Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2971
Er ikke sikker på om tråden skal ligge her eller på forskning? men det får bare våge seg

har seg slik at jeg gjerne vi lage en maskin som jeg kan feste felger på, både 4 og 5 bolt, denne skal kunne ha en knapp slik at når jeg skrur på denne vil felgen rotere rundt ganske hurtig.

det jeg lurer på er egentlig om der er noen elektriske motorer jeg kan bruke som er sterke nok til dette?
Kraftig nok elektrisk motor er ikke ditt største problem her.
Jeg regner med at du også ønsker å kunne kjøre rundt i denne bilen?

Hvordan har du tenkt til å få kabelen fra motoren i felgen og inn i bilen uten at denne krølles sammen og rykes når hjulene er i bevegelse?
Han skal da for faen ikke rotere felgen PÅ bilen!! Er du helt syk?

Han skal sikkert bruke dette for å polere eller noe lignende..
riktig, var vel ikke nok informativ. jeg skal kunne ta av en felg på en bil og sette den på denne maskinen for så og rotere felgen rundt for polering/fiksing av kantekjøring. Om jeg klarer og lage denne maskinen uten store feil har jeg planer om og kjøpe dårlige felger som er kantekjørt og fikse de en liten inntekt og koselig arbeid.

Sitat av ElPepe Vis innlegg
Han skal da for faen ikke rotere felgen PÅ bilen!! Er du helt syk?

Han skal sikkert bruke dette for å polere eller noe lignende..
Vis hele sitatet...
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Han skal da for faen ikke rotere felgen PÅ bilen!! Er du helt syk?

Han skal sikkert bruke dette for å polere eller noe lignende..
Vis hele sitatet...
Hvis man er syk når man selv må tolke hva TS egentlig vil frem til pga lite informasjon, så er jeg nok det ja.

Jeg så for meg at han ville lage en eller annen form for harry spinners som han kan skru av og på fra innsiden av bilen.

Hvis formålet er å polere vil det jo være mye mer stress å lage en slik innretning enn å bare kjøpe seg en poleringsmaskin til noen hundrelapper på Clas Ohlson.

EDIT: Ser at TS nå sier han skal blant annet reparere felger. Da ser jeg formålet.
Hva med å finne en gammel vaskemaskin, og ta motoren fra denne?
Sist endret av Walter White; 27. januar 2012 kl. 11:48.
ikke om jeg da skal reparere felger, det krever en del arbeid og med en roterende felg går dette sikkert 80% raskere, her bruker man både fil,pussepapir og andre finurlige saker

Sitat av Walter White Vis innlegg
Hvis man er syk når man selv må tolke hva TS egentlig vil frem til pga lite informasjon, så er jeg nok det ja.

Jeg så for meg at han ville lage en eller annen form for harry spinners som han kan skru av og på fra innsiden av bilen.

Hvis formålet er å polere vil det jo være mye mer stress å lage en slik innretning enn å bare kjøpe seg en poleringsmaskin til noen hundrelapper på Clas Ohlson.

EDIT: Ser at TS nå sier han skal blant annet reparere felger. Da ser jeg formålet.
Hva med å finne en gammel vaskemaskin?
Vis hele sitatet...
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
ikke om jeg da skal reparere felger, det krever en del arbeid og med en roterende felg går dette sikkert 80% raskere, her bruker man både fil,pussepapir og andre finurlige saker
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner det nå, så absolutt.
Så du ikke hva jeg skrev om vaskemaskin?

Finn en gammel vaskemaskin, og ta motoren fra denne?
Den burde absolutt være kraftig nok, og kan skaffes gratis om du leter etter noen som gir bort en gammel en.
ah, nei jeg såg ikke den du skrev det sikkert etter at jeg posta eller noe. jeg få set litt rundt. søppelhauen kansje

har 1 problem, det er jo at om jeg får en 4 bolts felg og har kun disk med 5 bolter på så blir jo det et problem.. så jeg må finne ut en måte jeg kan skifte diskene effektivt, noen som har en ide om hvordan jeg kan gjøre dette?

Sitat av Walter White Vis innlegg
Jeg skjønner det nå, så absolutt.
Så du ikke hva jeg skrev om vaskemaskin?

Finn en gammel vaskemaskin, og ta motoren fra denne?
Den burde absolutt være kraftig nok, og kan skaffes gratis om du leter etter noen som gir bort en gammel en.
Vis hele sitatet...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Avstanden mellom boltene kan variere selv om det er 4 eller 5 bolter.

Burde kansje satse på noe som tar tak i gummien å roterer dekket?
gummien må av felgen slik at jeg får arbeide på kantene :P

Sitat av Alphanio Vis innlegg
Avstanden mellom boltene kan variere selv om det er 4 eller 5 bolter.

Burde kansje satse på noe som tar tak i gummien å roterer dekket?
Vis hele sitatet...
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
har 1 problem, det er jo at om jeg får en 4 bolts felg og har kun disk med 5 bolter på så blir jo det et problem.. så jeg må finne ut en måte jeg kan skifte diskene effektivt, noen som har en ide om hvordan jeg kan gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Lag et par utskiftbare nav med 4 og 5 bolter. tre den nedpå aksling som er koblet til motoren og bruk låsepinner til å feste de.
hvor bor du? jeg kan hjelpe deg med å maskinere deler til denne maskinen din, om du vil. om du har planer om å holde på med dette seriøs ville jeg gått for en brukt dreiebenk, og modifisert denne. hvordan skal du rette opp kantene? må verktøyet som gjør dette sitte fast i maskinen? hvilke rpm snakker vi?
tror forresten ikke felgen vil bli godt nok sentrert og stabil om du fester hjulet i gummien. jeg ville dreid og frest en egen innsats, eventuel modifisert en fra er bil. jeg har tilgang til både freser, dreiebenker og sveiseapparat på skolen, kan gjøre det meste til en lav pris.
Sist endret av AdolfCartman; 27. januar 2012 kl. 12:10.
Kan du ikke bare spenne den opp gjennom felg senter? Er jo vanlig praksis på avbalanseringsmaskiner..

Men vist du skal overhale felger er det ikke like greit å kjøpe en avbalanseringsmaskin? Hjelper jo ikke hvor fin felgene er vist de ikke er i balanse og hvorfor skal kunden måtte gå til et annet sted for og få de avbalansert? Men og rette alu felger er vist et helvette og ikke lønnsomt.

Stålfelger retter man ut mens de ligger på bakken med dekk på, uten luft. Alu felger kan man ikke banke rett, alu er jo ikke spesielt glad i harde slag uten oppvarming. Men det viste du kanskje..
takk, det ga meg noe og bygge tanken min på. Slikt finner jeg jo på skraphauen også.

Sitat av F4celess Vis innlegg
Lag et par utskiftbare nav med 4 og 5 bolter. tre den nedpå aksling som er koblet til motoren og bruk låsepinner til å feste de.
Vis hele sitatet...
er ikke opretting av felger det er snakk om, mindre kantekjøringsskader, dette fikses ganske enkelt. Dette er mest for venner osv, mest for meg selv også har jo sikkert 20 felger liggende som jeg kan fikse. har en god venn som har balangseringsmaskin da han eier verksted så her får jeg balansert gratis eller for en liten penge uansett.


Sitat av lockhead Vis innlegg
Kan du ikke bare spenne den opp gjennom felg senter? Er jo vanlig praksis på avbalanseringsmaskiner..

Men vist du skal overhale felger er det ikke like greit å kjøpe en avbalanseringsmaskin? Hjelper jo ikke hvor fin felgene er vist de ikke er i balanse og hvorfor skal kunden måtte gå til et annet sted for og få de avbalansert? Men og rette alu felger er vist et helvette og ikke lønnsomt.

Stålfelger retter man ut mens de ligger på bakken med dekk på, uten luft. Alu felger kan man ikke banke rett, alu er jo ikke spesielt glad i harde slag uten oppvarming. Men det viste du kanskje..
Vis hele sitatet...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har reparert en del kantkjørte felger, mest alufelger.
Du må jo ofte bygge opp sakaden igjenn, hvordan vil du gjøre det? har du alusveiseapparat?

Selve maskinen er jo enkel å lage, eksempelvis vaskemaskinmotor, som nevt, men det er ikke det mest nødvendige om du skal reparere kantkjørte felger..
Sist endret av Ignifer; 27. januar 2012 kl. 13:31.
Som de andre har sagt, bruk en vaskemaskinsmotor. Disse fåes tak i hvor de reparerer hvitevarer. Hvis du bor nær sandnes / stavanger så kan du få en av meg. Noe som kan regulere motorene (ofte rundt 800W ish), fåes på ebay for under 10$. Du må også ha en plate å feste disse på, dette kan jo godt være en treplate for all I know. Et stativ settes fort sammen av tre.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trur heller jeg ville gått for en større motor en en vaskemaskin motor. Trur jeg ville gått for en passelig stor trefaset en hvis du har innlagt slik strøm. Og så får du tak i en chuck til dreiebenk, og så sliper du til bakkene eller modifiserer dem slik at du lett kan spenne dem inn i senterhullet på felgen.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32769943
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32805728
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32787625
takk for alle svar, jeg kommer til og gjøre alt selv da dette er et prosjekt for og teste mine egne ferdigheter også. er ikke plan og gjøre dette til noen stor buisness, bare for meg selv venner/familie en kunde 1-2 ganger i måneden liksom, dette er bare kosearbeid. hvordan jeg fikser kantekjørte felger er min sak, jeg har alt jeg trenger og har fått veldig gode tilbakemeldinger før av div "kunder" jeg gjorde dette for hånd og det tok lang ting :P derfor jeg vil bygge dette slik at jeg kan minske tiden, litt kjipt og bruke hele helgen på 4 felger

mange gode forslag her, jeg kommer nok til og prøve med en vaskemaskin først, om jeg ikke er tilfreds med den kjøper jeg nok en annen maskin, legger fra meg saken her og begynner med skissene mine takk for alle svar og alle hjelpsomme mennesker som har tilbytt meg hjelp både i tråd og på pm
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hadde vert lærerikt for meg å høre hvordan du reparerer kanten uten å bygge den opp igjenn med sveis.
Selv bruker jeg TIG med fotpedal, så om det finnes andre måter hadde det jo vert fint å vite det....
jeg reparerer ikke felger som er så stygge at de me sveising til, dog med kantekjøring osv har jeg brukt alusparkel, finnes utallige tråder om det. sikkert raskere og sveise, bedre resultat og vil jeg tro men jeg har ikke penger til og kjøpe alusveis :P google det så får du opp en hel hau

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hadde vert lærerikt for meg å høre hvordan du reparerer kanten uten å bygge den opp igjenn med sveis.
Selv bruker jeg TIG med fotpedal, så om det finnes andre måter hadde det jo vert fint å vite det....
Vis hele sitatet...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er jo ikke store reparasjonene du kan gjøre da..
Husk att dette har jo litt med sikkerhet å gjøre og!

Men til småjobber, og polering/lakkering er det jo kjekt med rotering da..
ja er jo det som er tingen de små skrammene som får felger til og se helt forferdelige ut... er de småtingene jeg fikser, større skade har jeg ikke kompetanse til og det tørr jeg ikke våge meg ut på heller :P

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Er jo ikke store reparasjonene du kan gjøre da..
Husk att dette har jo litt med sikkerhet å gjøre og!

Men til småjobber, og polering/lakkering er det jo kjekt med rotering da..
Vis hele sitatet...