Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2569
Hei!

Jeg har allerede søkt på XML på forumet her, og fikk faktisk ingen treff. Håper noen kan hjelpe meg, eller føre meg videre til en eldre tråd om det eksisterer.

Jeg jobber som freelance oversetter, og nå så har jeg fått i oppgave å oversette tekst inni noen HTML- og XML-filer. Dette er noe jeg aldri har drevet med før, men det virker greit å kunne litt. Problemet er at jeg må levere arbeidet i morgen, så jeg har rett og slett ikke tid til å lese masse rundt på nettet. Så derfor håper jeg noen kan hjelpe meg her

1. Problemet jeg har er med spesialtegn som ÆØÅ. Når det gjelder HTML så klarte jeg å finne løsningen med &oslash &aring &aelig. Men noen av filene er XML, og jeg regner med at jeg må bruke andre koder da? Jeg søkte litt rundt men fant bare noe greier om "entiteter", men forsto ikke mye av det.

2. Og hvordan kan jeg sjekke at koden evt. blir riktig? Jeg får ikke åpnet og sjekket med XML-filene, noe jeg kan med HTML-filene.

Beklager skikkelige noob spørsmål!

Mvh,
Meg
Jeg tipper at alt funker helt fint om du:

1. Passer på å lagre som UTF-8 i editoren din.
2. Bare skriver æøå, og alle andre tegn du måtte ønske.
Trådstarter
33 5
Det var jo veldig enkelt. Tusen takk!