Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3959
Hei freakere!

I helgen forlovet jeg meg, og hun bor i Tyrkia. Selv bor jeg i Sverige, men har kun et norsk pass/personnummer.

Vi prøver å finne ut av hvordan hun kan komme seg lettest ut av Tyrkia, for å oppnå visum og tillatelse til å reise derfra er ikke så lett på papiret.

Vi lurer på om det er noen her som har personlig erfaring, spesifikt med nordisk-tyrkisk giftemål, eller har innsikt i hvordan en tyrker lettest kan forlate landet og bosette seg i Europa?

All dialog settes pris på. PM er fint også.

Mvh
CC
https://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/?c=tur
start her

klikket meg litt videre og fikk da opp denne listen

De som skal gifte seg

Krav til begge

Dere må begge være over 18 år.
Dere skal gifte dere i Norge i løpet av seks måneder.
Ingen av dere kan være gift med noen andre.
Dere må ha planer om å bo sammen i Norge.
Dere må ikke ha blitt tvunget til å forlove dere (tvangsekteskap).
Dere må ikke ha forlovet dere proforma.
Krav til søkeren

Du må betale et søknadsgebyr
Du må dokumentere identiteten din. Hvis du har gyldig pass, er det som regel godkjent.
Du kan ikke ha et innreiseforbud til Norge eller Schengen.
Det må være sannsynlig at du vil returnere til hjemlandet ditt hvis dere ikke gifter dere som planlagt.
Hvis du får innvilget søknaden, må du søke om å fornye familieinnvandringstillatelsen med ektefellen din innen oppholdstillatelsen for å gifte seg går ut.
Krav til referansepersonen

Du må ha en inntekt på minst 256 256 kroner i året før skatt nå. I tillegg må inntekten din ha vært på omtrent samme nivå i fjor. Du kan heller ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene. Sjekk krav til inntekten i fjor, hva slags inntekt som regnes med og om du kan få unntak fra noen av kravene.
Du må ha en bolig der søkeren kan bo sammen med deg.
Sist endret av tearz83; 26. september 2017 kl. 14:26.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Når jeg skulle hjelpe en kompis fra Irak, fikk vi ikke gifte oss fordi jeg tjener under 450k i året. Var beskjeden jeg fikk.
Slektning som er gift med en fra Australia. Han blir nekta å bo her selv om begge har (hadde, før han ble sparka ut) fast jobb og tjener greit. Tror det gikk på at hun ikke hadde tjent nok flere år tidligere.
Sist endret av Neptunia; 26. september 2017 kl. 16:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville sjekka om det er norsk eller svensk regelverk som gjeld som punkt ein. Innad i Norden er det eit svært tett samarbeid, som gjer at statsborgarar i andre nordiske land i svært mange samanhengar skal handsamast som eigne statsborgarar, og kan bytte statsborgerskap meir eller mindre slik ein ønskjer.
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som nordmann i Sverige utøver du EØS rettighetene til fri flyt.

Hvis dere gifter dere kan du hente kona di til Sverige og bo sammen. Ikke noe krav til inntekt ettersom du utøver EØS rettigheter.

Men ikke bare gift deg fordi noen på forumet sa at du kan hente kona di på den måten.
Ring Migrationsverket på telefon 0771-235 235 og hør rett fra kilden. Forklar at du er en nordmann som vil utøve EØS rettigheter og spør om det er noe krav til inntekt osv.
(https://www.migrationsverket.se/Kont.../Ring-oss.html)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som nordmann i Sverige utøver du EØS rettighetene til fri flyt.
Vis hele sitatet...
I tillegg til EØS og Schengen så har du ei rekkje nordiske samarbeid som gir sterkt utvida rettar. T.d. har du rett på statsborgarskap i andre nordiske land etter gitte kriterier, i motsetning til andre utlendinger, som kan søke om det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis dere gifter dere kan du hente kona di til Sverige og bo sammen. Ikke noe krav til inntekt ettersom du utøver EØS rettigheter.
Vis hele sitatet...
No kjenner eg på ingen måte svensk rett, men eg veit at det er inntektskrav i Noreg for familiegjenforening - og at EØS (eller Schengen, som er ein avtale under EØS-rammeverket) ikkje er relevant for ein tyrkisk statsborgar. Schengen er i høgda relevant dersom nokon har lovleg opphald i eit Schengenland. Og EØS/EU/Schengen handlar ikkje om likebehandling av folk utanfor EØS/EU/Schengen.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Når jeg skulle hjelpe en kompis fra Irak, fikk vi ikke gifte oss fordi jeg tjener under 450k i året. Var beskjeden jeg fikk.
Vis hele sitatet...
Då har du stilt feil spørsmål. Inntektsgrensene for familiegjenforening er omlag 250k i året, ikkje 450k. Noreg hindrer deg heller ikkje i å gifte deg. Det er kun familiegjenforening det er inntektsgrense.
Sist endret av vidarlo; 26. september 2017 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No kjenner eg på ingen måte svensk rett, men eg veit at det er inntektskrav i Noreg for familiegjenforening - og at EØS (eller Schengen, som er ein avtale under EØS-rammeverket) ikkje er relevant for ein tyrkisk statsborgar. Schengen er i høgda relevant dersom nokon har lovleg opphald i eit Schengenland. Og EØS/EU/Schengen handlar ikkje om likebehandling av folk utanfor EØS/EU/Schengen.
Vis hele sitatet...
Ser du har misforstått meg.

Det er krav til inntektskrav i Norge. Det er nok noe lignende i Sverige og.

Men når en nordmann utøver EØS rettigheter i Sverige (eller hvilket som helst annet EU land), så gjelder det ikke krav for inntekt når han henter ektefelle til Norge.

Det samme gjelder f.eks. om en tysker skal hente ektefellen sin og jobbe i Norge. Reglene om familieinnvandring gjelder da ikke, ettersom dette er regulert av EØS avtalen. Det er ikke krav at ektefellen og skal være EØS borger, men det er et krav at den som utøver EØS rettigheten er en EØS borger
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skrev feil over.

Det jeg mente å skrive var
"når en nordmann utøver EØS rettigheter i Sverige (eller hvilket som helst annet EU land), så gjelder det ikke krav for inntekt når han henter ektefelle til EØS landet (skrev Norge, men en nordmann kan ikke utøve EØS rettigheter i Norge uten å ha utøvet dem i et EØS land først).
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting til, er du bare forlovet så kan du ikke hente en forloved og utøve EØS rettigheter.

En litt eldre artikkel fra NRK angående EØS regelverket: https://www.nrk.no/valg2013/_-flytte...ien-1.11219916
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En ting til, er du bare forlovet så kan du ikke hente en forloved og utøve EØS rettigheter.

En litt eldre artikkel fra NRK angående EØS regelverket: https://www.nrk.no/valg2013/_-flytte...ien-1.11219916
Vis hele sitatet...
Utifrå det som står i artikkelen er det ikkje heilt så rett fram:
Hartmann har kjennskap til at mange familier bor i Sverige fordi de oppfyller kravene til familieinnvandring i henhold til det svenske nasjonale regelverket.
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt oppfylle dei nasjonale regelverka, slik eg tolker den teksten. EØS slår først inn i det du vender tilbake til Noreg. Er det feil tolkning?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er hundre prosent sikker på at de sa jeg ikke tjente nok til å forsørge en partner. 450k fikk jeg beskjed om.
Hvis du vil ha familiegjenforening til Sverige er det svenske regler, ikke norske som gjelder. Jeg har ikke oversikt over de for tida, men de har historisk sett vært mindre strenge enn norske.
Kjenner ei som flyttet til sverige pga akkurat dette. Det var vistnok enklere for mannen å få svenskt statsborgerskap.
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Utifrå det som står i artikkelen er det ikkje heilt så rett fram:


Du må fortsatt oppfylle dei nasjonale regelverka, slik eg tolker den teksten. EØS slår først inn i det du vender tilbake til Noreg. Er det feil tolkning?
Vis hele sitatet...
EØS slår inn med en gang en EØS borger drar til et annet EØS land.
I dette tilfelle er trådstarter en EØS borger (nordmann) som drar til et annet EØS land (Sverige). EØS slår da til hvis han vil hente en ektefelle.

Jeg må innrømme at jeg aldri har benyttet meg av dette, men jeg vet at søstrene til en kompis gjorde dette for å få ektefeller fra Irak over til Sverige. Etter 1 år eller no så flyttet de tilbake til Norge, og da var det ikke noe krøll med inntektskrav.

Men som jeg foreslo lengre opp så bør trådstarter kontakte Migrationsverket på telefon 0771-235 235 og høre med dem konkret hva som gjelder for ham.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
EØS slår inn med en gang en EØS borger drar til et annet EØS land.
I dette tilfelle er trådstarter en EØS borger (nordmann) som drar til et annet EØS land (Sverige). EØS slår da til hvis han vil hente en ektefelle.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det som står i artikkelen du viste til. Der står det at EØS er relevant ved at det er regelverket for familiegjenforening innad i EØS som skal leggast til grunn, og ikkje regelverket for ein person frå eit tredjeland. Oppheld du deg som nordmann i Sverige gjeld altså svenske reglar. Om du i etterkant flytter til Noreg vil EØS-reglane for familiegjenforening gjelde.
Anonym bruker
"Klein Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg føler vi begynner å gå i sirkel. Oppfordrer CoroCoro til å ringe Migrationsverket.

Det står følgende i artikkelen jeg linket til

EØS-regelverket skal sikre fri bevegelighet innen EØS-området, og det kan derfor ofte være lettere å få familieinnvandring etter dette regelverket, enn det øvrige nasjonale regelverket, sier områdeleder for familieinnvandringssaker Katinka Hartmann.
Vis hele sitatet...
Altså lettere å få fam etter EØS-regelverket enn det øvrige nasjonale regelverket

Ifølge Hartmann er nordmenn som gifter seg med en utlending som ikke er EØS-borger, ikke omfattet av EØS-regelverket.
Vis hele sitatet...
Nordmenn i Norge som gifter seg med en 3.lands borger omfattes ikke av EØS-regelverket. De omfattes av nasjonale regelverket, og dermed er det krav til inntekt osv...

EØS-avtalen er ikke ment å skulle regulere interne forhold, og rettighetene til medlemsstatenes egne borgere reguleres av den nasjonale lovgivningen. Familiene som flytter til Sverige og får opphold der, fyller vilkårene for opphold i Sverige som EØS-borgere.
Vis hele sitatet...
For nordmenn i Norge gjelder norsk lov. For svensker i Sverige gjelder svensk lov. Når en nordmann flytter til Sverige, og tar med ektefelle så får de opphold som EØS borgere. Da er det EØS regelverket som gjelder.

Hvis den norske borgeren med familie bosetter seg i et annet EØS-land, og har et reelt og faktisk opphold der, for så å flytte tilbake til Norge, vil ektefellen kunne være omfattet av EØS-regelverket og også få opphold her som EØS-borger, sier Hartmann.
Vis hele sitatet...
Når en nordmann har utøvet EØS rettigheter i Sverige, og fått ektefelle dit, så utøver de fortsatt EØS rettighetene når de kommer tilbake til Norge. Da kan de ta med seg ektefellen og bosette seg i Norge.


Alt dette jeg har sitert fra artikkelen samsvarer med det jeg har forklart hele tiden. Jeg har og sett med egne øyne at reglene praktiseres på denne måten.

Men jeg vil selfølgelig aldri anbefale noen å ta et så stort skritt som det er å gifte seg uten å selv sette seg inn i reglene. Ring Migrationsverket og hør med dem, ikke bare stol på det jeg (en anonym fyr på internett) eller vidarlo skriver.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For nordmenn i Norge gjelder norsk lov. For svensker i Sverige gjelder svensk lov. Når en nordmann flytter til Sverige, og tar med ektefelle så får de opphold som EØS borgere. Da er det EØS regelverket som gjelder.
Vis hele sitatet...
Nei, det er svenske reglar for familiegjenforeining som gjeld. EØS-reglane vil gjelde om dei ønsker å flytte tilbake til Noreg, slik eg tolkar artikkelen. Tar med ektefelle implisierer etter mine begrep at dei flyttar saman frå eit EØS-land til eit anna - og då gjeld EØS-rettane.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt dette jeg har sitert fra artikkelen samsvarer med det jeg har forklart hele tiden. Jeg har og sett med egne øyne at reglene praktiseres på denne måten.
Vis hele sitatet...
Men det stemmer ikkje med det eg siterer frå artikkelen du lenka til. La meg gjenta det:

Hartmann har kjennskap til at mange familier bor i Sverige fordi de oppfyller kravene til familieinnvandring i henhold til det svenske nasjonale regelverket.
Vis hele sitatet...
Det stemmer med det Bjønnafaen skreiv for eit par innlegg sidan.

Eg er svært åpen for at eg tar feil, men eg har ikkje sett spesielt overbevisande argument for det...
Sist endret av vidarlo; 27. september 2017 kl. 20:11.