Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 21770
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Dere har sikkert sett filmen "Limitless". For de som bor under en stein så handler det om et dop (en pille) som lar deg utnytte mer av hjernekapasiteten din. Anyways...

Det jeg lurte på var om det finnes noe som dette på ekte. Adderall og ritalin er vell noe som dette, erfaringer?

finnes det ellers noe som er som dette Limitless dopet?

Takk!

Vet at filmen er Hollywood mumbo-jumbo, men lurte på om noe er tilnærmert denne filmen
Sist endret av lurvelen; 9. februar 2014 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Effektene av adderall, ritalin, concerta eller hva det måtte være (amf.) kan nok ikke sammenlignes med den substansen som er i filmen. Får riktignok en midlertidig prestasjonsøkning, men bruken blir fort ganske komplisert om skal gjøre det forsvarlig. Tror vi har større sjanse å finne midler til å forbedre mennesket (v1.0) gjennom teknologiske nyvinninger, selv om det er like utopisk som en "magisk" pille akkurat idag.

Anbefaler filmen Transcendent Man med Ray Kurzweil i fokus. En mann som, basert på statistikk og andre saklige kilder, "spår" fremtidige teknologiske duppeditter (komponenter på størrelse med en blodcelle o.l.). Han har tydeligvis truffet blink ved tidligere spådommer, så da er det morsomt å høre han prate om at vi kanskje vil få evig liv, omnipotente egenskaper med mer.
Prøvd å søke opp dette tidligere og alt jeg kom fram til var at diverse smartdrugs ala piracetam +++ er det nærmeste du finner per dags dato.

Nylig kom det noe som heter Fenylpiracetam som visstnok skal være som antiracetam/piracetam bare mer potent. Muligens verdt å sjekke ut.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Nei. Du kan bli våknere og stuff, men myten om at man kun bruker 10% av hjernen er nettopp det, en myte. Du kan ikke utnytte mer av den.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
Vis hele sitatet...
http://puu.sh/6QgQM.png

OT:

Du har en form for limitless-drug. Hvis du har hørt om Craze (av DS) så var det rimelig limitless. Den ble tatt av markedet fordi det tilsynelatende var et stoff likt metamfetamin i energidrikken.

http://www.nrk.no/ostfold/kosttilsku...ler-1.10978548
Ingen treff? Om man søker "Limitless" spretter vel samtlige tråder om "smart-drugs"opp?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
Ingen treff? Om man søker "Limitless" spretter vel samtlige tråder om "smart-drugs"opp?
Vis hele sitatet...
Jeg fulgte linken din.
Dexedrine er det beste du får tak i Norge. Og smart-drugs/nootropics, men de fungerer på en helt annen måte; ved å gi mer oksygen til hjernen og stimulere nervevekst
Phenibut er nærmeste jeg kommer som ikke gir noen form for rus/speeda/sløv/full etc. Men allikavel gjør deg 100% rolig oppi hode og får deg til å tenke klart... Du føler deg trygg på deg selv og kan se en pen jente du ikke kjenner, gå bort til henne å bare starte en samtale...Eller akkurat gjort noe ulovelig og poliet kommer, men du snakker deg ut av situasjonen som en helt fordi du ikke har nerver, men samtidig føler deg kvikk. Litt av følelsen av Xanor, men du blir/kan ikke bli ruset på stoffet. Det er lovelig i Norge btw.
hehe det du lurer på skal jeg love deg mange andre gjorde etter de så filmen! hvem vil ikke være smart, ha selvtillit og kontroll?

Har vært og er interessert i måter å forbedre meg selv på, og har lest rundt dette emnet en stund. Har kommet frem til følgende:
  • Det finnes ingenting i nærheten av Limitless pillene.
  • Det finnes måter du kan forbedre dine kognitive evner og gjøre deg selv smartere og bedre enn det du var før.
  • http://www.reddit.com/r/nootropics er en fin kilde til mye informasjon relatert til nootropics. Vær oppmerksom på å ikke stole på noe som skrives der eller andre steder på nettet, vær kritisk!
  • Om man mangler motivasjon og søker noe som får denne følelsen til å gro, da er det mest sannsynlig avhengighetsskapende og sentralstimulerende.
  • man bli ikke smartere om man ikke utfordrer hjernen. Bruk hodet.
Modafinil er det nærmste du kommer. Vanskelig å få inn i Norge, men ikke umulig hehe.
Ellers kan du prøve Caffeine + L-Theanine:
http://www.returnofkings.com/16233/t...ke-you-smarter
Jeg anbefaler å filosofere hvis du vil bli smartere, det er en ting folk i vesten gjør altfor sjelden.
Drikk en kopp kaffe og se på sola om morran, røyk deg litt cannabis en gang i blant hvis du føler for det, og tro på deg selv. Ikke ta amfetamin eller liknende for å prøve å bli smartere, det funker ikke. Greit at nok at rusmidler gir deg nye perspektiver og opplevelser du aldri kan få uten, men man må vite hvordan man skal bruke rus for å få noe skikkelig ut av det i ettertid, utenom en syk kveld da.
Greia han bruker er kalt MDT-48. Tror det er bare et fantasistoff funnet opp av en forfatter, men han kan jo ha blitt inspirert av noe ekte.
"He starts using MDT-48, an experimental drug granting heightened intellectual, creative, and learning powers, and enabling its user to see meaningful patterns in large amounts of disparate information. "
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Fields
Dextroamphetamine gjør meg absolutt ikke smartere... men det øker min vilje og evne til å fokusere på evnet før jeg lar prosjektet gå i søplen.

Modafinil er jeg veldig nysgjerrig på å forsøke, men dette må skrives ut av lege som medisin mot narkolepsi, noe som gjør at man muligens mister retten på førerkort. Modafinil er som dextroamphetamine uten det rastløse "kicket" man noen ganger opplever på amfetaminer. Det er i reseptklasse A og ulovlig å importere til Norge.
Ah, nootropika. Dette er et tema jeg kan en del om, og har fulgt med på i lengre tid, så jeg vil egentlig kommentere det meste som står her i tråden.

For å svare på det viktigste spørsmålet først:

Sitat av lurvelen Vis innlegg

finnes det ellers noe som er som dette Limitless dopet?

Takk!

Vet at filmen er Hollywood mumbo-jumbo, men lurte på om noe er tilnærmert denne filmen
Vis hele sitatet...
Nei. Til dags dato, ikke i nærheten? I framtiden? I den nærmeste framtid kommer ingenting til å være i nærheten. Men det kan være at det vil oppfinnes stoffer som har en merkbar effekt på tenkingen og intelligensen din, uten at det kommer til å være i nærheten av Bradley Cooper i Limitless.

Sitat av Rurushu Vis innlegg
Modafinil er det nærmste du kommer.
Vis hele sitatet...
Modafinil er en mild stimulant som mangler de fleste bivirkningene med andre stimulanter som amfetamin eller methylphenidate. Den gjør deg mer våken, men bevismaterialet for at det faktisk forbedrer tankekraften din utover å gjøre deg mer våken uten at du blir altfor shaky eller speeda er svakt.

Sitat av Patricia Vis innlegg
Phenibut er nærmeste jeg kommer som ikke gir noen form for rus/speeda/sløv/full etc. Men allikavel gjør deg 100% rolig oppi hode og får deg til å tenke klart... Du føler deg trygg på deg selv og kan se en pen jente du ikke kjenner, gå bort til henne å bare starte en samtale...Eller akkurat gjort noe ulovelig og poliet kommer, men du snakker deg ut av situasjonen som en helt fordi du ikke har nerver, men samtidig føler deg kvikk. Litt av følelsen av Xanor, men du blir/kan ikke bli ruset på stoffet. Det er lovelig i Norge btw.
Vis hele sitatet...
Jeg har mye erfaring med phenibut. Russerne som gjorde mesteparten av forskningen på phenibut mente det var nootropisk, altså at det var intellektuelt prestasjonsfremmende. Likevel viser det seg, såvidt jeg kan se (mesteparten av forskningen finnes ikke i oversettelse) at det bare er subjektive inntrykk, ikke objektive mål som påviser disse effektene. Forskning tilgjengelig på engelsk viser bare at phenibut er prestasjonsfremmende i mus/rotter. Finnes ingen forskning som viser at mennesker blir smartere av det.

Du har rett i at det er angstdempende. Det er hovedfunksjonen. Det er angstdempende uten å være så sløvende og fordummende som f.eks. xanor. Derfor ble den gitt til sovjetiske kosmonauter, så de skulle være rolige og få sove godt før de skulle gjøre kritiske operasjoner. Men den angstdempende effekten er ikke i nærheten av sterkere benzoer. Eneste prestasjonsfremmingen skjer i situasjoner du er for nervøs til å prestere bra til vanlig. Som du nevner, f.eks. om du er engstelig i sosiale situasjoner.

Men det er også fryktelig avhengighetsskapende med mindre du bruker det sjeldent. Og det er feil at du ikke kan ruse deg på det. Ta fem gram uten toleranse og fortell meg at du ikke blir rusa. Derimot er det ikke å anbefale, da du kommer til å bli skikkelig dårlig av det, de gode ruseffektene er ikke verdt de negative, som kan vare i dager etterpå.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Nei. Du kan bli våknere og stuff, men myten om at man kun bruker 10% av hjernen er nettopp det, en myte. Du kan ikke utnytte mer av den.
Vis hele sitatet...
Det er sant at 10% er en myte. Men hjernen er formbar selv i voksen alder, og kan formes slik at den blir mer effektiv. Dette kan i praksis best gjøres med trening, om det nå er spesifikk trening av forskjellige evner eller mer generelle praksiser som meditasjon, som egentlig er en form for konsentrasjonstrening. I framtiden vil kanskje de endringene som konsentrasjonstrening gjør, kunne fremskaffes av dop/legemidler som etterligner de naturlige prosessene som skjer i kroppen når du trener.

Det finnes forskjellige nevrotrofiner (stoffer som promoterer endring, adaptering, vedlikehold og bygging av nye nerveceller og koblinger mellom dem), og det er spennende å se hva det å manipulere dem kan gjøre med hjernen og prestasjon. I fremtiden altså, ikke til dags dato.

Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Nylig kom det noe som heter Fenylpiracetam som visstnok skal være som antiracetam/piracetam bare mer potent. Muligens verdt å sjekke ut.
Vis hele sitatet...
Det er mer potent målt i vekt. Effektiv dose er mindre. Men bevismaterialet for at verken piracetam eller phenylpiracetam øker intellektuelle evner i funksjonsfriske mennesker er svakt.

Phenylpiracetam er prestasjonsfremmende i idrettssammenheng, fordi det er en stimulant. Derfor har utøvere blitt disket fra OL for å ta det. Av personlig erfaring er det en mildere stimulant, som en svakere versjon av tøffere saker som amfetamin, eller som en koffein med færre bivirkninger og muligens en litt sterkere konsentrasjonsfremmende effekt. Men de vitenskapelige bevisene er faktisk sterkere for at koffein er intellektuelt prestasjonsfremmende enn at noen variant av piracetam er det. Særlig om du kombinerer koffein med l-theanin.

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Effektene av adderall, ritalin, concerta eller hva det måtte være (amf.) kan nok ikke sammenlignes med den substansen som er i filmen.
Vis hele sitatet...
Det er en myte at stimulanter er spesielt intellektuelt prestasjonsfremmende. Det vil si, på den måten at om to personer som har fått seg en god natts søvn og i utgangspunktet er like smarte, løser samme oppgave, så vil han på amfetamin ikke gjøre det spesielt mye bedre enn han uten. Men stimulanter gjør deg mer våken, så de kan muligens fremme prestasjoner om du lider av stor søvnmangel. Og ikke minst er dopamin-stimulanter som adderall og ritalin motiverende: de får folk til å utføre oppgaver de ellers ikke ville utført.

Så om du måler prestasjoner på en viss oppgave, er det bare små til ingen fordeler med stimulanter i friske mennesker som ikke lider av søvnmangel. Altså kvaliteten på arbeidet blir ikke bedre. Men det kan hende at produktiviteten øker, det blir gjort mer fordi du har større motivasjon til å gjøre det.

Les introduksjonsdelen til denne artikkelen for en oversikt over forskning på feltet.

Per dags dato er mer enn veldig liten intellektuell prestasjonsfremming med medisiner eller dop en utopi. Søvn, meditasjon, fysisk trening og sunt kosthold er de mest effekive metodene for å prestere bedre. Det finnes stoffer som er under utvikling eller forskning hvor det hevdes at intellektuelle evner virkelig kan økes enormt. F.eks. PRL-8-53, som hevdes å kunne doble langtidshukommelsen (!) Men slike stoffer har som regel svært lite forskning bak seg, det finnes ingen data på om de er trygge å ta for mennesker over lengre tid. De originale forsøkene som de enorme påstandene bygger på, viser seg å være begrensede, de har ikke blitt replikert av andre forskere, og forskningsmetodene er ofte slurvete når du går dem etter i sømmene.
Ang. Phenibut, hvordan effekt vil en oppnå ved å bruke det regelmessig over lang tid i små doser? Regelmessig vil ikke si hver dag da jeg har forstått at phenibut tar drøyt 4-5 timer før det gir noen merkbar virkning og kan ha en afterglow på drøyt 24 timer i etterkant av inntaket. Men om man inntar det hver 2. eller 3. dag f. eks.?
Du vil antagelig oppnå toleranse. Phenibut er kjent for å gi toleranse ekstremt fort. Som i, enkelte hevder det bare tar dem et par dager før de må doble dosen sin for å oppnå samme effekt. Så blir du avhengig. Det er mulig det går an å gjøre i ekstremt små doser, men personlig får jeg ikke noen merkbar effekt under 1 gram.

Jeg har holdt meg til regelen om en gang i uka. To er å leke med ilden. Hver 2. eller 3.dag er for ofte.

Det er ikke noe som går an å ta på en slik måte at du kontinuerlig har det i systemet, og alltid er enten "på" eller i afterglow. Forøvrig er det et mysterium hvordan noe som har så kort halveringstid (5 timer) kan vare så lenge (24+ timer).
Ser dere anbefaler L-Theanine, hvor får jeg tak i det?
Det er en aminosyre, ikke noe skummelt legemiddel. Bruk google, så finner du lett masse helsekostforretninger som selger det.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Ser dere anbefaler L-Theanine, hvor får jeg tak i det?
Vis hele sitatet...
Kjøp fra iherb. Helsekostbutikk i Sverige krevde 500!kr for 60 tabletter. Kjøpte for 100kr inklusiv frakt fra iherb. Fungerte utmerket med kaffe. Ble en helt annen stimulerende effekt enn kun koffein. Nå får jeg en helvetes hodepine av det, så har kuttet ut bruken helt. Doseringen jeg brukte var 150mg.
Sist endret av Quasar; 10. februar 2014 kl. 19:52. Grunn: Typoz
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Bestilte meg litt L-Theanine.

DS er på tur å slippe en ny Preworkout som de sier skal være sterkere enn Craze. Den heter Frenzy.

Jeg skal bunkre opp med slikt når den blir sluppet
▼ ... noen uker senere ... ▼
L-Theanine må tas sammen med kaffepiller for at du skal ha noe god effekt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser L-Theanine anbefales sammen med kaffe. Hvilken effekt har den kombinert med Energidrikke (Red Bull, Burn, Battery osv) ?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Ser L-Theanine anbefales sammen med kaffe. Hvilken effekt har den kombinert med Energidrikke (Red Bull, Burn, Battery osv) ?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke svare på det memd L-Theanine, men energidrikker gjør i hvertfall ikke meg konsentrert, faktisk så "overstyrer" de andre ting, jeg går vanligvis på Ritalin, og når jeg drakk en Rock Star her om dagen så merket jeg at joda, jeg hadde energi, men all konsentrasjon forsvant. Så kommer vel litt an på din effekt av energidrikker.
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
Ser L-Theanine anbefales sammen med kaffe. Hvilken effekt har den kombinert med Energidrikke (Red Bull, Burn, Battery osv) ?
Vis hele sitatet...
Det er vel sammen med koffeinen det skal ha effekt. Har prøvd det ett par ganger og kan ikke si jeg merket noe som helst.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Det er vel sammen med koffeinen det skal ha effekt. Har prøvd det ett par ganger og kan ikke si jeg merket noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det skal ifølge examine som jeg linket til visstnok få en bedre effekt med koffein i tillegg.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:19.
jeg tar 500mg theanine daglig mot angst, men får ingen effekt av theanine+kaffe
Når jeg tar l-theanine føler jeg ikke de "nervøse" bivirkningene av kaffe i mye mindre grad. Kjekt å ha når man sitter på lesesalen og tyller i seg kaffe, hjertebank og nervøsitet er ikke digg når man skal prøve å pugge pensum. Har bestilt noe phenibut her. Det virker lovende mtp studiesuppliment etter hva jeg har lest og hørt
Modafinil .et sentralstimulerende som holder deg våken og setter av behovet for søvn. Det har legitime medisinske bruksområder, og er også brukt som en "livsstil" narkotika. Bivirkningsprofil forskjellig fra sentralstimulerende midler som metylfenidat (Ritalin) og dextroamphetamine. Den fysiologiske handling er fremdeles ikke forstått. Det er forskjellig fra tradisjonelle sentralstimulerende midler, men vitenskapen har fortsatt ikke helt funnet det ut.
Sist endret av 125367468864; 8. mai 2014 kl. 13:46.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er phenibut lovlig å innføre fra USA eller må jeg ta det gjennom EØS?
Jeg har begynt på høykonsentrert omega-3. Jeg tar 6 kapsler hver dag, og det kombinert med trening har gjort vidunderverker med hodet mitt. Det enkle er ofte det beste - ihvertfall i lengden.
Sitat av kingofthenorth Vis innlegg
Er phenibut lovlig å innføre fra USA eller må jeg ta det gjennom EØS?
Vis hele sitatet...
Er usikker på lovverket der, men jeg hentet en boks med Phenibut i postkassen min i dag. Den var bestilt fra Chicago i USA og var igjennom tollen i Norge før den kom til meg. Så ville tro at det skulle gå greit
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Patrick Vis innlegg
Dextroamphetamine gjør meg absolutt ikke smartere... men det øker min vilje og evne til å fokusere på evnet før jeg lar prosjektet gå i søplen.

Modafinil er jeg veldig nysgjerrig på å forsøke, men dette må skrives ut av lege som medisin mot narkolepsi, noe som gjør at man muligens mister retten på førerkort. Modafinil er som dextroamphetamine uten det rastløse "kicket" man noen ganger opplever på amfetaminer. Det er i reseptklasse A og ulovlig å importere til Norge.
Vis hele sitatet...
Det finnes innenlands allerede. Ihvertfall her jeg bor.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har begynt på høykonsentrert omega-3. Jeg tar 6 kapsler hver dag, og det kombinert med trening har gjort vidunderverker med hodet mitt. Det enkle er ofte det beste - ihvertfall i lengden.
Vis hele sitatet...
Du veit det er mye søppel omega-3 i salg? Kapsler med gammel harsk fiskeolje er nok ikke særlig bra å stappe i seg. De fleste som selger omega-3 tabletter kjøper oljen fra sør amerika pga lavest pris men det er harsk og oksidert olje.

En billigere og antakeligvis mye sunnere og bedre kilde til omega-3 og andre essensielle fettstoffer er den gode gamle flasken med tran. Møllers tran. Kokt etter gammel oppskrift på blodferske råvarer i nord norge en plass. Ta heller en ekstra skje eller to om dagen om du synes innholdet av omega 3 er for lavt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du veit det er mye søppel omega-3 i salg? Kapsler med gammel harsk fiskeolje er nok ikke særlig bra å stappe i seg. De fleste som selger omega-3 tabletter kjøper oljen fra sør amerika pga lavest pris men det er harsk og oksidert olje.

En billigere og antakeligvis mye sunnere og bedre kilde til omega-3 og andre essensielle fettstoffer er den gode gamle flasken med tran. Møllers tran. Kokt etter gammel oppskrift på blodferske råvarer i nord norge en plass. Ta heller en ekstra skje eller to om dagen om du synes innholdet av omega 3 er for lavt.
Vis hele sitatet...
Kjøper fra Nycoplus. Det er veldig dyrt. Klarer uansett ikke få i meg tran på annen måte en kapsler, og jeg tviler sterkt på at det gjør mer skade en det gjør godt. Det inneholder EPA 304 mg, DHA 215 mg, pr kapsel. Denne inneholder lite av vitaminene du ikke bør ta for mye av, og derfor kan en ta 6. kapsler pr dag. De fungerer ypperlig.
Mener at også Nycoplus får sine fiskeolje fra sør-amerika, og det betyr at det oljen er akkurat like harsk og råtten som hos de andre produsentene. Meg bekjent så er det eneste produktet som er rent og har høy kvalitet møllers tran.

For å sette ting i perspektiv så er det forskere som ser så alvorlig på dette med harsk gammel fiskeolje at det nå forskes for å evt. avdekke skadelige langtidseffekter av å innta harsk olje. I bunn og grunn så er jo oksidering det som gjør kroppens celler "gamle", og om jeg husker rett så mener altså noen lærde menn at inntak av harske oljer (oksidert) kan gjøre at kroppens celler eldres raskere pga at oljen som inntas da er harsk......just saying møllers tran er både billigere og har høyere kvalitet.


Harsk olje er jo fiskenes versjon av råttent kjøtt. Du ville jo aldri spist råttent kjøtt for å få i deg ekstra proteiner, for folk blir jo sjuke av å spise gammalt kjøtt.....
Sist endret av frtoretang; 2. desember 2014 kl. 13:24.
Ettersom vi ikke har god dokumentasjon på effekten og konsentrasjonen av stoffer som har med nedbrytning og oksidasjon i fiskeoljer å gjøre, er det vanskelig å gi klare anbefalinger om langtidsbruk av kosttilskudd med omega-3 som er blitt harsk. Og når det gjelder helseeffekter av harsk olje, har vitenskapen kun studert virkningen rett etter et måltid. Langstideffektene på menneskekroppen vet man foreløpig svært lite om.

Dyreforsøk viser at harske planteoljer i store doser kan føre til forandringer i lever og skjoldbrukskjertel, økt fettmengde i leveren og endringer i stoffskiftet. Men dette gjelder altså planteoljer, ikke marine oljer som brukes i kosttilskudd for mennesker.

Vanlig møllers tran kan også relativt enkelt bli harsk, men det kjennes på smaken. Man kan enkelt åpne en trantablett å smake på innholdet for å se om den er blitt harsk. Alle fiskeoljer kan bli harsk, og det er bevist at dette ikke er bra alltid. Analysene til Halvorsen og Blomhoff viser at konsentrasjonen av harskningsprodukter er høyest i omega-3-tilskudd, men inntaket av harskningskprodukter er likevel høyest fra matlagingsoljer fordi vi spiser mer oljer enn tilskudd.

Det gjennomsnittlig inntaket av spiseoljer er 34 gram per dag, noe som er 10 til 15 ganger høyere enn mengden olje vi får fra omega-3-tilskudd.

La meg også gi deg et innblikk i at Nycoplus ikke kommer øverst på listen for å si det slikt.


Analyser av tran, selolje og omega-3-kaplser

Produkt PV (meq/kg) Alkenal (nmol/ml)
Pure Arctic Omega-3 10,83 -
Krill-Omega (Pharmatec AS) 7,24 883,62
Fri Flyt Omega-3 6,56 315,73
Natural Omega-3 (fra Biopharma) 5,33 470,56
Lofotkapselen, ren høykonsentrert Omega-3 4,95 911,08
Selolje (fra Biopharma) 4,68 393,89
Triomega Original, høykonsentrert 4,67 932,19
Oil4Life Cardio 4,52 329,52
Daily Wellness Selolje Omega-3, DPA, EPA, DHA 500 mg 4,24 -
Daily Wellness Biomega fiskeolje, høykonsentrert, 60% omega-3 1000 mg 4,08 396,18
Ruis Omega-3 Selolje, høykonsentrert 3,99 -
OliVita oil, Selolje og olivenolje 3,95 -
Suncap Omega-3 3,59 -
Extra strong Omega-3, med antioksidanter fra krill (fra Biopharma) 3,51 -
Triple Omega-3, ekstra sterk (fra Biopharma) 3,44 761,47
Ruis OliMar Pluss, Omega-3 Selolje med olivenbladekstrakt, druekjerneolje og vitamin K2 3,3 -
Norwegian Fiskeolje, Salmon oil 3,19 158,23
Triomega, Omega-3+Q10, hjerte 3,19 -
Eskimo-3 med Pufanox 3,07 -
Ruis Omega-3 Selolje, flytende 2,93 379,3
PreviShop Omega-3 Forte, høykonsentrert fiskeolje 2,81 -
Möller''s dobbel 2,67 571,69
Nycoplus Omega-3, 1000 mg 2,66 610,12
Pikasol Hele deg, høykonsentrert Omega-3, 880 mg 2,64 562,54
Lofot tran 2,58 295,61
Nycoplus Selolje, 1000 mg 2,34 337,1
Möller''s Omega-3 høykonsentrert, med peppermyntesmak 2,29 371,5
Ruis Omega-3 Selolje, kapsler 2,19 359,79
OmegaPro 2,01 484,14
Nycoplus Apotekets tran, sitronsmak 1,99 880,06
Eskimo-3 kids, med Tutti- Frutti-smak 1,44 331,63
Möller''s Extra Omega-3 tran 1,13 383,39
Möller''s tran, naturlig 1,04 206,6
Vis hele sitatet...
Legger også til analysene gjort av planteoljer.

Analyser av planteoljer

Produkt PV (meq/kg) Alkenaler (nmol/mL)
Clearspring unrefined organic italian extra virgin olive oil 5,33 119,04
Clearspring unrefined organic solsikkeolje 4,7 71,28
Gaea Ecological Extra Virgin olivenolje 4,28 98,83
Vis hele sitatet...

Med andre ord, ja - det kan være skadelig, men det er oljen harker skjer med alle oljer vi bruker, og jeg velger fremdeles å få i meg omega-3 via tilskudd i form av kapsler.

Men nå begynner tråden å komme for langt off-topic, så jeg anbefaler at om du vil fortsette diskusjonen tar vi det på pm. =)
Sist endret av Relevant; 2. desember 2014 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ettersom vi ikke har god dokumentasjon på effekten og konsentrasjonen av stoffer som har med nedbrytning og oksidasjon i fiskeoljer å gjøre, er det vanskelig å gi klare anbefalinger om langtidsbruk av kosttilskudd med omega-3 som er blitt harsk. Og når det gjelder helseeffekter av harsk olje, har vitenskapen kun studert virkningen rett etter et måltid. Langstideffektene på menneskekroppen vet man foreløpig svært lite om.

Dyreforsøk viser at harske planteoljer i store doser kan føre til forandringer i lever og skjoldbrukskjertel, økt fettmengde i leveren og endringer i stoffskiftet. Men dette gjelder altså planteoljer, ikke marine oljer som brukes i kosttilskudd for mennesker.

Vanlig møllers tran kan også relativt enkelt bli harsk, men det kjennes på smaken. Man kan enkelt åpne en trantablett å smake på innholdet for å se om den er blitt harsk. Alle fiskeoljer kan bli harsk, og det er bevist at dette ikke er bra alltid. Analysene til Halvorsen og Blomhoff viser at konsentrasjonen av harskningsprodukter er høyest i omega-3-tilskudd, men inntaket av harskningskprodukter er likevel høyest fra matlagingsoljer fordi vi spiser mer oljer enn tilskudd.

Det gjennomsnittlig inntaket av spiseoljer er 34 gram per dag, noe som er 10 til 15 ganger høyere enn mengden olje vi får fra omega-3-tilskudd.

La meg også gi deg et innblikk i at Nycoplus ikke kommer øverst på listen for å si det slikt.




Legger også til analysene gjort av planteoljer.

Analyser av planteoljer




Med andre ord, ja - det kan være skadelig, men det er oljen harker skjer med alle oljer vi bruker, og jeg velger fremdeles å få i meg omega-3 via tilskudd i form av kapsler.

Men nå begynner tråden å komme for langt off-topic, så jeg anbefaler at om du vil fortsette diskusjonen tar vi det på pm. =)
Vis hele sitatet...
Lurt å oppbevare oljer i kjøleskapet, da kan man ofte se endringer lettere over tid. Olivenolje blir ofte hvitere etter hvert. Pluss at det tar lenger tid før det blir harskt.

On an unrelated note; har en kompis som drikker fiskeolje til dyr. Dr. Baddaky. Han og bikkja deler.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Ser dere anbefaler L-Theanine, hvor får jeg tak i det?
Vis hele sitatet...
Får kjøpt det på www.ebay.co.uk. Må kjøpes innenfor EU/EØS da det sikkert er reseptbelagt legemiddel eller noe i Norge. Men går helt fint an å kjøpe det innenfor EU/EØS, noe jeg selv har gjort.

Tok det + GABA for at det visstnok skal øke GABA nivåene dine, som er en neurotransmitter, visstnok også samme som blir påvirket av cannabis.

Men noe limitless greier er det definetivt ikke, det selges visstnok med at det virker avslappende. Noe jeg forsåvidt ikke helt vet om jeg merket så mye til.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du veit det er mye søppel omega-3 i salg? Kapsler med gammel harsk fiskeolje er nok ikke særlig bra å stappe i seg. De fleste som selger omega-3 tabletter kjøper oljen fra sør amerika pga lavest pris men det er harsk og oksidert olje.

En billigere og antakeligvis mye sunnere og bedre kilde til omega-3 og andre essensielle fettstoffer er den gode gamle flasken med tran. Møllers tran. Kokt etter gammel oppskrift på blodferske råvarer i nord norge en plass. Ta heller en ekstra skje eller to om dagen om du synes innholdet av omega 3 er for lavt.
Vis hele sitatet...
Har hørt at Møllers Tran lages av leveren på fisken, som er der alle tungmetaller havner. Men nå er jeg jo ikke helt sikker her.

Kosttilskudd er faen meg ikke enkelt, men en jævlig bra guide for min del er "The Ultramind Solution". Men nå er det ikke så lett at det bare er å ta noen piller, mens man fortsetter som før. Kosttilskudd er bare en liten del, men uten å spise sunt, trene, få slappet av osv, så er det ikke noen vidunderkur.

Angående å ta medisiner og rusmidler, så tror jeg ikke man finner noe som er stabilt å gå på i lengden. Nå har jeg ikke prøvd amfetamin så mye, men testet et par ganger, og vil jo på en måte si det er litt som limitless. Men om det er bra å drive å ta det tviler jeg sterkt på.

Fant dette på hjemmesidene til Møllers:

"Möller’s Tran lages av fersk lever fra fisketypen arktisk torsk, også kalt skrei, en bærekraftig torskebestand. Torsken fiskes utenfor Lofoten og Vesterålen. Produksjonen av tran går helt tilbake til etableringen av Peter Möller i 1854."

http://www.mollers.no/om-mollers/pre...essemeldinger/

Så vidt jeg vet, så er leverens funksjon å kvitte seg med drit, herunder tungmetaller.
Sist endret av loophole; 5. desember 2014 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.