Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2477
Heisann! Vet ikke helt om dette er riktig "kategori" men da får admin bare flytte tråden.

Jeg har en komplett pc fra 2012 som begynner å bli rimelig treg, henger seg opp osv og klarer ikke kjøre enkle spill som f.eks H1z1 på lav grafikk!

Husker jeg brukte c.a 6-7 tusen på dataen så var ikke så store greine men den holdt seg veldig rask og kjørte bra spill den første perioden.

Lurer rett og slett på om noen har noen anbefalninger til noe jeg kan oppgradere? har ikke peil på data selv.... Men har reformatert den og blåst regn for støv osv flere ganger.

Her er oppsettet tatt direkte fra lappen jeg fikk med fra komplett:

CoolerMaster HAF 912 plus midi tower
Cooler Master GX Lite 600w PSU
MSI B75MA P45 socket 1155
Intel LGA1155 Core i5 2320
Kingston DDR3 1333m Hz 4gb Kit cl9
ZOTAC geforce gtx560se 1gb gddr5 pci - e
Sony dvd + rw ad 5280s - 0b black/sata
WD desktop green 1tb sata 3.0
MS COA windows home premium 7 nordic¨
MS dvd win hp/pro/ultimate 7 no 64gb
MS royality win home premiu 7 nordic

takk for hjelp
Skjermkortet ditt er ganske utdatert, kanskje CPU burde oppgraderes også. Når du gjør det må du kanskje opp til en ny 750 W strømforsyning.

Ønsker du å kjøre spill på medium uten problemer eller vil du ha noen kraftsaker som nailer 1080p med AA og hele pakka?

Har du litt ekstra cash å vifte med for en SSD? Anbefaler det for mye raskere loading, startup og en smoothere opplevelse etterhvert som du begynner å fylle den opp i motsetning til HDD.
R3dNoi
R3dNoi's Avatar
Trådstarter
36 6
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Skjermkortet ditt er ganske utdatert, kanskje CPU burde oppgraderes også. Når du gjør det må du kanskje opp til en ny 750 W strømforsyning.

Ønsker du å kjøre spill på medium uten problemer eller vil du ha noen kraftsaker som nailer 1080p med AA og hele pakka?

Har du litt ekstra cash å vifte med for en SSD? Anbefaler det for mye raskere loading, startup og en smoothere opplevelse etterhvert som du begynner å fylle den opp i motsetning til HDD.
Vis hele sitatet...
Ønsker rett og slett bare en raskt pc som takler alt tabbing, åpner ting raskt osv og som klarer å kjøre spill på grei grafikk uten at det skal lagge osv

Anbefaler du/dere at jeg oppgraderer på pcn min eller kjøper en ny? evt en brukt
Billigste du kan gjøre er å oppgradere til ssd å mer internminne, dette vil øke ytelsen betraktelig til vanlig bruk...
Det jeg ville gjort var å kjøpt minne(slik det er 8gb) + skjermkort brukt og en ny ssd og eventuelt en cpu kjøler. Sjekk cpu temp, må du like vel kjøpe termisk pasta er det jo nesten like så greit å kjøpe Cooler master 212 evo.
Sist endret av sweem; 12. september 2015 kl. 19:39.
R3dNoi
R3dNoi's Avatar
Trådstarter
36 6
takk for svar, noen som har noe links til billig og bra oppgraderinger?
https://www.komplett.no/product/7527...sport-16gb-kit (på tilbud akkurat nå)

https://www.komplett.no/product/7735...0-120gb-25-oem

Det er nok hovedsaklig lite ram som skaper de største problemene for deg. Oppgradering fra harddisk til ssd har også veldig mye å si på oppstart av pc og programmer. Ville prøvd dette først. Hvis ytelsen i spill fortsatt ikke er tilfredstillende kan du også oppgradere skjermkortet til noe nyere. GTX 960 ville vært en naturlig kandidat.
R3dNoi
R3dNoi's Avatar
Trådstarter
36 6
Okey tusen takk for svar skal definitivt sjekke ut dette nærmere og mulig det blir et kjøp de neste dagene
Ville ikke kjøpt en 120gb ssd da plassen fylles ganske fort opp. Windows og ett par spill så har du ikke så mye plass igjen (enkelte spill kan prestere å ta veldig mye plass). Ville sett etter denne hos expert eller lignende. Skal du bruke maskinen litt utenom til spill er det gulla godt å ha litt ekstra plass på ssd'en.
Prosessoren henger med en stund til.

Spillytelse: Mere minne (så du har minst 8GB) og skjermkort (GTX 960, 970, R9 390).
Responstid: SSD som du har OS på. Se på 250GB (Samsung 850 Evo).

Hadde kanskje byttet ut strømforsyningen med en ordentlig en hvis du skal kjøpe heftig skjermkort.
-Sjekk i hvertfall at du har riktig/nok strømtilkoblinger. (Alt. ny strømforsyning EVGA G2 SuperNOVA)
Sitat av sweem Vis innlegg
Ville ikke kjøpt en 120gb ssd da plassen fylles ganske fort opp. Windows og ett par spill så har du ikke så mye plass igjen (enkelte spill kan prestere å ta veldig mye plass). Ville sett etter denne hos expert eller lignende. Skal du bruke maskinen litt utenom til spill er det gulla godt å ha litt ekstra plass på ssd'en.
Vis hele sitatet...
Han har da en 1 tb hdd utenom. Trenger ikke pakke spill på SSD, får ingen ekstra fordeler av det.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Han har da en 1 tb hdd utenom. Trenger ikke pakke spill på SSD, får ingen ekstra fordeler av det.
Vis hele sitatet...
Jo, det får en. En sparer tid i form av loading. Hvorfor kjøpe en ssd for så å prakke det meste på en kanskje gammel og sliten hdd? Hørt også om noen som kjøper 60gb ssd også og kjører alt annet på en annen hdd, men spør du meg så mister en mye av poenget da en likevel blir nødt til å bruke hdd'en uansett.
Selg PC'en på finn for 4000 og kjøp ny for 8000 (Asus Zenbook Ux305). Det er mitt tips. Var i en lignende situasjon selv for ikke lenge siden (igjen) og har bitter erfaring med å lappe på gamle travere.
1. Kjøp en SSD.
2. Kjøp nytt skjermkort, geforce 960 burde holde lenge. Anbefaler Zotac AMP! sterkt. (fanboyism)
3. Formater PCen og installer OSet, de mest brukte spillene og programmene på SSDen - ut i fra hvor stor SSD du kjøper.

Burde ikke koste mer enn 3-4000 kroner, og du har PC lenge.


Det aller viktigste, billigste og enkleste du kan gjøre dersom PCen begynner å bli treig og ikke fikser oppgaver like raskt som før, er å formatere. Du får gratis windows 10 nå - du har et lite ikon nederst i høyre hjørne. Da kan du velge om du vil slette alt fra før på PCen, så du får fjernet masse bloatware. Det blir ikke som en clean install, men nesten. Du kan også velge å beholde filene, men da vet jeg ikke om den blir like raskt som hvis du sletter alt.

Vil du ha clean install får du også det gratis, du kan laste ned en .iso-fil fra microsoft som du brenner på en CD
Sist endret av TrippyKing; 13. september 2015 kl. 10:50.
Sitat av sweem Vis innlegg
Jo, det får en. En sparer tid i form av loading. Hvorfor kjøpe en ssd for så å prakke det meste på en kanskje gammel og sliten hdd? Hørt også om noen som kjøper 60gb ssd også og kjører alt annet på en annen hdd, men spør du meg så mister en mye av poenget da en likevel blir nødt til å bruke hdd'en uansett.
Vis hele sitatet...
Størsteparten av ytelsesforbedringen med å ha SSD kommer av å ha OSet installert på SSDen. Man får selvfølgelig raskere loading tid i programmer som har store leseoperasjoner, men det er snakk om få sekunder i de fleste spill og programmer og ingen ytelsesforbedring utover det. Dermed er det ganske kostbart å kjøpe SSDer med enorm kapasitet for å spare noen sekunder her og der.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Størsteparten av ytelsesforbedringen med å ha SSD kommer av å ha OSet installert på SSDen. Man får selvfølgelig raskere loading tid i programmer som har store leseoperasjoner, men det er snakk om få sekunder i de fleste spill og programmer og ingen ytelsesforbedring utover det. Dermed er det ganske kostbart å kjøpe SSDer med enorm kapasitet for å spare noen sekunder her og der.
Vis hele sitatet...
250gb er på ingen måte enorm kapasitet på en ssd. Du kan snu det rundt når det kommer til kostbarhet. Han har klart seg fint med 4gb minne så langt, hva i alle dager skal han med 16gb? Han får jo mer fordel (nesten helt sikkert) med den ssd'en både ytelsesmessig og kostbarheten vs 16gb minne. Ssd'en kan han ta med seg til neste bygg men det kan han mest sannsynlig ikke gjøre med minnet, unntaket er selvfølgelig hvis han kjøper noe som er utdatert. Har selv 8gb minne og har ikke vært i nærheten av å ha for lite minne. Så spare sekunder her og der kontra ingenting til samme prisen er jo ikke så ille? Ingen tvil om at jeg ville kjørt både spill og programmer fra ssd'en i stedet for å pushe det over på en hdd. Men vi alle prioriterer forskjellig og har forskjellige krav
Sitat av R3dNoi Vis innlegg
Kingston DDR3 1333m Hz 4gb Kit cl9
WD desktop green 1tb sata 3.0
Vis hele sitatet...
Jeg ville byttet ut din WD-Green til en WD-Black for å installere spill på. Les om forskjellene på Western Digital sine fargekoder. Grønn er strømsparende og mest egnet for lagring eller backup. Kan også ta en titt her.

Deretter byttet ut 1333mHz ram'en med min. 8gb 1600mHz..

Tror du vil kunne merke stor forskjell..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg hadde en 4 år gammel data. Satte inn SSD fungerte som den var ny
Hovedkortet støtter opp til 2400mhz raskt ram, så vill anbefale å skaffe enten 8gb eller 16gb kit med det.
Ellers så er det en god SSD og eventuelt grafikk kort som er gode oppgraderinger og gir mest ytelses forskjell på det du har fra før