Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3475
Hei,

Jeg driver aktivt med film og foto, og opprettet nylig et enkeltmannsforetak. Jeg har også en deltidsjobb på siden av freelance, som jeg skatter på.

Utførte nylig mitt første oppdrag, og fikk utbetalt 3000.- av bedriften som jeg jobbet for. Jeg er 21 år, og har null peiling på dette.. så da trenger jeg litt hjelp for å komme igang.

Hva gjør jeg nå? hvordan skatter jeg? hvor mye skatter jeg?

Takker for all hjelp!
Sist endret av m0en; 3. mai 2017 kl. 14:42.
Fører inn hvor mye du forventer å tjene på enkeltmannsforetaket på skattekortet ditt, så vil du få tilsendt faktura 4 ganger i året hvor du kan betale inn. Blir vel i utangspunktet fordelt likt utover de 4 fakturaene, mener jeg å huske, men du kan bare sende mail til kemneren hvis det er upraktisk fordi inntekten ikke er veldig jevn utover året.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du må lage et regnskap for å finne næringsinntekt. Så må du fylle ut næringsoppgave 1/2 avhending av regnskapsplikt, skjema for personinntekt, avstemming av egenkapital og muligens mer (dette er vedlegg til selvangivelsen). Du finner skjemaene i Altinn og innsendelsesplikt er 31. mai året etter regnskapsåret. Vil også tro du er bokføringspliktig og må da overholde bestemmelsene i bokføringsloven mtp oppbevaring, dokumentasjon osv.