Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2624
Sitter i styret i sameiet og har fått i oppgave å fikse litt på hjemmesiden.
Fikk litt opplæring av en avtroppende. Bruker Macromedia Dreamveawer til å endre, og FileZippa til oppdatere. Funker jo greit, men er fryktelig tungvint.
Greit når man bare skal endre eksisterende tekst. Men å legge til bilder, eller lage nye faner er vistnok ett sant ****. Noen som har tips?
Trenger jeg bytte tilbyder av web-hotell for dette?
Kan man flytte over innhold til en tilbyder så jeg slipper å bruke eksternt program?
Jeg er nogenlunde datakyndig, men har aldri hatt noe med hjemmesider å gjøre før nå.
Hva med CMS (Content Management System)?

Det finnes hundrevis av gratis CMS'er som du bare installerer på serveren, men du bør legge ditt personlige preg på det, eget design o.l. Hvis du ikkje kan dette selv så finnes det mange som gjør slike oppgaver for noen tusen lapper.

OBS: Serveren må støtte server side språk, de fleste bruker PHP, og databaser, her er MySQL mye brukt.

Med dette systemet så kan du oppdatere innholdet på websiden ved å skrive det direkte inn i nettleseren og trykke «post». Slik man gjør med tråder/svar her på freakforum.

EDIT: Wordpress er nok det mest brukte systemet i dag.
Sist endret av 0xFF; 26. september 2015 kl. 21:31.
Dreamveawer er lett så lenge man skjønner html. Men bruk insert øverst på skjermen, så blir det lettere
Å lage nye faner er slit med mindre du har en template side, for hvis du ikke har det må du legge inn linken på alle sidene osv..
Dreamveawer har i tillegg innebygd funksjonene til filezilla, så man trenger ikke et ekstra program til å laste opp filene bruk youtube til å hjelpe deg, lykke til
Her burde nok det lages en CMS løsning, det å redigere sider som dette manuellt blir fort en tungvindt jobb å vedlikeholde
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjør en Wordpress... Installasjonen er kanskje litt vanskelig om man er helt ny, men det finnes alltid en smarting i omgangskretsen som fikser det fort. Så er det å finne en template som ser noenlunde bra ut for dere, og kjøre på. Oppdateringer etc tar da bare minutter.
Kjøp webhotell på f.eks. host1.no. Velg blant en hel masse løsninger som kan installeres med et klikk (f.eks. wordpress, som nevnt). Oppdater og vedlikehold alt gjennom nettleseren.

Hva skal forresten et sameie med en hjemmeside? Er dere en sånn fornem bygård med masse historie?
Sist endret av mentalmelt; 5. oktober 2015 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva skal forresten et sameie med en hjemmeside? Er dere en sånn fornem bygård med masse historie?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de ikke hatt en hjemmeside? Jeg ser kun fordeler med å ha en.

-Publisere nyheter om hva som skjer.
-Kalender for planlagte dugnadsarbeid.
-Historie f.eks som du påpeker.
-Kontaktinformasjon til styre eller vaktmester.
-Ulik informasjon (når søppelet blir tømt f.eks).

And so on.

Når det gjelder spørsmålet til TS, så ville jeg valgt Wordpress, da løsningen er enkel og komme igang med. I tillegg så er det mye informasjon på nettet om ulike problemstillinger du måtte møte på da Wordpress har et stort og aktivt samfunn.