Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1202
Hei.

Snart ferdig med en IT grad, og har et par muligheter for arbeid når jeg har fullført neste semester. Føler meg dog ikke helt klar til å binde meg opp til 9-5 med bil, hus og lån resten av livet helt enda. Planen min er å jobbe opp litt erfaring, lære litt om hvordan bransjen funker, få tjent opp litt penger, også bare legge ut på en helt sinnsyk reise verden rundt før jeg reiser hjem igjen og plukke opp der jeg slapp. Lurer litt i den forbindelse på hvor lang periode det er vanlig å skrive kontrakt for? Regner med at det ikke er så veldig populært å fortelle om denne planen min til en potensiell arbeidsgiver? Eller burde jeg bare være ærlig? Kunne jo bare sagt opp jobben eller forsvunnet når jeg føler jeg har kapital nok til å legge ut på reise, men vil jo gjerne ikke være en drittsekk mot arbeidsgiver, eller ødelegge for meg selv med tanke på referanse når jeg kommer hjem igjen heller. Føles liksom litt feil å ta et vikaroppdrag for Adecco i barnehage når jeg har utdanning innenfor noe jeg synes er kult. Eller er det kanskje en bedre løsning i min situasjon? Ja, jeg vet at jeg kanskje burde ha reist fra meg før jeg begynte studiene men det ble som det ble.

Det finnes sikkert ikke noe fasitsvar på hvor lang periode det er vanlig å skrive kontrakt for, men er det noen som har erfaringer eller gode innspill om dette?

Takker!
Min oppfatning er at det vanlige er kontrakt på ubestemt tid med gjensidig tre måneders oppsigelsestid. Med en eventuell prøveperiode med kortere oppsigelsestid. Om du drar av gårde på en lengre ferie kan du f.eks søke om ubetalt ferie eller permisjon. Eller si opp. Den neste arbeidsgiveren får vel uansett vite at du har vært ute og reist i en lengre periode, så hvis den forrige arbeidsgiveren er bitter pga det, har det vel neppe noe å si?
Du står også fri til å si opp når du vil, men må arbeide ut oppsigelsestiden som står oppført i kontrakten din.
Som de andre sier, man får som regel ikke tidsbestemte kontrakter. Min erfaring er at det tar alt fra 3-12 mnder for en nyutdannet å komme skikkelig inn i første utviklerjobb, alt etter hvor relevant erfaring man har fra før. De fleste arbeidsgivere vil derfor være reserverte i forhold til å ansette noen som ikke har et lengre perspektiv. Jeg tror du fort får oppleve at åpenhet på dette gjør det vanskelig å få jobb.

En annen ting, IT er ferskvare. Desto lengre du går etter fullført grad uten relevant arbeid, desto mindre relevant blir utdanningen din når du skal søke jobb. Hvis du skal drive med noe annet enn IT og komme tilbake til IT senere vil jeg sterkt anbefale å finne hobby eller freelance-prosjekter du kan jobbe på, for å ha noe å vise til den dagen du søker jobb.
Sist endret av danielsk; 4. januar 2019 kl. 22:59.
Tror det er lurt å jobbe 2-3 år først, finner du en grei arbeidsgiver gir de deg sikkert permisjon til å reise noen måneder.
Tar vel sikkert noe tid å spare opp penger til en tur også (husleie, studielån, osv spiser jo det meste av lønna).