Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4435
Hoerer konstant at politiet og kripos henlegger saker som inkluderer kun privat bruk, selv om du bestiller via nett. Har ikke vaert hjemme paa en stund saa jeg lurer litt paa om den sterke knyttneven loaser seg opp?

Jeg vil kun ha cbd mens jeg er hjemme, ikke noe mer dystert enn det.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt at politiet har dretet i å laga sak når de har funnet noen få gram hasj på folk i Oslo vertfall og bare kastet hasjen. Men dette er nok fra politimann til politimann. Noen er nok megastreng og andre er mer liberal. Du risikerer nok fortsatt bot som før, men har du megaflaks slipper du kanskje unna.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble tatt med en halvgrammer kokain. Blodprøve og hele pakka. Saken ble henlagt.

Jeg brukte retten min til å ikke forklare meg så klart, men det virker kanskje som at de har blitt slappere på bruk?
Det er ikke kommet noen offisielle endringer enda, bare en rekke uttalelser som uten noe politiske vedtak bak seg bare er snakk.

Rusreformen er fortsatt i definisjonsfasen. Ingen vet hva som faktisk vil bli resultatet, men at selv Jan Erik «Knusern» Bresil og Avholdsfolkets Landsråd (nå kjent som Actis) ikke har talet den imot (enda) tyder på at det kanskje ikke blir all verden. Vi får bare vente å se. Det er på ingen måte offentliggjort instrukser om at narkotika er i ferd med å bli lovlig. Dette har politiet selv gått ut med (kan skaffe kilde)

Henleggelser av småsaker har alltid skjedd og beviser ingen ting annet enn nettopp det.
Kan godt hende at det er en holdningsendring hos yngre betjenter, og politiet selv gir også utrykk for dette. Sjekk for eksempel Bård Dyrdal og hans innlegg på politiforum. (Kan skaffe kilde).

Anbefaler å lese disse artiklene til Natt og Dag om du vil se nærmere på reformen.

Hvordan er formen, rusreformen?
Og

Rusreformutvalgets konferanse/

Har hentet det meste jeg skrev fra dem.

TL;DR
Det er intet nytt under solen.
Sist endret av Marlboro666; 7. juni 2019 kl. 17:00.
65% prosent av danskene ønsker nå en legalisering. Politiet i Tyskland ønsker avkriminalisering for hele landet.

Blir innmari merklig hvis vi i norge bare får en avkriminalisering som åpner for div. tvangsmidler.
Ser jo veldig positivt ut mtp. regjeringen har fastslått en ny rusreform som skal ta utgangspunkt fra bl.a. Portugal og Sveits sine reformer.

I tillegg så er det fastslått at vi vil få en kunngjøring iløpet av nyåret . Bent Høie (nåværende helseminister) har sagt i flere intervjuer at vår nåværende rusreform, med utgangspunkt i forbud og straff, er inhuman og ineffektiv. I tillegg til at han er optimistisk til å få en mer human reform.

Det ser veldig lyst ut om du spør meg. Verden over så blir cannabis lovliggjort og/eller dekriminalisert, da blir det veldig snodig om Norge ikke tar dette i betraktning når vi er i prosessen av en ny reform. Jeg tror vi kommer til å se en ganske så liberaliserende holdning til de mer konvensjonelle "milde" stoffene. Det er en veldig god start!
Enig med dere at det er stort potensiale, og jeg er heller ikke i tvil om hvilken vei det går. Det største spørsmålet er vel heller når.


Anbefaler virkelig de artiklene jeg nevnte, for de nyanserer ganske bra. Nevner for eksempel at KRF er inne og pirker på formuleringer, at ingen av partiene har forpliktet seg til noe som helst konkret, bare en masse utsagn om at de ønsker en human politikk. Avholdsfolkets Landsråd hevder begge å handle av nestekjærlighet og alle andre gode motiver. Jan Erik «Knuseren» Bresil tror jo faktisk det er god skadebegrensning å true barnevernsungdom med å knuse døra deres hvis de ikke slutter med hasj, han kaller det å jobbe aktivt mot ungdom.


Politikerne blir jo ikke en gang enig om hvordan man skal tolke erfaringene fra Portugal, og hvor generaliserbar er egentlig det som har skjedd der? Nå sporer jeg litt av her, men Norge har en helt annen kultur for rusmidler. Hasj er fortsatt ganske tabu hos hvermannsen. Sveits er et mer interessant eksempel, men hasj utenom cbd er fortsatt ulovlig i mengder over 10 gram.


Poenget er uansett at Actis og Knusern er så jævlig imot alt som nærmer seg en sveitsisk situasjon at hvis ikke de står på barrikadene og skriker om ungdommens forfall så kan du være ganske sikker på at Norge blir sittende å vente. Jeg har vanskelig å se for meg at vi vil lede an i denne endringen hvis ikke det skjer noe drastisk i debatten. Normal får ikke en gang holde stand under Arendalsuka.

Jeg mener ikke at rusreformen bare er tull, men bare husk at vi ikke har sett noe som helst konkret hittil. Disse menneskene lever av å drive tåkeprat, så dør noe er lovet og stemt igjennom står vi på stedet hvil.

At politiet i Tyskland er for er lite relevant enn så lenge Norsk Narkotikapolitiforening fortsatt holder det gående. Anbefaler artikkelen jeg lenket til hvor blant annet tilfellet Knusern blir diskutert.

Danmark er mer spennende, men de er fra før av betydelig mer liberale enn oss. En fristaden Christiania i Norge er ganske utenkelig, mens sist jeg var der i vinter var det åpne cannabismarkedet fortsatt i helt åpent. Dessuten skal det mer til enn en meningsmåling til for å endre lovene, men definitivt verdt å følge utviklingen.
Sist endret av Marlboro666; 7. juni 2019 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At narkotikapolitiforeningen er mot legalisering eller avkriminalisering er jo ikke så rart. Deres oppgave er å sørge for å beholde flest mulig årsverk i etaten.
Ja helt enig, poenget mitt er at de er en stemme med en viss autoritet i denne debatten, de har faktisk ganske stor innflytelse, og jeg tror de er representative for en del holdninger mange i politiet har.

Dessuten er jeg litt usikker på om du er klar over at det ikke dreier seg om noen fagforening. NNPF er en privat lobbyorganisasjon som jobber for å gi politiet så frie tøyler som mulig. Som sagt les artikkelen jeg lenket til.

Begynner å bli en stund siden men tror flere er enige med kongen enn min vurdering av Knusern og hans standpunkter, og det er veldig relevant for hvilken form rusreformen vil ha når det en gang blir sagt noe konkret om innholdet.
Da forstaar jeg. Tar ikke med kids eller kone hjem
Kom en ny artikkel på lovdata ang hvilke rusmidler og mengder som anses som eget, og før påtalemyndighetene kan gi deg ett forelegg (kommer så klart ann på omstendighetene.)


https://lovdata.no/artikkel/bruk_og_...alisering/2416
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Kom en ny artikkel på lovdata ang hvilke rusmidler og mengder som anses som eget, og før påtalemyndighetene kan gi deg ett forelegg (kommer så klart ann på omstendighetene.)


https://lovdata.no/artikkel/bruk_og_...alisering/2416
Vis hele sitatet...
Om dette stemmer, så er det bare helt perfekt. Da er det neste at de bekjemper at bilsertefikatene ikke ryker om man tar seg et par jointer når det er helg. Om de fortsatt vil ta fra folk sertefikatet, blir det eksakt det samme.
Helsekrav til førerkort ifht bruk av benzodiazepiner og generelt sløvende medisiner i Norge er ganske strenge så tror det ligger langt inne å fjerne muligheten for å frata sertifikatet ved cannabisbruk(misbruk).
Ifh til det med å inndra sertifikat fordi man har røyka før. Så fant jeg denne saken på Reddit angående en person som ble tatt for å røyke, og mistet førerkortet selv om det ikke var trafikkrelatert. Ser ut som EMD skal se om saken som bryter menneskerettigheter. Så mye interessant som kommer til å skje i framtiden.

Link https://rett24.no/articles/norsk-for...p-i-strasbourg
Sist endret av kimmy9gga; 8. juni 2019 kl. 15:38.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Ifh til det med å inndra sertifikat fordi man har røyka før. Så fant jeg denne saken på Reddit angående en person som ble tatt for å røyke, og mistet førerkortet selv om det ikke var trafikkrelatert. Ser ut som EMD skal se om saken som bryter menneskerettigheter. Så mye interessant som kommer til å skje i framtiden.

Link https://rett24.no/articles/norsk-for...p-i-strasbourg
Vis hele sitatet...

Veldig spennende og på tide at de latterlige metodene til politiet havner i søkelyset. Spesielt når det og kjøre ruset på thc ikke utgjør så mye større fare en mørkekjøring. Ikke at noen i det hele tatt bør vurdere å kjøre ruset, men sammenlignet med mennesker som drikker hver helg og mennesker som tar seg en joint en hver helg er praksisen kun et kynisk våpen i kampen deres. Ja, det at det bare tar fra folk lappen selv om de ikke har kjørt ruset. Det uten at det ligger en dom bak.
Sist endret av pipestilk; 9. juni 2019 kl. 14:49.
Spennende det fra lovdata, men merk at rundskrivet er fra 2014, og som flere freaks sikkert kan vitne om benytter ikke politiet denne tabellen for å avgjøre om konfiskering uten forelegg er tilstrekkelig. Egentlig et godt eksempel på politiets manglende evne til å forstå at de er satt til å håndheve, ikke formulere, lovene rundt narkotika. Knusern ville sikkert kalt det human forebygging.

Interessant det med EMD også. Igjen: politiet bruker en lov på en måte som passer dem selv. Paragrafen om manglende edruelighet er ikke der for å straffe hasjister, men beskytte medtrafikanter. Det vet politiet veldig godt, og det gir de blankt faen. Lurer på hva utfallet blir, og hvordan politiet reagerer. Forøvrig er det jo klart at folk som faktisk kjører under påvirkning bør miste lappen.

Begge disse poengene er nok kjent for dere fra før av, men jeg nevner dem her for å understreke hvor utrolig dypt motstanden mot rus er. Hvis disse folkene er enige med rusreformen så vil jeg anta at den er ganske så tannløs.
(En annen mulighet er jo at de faktisk blir mer liberale, men når du er så dypt investert som Knusern og resten av NNPF er så holder jeg det for å være veldig usannsynlig).
▼ ... noen uker senere ... ▼
CBD er på vei inn ihvertfall. Er lovlig å bestille, såfremt de er fri for THC. Kan anbefales!

Inntil videre er det en slags gråsone, men på ingen måte ulovlig. Tenker det er første steg mot at hele planten blir lovlig.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av bQuick Vis innlegg
CBD er på vei inn ihvertfall. Er lovlig å bestille, såfremt de er fri for THC. Kan anbefales!

Inntil videre er det en slags gråsone, men på ingen måte ulovlig. Tenker det er første steg mot at hele planten blir lovlig.
Vis hele sitatet...
Kilde? Vet fastleger kan søke om fritak så man får det derfra relativt enkelt, men det er vel ikke åpnet for fri import?

Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Helsekrav til førerkort ifht bruk av benzodiazepiner og generelt sløvende medisiner i Norge er ganske strenge så tror det ligger langt inne å fjerne muligheten for å frata sertifikatet ved cannabisbruk(misbruk).
Vis hele sitatet...
Men virkestoffene og halvveringstiden fungerer helt forskjellig, så det er ikke direkte sammenlignbart. Den omregninga de bruker til alkoholpromille nå er jo direkte latterlig og skal snart prøves for retten i Strasbour. Politiet burde gjøre som i Canada, tegn og symptomprøve, så blodprøve om du feiler.

https://lovdata.no/artikkel/bruk_og_...alisering/2416

Ting skjer!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet burde gjøre som i Canada, tegn og symptomprøve, så blodprøve om du feiler.
Vis hele sitatet...
Det er store kontraster for tiden. I Canada har politiet ikke lov til å gå på jobb hvis de har røyket mindre enn 6 timer før tjenesten starter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet burde gjøre som i Canada, tegn og symptomprøve, så blodprøve om du feiler.
Vis hele sitatet...
Problemet med tegn og symptomprøve er jo at den er svært subjektiv. Om politiet vil du skal feile på den, feiler du. Om dei vil at du skal passere, passerer du. I tillegg er det ein haug sjukdomstilfelle som gjer at du kan framstå som rusa.