Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3711
Jeg har en gaminglaptop og gamer mye online, men vil forbedre tilkoblingen og se om det er noe forskjell fra wireless og kablet nettverk.


Er det noen som har tips til kabel jeg bør kjøpe om jeg vil ha en klar forbedring?
Kom gjerne med link fra Dustin, er der jeg blir å handle. (Skal handle mye annet derifra også)
Sist endret av Molekyl; 22. juni 2018 kl. 21:47.
Limited edition
Moff's Avatar
Nettverkskabel er nettverkskabel. I disse dager så snakker vi gjerne om Cat 5, Cat 5E og Cat 6. Den siste er den beste (og Cat 5 er den "dårligste"), og forskjellen på dem er hvor tett kabelen er tvinnet og hvor godt isolert den er. God isolering og mye tvinning reduserer sjansen for signaltap på grunn av elektromagnetisk støy.

Du vil imildertid ikke merke noen forskjell i spill hvis du bare har tenkt å plugge ledningen fra PC-en og inn i en ruter eller en switch. Det eneste du trenger å passe på er at ledningen er lang nok. Jeg tror nesten ikke du får kjøpt Cat 5 lengre heller, det aller meste som ligger ute på nett er enten 5E eller 6.

Bare for å fylle på med litt mer info, så er kabelen mer sårbar for støy jo lengre den er, så om du skal ha 100 meter eller mer, så bør du absolutt velge en av Cat 6-typene. Det er også forskjell på maksimal hastighet du kan få over kabelen. 5E og 6 takler begge 1000 mbps, som gjerne er maks hastighet på dagens hjemmerutere.

(Du vil merke forskjell hvis det er flere enn deg som bruker WiFi-en. Hovedproblemet med WiFi er at signalene dine kan havne i "kø" over nettet, slik at du får små, sporadiske lag-spikes. Dette slipper du på kabel.)
Sist endret av Moff; 22. juni 2018 kl. 22:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nettverkskabel er nettverkskabel er nettverkskabel. I privat bruk har det ikkje praktisk relevans; støy er ikkje ei utfordring. Einaste kriteriet er pris per meter, diameter, og om den er laga for fast installasjon eller fleksibel bruk. Sjølv har eg handla i relativt store kvanta (>250 patchekabler) frå fs.com, som er av dei billigaste eg har funne. Har ikkje hatt noko å utsette på nokon av dei.
Trådstarter
Er det mye forskjell mellom en 5-meter og en 10-meters kabel hvis man gamer online-spill som CS:GO hvor man er avhengig av at tilkoblingen er så kjapp som mulig?
Forskjellen utover lengden (og muligens pris) på kabelen er null niks.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det mye forskjell mellom en 5-meter og en 10-meters kabel hvis man gamer online-spill som CS:GO hvor man er avhengig av at tilkoblingen er så kjapp som mulig?
Vis hele sitatet...
Som andre har påpekt så er nettverkskabel – nettverkskabel. Og nei, du vil ikke merke forskjell på 5 eller 10 meter.

Kan også legge til @Moff sitt innlegg, at cat 7 kabler også finnes. Men såvidt jeg har sett så kommer disse bare i SSTP (Sheilded-Sheilded-Twisted-Pair) eller SFTP (Sheilded-Foiled-Twisted-Pair), noe som er mer resistent mot støy. Men prisen på disse er også betydelig høyere og totalt unødvendig for å spille CS:Go.
Sist endret av 0xFF; 22. juni 2018 kl. 23:00.
Det er en gang jeg har sett reelt behov for skjermet patchekabel. Da var det nettverkskabel til en digital kinoavspiller. Problemet var at om det gikk trafikk over denne samtidig som lampen i projektoren ble tent så ble den trafikken boss. Det var et problem om lampen tente samtidig som det ble sendt play-kommando til avspilleren. Da stod du der med tent lampe men ingen film.
Her er 5 meter kabel som vil passe deg helt fint: https://www.dustinhome.no/product/50...nettverkskabel
Er det virkelig ingen forskjell?
Det må da finnes kabler med lavere kvalitet på både ledere og isolering?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det virkelig ingen forskjell?
Det må da finnes kabler med lavere kvalitet på både ledere og isolering?
Vis hele sitatet...
Det er forskjeller, men ingen av praktisk betydning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det virkelig ingen forskjell?
Det må da finnes kabler med lavere kvalitet på både ledere og isolering?
Vis hele sitatet...
Joda, du får kabler som er så dårlig kvalitet at du får pakketap. Måten å oppdage det på er stortsett å sjå på feiltellere i utstyret (Error Counters). Den skal stå til null - alltid. Står den ikkje til null på ethernet er det på tide å sjekke kabling.

Utover det er det totalt irrelevant kva kabel du har. I praksis er alle kabler solgt som ethernetkabler i den vestlige verden gode nok. En del, slik som Copper Clad Aluminium er uegna, og knekker veldig fort.

Her er error counters på Linux (ip -s link)

Kode

    RX: bytes  packets  errors  dropped overrun mcast   
    1317511775806 880637026 0       0       0       81299   
    TX: bytes  packets  errors  dropped carrier collsns 
    209098136286 354381492 0       0       0       0
Sitat av Rosander Vis innlegg
Er det virkelig ingen forskjell?
Det må da finnes kabler med lavere kvalitet på både ledere og isolering?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker gjerne skjermet kabel på jobb for å koble PC til PLS, av den enkle grunn at skjermet kabel tåler mer fysisk juling. (Klemt mellom skap og skapdør, tråkket på også videre)
Bruker selv Wirewin sine tynne kabler selv mest men det er kun pga at det er mer ryddig når en skal ha ca. 90 drop kabler i ett rack skap.

Kvaliteten mellom kabler er stort sett det samme, du har dog noe høyere feilprosent blant noen leverandører men ikke noe som betyr noe spesielt.
Sist endret av rfa; 23. juni 2018 kl. 16:52.