Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5506
Jeg har fått en bot i posten fra ruter, hvor det står at jeg ble tatt den og den dagen uten billett. 950 kr.
Men hvordan kan de bevise at det faktisk var MEG som ble tatt??
Blir det ord mot ord? De har jo umulig sett legitimasjonen fra denne personen, som utgir seg for å være meg. Det må vel være noen regler for slikt???
Merkelige greier.

De gangene jeg har fått bot har jeg måttet vise leg.

Den ene gangen jeg ikke hadde lommebok måtte jeg si hele mitt navn, personnr og adresse.
Tydeligvis en fyr som har pugga personinformasjonen din.
Signer med blokkbokstaver, også kontakter du Ruter og sier det ikke er din signatur.
(Si at du ikke har ID på deg når de spør)
Sure penger - husk gyldig billett neste gang. Det er snikernes skyld at prisene på kort og enkeltbilletter er skammelig høye.

Det finnes klagemuligheter, men såfremt du ikke kan bevise at det ikke var deg kommer du ingen vei. Bare waste of time.
Jeg opplevde det samme en gang i min grønne ungdom. Klaget, måtte møte opp personlig, ble spurt ut og det var tydelig at de forsøkte å få meg til å forsnakke meg ved å blant annet spørre om hvor jeg ble tatt (det står ikke på boten) og andre "feller". Til slutt ga jeg dem en underskrift som ble sammenlignet med den fra kontrollen, og så ble boten slettet.
Gjest
Trådstarter
17 3
Sitat av PederAas Vis innlegg
Sure penger - husk gyldig billett neste gang. Det er snikernes skyld at prisene på kort og enkeltbilletter er skammelig høye.

Det finnes klagemuligheter, men såfremt du ikke kan bevise at det ikke var deg kommer du ingen vei. Bare waste of time.
Vis hele sitatet...
Jeg har månedskort.
hvordan kan DE bevise at det var meg?
Sist endret av random75510; 9. februar 2013 kl. 16:24. Grunn: glemte en setning
Sitat av PederAas Vis innlegg
Sure penger - husk gyldig billett neste gang. Det er snikernes skyld at prisene på kort og enkeltbilletter er skammelig høye.

Det finnes klagemuligheter, men såfremt du ikke kan bevise at det ikke var deg kommer du ingen vei. Bare waste of time.
Vis hele sitatet...

Det er bare noe de sier.
Billettprisene vil stige i takt med alt annet, uansett.
Gjest
Trådstarter
17 3
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er bare noe de sier.
Billettprisene vil stige i takt med alt annet, uansett.
Vis hele sitatet...
Hold deg "on topic". takk
Sitat av sifon90 Vis innlegg
Jeg har månedskort.
hvordan kan DE bevise at det var meg?
Vis hele sitatet...
Det kan de naturligvis ikke, det er derfor du sender inn kopi av id og signaturen din på linken jeg postet over så er saken forhåpentligvis ute av verden.

Dette er helt klassisk metode for å slippe betale bot og noe man holdt på med også for 20 år siden med å pugge bekjentes personnr. Ikke noe ukjent fenomen og ikke så rart at de nå har online klageskjema for navnefalsk.
Gjest
Trådstarter
17 3
men hva hjelper min ID? Hva skal de sammenligne den med?
Sitat av sifon90 Vis innlegg
men hva hjelper min ID? Hva skal de sammenligne den med?
Vis hele sitatet...
ID viser at du er deg, Signaturen din vil vise at den som har brukt ditt navn og personnummer ikke stemmer overens med din signatur.
1 Siden når har Ruter myndighet til å skrive ut bøter?
2 Du er uskyldig inntil det motsatte er bevist, ergo du trenger ikke å sende inn noe som helst, eller uttale deg. Bevisbyrden er på dem.
3 Det du trenger å gjøre er å informere dem på korrekt måte at du ikke samtykker.
4 Du er fucket kun hvis dem klarer å bevise deg skyldig, hvis ikke du roter det til og innrømmer skyld på et vis.
Sitat av Yalla Vis innlegg
ID viser at du er deg, Signaturen din vil vise at den som har brukt ditt navn og personnummer ikke stemmer overens med din signatur.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg tolker utsagnet dit at signaturen har noe å si så er det dagens skivebom.. En signatur har ingen betydning i denne sammenhengen.. Da kunne jo alle som fått bøter bare skrible ned noe og komme i etterkant å benekte handlingen.

Tror enkelte bør slutte og synse og heller sette seg inn i bransjenormer framfor rettsregler som ikke kommer til anvendelse på området.
Sist endret av PederAas; 9. februar 2013 kl. 19:15.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Hvis jeg tolker utsagnet dit at signaturen har noe å si så er det dagens skivebom.. En signatur har ingen betydning i denne sammenhengen.. Da kunne jo alle som fått bøter bare skrible ned noe og komme i etterkant å benekte handlingen.

Tror enkelte bør slutte og synse og heller sette seg inn i bransjenormer framfor rettsregler som ikke kommer til anvendelse på området.
Vis hele sitatet...
Du må skrive ned signaturen din tre (3) ganger, samt sende inn kopi av legitimasjonen når du skal klage. Så det er nok du som står for skivebommen her.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du må skrive ned signaturen din tre (3) ganger, samt sende inn kopi av legitimasjonen når du skal klage. Så det er nok du som står for skivebommen her.
Vis hele sitatet...
Denne kjøper jeg ikke .. bevis takk...

(Gitt at man sender inn legitimasjon med signatur og denne signaturen stemmer overens med signaturen på kontrollavgiften.... )
Sist endret av PederAas; 9. februar 2013 kl. 19:19.
Gjest
Trådstarter
17 3
Sitat av bigvito Vis innlegg
1 Siden når har Ruter myndighet til å skrive ut bøter?
2 Du er uskyldig inntil det motsatte er bevist, ergo du trenger ikke å sende inn noe som helst, eller uttale deg. Bevisbyrden er på dem.
3 Det du trenger å gjøre er å informere dem på korrekt måte at du ikke samtykker.
4 Du er fucket kun hvis dem klarer å bevise deg skyldig, hvis ikke du roter det til og innrømmer skyld på et vis.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig det du sa, har jeg gjort.
Jeg har med vilje ikke brukt deres kontaktskjema for misbruk av navn.
Jeg har sendt en e-mail til rette kontor, og forklart at jeg ikke er enig.
Har ikke fått noe klart svar enda, kun at det er lang behandlingstid.
De kan vel ikke bare forvente at jeg skal betale inn, sånn uten videre?
Jeg trenger ikke vise noen som helst ting, trenger ikke sende inn signaturen min for å "renvaske" meg.

Blir det samme som å samtykke til en urinprøve, kun for å vise at du IKKE har brukt dop. Hvorfor skal jeg føre rettsak ut av det her, de får finne det ut selv.
Sitat av PederAas Vis innlegg
Denne kjøper jeg ikke .. bevis takk...

(Gitt at man sender inn legitimasjon med signatur og denne signaturen stemmer overens med signaturen på kontrollavgiften.... )
Vis hele sitatet...
Sjekk her: http://www2.ruter.no/kontakt/kontakt.../navnemisbruk/

Siterer: "Vennligst last opp kopi av godkjent ID samt et ark med signaturer skrevet 3 ganger"
Sitat av sifon90 Vis innlegg
Nøyaktig det du sa, har jeg gjort.
Jeg har med vilje ikke brukt deres kontaktskjema for misbruk av navn.
Jeg har sendt en e-mail til rette kontor, og forklart at jeg ikke er enig.
Har ikke fått noe klart svar enda, kun at det er lang behandlingstid.
De kan vel ikke bare forvente at jeg skal betale inn, sånn uten videre?
Jeg trenger ikke vise noen som helst ting, trenger ikke sende inn signaturen min for å "renvaske" meg.

Blir det samme som å samtykke til en urinprøve, kun for å vise at du IKKE har brukt dop. Hvorfor skal jeg føre rettsak ut av det her, de får finne det ut selv.
Vis hele sitatet...
De kan forvente at du benytter riktig skjema for klage. Det er da ingen rettsak.

Det eneste som skjer med din fiendtlige holdning er at dette går til inkasso. Du burde heller bruke energien på å finne ut hva du har for dårlige kompiser som misbruker din identitet.
Sitat av Yalla Vis innlegg
De kan forvente at du benytter riktig skjema for klage. Det er da ingen rettsak.
Vis hele sitatet...
Ja det kan de men han er ikke pålagt å benytte dems skjema med mindre det kan bevises at han har samtykket til det hvis han har en kontrakt med Ruter f eks.

Å ikke klage, sende brev, ringe eller lignende er en dårlige ide. Si at du ikke samtykker men du er ikke pliktig til å fylle ut all mulig jallainformasjon, igjen de sitter med bevisbyrde.

Er dem smarte har dem på kamera at du reiste med dem den dagen eller noe slikt.
Har de ikke underskrift, så er det jo ingen gyldig bot. Nekt nekt nekt.
Sitat av bigvito Vis innlegg
Ja det kan de men han er ikke pålagt å benytte dems skjema med mindre det kan bevises at han har samtykket til det hvis han har en kontrakt med Ruter f eks.
Vis hele sitatet...
Noe keitete formulert av meg, han vil bli pålagt å vise ID og signatur.

Å ikke klage, sende brev, ringe eller lignende er en dårlige ide. Si at du ikke samtykker men du er ikke pliktig til å fylle ut all mulig jallainformasjon, igjen de sitter med bevisbyrde.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jallainformasjon vet du, les innlegget til Susanna over " Til slutt ga jeg dem en underskrift som ble sammenlignet med den fra kontrollen, og så ble boten slettet."

Hvor mange tror du ikke det er som prøver å slippe unna, de gir seg ikke med dette, garantert. Jeg har kranglet nok med dem i min ungdom, det er ingenting som tilsier at de har blitt snillere og ettergivende.

Er dem smarte har dem på kamera at du reiste med dem den dagen eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Frem og tilbake er like langt. Er jo like langt da om dem har bilde og man nekter vise ID for å vise at det ikke er samme person.

Sitat av bigvito Vis innlegg
1 Siden når har Ruter myndighet til å skrive ut bøter?.
Vis hele sitatet...
Det har de hatt i titalls år.

http://ruter.no/no/Om-Ruter/Transportvedtekter/
En kompis av meg opplevde og få bot fra nsb ( Kontrollør.) og han fikk ikke et spørsmål en gang om og vise legitimasjon. Han ble bedt om og opplyse navnet sitt, og nummeret til foreldrene( han var seksten år på denne tiden)
Han oppga den informasjonen han ble bedt om, men han betalte aldri noten. Og av en eller annen merkelig grunn så fikk han ikke noe purring angående denne heller.

Så de er ikke nøye med og se legitimasjon, og kompisen min kunne utgitt seg for og være hvem som helst. Kan jo hende de har blitt litt flinkere siden dette er jo 3(?) år siden skjedde. Så er ganske mange som kan misbruke ditt navn, da er det bare og finne ut hvilke dårlige venner som har gjort det.
Haha, så enkelt. Da er det vel bare å signere på den siden med blokkbokstaver og alt er greit?