Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9622
Jeg regner med at de fleste større avisene kommer til å lage valgomater i forbindelse med høstens valg. Her er NRK sin: http://www.nrk.no/valg2013/valgomat/, og den har en tvist på slutten hvor de to mest populære partiene havner i en slags "duell".
Sist endret av DonTomaso; 23. juni 2013 kl. 16:36.
Denne gir i det minste en bra oppsummering av lokale saker som har gått forbi meg som utflytter!

Litt irriterende å måtte trykke "Vis mer" på alle spørsmålene, så hadde vært bra om de økte grensa for hvor mye tekst som kan vises.
NRKs valgomat er interessant, både i det at duellfunksjonen gir en spennende vri, men også i at den er både lokal og tilsynelatende også nokså presis.

Men kanskje det morsomste er å høre duellens taper argumentere mot duellens vinner i oppkonstruerte dueller. Bjørnar Moxnes (Rødt): "Hei. Nå skjønner du sikkert ingenting, siden du står mellom Rødt og FrP."
Hvis du er nogenlunde samfunnsoppdatert er det ikke ikke nødvendig å lese mer enn overskriftene.

Duellresultatet mitt ble Frp 10 - 1 H
Synes dette var en bra valgomat, som jeg kan anbefale alle og bruke litt tid på.
Til informasjon ble jeg over 90% FRP, men duellresultatet 9-2 mot Høyre.

Oppturen til høyresiden og FRP gleder meg veldig mye, og tror det kan bli et bra valg!
Trenger en ny person ved "roret" nå.
Stod mellom Senterpartiet og MDG med meg, men det var Senterpartiet som "vant". God valgomat!
Interessant valgomat i år.

Havner på 73% Rødt og 63% FrP.

Stemt Rødt før, men har nok blitt mer borgelig med årene.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har egentlig bestemt meg for MDG, men havnet på rødt på valgomaten.
Hadde duell mellom Rødt og SV og i påstandene der virker det som rødt mener mye av det samme som SV, men de sier ting mye tydeligere enn SV.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har egentlig bestemt meg for MDG, men havnet på rødt på valgomaten.
Hadde duell mellom Rødt og SV og i påstandene der virker det som rødt mener mye av det samme som SV, men de sier ting mye tydeligere enn SV.
Vis hele sitatet...
Det har sin enkle forklaring i at Rødt vil inn på Stortinget som opposisjonsparti (som MDG), og ikke har planer om å gå i regjering. Når man ikke tar sikte på å gå i (samlings)regjering og ikke trenger å ta hensyn til sine potensielle regjeringspartnere, kan man kjøre en rendyrket ideologivalgkamp, og det kan nok Rødt komme til å tjene noe på. Samtidig favner man mindre bredt når man går såpass hardt ut, og kanskje appellerer Rødt da kun til de som allerede plasserer seg langt til venstre.
Sist endret av Snillorg; 23. juni 2013 kl. 19:57.
Spennende valgomat, slik ble den seende ut hos meg.
Valget har stått mellom Venstre og MDG, men duellen endte til slutt på SP vs. Rødt. Med førstnevnte som "vinner".
Får gå litt dypere inn i programmene når det nærmer seg.
jeg fikk mest på rød v
Ble FrP 7-Høyre 4 på meg. Ganske forventet.
Hos meg ble jeg egentlig mest enig med Frp, tett etterfulgt av Høyre. Likevel valgte jeg Høyre vs. Venstre i den duell greia. Det er fordi jeg mener Siv Jensen ikke burde lede Norge som statsminister, men Erna Solberg.
Høyre vant duellen ikke overraskende, men Venstre var ikke langt unna.
Går det an å velge Hordaland som fylke uten å få testen på nynorsk? Det svir i øynene..

EDIT: Ser at kun noen av spørsmålene er på nynorsk.

Jeg fikk Venstre og KrF på toppen, Venstre vant. Må si jeg ble litt overrasket over å se KrF der opp ettersom jeg regner meg selv som liberal og ikke mener kristne verdier har noe i politikken å gjøre.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Mange rare spørsmål her. F.eks "Synes du at poker bør bli fullt legalisert i Norge".

Flere av spørsmålene er også veldig typisk for noen partier.
Det ang 100% skatting av inntekt over 1.5m er det kun Rødt som står for. Flere andre er også typiske FrP-spørsmål.
Det var en fin valgautomat.
Fikk 6-5 mellom FRP og Venstre..
Blir vel PP uansett..
Var godt å få bekrefta AP på bunn da
Sitat av packman Vis innlegg
Det var en fin valgautomat.
Fikk 6-5 mellom FRP og Venstre..
Blir vel PP uansett..
Var godt å få bekrefta AP på bunn da
Vis hele sitatet...
Pensjonistpartiet?
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Pensjonistpartiet?
Vis hele sitatet...
Piratpartiet kanskje...
Bare jeg som ikke fikk ett eneste spm angående personvern? Vurderer å stemme venstre ene og alene pga av det, men valgomaten dropper hele greia.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Piratpartiet kanskje...
Vis hele sitatet...
Hehe ja, Piratpartiet selvfølgelig
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Mange rare spørsmål her. F.eks "Synes du at poker bør bli fullt legalisert i Norge".
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det er rart spørsmål?
Jeg tok testen flere ganger, slik at jeg fikk se flere dueller. Jeg står tydeligvis mellom Venstre, SV og Rødt, alt etter hva jeg velger som kjernesaker, og dette er noe jeg hadde en mistanke om. Venstre har veldig mange av sakene jeg mener sterkt om, men jeg er redd for at en stemme til Venstre indirekte vil bli en stemme til en FRP-regjering, noe jeg er livredd for. Jeg tror det blir vanskeligere enn noen gang å bestemme seg i år.

Jeg må bare nevne at jeg tok testen en gang til slutt, hvor jeg svarte så teit og ulogisk jeg klarte på alle spørsmålene, og valgte kjernesaker helt ut av det blå. Da fikk jeg 89% treff på FRP.
Det er mao ingen tvil om hvor jeg ikke står politisk!
Sist endret av Duckyuck; 24. juni 2013 kl. 16:50. Grunn: Leifs
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det var en merkelig valgomat. Jeg valgte PIR som utgangspunkt, men det ble jo ikke tatt med videre. Jeg endte opp i duell mellom FrP og Rødt. FrP vant 11-0. Jeg aner ikke hvorfor Rødt dukka opp, jeg er vell nesten det man kan kalle anti-sosialist.

Min personelige oppfatning av NRKs valogmat er ærlig talt at det er en dårlig valgomat som ikke tar høyde for PIR.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det var en merkelig valgomat. Jeg valgte PIR som utgangspunkt, men det ble jo ikke tatt med videre. Jeg endte opp i duell mellom FrP og Rødt. FrP vant 11-0. Jeg aner ikke hvorfor Rødt dukka opp, jeg er vell nesten det man kan kalle anti-sosialist.

Min personelige oppfatning av NRKs valogmat er ærlig talt at det er en dårlig valgomat som ikke tar høyde for PIR.
Vis hele sitatet...
Du velger selv fritt hvilke to partier du vil skal duellere.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Jeg fikk Høyre (som forventet), etterfulgt av Fremskrittspartiet, så Venstre.

For de som er interessert anbefaler jeg å sjekke ut Nettavisen sin Valgomat. Den har flere og mer detaljerte spørsmål. http://www.nettavisen.no/politikk/article3636700.ece
Sist endret av Sexarz; 24. juni 2013 kl. 20:02.
Endte med 10–1 mellom Miljøpartiet de Grønne og Sosialistisk Venstreparti. Selv tippet jeg Rødt, men trodde mest på Arbeiderpartiet.

Når sant skal være sagt har jeg ikke satt meg inn i MDG noe særlig, utover hva «alle» vet de står for, nemlig miljøet. Likefullt likte jeg mye av hva de mente, hvert fall satt opp mot SV (som jeg i utgangspunktet ikke har så mye i mot).

Også er det jo slik at MDG strengt tatt fronter den saken som faktisk er aller viktigst i hele verden, og dermed Norge.
Norskehesten
Alden's Avatar
ble 9-1 frp -høyre. men tenker på om jeg skal bruke stemmen på høyre siden de sikkert kommer til og være det partiet som vil være nærmest AP.
Begge valgautmatene jeg prøver setter MDG, Venstre og Rødt høyt etter jeg har gått gjennom spørsmålene, noe som stemmer veldig godt med min egen oppfatning av hva jeg vil stemme på. Er veldig i tvil om hvilket av de 3 partiene jeg blir å stemme på ved valget - men tror nok jeg ikke stemmer Venstre i år, da det ser ut som de vil gå i regjering med FRP, og det vil jeg ikke støtte.

FRP kom forresten lengst ned på begge testene. Så tydelig at testene stemmer veldig godt der og. Jeg er veldig motsatt av FRP.
Sist endret av etse; 24. juni 2013 kl. 20:18.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det var en merkelig valgomat. Jeg valgte PIR som utgangspunkt, men det ble jo ikke tatt med videre. Jeg endte opp i duell mellom FrP og Rødt. FrP vant 11-0. Jeg aner ikke hvorfor Rødt dukka opp, jeg er vell nesten det man kan kalle anti-sosialist.

Min personelige oppfatning av NRKs valogmat er ærlig talt at det er en dårlig valgomat som ikke tar høyde for PIR.
Vis hele sitatet...
Piratpartiet har jo ingen meninger rundt mange av sakene som de fleste syns er viktige, i en duell med et hvilket som helst annet parti vil de jo ha "ingen kommentar" på mange store spørsmål i politikken.
9 til frp og 2 til ap, ser ut til å virke bra denne
Nrk-test ga
V
KrF
SV

Nettavisen ga
V
SV
Krf

Mange saker (særlig utdanning) jeg ikke har noen mening om. Så det ble mye vet ikke/uten betydning. Men to tester med så likt resultat. Blir artig å se på de andre etterhvert
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Synes de skulle laget det slik at man ikke visste hvem "duellen" var mellom. Merket bildet av Siv Jensen farget alle utsagnene og meningene. Sto forresten mellom Venstre og Frp for min del.
Nrk sin sa:
At FRP er partiet for meg med Høyre ikke så langt bak.
Fikk FRP-10 og Høyre 1.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
http://puu.sh/3nBQm.png




Ikke uventet fikk jeg V, MDG og AP som partier jeg burde stemme på hos begge valgomatene, så det er jo fint det er noe samsvar mellom de. Håper Aftenposten kommer med sin utgave snart, samt at det kommer flere etterhvert. Synes valgomater er artige.
Sitat av etse Vis innlegg
Begge valgautmatene jeg prøver setter MDG, Venstre og Rødt høyt etter jeg har gått gjennom spørsmålene, noe som stemmer veldig godt med min egen oppfatning av hva jeg vil stemme på. Er veldig i tvil om hvilket av de 3 partiene jeg blir å stemme på ved valget - men tror nok jeg ikke stemmer Venstre i år, da det ser ut som de vil gå i regjering med FRP, og det vil jeg ikke støtte.
Vis hele sitatet...
Jeg regner jo med at du uansett ønsker regjeringsskifte, og da er jo Venstre det eneste reelle valget av de du nevner, siden en stemme til dem vil gi bedre odds for å havne over sperregrensen, og dermed gi dem flere mandater/mere påvirkning.
Jeg har ingen spesielle behov for regjeringsskifte før jeg ser noe jeg anser som en attraktiv regjering oppstår. Denne regjeringen inneholder ikke FRP! Og helst ikke et for sterkt høyre. Dagens situasjon er ikke det jeg selv ønsker - så nei. Jeg blir trolig å ikke legge stemmen min slik at jeg aktivt støtter en blå regjering.
I NRK sin valgomat havnet alle partiene med unntak av Høyre på rundt 60% enighet med meg.
Valgte å kjøre en duell mellom Venstre og MDG da det er de to jeg står og vugger mellom. Venstre vant med 9-2.
På nettavisen vant Venstre med 75%, andreplass var SV med 52%.

Litt interessant at FRP er det eneste partiet for aktiv dødshjelp. Her i Norge skal man tydeligvis lide til siste stund.
Fikk 8-3 i duell mellom venstre og mdg, men er litt redd for å stemme venstre pga at de ønsker å samarbeide med frp så blir vel kanskje mdg..

resulat nrk:

MDG 79%
V 77%
R 75%
krf 75%
Sv 74%


resultat nettavisen:
venstre 33%
mdg 26%
krf, sp 24%
▼ ... noen uker senere ... ▼
De fleste har sikkert sett den allerede, men VG har også kommet med sin nå: http://www.vg.no/spesial/2013/valg/valgomat/

Med en egen, motbydelig vri. Snakk om falsk polarisering.
Sist endret av Saksen; 22. juli 2013 kl. 15:56.
Sitat av Saksen Vis innlegg
De fleste har sikkert sett den allerede, men VG har også kommet med sin nå: http://www.vg.no/spesial/2013/valg/valgomat/

Med en egen, motbydelig vri. Snakk om falsk polarisering.
Vis hele sitatet...
VG velger i år som å fjor å kjøre en full polarisering av valget - og kun se på de største borgerlige mot AP - og glemme de andre små partiene. Jeg er helt enig i at det der er en dårlig valgomat.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Saksen Vis innlegg
De fleste har sikkert sett den allerede, men VG har også kommet med sin nå: http://www.vg.no/spesial/2013/valg/valgomat/

Med en egen, motbydelig vri. Snakk om falsk polarisering.
Vis hele sitatet...
Fjerde statsmakt meg i toern. De folka burde faen meg ta seg sammen.


"6. Landbrukssubsidiene bør opprettholdes på dagens nivå."

La oss si at det finnes noen () i Norge som har lyst til å øke de fra dagens nivå. Da må man jo si seg uenig i påstanden. Da er man plutselig enig med Høyre. Det henger jo ikke på greip.

"7. De regionale helseforetakene bør omorganiseres."

Her vil jeg si meg enig. Da er jeg "enig" med Erna. Hahahahaha, jeg tror jeg og Erna har litt forskjellige tanker om hvordan helse-Norge bør organiseres, du.

"13. Arbeidsmiljøloven bør være som den er i dag."

Her blir man også "enig" med Erna hvis man sier seg enig i påstanden - sjøl om man, la oss si, vil stramme inn reglene for overtid og midlertidig ansettelse enda mer, stikk føkkings motsatt av hva Høyre står for.


Nei, fy faen i helvete, VG. Dette var usedvanlig søplete, lite gjennomtenkt og usmakelig sjøl til dere å være. Både på grunn av de utrolig idiotiske tekniske problemene jeg har påpekt over, men også fordi dere nærmest oppmuntrer til et toparti-system i Norge og glatt ignorerer de fem andre partiene på Stortinget (pluss de to andre som ligger an til å få et sete eller to etter valget). Jeg håper dere skammer dere og at de som er ansvarlige for dette makkverket blir kasta råtten frukt etter på gata.
Nettavisen sin har også mange spørsmål som ikke er helt fair:

11: Synes du at det skal være høye tollsatser på utenlandsk mat?
Ingen vil jo ha høyere tollsatser enn det som er nødvendig. Spørsmålet er bare hva man mener er nødvendig for å oppnå de målene man ønsker å oppnå. Spørsmålet burde heller vært stilt i forhold til disse målene (frihandel, fortsatt norsk landbruk).

16: Synes du det bør bli lettere for utenlandske arbeidstakere å bruke sin kompetanse i Norge?
En dårlig skjult insinuasjon om at det per idag er vanskelig. Så vidt jeg vet er det ikke det.

40: Synes du flyktninger og innvandrere bør ha rett til sosialhjelp?
Debatten har gått på om flyktninger som har fått endelig avslag på oppholdstillatelse og arbeidsinnvandrere skal ha rett på sosialhjelp. Men disse viktige nyansene har visst gått dem hus forbi.

strammes inn
Indirekte: det er for løssluppent nå.

12: Synes du offentlige støtteordninger til næringslivet bør opprettholdes som nå?
Jeg svarte nei, for jeg mente de burde reduseres. Men hva om et parti mener at nei, de bør økes?

90: Synes du verneplikten bør være for både kvinner og menn?
Umulig å mene at den bør avvikles, altså.
Sist endret av Kråkelefse; 27. juli 2013 kl. 22:42.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Rødt, Frp eller V. Hmm får bruke dette som en indikasjon å heller lese meg opp på programmene til disse da
Sist endret av Slaps; 28. juli 2013 kl. 02:19.
Tok denne for en stund siden, ble selvsagt Frp som kom ut på topp. Gleder meg å se at flere andre i denne tråden fikk samme resultat.
Venstre eller MDG for min del. Venstre øverst men ikke faen om jeg gidder stemme på dem.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Venstre eller MDG for min del. Venstre øverst men ikke faen om jeg gidder stemme på dem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gidder du ikke å stemme? Pga det borgelige samarbeidet, pga noe fælt Venstre har sagt/gjort den siste tiden, eller bare boikotter du/gir blaffen i valget - kanskje siden de mange valgløftene ikke blir innfridd, og du føler du kan bli skuffet "på nytt"?

Sjekk.., hvis det er pga smiskingen med både Høyre og FrP så kan jeg forsikre deg at (et sterkt) Venstre vil være med på å utvanne endel av FrP's høyrepopulisme, imens de vil dreie Høyre i mer miljøvennlig retning.
- - Eller gi din stemme til MdG, de kan jo få inn representanter på tinget, stor sjanse for at de får noen inn og være med og påvirke.

For min del kommer jeg til å stemme strategisk, har alltid tenkt det sånn. Blank stemme kommer jeg aldri til å gidde å gi i noe kommunalt/riks-politisk valg, da er det heller bedre å la være.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. august 2013 kl. 02:54.