Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1342
Er det lov å importere innrammede døde sommerfugler som man kjøper på Ebay?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tok meg tiden å sende tollen en mail, og fikk svar nå:
Hei!



Slike varer er ikke kjent å kunne anses som kunstverk iht Skatteetatens regelverk via merverdiavgiftsloven.

For nærmere avklaring rundt det må du kontakte Skatteetaten.



Slike varer anses vanligvis som ordinære handelsvarer, og det tilkommer 25% mva av kjøpesum og fraktomkostninger ved import.


Vennlig hilsen

Infosenteret (9) |

+47 22 86 03 12 # 2 |

| www.toll.no
Vis hele sitatet...
Jeg antok at man kunne anse de som kunst eller noe slikt, men det blir de ikke. De anses som helt vanlig handelsvare uten restriksjoner, så du kan bestille så mye du vil men må evt betale skatt/merverdiavgift.
Sist endret av Dodecha; 26. november 2018 kl. 13:32.
Etter denne listen (s. 58), så ser det ikke ut som om den sommerfuglen er nevnt. Men som nevnt tidligere, så er det lurt å kontakte tolletaten og mattilsynet først.

Når dette er sagt:
Det å handle diverse arter fra det store inn- og utland, er en av de viktige grunnene til en rekke arter dør ut eller blir nær ved å dø ut. Det ser ikke ut til, at Cethosia cyane er truet, men jeg mener du fortsatt skal vurdere dette nøye! For ofte så gir mange blaffen i hvordan miljøet er det arten(e) er samlet etterpå. Dette gjøres ofte på et barbarisk vis, som skader mye mere enn det smaker. Ikke vet vi noe om bærekraften, som metodene samlingen eller oppdretten har eller.

Jeg så en gang på naturfim av sir David Attenborough, at noen brukte cyanid for å fange tropisk fisk i korallrev. Men korallene liker heller ikke cyanid i nevneverdig grad, så det var store døde roser i korallene etter dem. Dødsraten på disse fiskene var også veldig høy, mange døde av cyaniden alene.

Om det er fare for, at de kan føre inn sykdommer til norske sommerfugler vet jeg ikke. Men det virker ikke usannsynlig. Altså du kan også innføre problemer for norske sommerfugler også.

Så mitt råd er, la alle arter være der de kommer fra. Uansett! Å føre inn arter slik (døde eller levende), kan ha konsekvenser som få kan se på forhånd.