Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3793
Hei.

Lurer helt teoretisk sett på om det er mulig og dyrke marihuana uten at det blir noe særlig lukt?
2-3 planter ikke noe særlig mer en det , og hva må eventuelt til?

Trådstarter
9 0
Ok , men visst jeg da har et rom på ca. 15kvm og jeg bygger denne dyrkingen inn i et "skap" e.l med kullfilter og vifte ut fra skapet og ut en ventil, vil det da ikke lukte inne på rommet eller utenfor hvor folk kan passere?
Sist endret av benjarn; 14. mai 2013 kl. 22:09.
Sitat av benjarn Vis innlegg
Ok , men visst jeg da har et rom på ca. 15kvm og jeg bygger denne dyrkingen inn i et "skap" lignende med kullfilter og vifte ut fra rommet vil det da ikke lukte inne på rommet eller utenfor hvor folk kan passere?
Vis hele sitatet...
Før du stiller det spørsmålet bør du finne ut hva et kullfilter er.
Trådstarter
9 0
Det ligger kullfilter i kjøkkenviften så jeg regner med den kan brukes i denne kombinasjonen?
Et bra kullfilter kan eliminere all lukt for et menneske. Så om det er bra undertrykk i rommet så alt går gjennom ventiliasjonen så er du trygg på andre mennesker, så lenge kullfilteret fungerer optimalt.
Sist endret av Skatteetaten; 14. mai 2013 kl. 22:22.
nja, kullfilter løser ikke ALLE problemer, blir sånn nogenlunde luktfritt, men for oss pros (meg selv inkludert), skal det mye til for å skjule lukten av blomstrende hunnplanter. Men kullfilter funker fjell det, men "all" lukt, vel..... Du må ha undertrykk i dyrkerommet, OG undertrykk i rommet som dyrkerommet er inne i...
Sleng inn en luftrenser beregnet for minimale partikler og en ozongenerator i tillegg til kullfilter så blir det lite lukt
Trådstarter
9 0
Takk for all hjelp med undertrykk mener dere at det skal være tett , godt isolert og ingen ventilasjon forutenom det som går gjennom kullfilteret såklart ? :P
Ingen flere tips?
Gode Ord Dør Sist!
13 3
planten trenger tilgang på ny/frisk luft og litt vind(vifte) lys og varme, det er noe du burde tenke på vis du skal begynne
Sist endret av norwoot; 14. mai 2013 kl. 23:03.
Sitat av utidetfri Vis innlegg
nja, kullfilter løser ikke ALLE problemer, blir sånn nogenlunde luktfritt, men for oss pros (meg selv inkludert), skal det mye til for å skjule lukten av blomstrende hunnplanter. Men kullfilter funker fjell det, men "all" lukt, vel..... Du må ha undertrykk i dyrkerommet, OG undertrykk i rommet som dyrkerommet er inne i...
Vis hele sitatet...
Mye mulig.

Vi fikk noier på lukt og satt nesen inn utenfor og fikk mer noier på lyd for å si det sånn.
Sitat av benjarn Vis innlegg
Takk for all hjelp med undertrykk mener dere at det skal være tett , godt isolert og ingen ventilasjon forutenom det som går gjennom kullfilteret såklart ? :P
Ingen flere tips?
Vis hele sitatet...
underutrykk betyr at utgangsviften med kullfilter drar mer luft enn alle andre. dette vil si at siden det er umulig å gro i ett tett skap så blir de dratt inn luft i sprekker istenfor at det blir dyttet ut ved overtrykk.
Ekstrasjonsviften (som må ha kullfilter med aktivt kull, søk på nett), skal kunne skifte ut luften i dyrkerommet\skapet 20 ganger per time.

Ta f eks et skap: 1.5m bredde x 0.8m dybde x 2m høyde = 2.4 kubikkmeter (m3)

2.4 x 20 = 48 m3 per time.

Her selges 10cm diameters karbonfiltere som festes til viften (har aldri gjort dette før), som holder til 100 m3. Altså over dobbelt så mye som nødvendig.

Ett hull i bunnen av skapet på 8-9 cm og èn ekstrasjonsvifte i toppen holder til å skape undertrykk.

Den største bekymringen forestiller jeg meg er varmen fra lampa eller om noe elektronisk blir feilkoblet, så det blir brann. Viktig å få fagfolk til å sjekke det opp.
Sist endret av Taurean; 15. mai 2013 kl. 02:30.
Sitat av benjarn Vis innlegg
Ok , men visst jeg da har et rom på ca. 15kvm og jeg bygger denne dyrkingen inn i et "skap" e.l med kullfilter og vifte ut fra skapet og ut en ventil, vil det da ikke lukte inne på rommet eller utenfor hvor folk kan passere?
Vis hele sitatet...
Jo, desverre så er det sånn at selv om du dyrker i et skap er du pent nødt å vanne og pleie planten(e), når du åpner skapdøren(e) vil det komme lukt i rommet..
Sitat av Taurean Vis innlegg
. Viktig å få fagfolk til å sjekke det opp.
Vis hele sitatet...
Når du først skal gro ulovlige planter så forteller du det ikke engang til din bestevenn... da unngår du å få politiet på døra , mennesker har lett for å sladre når dem er sjalu eller blir uvenner
Trådstarter
9 0
Mye bra input her, nei det er nok lurt og holde det for seg selv, ingen tvil om det
Tenkte og kjøpe en lense pumpe e.l på biltema og koble til en timer for hver gang den skal vanne plantene , men de må selvsagt ha stell osv , men med en luftrenser på selve rommet igjen så vil det kanskje fungere brukbart.
Skal uansett lage vin på dette rommet og det lager litt lukt som kan overdøve en del.
Er visst lurt å bryge vin i samme rom, det produserer Co2 som plantene liker
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Når du først skal gro ulovlige planter så forteller du det ikke engang til din bestevenn... da unngår du å få politiet på døra , mennesker har lett for å sladre når dem er sjalu eller blir uvenner
Vis hele sitatet...
Man må veie opp noen risikoer imot hverandre. Det bør være noen som man vet ikke får noen grunn seinere i livet til å sende polisen på deg. De bør for eksempel ikke ha noen i familien som jobber med politi, ikke ha gjeldsproblemer eller være kriminelle tullinger.

Man må være forsiktig, det er klart. Jeg er enig i at man ikke skal si det til en sjel. Men skal man dyrke, så må man først og fremst sørge for at ikke huset en bor i brenner ned pga det! For da er det ikke sikkert forsikringen gjelder lenger.

Hva om ekstrasjonsvifta plutselig slutter å fungere en dag du drar på jobb? Tåler skapet varmen fra en 600w pære? Tørt treverk tar fyr veldig lett.
Sist endret av Taurean; 15. mai 2013 kl. 19:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man må huske på curingen også, hvis man vanligvis gror i et skap med kullfilter så må du også ha et sted der du kan tørke plantene i mange uker. I denne perioden vil plantene også lukte veldig mye så du må nesten ha et system for å håndtere denne lukten også. Du kan sikkert ta en pause i groingen og tørke plantene inne i skapet ditt også, men dette vil jo være veldig ineffektivt fordi du ikke får grodd nye planter mens du tørker de forrige.