Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 7965
Hvordan er virkningen av Stesolid mot Sobril i lovlige doser? Er Sobril like effektivt mot angst? Mer eller mindre bivirkninger?
Unnskyld, men spør du om Stesolid virker på samme måte som Sobril ?
Hva du mener med "lovlige" doser forstår jeg ikke heller.
Begge medikamenter er benzodiazepiner, de har ulik styrke, men jeg vil tro at de gir omtrent de same bivirkningene.
De kan begge virke mot angst.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Unnskyld, men spør du om Stesolid virker på samme måte som Sobril ?
Hva du mener med "lovlige" doser forstår jeg ikke heller.
Begge medikamenter er benzodiazepiner, de har ulik styrke, men jeg vil tro at de gir omtrent de same bivirkningene.
De kan begge virke mot angst.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Stesolid og Sobril har ikke samme bivirkninger, og kan jo ha forskjellig virkning. Så ønsker noen erfaringer her.

Med lovlige doser mener jeg doser godkjent av lege, ikke for å oppnå rus.
Det som funker for meg funker nødvendigvis ikke for deg og visa versa.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Det som funker for meg funker nødvendigvis ikke for deg og visa versa.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men vil gjerne høre folk sine erfaringer for å få et bilde av hvordan det KAN være. Får jo en liten indikasjon der.
Står på felleskatalogen! Men det er opp til hver enkelt lege. Har fått inntrykk av at 3x5mg stesolid er vanlig, og sobril alt fra 10-100mg.. Men det er jo enormt mange faktorer som spiller inn.
Sist endret av TrippyKing; 26. mai 2015 kl. 23:58.
Hvorfor spør du oss dersom du allerede vet svaret selv? Jeg skrev ikke at Stesolid og Sobril er det samme. Stesolid er diazepam, det samme som Vival, mens Sobril et oxazepam. Virkningsmekanismer, virketid og indikasjoner og bivirkninger kan du lese om i felleskatalogen Jeg deler gjerne personlige erfaring med begge legemidler, bruker Sobril til daglig, holder på med nedtrapping på egenhånd. Bivirkninger har ikke vært et spesielt stort problem for meg, men døsighet og en "hang over" følelse om morgenen samt økt apetitt har jeg kjent. Det er medikamenter som bør brukes over kort tid i en vanskelig periode. Likevel er det personer som trenger å fortsette lenge på benzoer for å ha et nogenlunde greit liv. Mange opplever abstinenser når de slutter, det kan du lese mer om i en annen tråd. Noen som kan linke til den,siden jeg ikke er så teknisk begavet?
Bare spør i vei om det du faktisk lurer på, så skal vi gjøre vårt beste.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hvorfor spør du oss dersom du allerede vet svaret selv? Jeg skrev ikke at Stesolid og Sobril er det samme. Stesolid er diazepam, det samme som Vival, mens Sobril et oxazepam. Virkningsmekanismer, virketid og indikasjoner og bivirkninger kan du lese om i felleskatalogen Jeg deler gjerne personlige erfaring med begge legemidler, bruker Sobril til daglig, holder på med nedtrapping på egenhånd. Bivirkninger har ikke vært et spesielt stort problem for meg, men døsighet og en "hang over" følelse om morgenen samt økt apetitt har jeg kjent. Det er medikamenter som bør brukes over kort tid i en vanskelig periode. Likevel er det personer som trenger å fortsette lenge på benzoer for å ha et nogenlunde greit liv. Mange opplever abstinenser når de slutter, det kan du lese mer om i en annen tråd. Noen som kan linke til den,siden jeg ikke er så teknisk begavet?
Bare spør i vei om det du faktisk lurer på, så skal vi gjøre vårt beste.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Mener du denne?

Diazepam når maks effekt på 1 - 1,5 time, mens Oxazepam bruker 3-4 timer.
Diazepam har en halveringstid på 20-100 timer, med aktive metabolitter som har en halveringstid på 36-100 timer.
Oxazepam har en halveringstid på 4-16 timer.
Funfact: Oxazepam er en aktiv metabolitt av Diazepam.

Grunnen til at det spriker så mye på timene er fordi alle har forskjellig leverfunksjon, og spesielt eldre mennesker bruker lengre tid på å skille stoffet ut av kroppen.

Oxazepam er mer utpreget som angstdempende, altså et såkalt Anxiolytikum. Diazepam er både et Anxiolytikum, Antilpilektikum og muskelavslappende.

Men når det er sagt, alle benzoer fungerer i større eller mindre grad på samme måte, bare at noen har mer utpreget effekt mot forskjellige tilstander i medisinsk sammenheng. 10mg Diazepam tilsvarer ca 20mg Oxazepam - men det må taes med en klype salt pga ting som hvor fort effekt oppnås og halveringstid.

Kilde

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Mener du denne?

Diazepam når maks effekt på 1 - 1,5 time, mens Oxazepam bruker 3-4 timer.
Diazepam har en halveringstid på 20-100 timer, med aktive metabolitter som har en halveringstid på 36-100 timer.
Oxazepam har en halveringstid på 4-16 timer.
Funfact: Oxazepam er en aktiv metabolitt av Diazepam.

Grunnen til at det spriker så mye på timene er fordi alle har forskjellig leverfunksjon, og spesielt eldre mennesker bruker lengre tid på å skille stoffet ut av kroppen.

Oxazepam er mer utpreget som angstdempende, altså et såkalt Anxiolytikum. Diazepam er både et Anxiolytikum, Antilpilektikum og muskelavslappende.

Men når det er sagt, alle benzoer fungerer i større eller mindre grad på samme måte, bare at noen har mer utpreget effekt mot forskjellige tilstander i medisinsk sammenheng. 10mg Diazepam tilsvarer ca 20mg Oxazepam - men det må taes med en klype salt pga ting som hvor fort effekt oppnås og halveringstid.

Kilde Wiki
Vis hele sitatet...

Kilde felleskatalogen Oxazepam

Kilde felleskatalogen Diazepam

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Mener du denne?

Diazepam når maks effekt på 1 - 1,5 time, mens Oxazepam bruker 3-4 timer.
Diazepam har en halveringstid på 20-100 timer, med aktive metabolitter som har en halveringstid på 36-100 timer.
Oxazepam har en halveringstid på 4-16 timer.
Funfact: Oxazepam er en aktiv metabolitt av Diazepam.

Grunnen til at det spriker så mye på timene er fordi alle har forskjellig leverfunksjon, og spesielt eldre mennesker bruker lengre tid på å skille stoffet ut av kroppen.

Oxazepam er mer utpreget som angstdempende, altså et såkalt Anxiolytikum. Diazepam er både et Anxiolytikum, Antilpilektikum og muskelavslappende.

Men når det er sagt, alle benzoer fungerer i større eller mindre grad på samme måte, bare at noen har mer utpreget effekt mot forskjellige tilstander i medisinsk sammenheng. 10mg Diazepam tilsvarer ca 20mg Oxazepam - men det må taes med en klype salt pga ting som hvor fort effekt oppnås og halveringstid.

Personlig foretrekker jeg Diazepam både i medisinsk- og russammenheng. Det er lettere å ha jevn konsentrasjon i blodet, og det gir en bedre feeling.
Men sobril er heller ikke å forakte, å får du flere piller per dag er det bare å huske å ta dem til rett tid.

Kilde



Kilde felleskatalogen Oxazepam

Kilde felleskatalogen Diazepam
Vis hele sitatet...
Håper du, eller noen andre, ble klokere.

Hilsen en som tydligvis ble selvutnevnt ekspert på morgenkvisten.

Okei, dette innlegget ble fucked og jeg får ikke til å redigere det. Jaja, ta det som et eksempel på hva høye doser av slike medisiner gjør med hodet ditt. Faen da, jeg som la så mye arbeid i den posten.... Kan ikke en mod redigere?
Sist endret av TrippyKing; 27. mai 2015 kl. 09:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for hjelpen TrippyKing, du fikk fram poenget��
Jeg synes ikke Sobril er noe å ruse seg på, så jeg har holdt meg til legens dosering uten særlige bivirkninger.
Ved å gjøre det slipper en å plutselig gå tom for medisiner. Et annet aspekt er grensene for å få beholder førerrretten for bil.
Klem fra Betty