Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4209
Heisann.
Vil tippe dette topicet allerede har blitt tatt opp noen ganger. Men kanskje ikkje så dumt å friske opp dette.
Er da 21 år gammel og vurderer sterkt kjøp av bolig ettersom markedet i bygda går dårlig for tida. Ligger da ein del ute tilsalgs.
Er fast ansatt med fagbrev og grunnlønn på 500k(tok brevet seint i 2016). Men dette vil jo da stige pga ansienniteten og andre goder i skiftarbeid. Tillegg da muligens søke som handlingsansvarlig(sjefsansvarlig på skift). Bare dette vil gi ca 40-60k ekstra i året.
Atm har eg bil som hobby. Sitter da med reint lån på bil på 700k. Tillegg til å bo/leie hjemme hos foreldra mine.
Men istedenfor å holde på dyr bil/kjøpe billig bolig, går eg heller for billigere bil/dyrere bolig. Satser og heller på enebolig, kontra tomannsbolig(må jo spørre halve Norge bare for å starte å male halve huset..). Dessuten vil eg prøve å satse på å kjøpe dyrere pga eg faktisk har tenkt å bo lenge på ein plass ettersom eg ikkje ser for meg/ikkje noe vits i å flytte utenbygds pga jobben.
Veit jo at det bare er å søke grovt ved å bruke kalkulator, men er nysgjerrig på om folk her inne har gjennomført dyrere boligkjøp som ung.
Er jo da to alternativ for min del(bare eksempel):
Kjøp av billigere for opppussinga sin del:
https://www.finn.no/realestate/homes...nkode=77533393
1.2m-1.7m.
Eller kjøp av dyrere for å slippe å gjøre så mykje:
https://www.finn.no/realestate/homes...nkode=94062203
2m-2.5m.
Tillegg til hvor mye som fatisk er realistisk i å prute ned, siden det florerer av boliger ute, samt om boligen allerede har fått ny pris i annonsen.
Takker for svar.
Det er vel slik at med de nye reglene kan du maks få lån på 5 ganger bruttoinntekt. Så med et billån på 700k vil du i teorien kunne få maks 1.8M i lån til hus.

Letteste for deg er egentlig å kontakte en bank å finne ut hvor mye de er villig til å gi deg i lån, så kan du se rundt med boliger og finne en som passer prisklassen din.

Noe som kan være litt relevant er hvor mye egenkapital du har og hvor mye renten på bilen din ligger på?

Kjøpte selv leilighet som 20åring for 2.7M, men da uten noe andre lån å betjene.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Først og fremst må du ha minimum 15% egenandel, jeg og dama har lån på leilighet og hus. Total verdi er noe rundt 8,5M og lån på ca 6M, sånn grovt regnet. Vi er 24 år begge to, og fikk lånene godkjent først for leilighet, og deretter godkjent lån på hus (leiligheten koster mer enn huset, leilighet i Oslo, og hus utenfor). Vi leier ut leiligheten og sitter med en god slant til overs etter alt er betalt.

Poenget mitt er forsåvidt at det er fult mulig å få mye i lån som ung. Vi har dog ingen lån på bil.

TL;DR; Ja du kan få lån, så lenge inntekten og egenandel støtter opp det du vil låne, og banken ser at huset er verdt hva du vil betale.
700k i billån og 500k i inntekt, det går men du får ikke over 2 mill tenker jeg
Sist endret av freebird; 30. mai 2017 kl. 23:10.