Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2457
Har nylig fått et brev med forespørsel om tollinformasjon.

For å tollbehandle sendingen krever de kvittering på kjøpet, samt fødselsnummeret mitt.

I tillegg er det vedlagt en fortollingsfullmakt, som ved underskrivning gir posten fullmakt til å åpne denne og alle fremtidige sendinger for tollburdering, samt at mitt navn og fødselsnummer registreres i Postens kunderegister.
Fullmakten gjelder til den tilbakekalles skriftlig.


Jeg har en følelse av at her spør jeg VELDIG dumt, men:

Jeg kjøpte 5-htp og l-tyrosin. Står jeg i noen som helst fare ved å eksponere at jeg kjøpte disse? (slik jeg forstår det er de ikke ulovlig)

Hva innebærer det at jeg sender inn identifikasjon (fødselsnummer)?
Er det noe som på noen måte kan gjøre meg sårbar i fremtidig handling?

Fortollingsfullmakten forstår jeg også som helt frivillig?
Altså, jeg trenger ikke å svare på den?


Grunnen til at jeg spør så nøye (og kanskje har litt noia), er at jeg bestilte en pakning Phenibut i samme slengen, og denne har de konfiskert, da Phenibut kategoriseres som legemiddel.
Er det imidlertid riktig? Ser litt blandede resultater her på forumet mtp. folk som har klaget for å få konfiskerte pakker med Phenibut ettergitt, burde jeg gå for det samme, eller burde jeg bare la den gå for å slippe mer beef?

I tillegg, på hvilke av disse punktene kan jeg tillate meg å utgi personlige opplysninger, uten å stå i risiko for at det skal gjøre meg mer sårbar i fremtidig handel? (F.eks hvis jeg prøver å bestille Phenibut på nytt. Jeg vil ikke gjøre noe nå som kan risikere at jeg blir "svartelistet" på noe vis, da gjentatte forsøk på importering av f.eks Phenibut er noe jeg antar etterhvert kan få juridisike følger...?)


Sorry dersom jeg spør mye og dumt her, føler meg noia som faen mens det sikkert ikke er noen big deal haha, men hadde satt pris på litt hjelp spes. mtp. hvordan jeg skal holde lav profil for fremtidig handling.

Mvh

Nissepappa
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er et helt vanlig skriv som du får første gang tollen trenger å fortolle noe for deg, alle får dette første gang man får en forsending fra utlandet som krever fortolling.

Du kan enten skrive under, og gi posten fullmakten eller du kan la en tredjepart fortolle pakken.

Angående å bli "svartelistet" så sier tollen offisiellt selv at de ikke har noen slik liste, men i praksis er det flere som mener at de har en slik liste ettersom de aldri får igjennom noen ulovlige forsendinger lengre.
Om det er et bevis på en svarteliste, eller følge av at regjeringen nå reagerer på alle de psykoaktive stoffene som ungdom får via post: Kilde 1, Kilde 2

Lav profil? Ikke handle ting på nett, spesiellt ikke på vanlig ukryptert nett.
Sist endret av Dodecha; 29. mai 2015 kl. 14:49.