Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4428
Heisann,

Har lenge vurdert å kjøpe meg ett elektronisk longboard. Problemet er at dette er ett dyrt leketøy, hvert fall mtp 25% merverdiavgift på toppen.
Har googlet meg litt rundt, men blir ikke særlig klok, så prøver lykken her.

Her er brettet jeg har tenkt å kjøpe. Brettet blir sendt fra Tyskland, og prisen er ca 13000,-
Har lest mye om at det går ann å spare en del på å sende varer til Sverige. Bor dessverre i Stavanger, men er fortsatt en del for meg å spare.
Slik jeg forsto det, så kunne man enten få det levert til ett vanlig postkontor (hvor man må betale skatt) ELLER noe poste restante greier.

Uansett, litt rotete dette her. Noen som har tips til hvordan jeg kan slippe unna mva? Det blir dessverre en dealbreaker for meg om jeg ikke slipper unna..

Edit:
Legger ved svar på mail jeg sendte angående om å sende brettet til Sverige så jeg kunne plukke det opp der:
"You can either get it delivered to Norway without German tax, and in Norway the post guy will want to have the 2,7% customs and 25% Norwegian tax.
But it could be cheaper to order it to Sweden with our 19% tax. That is also possible, then just an address in Sweden. It is also faster." Så er prisen på 13k inkludert de 19% han snakker om her? Eller ender jeg opp med å betale dyre dommer uansett her?

Takker for alle svar!

Så nå at prisen på 13k er inkludert 19% skatt. Gode nyheter så langt.
Sist endret av Eralis; 26. mai 2017 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gitt at du får varen, uten tysk moms, til 10 530 kr (13 000 * 0,81), vil du etter Postens importkalkulator betale 2 963,50 kr for å få varen til Norge. Dette vil si at du totalt må betale ca. 13 500 kr for å få varen sendt til Norge. Med tanke på din plassering i landet, kan det fort bli dyrere å hente varen i Sverige.
Trådstarter
Og hvis jeg ikke slikker unna tysk moms, noe jeg antar jeg ikke gjør, hvilke alternativer har jeg?
Er jeg og en kompis som skal handle hver sitt, så vi sparer begge penger + spleiser på reiseutgifter til Sverige. Skulle nevnt dette i første post.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du slepp jo unna tysk MVA. Sel ein varer til utlandet skal ikkje seljar berekne MVA på salet. Seljar skriv jo i e-posten at du slepp 19% tysk MVA ved eksport til Noreg - men ikkje til Sverige, sidan det er andre reglar innan EU.
Uvaksinert 👍
"You can either get it delivered to Norway without German tax" Hvorfor skulle du da ikke få det uten?

se der ja, som vidarlo sa. litt treg med å legge inn
Sist endret av daffe; 26. mai 2017 kl. 16:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har drevet litt import av diverse varer i ett års tid, det jeg pleier å gjøre er å enten legge i "message to seller" eller sende selger en melding med "please put value under xx$". De aner jo ikke hva avgiften er inn til Norge, og de gjør som jeg sier som regel. Så dermed ender jeg på veldig lav/ingen avgift inn til Norge.

Har bestilt varer opp til 20 000kroner, med veldig lav MVA.
Anonym bruker
"Redd Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen firmaer går med på og skrive liten verdi eller som gave/reperasjon, hvis det ikke står noe i policien demmes kan du jo spørre
Sitat av Eralis Vis innlegg
Er jeg og en kompis som skal handle hver sitt, så vi sparer begge penger + spleiser på reiseutgifter til Sverige. Skulle nevnt dette i første post.
Vis hele sitatet...
Må du ikke glemme at du skal over grensa hjem igjen.
Trådstarter
Takk for gode svar folkens. Ser jeg ikke leste gjennom e-mailen jeg fikk godt nok, så brettet trenger ikke å bly så mye dyrere allikevel.

Skal sjekke ut hva de sier til å merke det som reperasjon eller å skrive lav(ere) verdi på pakken.

Angående å komme seg tilbake over grensa med brettene, så hadde vi en plan her. Om den hadde funket derimot.. Alt for å spare noen kroner

Takk for gode svar folkens! Ser jeg var litt kjapp med å lese mailen jeg fikk fra selger, så er visst mulig å få brettet til en innafor pris allikevel.
Skal høre med selger om han er villig til å trikse litt, enten ved å merke pakken som reperasjon eller å skrive lav verdi. Alt for nye kunder håper jeg

Angående å få brettene tilbake over grensen så hadde vi en liten plan her, men er noe annet om det hadde funka.. Alt for å spare noen høvdinger

Dritt internett her i østkanten av Russland, forklarer innlegget..
Sist endret av Eralis; 27. mai 2017 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.