Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3944
Hei, har helt siden jeg var liten slitt noe forferdelig med tannlegeskrekk noe som har resultert i en ja.. ehh, litt dårlig tannhelse.. Har jo hørt om flere som har fått dekt tannlege pga dårlig helse og problemer, Var til nav for et års tid siden da jeg var arbeidsledig og fikk beskjed om at det ikke var noe tilbud de hadde.. Nå er det kommet til et punkt der jeg trenger hjelp men vet ikke hva jeg skal gjøre! er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hvordan skal jeg gå frem?
Har selv det samme problemet, sliter med tannlegeskrekk i tillegg til mye flytting i barndommen som førte til at jeg ikke fikk innkallelser.
Nå i en alder rundt 20 så har jo visdomstennene begynt å presse seg frem også.
8+ hull, knekte tenner, dårlig tannkjøtt osv osv.
Sist jeg var hos tannlege fikk jeg et overslag på rundt 25k for å fikse alt.

Skal nav først dekke tannhelse, så tror jeg det må være så ille at du rett og slett ikke har mulighet til å jobbe eller noe annet pga problemer med tennene, er ikke helt sikker på dette, men de er jo gjerne slik at du skal være døden nær før du får hjelp.

Min mor og bestefar har reist til Budapest ved et par annledninger for tannlege.
Så har planer om å bli med dit for å få dette billigere.
Dette er i hovedsak norske personer som eier og driver.

http://www.budapestklinikken.no/no/
Sist endret av Slæsken; 24. august 2017 kl. 13:59.
Ja er noe i der summen om ikke mer jeg frykter å! Får du " takst " på det om du drar til tannlegen? skal jeg spørre om det haha
Har ikke vært der på 6-7 år
Jeg ungikk tannlege i mange år pga tannlegeskrekk. Etter max smerte gikk jeg til slutt til en tannlege som brukte laser i stedet for borr ( Dentales, som har kontorer på lysaker og aker brygge) Det var nesten smertefritt, og man slipper lyden og vibrasjonen fra borret da ingenting berører tannen under behandlingen. Jeg fortalte tannlege om min tannlegeskrekk, og fikk beskjed om å dra til fastlege å få en legeærklæring på dette. Med legeærklæringen fikk jeg dekket store deler av behandlingen, og endte opp med å betale godt under halvparten av hva det opprinnelig skulle ha kostet.

De kunne også utføre behandling under narkose, noe jeg ikke valgte, men da fikser de alt i en stor go.
Du kan søke til helfo om tannbehandling. Husker ikke hvordan jeg gikk frem da jeg gjorde det, prøv å ring de eller ta en prat med Nav om det.
og ja, du får takst/prisoverslag på det ved første time
Altså min erfaring med nav å dekke tannhelse gjør det litt åpent for synsing, de dekket for meg når jeg måtte trekke en tann. Den hadde tannverk fra tid til annen og jeg hadde nettop vært igjennom et par dager hvor karius og baktus var aktive. Så gikk inn på tannklinikken og sa den måtte ut nu og jeg måtte få faktura slik at nav kunne dekke det. De fiksa tanna ga meg regninga, og nav tok den uten no om eller men, skrev bare at det var ei tann som verket så fælt at det gikk ut over min evne til å være i jobb og hadde ikke engang med så mye smerte klart å være jobbsøker. Så i mitt tilfelle regner jeg med de tok det fordi plagene gikk utover meg som potensiell arbeidssøker/arbeidstaker. Så hvis du tar litt av gangen og sier noe i samme duren er det nok lettere å få det dekket enn hvis du kommer med en regning på 25 000 og prøver. Fiks for noen tusen og søk ivei, hvis din økonomi tilsier at du ikke har mulighet til å ta en regning på 3-4000 og sier det var behandling av tann som hadde slik effekt på deg at de ikke kunne hjelpe deg i jobbsituasjon, så er det en sjanse for at de er behjelpelig. Hos meg dekte de hele beløpet av 2,500 kr som var et trekk og en borr med plombe og forklaringen holdt. 2,5 uke senere fikk jeg brev om at regningen var dekket.
Akutt hjelp har vel de fleste under NAV rett til hjelp. Som f.eks trekking av tann som forårsaker tannverk.

Hva man har rett til utover det er vel opp til hvert enkelt kontor under NAV. Hvordan ytelse man har fra før av. Eventuelle utsikter til mulighet for egen inntekt ved hjelp til tannbehandling utover det som er akutt.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
NAV har ikke lenger så mye med tannleger å gjøre. Det meste går via Helfo, og for alle involverte er det best om tannlegen din har datasystemer som kan fakturere HELFO via "Direkte oppgjør". Har du en "sjelden medisinsk tilstand" som ligger på (SMT) A-listen så får du dekket alt av tannlegebehov, og dokumentasjon gjøres direkte til tannlegen, hvor kravene er rimelig avslappet. En 20+ år gammel epikrise fra et nå nedlagt sykehus tar de lett imot, for de trenger det kun hvis Helfo spør etter det i stikkprøver. (SMT) A-listen og B-listen er rimelig lang, og listene ligger ute offentlig tilgjengelig (blir normalt kun oppdatert 1 gang i året, som regel fordi diagnoser blir lagt til, ikke fordi noen blir fjernet).

Du får fortsatt en kvittering, men siden siste linjen trekker ifra alle utgiftene så sier kvitteringen kr 0,- å betale..
Glem tannleger i norge!! Dra til utlandet(polen, ungarn, albania etc etc) og fiks tenner der nede!

Matematisk er det billigere og bestille flybilett tur/retur + hotell + tannlege i et billig land enn å dra til tannlegen her(hvis det er snakk om flere tenner som skal repareres + tann rensing)
Er du så heldig (!?!) å sitte i fengsel/ på åpen soning, får du gratis tannlegebehandling.
Mener å huske at ved forrige Stortingsvalg ble det fra enkelte partier gjort et stort nummer av at tannhelse skulle inn i egenandelsordningen. Etter valget ble det stille..

Og i årets valgkamp har det ikke vært nevnt i det hele tatt.
Gå til legen og få medisiner som påvirker slimhinner/munntørrhet, 1/15 muligheter.
Jeg lurer på det samme på en måte, skal ut med 45 000 for noe som er 0% min feil, er allerede bruket 1000vis på samme eks tanna fra før av.
Men det er ingen diagnose, bare uflaks og udokumentert senskade.
Det bare føles så urettferdig at noen kan veie 250 kg, spise på mcdonalds hver dag, stappe i seg sjokolade og brus, for deretter å få dekket fedmeoperason når jeg må dekke noe som ikke er selvforskyldt helt selv.
Takk for mange gode svar Da blir det så jeg drar til tannlegen, får en prisvurdering for så å ta det til fastlegen å få hjelp med helfo!
Håper dette ordner seg nå
Anonym bruker
"Definert Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du tannlegeskrekk så sjekk om dette kan være noe for deg
http://www.tkost.no/too-behandling-h...285667.no.html
Fra helsenorge.no

Forrige gang jeg var hos tannlegen min i Oslo, så sa han at en tannforsikring er kanskje noe jeg trenger da det er en god del som må gjøres med mine tenner i løpet av et par år.

https://www.if.no/privat/forsikring/...tannforsikring er linken.
kanskje dette er noe for deg ?
Dekt tannhelse får man dekt hvis du er under sosialtjenesten/psykisk hele
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har tannlegeskrekk. Såpass at jeg ikke har vært der på 20 år (med unntak av timen i forrige måned). Den timen i forrige måned ble ikke helt som tenkt. Det ble sagt at en kun skulle ta noe røntgen, men der ble det litt andre ting, den 3 meters lange bedøvelsesprøyten også. Fikk jo kanskje ikke uttrykt meg helt klart der jeg satt i stolen, men hadde jo gitt beskjed om dette på forhånd.

Hadde ett hull+div som skulle taes i dag. Tenkt på dette helt siden jeg var der sist. Tannlegen(assistenten) ringte i går for å bekrefte timen i dag. Sa jeg kom jeg, selv om jeg kanskje hadde droppet ut hele timen. Men ringte de opp igjen å sa at jeg ikke kom til å møte på den timen. Skulle da få ny time senere, da sa jeg bare at spørs om det er noe poeng i det. Blir ikke aktuelt at jeg setter meg i stolen for jeg har fått noe beroligende og sa jeg kunne ringe til fastlegen min å få noe valium eller lignende. Da sa hun at de hadde beroligende der nede. Fikk da telefon senere ved å møte opp en halv time før til den avtalte timen...

Møtte opp i dag en halvtime før. Så kom tannlegen å snakket litt til meg angående at jeg slet og hva jeg skulle få. Kom til å bli litt groggy og at alle reagerer forskjellig. Slurpet i meg "shott'n" og ble henvist til venterommet. Etter dette husker jeg ikke mer, bortsett fra at jeg ble spurt om jeg kunne gape en gang. Husker også jeg så 2 personer i øyekroken når jeg satt der i stolen. Dette var sykt. Dette var ikke beroligende, dette var dop, men helt ok for meg i den gitte situasjonen.

En ting jeg ikke forstår meg på er at de tør å plassere folk på venterommet etter de har fått noe slikt. Dette var heftig. Husker ikke jeg gikk fra venterommet til tannlegestolen engang? Men de har vel kontrollen regner jeg med.

Det kostet meg 700 kr. Nå blir tannlegen 700 kr dyrere enn ellers hver gang jeg skal dit. Var fast bestemt å høre etter mulighetene til narkose første timen jeg var der. Men med en slik løsning jeg fikk fungerer det greit. Så er det prisen da. Helt greit at jeg betaler noe selv men dette koster jo noen kroner. Nå klarer jeg å betale for de 2 første visittene selv om dette går litt hardt ut over økonomien, som det gjør hos alle og enhver. Men nå er det slik at jeg har veldig lav inntekt. Mener jeg kanskje faller innunder punkt nr 14 av de 15 tilfellene som kan gi rett til støtte.

Nei, jeg blir nødt til å ringe tannlegen i morgen å høre. Kanskje det går greit hvis det er lenger mellom timene også.
Midazolam var det jeg fikk, i mitt tilfelle det samme som narkose.
Om du bor i omsorgsbolig eller har hjemmesykepleie får du gratis tannlege. Det er i allefall sånn her, men tror det gjelder hele norge.
Bor du i asylmottak har du også gratis tannhelse.
Sitat av druefjes Vis innlegg
Dekt tannhelse får man dekt hvis du er under sosialtjenesten/psykisk hele
Vis hele sitatet...
Hva er psykisk helse? Alle går jo innunder psykisk helse her i landet?
Grunnen til at jeg spør er for at jeg har ringt til legen og fått en attest på tannlegeskrekken. Der står det følgende:

"pga medisinske problemstillinger av psykiatrisk karakter, har vedkommende tannlegeskrekk. Dette forhindrer han fra å gjennomføre adekvat tannpleie og det er ønskelig med oppfølging med tilrettelegging som gjør at han klarer å gjennomføre tannlegetime"

Med dette ser jeg at jeg er under kategorien "psykisk helse". Det du sier da er at jeg får dette dekket?
Det som sies er at legen din anbefaler at du får dekket tannpleie, da du har en psykisk tilstand så gjør det vanskelig for deg å sørge for dette selv. Det bør være mer enn nok for helfo til at du får det dekket. Er uansett tannlegen din/tilstanden på tennene som bestemmer om det er nok til å få det dekket av helfo. Legeerklæringen trenger de bare i tilfelle kontroll fra helfo.