Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 722
Folie à deux
Har noen av dere grepet inn, sagt ifra eller handlet utifra situasjoner som kan oppstå i dagliglivet, på andres vegne?

Alt fra mobbing, vold, uanstendig adferd eller lignende eksempler? Personlig så burde jeg gjort det noen dusin ganger men observerer fremfor å handle.

Hvilke følelser ville det vekket om et ukjent og fremmed individ skulle bli slått, spyttet på eller blitt banket? Jeg har vært vitne til litt av hvert, ofte midt i Oslo sentrum. si en narkoman, tigger eller hjemløs har jeg sett personer som går forbi og sparket koppen så alle småmyntene bare trillet i alle retninger. Mens de holdt på så samlet jeg bare opp pengene og gikk, det kan kanskje ha vært en feil handling fra min side, men det dekker ikke spørsmålet jeg stiller.

Så: har du eksempler det du har brutt inn i en sosial konflikt, eller vært vitne til det. I såfall hva gjorde du/gjorde du ikke?
Sitat av noguhso Vis innlegg
Har noen av dere grepet inn, sagt ifra eller handlet utifra situasjoner som kan oppstå i dagliglivet, på andres vegne?

Alt fra mobbing, vold, uanstendig adferd eller lignende eksempler? Personlig så burde jeg gjort det noen dusin ganger men observerer fremfor å handle.

Hvilke følelser ville det vekket om et ukjent og fremmed individ skulle bli slått, spyttet på eller blitt banket? Jeg har vært vitne til litt av hvert, ofte midt i Oslo sentrum. si en narkoman, tigger eller hjemløs har jeg sett personer som går forbi og sparket koppen så alle småmyntene bare trillet i alle retninger. Mens de holdt på så samlet jeg bare opp pengene og gikk, det kan kanskje ha vært en feil handling fra min side, men det dekker ikke spørsmålet jeg stiller.

Så: har du eksempler det du har brutt inn i en sosial konflikt, eller vært vitne til det. I såfall hva gjorde du/gjorde du ikke?
Vis hele sitatet...
var ute på byen for første gang på lenge sammen med en ny kompis, dama hans, og kompisen til min kompis igjen.

De ble alle dritings, jeg ikke så full, og kompisens kompis ekstra full....

Vi hadde gått ut for en luftepause ut fra baren, og kjæresteparet begynte å gi hverandre en langklem... jeg sto med litt avstand og tenkte på mitt...

Så kom den ekstra fulle kompisen på at han skulle begynne å klå voldsomt på rompa til dama... og hun sa at det ikke var greit, men veldig forsiktig og med overrasket stemme.... jeg så dette, men det var også slik at mannen sto der og klemte henne i lang tid, og det virka til at han hadde kontroll.... Men det viste det seg at han ikke gjorde (han hadde øyene lukka og fulgte nok mindre med enn hva jeg selv så), så så jeg at han kompisen gikk inn igjen, beynte å klemme henne bakfra, og klå enda mer på rumpa.

Det var da jeg brøt inn, spurte han hva han holdte på med, og dro han vekk fra henne. Å så sa han "hey hey hey det er greit, jeg er god venn med hovedkompis og jeg kjenner dama godt også, det var jeg som introduserte de for hverandre osv.", men jeg følgte ekstra godt med fremover, og prøvde å avlede han fra å rote seg inn mer.....

I etterkant fikk jeg en takk for å ha grepet inn, og ingen av oss har kontakten med hverandre i ettertid, utenom kjæresteparet, for meg kjent.
Å stå å observere sånt synes jeg er lavmål. Spesielt om noen får juling.
Jeg griper ofte inn, noen ganger skjer det automatisk.
Jeg reagerer veldig sterkt på urett, men prøver å la være å blande meg inn i det mest alvorlige. Unngår også småting siden det kan eskalere, men unntaket er for eksempel hvis noen drittunger på bussen plager/mobber noen, da stopper jeg det.

Ting jeg absolutt ikke klarer å unngå er hvis noen plager rusbrukere. Da blir jeg trigget.

Har ingen spesifikke eksempler på ett konkret tilfelle jeg har vært i nå i farta utenom mange episoder på buss.
Har hatt en klassisk intervention med en kompis da han havna på kjøret. Samlet kompiser og satt oss ned for en alvorsprat. Det gikk til helvete lol
Jeg er sånn at hvis du faktisk faktisk blir min venn, så er det nesten ingenting jeg ikke hadde gjort for deg, så når en av mine venner som er litt, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, han er veldig konfliktsky og er ikke akkurat bøff heller, dette skjedde på skolen, der en av de andre elevene tok å slengte han ned fra stolen, og jeg prøvde å løpe inn i klasserommet men de låste døra, så begynte de å dra han rundt på gulvet og han begynte å gråte men de lot han ikke gå ut, så greide han å åpne døra og greide det og da med engang han løp ut så begynte jeg å sloss med en 90 kilos 14 åring, verdt det?
Kanskje, det var i alle fall en veldig rask annmerkning

Ikke akkurat den mest alvorlige situasjonen jeg har vært i men hvis du har EN god venn så gjør det ti ganger så vondt å se dem ha det vondt enn å ha det vondt selv, og det kan være noe som egentlig er ingenting men som blir mye større fordi du bryr deg om den andre personen
Sist endret av 1Rapper; 2 uker siden kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.