Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2862
Hei, har tenkt å investere 100k i en aksje jeg tror kommer til å vokse ytterligere. Burde jeg gjøre dette før eller etter årsskiftet?

Noen som vil si noe om skatt?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mye av den veksten kan jo eventuelt skje i løpet av måneden. Det jeg ville bekymret meg mer for er om du faktisk har råd til å gjøre dette, da du i ytterste konsekvens kan bli 100k fattigere og uansett ligger an til å potensielt tape ganske mye.
Det spørs hvilken type aksjekonto du benytter deg av. En aksjesparekonto utløser ikke skatt ved realisering av gevinst, men da kan du kun investere i aksjer børsnotert i EØS. Om den ligger utenfor EØS vil et salg utløse skatt. Eventuelt har Nordnet et alternativ med sin Investeringskonto Zero.

Om det er snakk om formue, så vil du faktisk minske den ved å putte pengene i aksjer. Om du hadde beholdt de i en bankkonto ville de telt 100% mot formuen, derimot for aksjer/aksjefond teller de kun 80%.

Kan jeg driste meg til å spørre hva du vurderer å investere i?
Sist endret av pmprsrgr; 1. desember 2018 kl. 13:40.
Er vel cirka 21% skatt tar jeg ikke helt feil. Er det Utenlandske selskaper du skal investere i?
Sist endret av TheDarkMister; 2. desember 2018 kl. 02:12.
Du betaler ingen skatt når du kjøper aksjer. Du betaler skatt på utbytte og gevinst +evt formueskatt. Har du ASK slipper du å betale skatt på gevinst før du tar ut penger fra kontoen.

Kjøper du aksjene i år opptjener du skjermingsfradrag for i år. Det er et lite fradrag som kan benyttes når du får utbytte eller selger aksjene.
Sitat av TheDarkMister Vis innlegg
Er vel cirka 21% skatt tar jeg ikke helt feil. Er det Utenlandske selskaper du skal investere i?
Vis hele sitatet...
Det er et norskt selskap. Skatter man 21% av gevinsten når det tas ut av ASK?

Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Du betaler ingen skatt når du kjøper aksjer. Du betaler skatt på utbytte og gevinst +evt formueskatt. Har du ASK slipper du å betale skatt på gevinst før du tar ut penger fra kontoen.

Kjøper du aksjene i år opptjener du skjermingsfradrag for i år. Det er et lite fradrag som kan benyttes når du får utbytte eller selger aksjene.
Vis hele sitatet...
Hvor mye har skjermingsfradag å si? For opp på google (nordnet) at den er på 0.6%, så det har vel ikke så viktig da? Summen som investeres er 100,000.
Sist endret av Best og værst; 2. desember 2018 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjermingsfradaget er på 0,6 prosent, så det har ikke så alt for mye å si nå.

Skattesatsen for uttak på gevinst på AKS i 2018 er forresten på 30,6 prosent.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Skjermingsfradaget er på 0,6 prosent, så det har ikke så alt for mye å si nå.

Skattesatsen for uttak på gevinst på AKS i 2018 er forresten på 30,6 prosent.
Vis hele sitatet...
Er ikke det en j*vla høy skatt? Blir mye vanskeligere å faktisk tjene på akjser.
Sitat av Best og værst Vis innlegg
Er ikke det en j*vla høy skatt? Blir mye vanskeligere å faktisk tjene på akjser.
Vis hele sitatet...
Det er derfor vi har skjermingsfradrag. Det vil si at skatten reduseres over tid.