Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3578
Heisann!

Jeg skriver jobbsøknader og skal ut og søke jobber imorra. Har tenkt å være litt kreativ(lol lærte på jobbsøkerkurs) og har lagd et markedsbrev. Det er enkelt og greit et A4-ark bretta på midten, som skaper en "bok" med forside og bakside. Kan åpnes, og på innsiden ser du søknad på venstre side og CV på høyre side. Genialt nonetheless.

På forsiden ønsker jeg å ha logoen til bedriften/butikken jeg skal søke hos. Jeg tenker helt vanlige butikker, du ser logoene nesten hver dag på plastposene dems.

Spørsmålet mitt er som i tittelen, er det lov/greit? Sånn som jeg tenker, ser jeg for meg at når jeg snakker med sjefen og leverer markedsbrevet tenker dem "wow, denne fyren har virkelig gått 100%, det liker jeg". Det blir jo et veldig spesifikt og målretta, nesten personlig søknad, som muligens vil gi dem en visjon av meg som ansatt hos dem.

Hva er deres tanker om dette? God idé right?

Mutter'n er uenig. Men idag er jeg Jens og jeg ønsker å ta rådet fra Karius og Baktus og ikke høre på hva mora mi sier.
Jeg ville nok tenkt at det var ganske weird å ta andres logo og kline på din søknad. Spørs om den ikke hadde havnet fort i det store arkivet, dersom det var meg du søkte jobb hos.
Alright, jeg er jo åpen for andres tanker om dette selvfølgelig. Glemte bare å nevne hvordan jeg bruker logoen.

Ser slik ut, bruker Impact font

__________________________________

ERFAREN OG ARBEIDSOM
BUTIKKMEDARBEIDER SØKER STILLING HOS





[bilde av meg selv]


(butikklogo)
________________________________

Edit: tekst ble ikke midtstilt men dere kan forestille hvordan det ser ut
Sist endret av brozersaurus; 21. januar 2014 kl. 22:59.
Faren min er sjef for et større firma og ansetter folk. Han sier han foretrekker vanlige CVer der man lett ser søkerens kvalifikasjoner og erfaringer. Nå skal det sies at det ikke er en mediabransje, men relatert til helsesektoren. I mediabransjen er det kanskje større aksept for såkalte kreative Cver, men personlig ville jeg ikke levert en CV med arbeidplassen sin logo, eller med massevis av farger
Sitat av brozersaurus Vis innlegg
Alright, jeg er jo åpen for andres tanker om dette selvfølgelig. Glemte bare å nevne hvordan jeg bruker logoen.

Ser slik ut, bruker Impact font

__________________________________

ERFAREN OG ARBEIDSOM
BUTIKKMEDARBEIDER SØKER STILLING HOS





[bilde av meg selv]


(butikklogo)
________________________________

Edit: tekst ble ikke midtstilt men dere kan forestille hvordan det ser ut
Vis hele sitatet...
Impact faktisk. Og med grafisk agn som skal lokke sjefen til å ansette deg. Hva slags type bedrifter er det du har i sikte? Din mor høres ut som en klok dame.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Impact faktisk. Og med grafisk agn som skal lokke sjefen til å ansette deg. Hva slags type bedrifter er det du har i sikte? Din mor høres ut som en klok dame.
Vis hele sitatet...
Det er en åpen søknad som skiller seg ut da jeg skal innom vanlige matvarebutikker og søke. Jeg beholder i hvert fall formatet, men tror jeg dropper å ha logo'n i søknaden, og heller bare har tekst og et bra bilde av meg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg ville nok tenkt at det var ganske weird å ta andres logo og kline på din søknad. Spørs om den ikke hadde havnet fort i det store arkivet, dersom det var meg du søkte jobb hos.
Vis hele sitatet...
Neeida, jeg hadde sjarmert deg så markedsbrevet hadde havna på hjørnet av kontorbordet ditt
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du skriver at du har vært på jobbsøkerkurs? Lærte du ikke at du ikke skal være for kreativ? Å benytte bedriftens logo tror jeg du gir et helt annet bilde av deg selv, enn du gir om du ikke bruker logo. Kjør på uten logo, så går det fint!

Lykke til.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Bretting og kreativ utforming av søknad er unødvendig og vil nok ikke gjøre annet enn å komplisere arkiveringen.
Bilde er også unødvendig og tar bare opp plass. Det enkle er ofte det beste

En jobbsøknad er på et eget ark, med CV som vedlegg sammen med andre eventuelle vedlegg(kurs, sertifikater, karakterer om relevant). Mye mer ryddig og oversiktlig, spesielt om man har mange vedlegg.

En typisk CV ser kanskje slik ut:
[CENTER]Curriculum Vitae[/CENTER]
Personalia

Navn:

Adresse:

Telefon:

Fødselsdato:

Epost:



Utdanning

2012-2013:

2011-2012:

2010-2011:

(Kun videregående, med nyeste først)


Arbeidserfaring

2013:

2012:

2011:

2010:

(Også her, nyeste først, inkluder gjerne sommerjobber om du har hatt det, det er tross alt bedre enn ingenting)


Kurs/Sertifikater

Førerkort klasse X

Førstehjelpskurs

FSE-kurs

(Disse kommer som vedlegg, i samme rekkefølge som her, men husk at CV er første vedlegg, så kommer karakterer om du inkluderer dette i jobbsøknaden, så kommer disse vedleggene)


Kompetanse

(Her kan du nevne om du er kjent med kassasystemet o.l.)
Vis hele sitatet...
Håper dette kan være til hjelp, lykke til med jobbsøken!
Da jeg ansatte folk var det absolutt verste jeg visste kreative søknader og cv'er. Hold shitten til standardformatet.
Kom igjen liksom; du søker jobb i matvarebutikk, ikke Studio K...
Som flere her allerede har vært inne på, er det greit med kreative søknader og CV-er for kreative stillinger. Eksempelvis grafisk designer. Skal du derimot søke stilling som butikkmedarbeider, ville jeg bare holdt det så enkelt og ryddig som mulig. Da skal det ikke være fancy, men oversiktlig og funksjonelt.

Logoen til bedriften ser jeg absolutt ingen verdi av å trykke på en CV eller søknad. Jeg mener det kan ha motsatt effekt - og virke useriøst og malplassert. Du må huske at bedrifter liker å trykke logoen på ting de sender fra seg - det blir helt feil at de skal få dokumenter tilsendt med sin egen logo.
Når du uansett skal til selve butikken(e) og levere søknad + CV er det først og fremst inntrykket sjefen – som du snakke med når du skal levere – får av deg som betyr noe.

Hvis sjefen ikke er til stede når du er der beholder du papirene og spør om når han er tilbake.
Du representerer på ingen måte firmaet du søker jobb hos, og følgelig er logoen unødvendig. I tillegg vet nok sjefen selv hvor han jobber.
CV er aldri stedet å være kreativ. Tro det eller ei, selv når man søker en kreativ stilling så settes det pris på en enkel og lettlest CV. For kreative stillinger leverer man som gjerne en portefølje sammen med søknaden, det er her man skal være kreativ.

Utformingen av CVen og selve søknaden er ikke en referanse for hvor dyktig du er.
Sist endret av danielsk; 22. januar 2014 kl. 13:40.
Jeg skjønner tanken din: Du er klar for å begynne, med på laget liksom. Men å bruke en logo du ikke er berettighet til, vil få dem til å tenke at du ikke skjønner hvordan et firma funker. Litt som å komme på jobbintervju til sykepleierjobb, utkledd som sykepleier. Weird.
Sist endret av Ramaskrik; 22. januar 2014 kl. 16:33.