorfor går du ikke til legen om du mistenker at du har PTSD?
Det hjelper ikke alltid å «drepe symptomene» med medisiner.
Dersom det har vart i flere år og går utover livskvaliteten din så er jo dette noe du burde ta tak i :-) Jo før jo bedre!

Men siden du spør, er imovane det jeg får minst bivirkning av. Men dette burde du ikke ta over lengre tid..
Vallergan er hangover som flere sier, quetapine gir meg syke og reelle drømmer. Da er det nesten bedre å ikke sove.
Zma og melatonin, ser vallergan blir nevnt men jeg greide ikke gå på jobb om morningen da jeg gikk på den, umulig å stå opp og ble sykemeldt
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Av alle sovemedisiner jeg har prøvd så er uten tvil Vallergan den mest heavye, selv om den ikke er vanedannende. 2 vallergan og du klarer ikke å vekke meg på minst 24 timer. En kompis spiste 2 en gang og sov i 2 døgn.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd imovane og seroquel også? Jeg synes de var mye mer sederende ihvertfall. Nå er det så mange siden at jeg kan ikke si for sikkert i forhold til hangoveren da.

Da jeg slet med innsovning var det slik at for meg funket vallergan slik at jeg sovnet. Men jeg våknet etter et par timer og da fikk jeg ihvertfall ikke sove igjen.. så vallergan var ikke noe særlig for meg. Lite sedering pluss kort søvn, gjorde meg bare mer stressa og sliten.. Men flere år uten medisiner og jeg sovner som regel ganske raskt uten igjen nå

Litt trøtt, så ga deg kp istedenfor å sitere..
Sist endret av bewaah; 6. februar 2020 kl. 11:55.
Atarax som et alternativ til Vallergan (begge er antihistaminer) . Er min go-to. Så lave doser som mulig for å unngå hangover, kaffe om morgenen hjelper og mot det.
Sist endret av Chillipølse; 6. februar 2020 kl. 12:31.
Sitat av bewaah Vis innlegg
Har du prøvd imovane og seroquel også? Jeg synes de var mye mer sederende ihvertfall. Nå er det så mange siden at jeg kan ikke si for sikkert i forhold til hangoveren da.

Da jeg slet med innsovning var det slik at for meg funket vallergan slik at jeg sovnet. Men jeg våknet etter et par timer og da fikk jeg ihvertfall ikke sove igjen.. så vallergan var ikke noe særlig for meg. Lite sedering pluss kort søvn, gjorde meg bare mer stressa og sliten.. Men flere år uten medisiner og jeg sovner som regel ganske raskt uten igjen nå

Litt trøtt, så ga deg kp istedenfor å sitere..
Vis hele sitatet...
Seroquel gir meg epilepsianfall, men Imovane har jeg god erfaring med. Siden det er så kort halveringstid så får jeg ikke hangover og klarer fint å våkne til et normalt tidspunkt. Sovner som en stein også.
Vallergan er noe jeg kan anbefale, ingen hangover og man kan sovne uten etter en stund også.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En av grunnene til at folk med PTSD liker cannabis som innsovningsmiddel (balansert vare, ikke thc-fest) er fordi at over tid, så reduserer nattingsen REM søvnen - som er forbundet med mareritt og gjenoppleving av traumer for denne gruppa, til en viss grad.

men over tid, så vil REM søvnen bli nedsatt av cannabisbruken - og man vil ikke bli like "uthvilt" som man hadde blitt edru
kjenner likevel et par folk med ptsd som synes det er en grei byttehandel

Det finnes ingen magisk løsning som lar deg trykke på knappen hver dag, og glemme problemet ditt.

https://lifehacker.com/nix-the-night...-yo-1740024287

Denne syns jeg er et greit startpunkt for å se på det mange selvmedisinerer innsovning med - for å innse at man evt bør rullere to typer forskjellige sovemidler, eller akseptere noen dager der man ikke får sove så godt eller så lenge som man vil.

Jeg har hatt tinnitus i årevis, og det tok meg lang tid å akseptere at jeg ikke kunne vinne kampen mot søvnløsheten med medikamenter.
Jeg må ha jevn døgnrytme, ha gjort noe på dagtid, og vært våken 15-16 timer for å få sove på kvelden.

Søvnproblemer har ofte atferdsmessige medvirkende årsaker til hvordan de oppstår og vedlikeholdes.
Jeg har møtt mange uærlige folk som skylder på sykdommene og tilstandene sine for søvnløsheten,
samtidig som de lever et helt uansvarlig lik i forhold til sykdomsbildet sitt.

Oppsummert:

1 - det finnes ikke noe sovemiddel som er uten bivirkninger
2- det finnes ikke mange sovemiddel som fremstår særlig trygge å bruke over tid (gi gjerne ett?)
3- over tid, så vil primæreffekt avta pga toleranse og psykisk tilvenning, mens bivirkninger forblir eller øker med doseringen
4- pga toleranse så bør man antageligvis rullere to forskjellige sovemidler med forskjellige, distinkt toleransebygging
5- litt søvnløshet i løpet av et år er normalt - ting skjer i livene våre, og det sitter i kroppen, og kommer frem når vi er alene på kvelden
6- søvnkvalitet er et tema i seg selv - mange løsninger som fikser innsovning, nedsetter søvnkvalitet. nix the nightcap viser hvordan for alkohol og cannabis.
7- skjermtid om kveldene, ingen kaffe eller stimulanter etter klokka 6 på dagen, jevn døgnrytme, fysisk aktivitet og deltagelse i et aktivt liv
8- et måltid i riktig tid før man legger seg (lettere å få sove på høyere blodsukker enn lavere)
Sist endret av meaculpaUIO; 6. februar 2020 kl. 16:02.
Enig i punktene til meaculpa, og legger til at hvis du vet eller mistenker at det er en konkret grunn til søvnproblemene, så fiks opp i det før du hopper på vanedannende medisiner for å undertrykke problemet.
Syntes det er spesielt viktig å vite at alle innsovningsmedikamenter funker forskjellig fra person til person. Jeg har selv hatt «god» erfaring med circadin, vallergan og zonat, der de funket de 2-3 første gangene jeg brukte de. Når jeg økte dosen fikk jeg en forferdelig sovehangover. Resten ble søppel..

Dersom du skal spør legen din om medikamenter ville jeg først spurt om behandling. Jeg personlig vil heller anbefale å vente med å bruke medikamenter frem til du begynner i behandling. Også tenk på tipsene du fikk over meg her med døgnrytme, mat, aktivitet osv..
Bruker Melatonin som jeg kjøper på nettet på sånn helsekost butikk 10mg de funker veldig bra. Og jeg får ikke noe spess Hangover av de.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Bruker Melatonin som jeg kjøper på nettet på sånn helsekost butikk 10mg de funker veldig bra. Og jeg får ikke noe spess Hangover av de.
Vis hele sitatet...
Heisann

Sjekka iherb av 10 mg melatonin, men der kom det opp att de ikke sender til Norge (lengre..) Hvilke firma sender til Norge, antar att man ikke får kjøpt 10 mg her til lands uten resept?
Seroquel i lave doser som 25-50mg funker som Antihistamin, ganske likt Vallergan. Etter å ha prøvd hele lista i felleskatalogen er det dem to som gir meg minst bivirkninger.
Sitat av chili tom Vis innlegg
Heisann

Sjekka iherb av 10 mg melatonin, men der kom det opp att de ikke sender til Norge (lengre..) Hvilke firma sender til Norge, antar att man ikke får kjøpt 10 mg her til lands uten resept?
Vis hele sitatet...
Melatonin er ikke reseptpliktig. Du får det på apoteket.
Sitat av 0bs Vis innlegg
Melatonin er ikke reseptpliktig. Du får det på apoteket.
Vis hele sitatet...
Melatonin opptil 1mg er ikke reseptpliktig.
Alt over 1mg krever resept.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg sliter med søvn. Tror jeg kanskje har PTSD, for etter at noen brøt seg inn i huset mitt for noen år siden midt på natta har søvnkvaliteten min vært svært dårlig.
For det første må jeg låse alle ytterdører, men også soveromsdøra. I de tilfeller hvor jeg har sovet borte hos familiemedlemmer har jeg måttet sette stoler eller andre gjenstander foran døra for å "få fred". Hvis døra står ulåst har jeg angst for at noen skal komme inn på soverommet mitt, og dermed får jeg vansker med å sovne.

Selv om soveromsdøra er låst, så sliter jeg likevell med at jeg våkner minst 3-4 ganger iløpet av ei natt. Våkner av den minste lyd som f.eks. knirking i vegger/gulv/dører, biler som kjører forbi huset og lignende. Skal ingenting til for at jeg våkner. Kan heller ikke sove sammen med kjæresten min fordi jeg hører henne puste eller beveger på seg mens hun sover, som jeg kjenner veldig lett. Så hun må sove på et annet rom.

Jeg er lei av situasjonen.
Har prøvd Vallergan før men det kan jeg ikke bruke siden jeg må kjøre bil til jobb hver morgen. Besvimte også når jeg skulle på do på natten. Bare flaks at jeg ikke falt å slo hodet i doskåla.

Har også prøvd Circadin (Melatonin) noe som hadde null virkning på meg. Jeg ble ikke trøtt av det, selv om jeg tok en 30 min før jeg la meg.


Så trenger tips til sovemedisin som jeg kan bruke uten at det føles som om jeg er full når jeg skal sette meg i bilen på morgenen..
Vis hele sitatet...
Seroquel.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Melatonin opptil 1mg er ikke reseptpliktig.
Alt over 1mg krever resept.
Vis hele sitatet...
My bad. Takk for oppklaring.

Jeg får hangover av serquel og quentapin (og sinnsyke mareritt). Ingen effekt av vallergan eller melatonin.
Står fast på Stilnoct, og har ingen bivirkninger av det. Tar Zopiclone som avbrekk inninellom og er da litt tung på morgenen. Det er veldig individuelt.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Av alle sovemedisiner jeg har prøvd så er uten tvil Vallergan den mest heavye, selv om den ikke er vanedannende. 2 vallergan og du klarer ikke å vekke meg på minst 24 timer. En kompis spiste 2 en gang og sov i 2 døgn.
Vis hele sitatet...
100% Enig. Er vel det som kalles 'apedop' . Men så er det sikkert individuelt. Aldri mer på meg hvertfall.

Remeron har jeg gått 1år på med veldig god effekt. 45mg smeltetablett. Ingen Hangover. Finnes selvsagt i mindre doser også, 45 er litt høyt. Går forøvrig ikke på det nå.
Sist endret av Ex Plorer; 8. mars 2020 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.