Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 17871
Og tillegg:

Fra rapporten til Parrot:

Jeg får ikke copy-paste, men han skriver at 25 % (!) av jenter på rave har tendenser til hyponatremi (saltmangel/ubalanse i væskebalansen) og jeg gjetter på at det er en direkte følge av at de drikker alt for mye, grunnet propaganda (og selvsagt at MDMA frigjør vasopressin, ADN). Igjen ser vi at risikofaktorer kunne gått drastisk ned med riktig og viktig informasjon...

Og forresten, Parrot har ikke medisinsk utdanning så vidt jeg vet...
Sist endret av Antagonist; 24. mars 2014 kl. 19:22.
Fint innlegg Antagonist
Et lite obs i tilfelle det jeg skrev ble uklart, jeg mener ikke at MDMA er uten skadevirkninger, men at det er blant de rusmidlene med lavest skadevirkninger.
Sitat av shallabajs Vis innlegg
Mener det blir en smule feil å dra alle under en kam og anslå at alle ungdommer får en negativ påvirkning i skolegangen med jevnlig bruk av cannabis. Jeg personlig har røyket i 2 år, fått dokumentert bedre karakterer, mindre fravær og en større sosial omgangskrets. I tillegg er jeg mer utadvendt enn noen sinne og gått ned rundt 10kg (var en smule overvektig). Jeg er da i dag 18 år.

Klart det er veldig individuelt, men vil bare få frem at cannabisbruk ikke nødvendigvis påvirker alle ungdommer på en negativ måte.
Vis hele sitatet...
Interessant at du sier det, for jeg har en bekjent med ADHD som drastisk har endret både væremåte og resultater til det bedre etter at h*n begynte å røyke cannabis. Det er ingen mirakelmedisin sånn sett, men i forhold til f.eks Ritalin virker cannabis mye bedre. For meg derimot, ville effekten ha vært nesten bare negativ (vil jeg tro, jeg har ikke prøvd)

Sitat av randomize Vis innlegg
Fint innlegg Antagonist
Et lite obs i tilfelle det jeg skrev ble uklart, jeg mener ikke at MDMA er uten skadevirkninger, men at det er blant de rusmidlene med lavest skadevirkninger.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig (i at det er et av de minst skadelige rusmidlene) ... sammen med resten av ekspertene

Jeg tolket det ikke som at du skrev at det er helt uten skadevirkninger, men så det ble litt tendenser til "skyttergravkrig" så jeg tenkte å dyttet oss alle litt mer inn mot midten
Sist endret av Antagonist; 24. mars 2014 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antagonist: Bra innspill du kommer med!

Hehe, vi er nok langt fra å utveksle skudd her. Var ikke meningen å starte noe konflikt med deg, randomize. Vi kan nok kalle det for en uenig diskusjon. Tror det ble litt misforståelser mellom oss her.
Uansett innrømmer jeg at jeg burde lest mye bedre på artiklene til VG du linket til. Er nok de tidligere erfaringene mine med VG som slo inn her, noe som var feil denne gangen.

Vi kan nok si det kort sagt ved at du står for legalisering av MDMA, og jeg står for dekriminalisering av MDMA.
Sist endret av Lacertosus; 24. mars 2014 kl. 22:30.
Lacertosus, jeg oppfattet det ikke som en konflikt, men en interessant diskusjon med ivrige deltakere. Litt takhøyde må vi da ha, hehe

Grei konklusjon det
Mulig jeg fremstår som platt, usaklig og idiotisk når jeg presenterer følgende:

Vi lever i en verden der de samme menneskene som har gått inn for forbud
og strenge straffer for bruk og omsetning av narkotika også har produsert
og legalisert atomvåpen (blant annet).

Hva som er farligst burde enhver oppegående person vite.

Alle narkotiske stoffer bør legaliseres og reguleres for lovlig salg og bruk.
Omsetning bør kontrolleres av lovlige aktører, ikke av kriminelle.

Forøvrig mener jeg at stoffmisbruk bør vurderes som et helseproblem
fremfor et strafferettslig spørsmål.

Mine "to cents".

PVestlandia: Det at det finnes andre mye værre ting er ikke et argument for at noe skal være lovlig, det er heller et argument for at begge deler burde være ulovlig. Å prøve å bruke at enkelte myndigheter produserer atomvåpen som et argument for legalisering blir egentlig litt latterlig - og nesten en form for ironi av hele debatten. "Men alkohol er jo kjempe farlig, så da burde hasj være lovlig"

Nei. Det at det finnes værre ting som er lovlig vil aldri være et godt argument for legalisering av noe annet. Man må diskuture fordeler og ulemper rundt et forbud, samt å veie det opp mot retten til at man skal bestemme selv.

Men tror de fleste er enige i at rusmisbruk skal ses på som et helsproblem, men det er fortsatt mulig å gjøre dette selv om man har et forbud - ved at man fokuserer på å behandle folk kontra og straffe dem. Men et forbud kan være prevantivt og hindre at enkelte kommer situasjonen hvor de trenger behandling.

------------

Nå vil jeg og si at tråden legger opp til "Legalisere alle rusmiddler", og ikke "legalisere cannabis". Det førstnevnte er jeg helt klart i mot, mens det andre har jeg ikke noe fast standpunkt på. Jeg heller litt begge veier, og mener det er en viktig debatt.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Antagonist: Bra innspill du kommer med!

Hehe, vi er nok langt fra å utveksle skudd her. Var ikke meningen å starte noe konflikt med deg, randomize. Vi kan nok kalle det for en uenig diskusjon. Tror det ble litt misforståelser mellom oss her.
Uansett innrømmer jeg at jeg burde lest mye bedre på artiklene til VG du linket til. Er nok de tidligere erfaringene mine med VG som slo inn her, noe som var feil denne gangen.

Vi kan nok si det kort sagt ved at du står for legalisering av MDMA, og jeg står for dekriminalisering av MDMA.
Vis hele sitatet...
Beklager, det var ikke meningen å anklage noen av dere for å utveksle skudd, men jeg tenkte det var greit å komme med en liten balansering før det gikk så langt

Angående legalisering/avkriminalisering hadde jeg ikke vært for legalisering av MDMA hvis jeg ikke visste hvor lett det er å få tak i det, for det er jammen mange som bruker det totalt uansvarlig og som kunne hatt godt av å lese et skikkelig "pakningsvedlegg" som gjør bruken tryggere.

Positive effekter av legalisering vs avkriminalisering:
  • Inntekter for staten
  • Fjerner det svarte markedet (mye skumle folk)
  • Senker terskelen enda mer for å oppsøke hjelp i tilfelle problemer
  • Gjør det mulig å drive skadeforebyggende arbeid på en bedre måte (få tar skremselspropaganda seriøst i dag, og de som ikke gjør det tror det er helt ufarlig)
  • Gjør det mulig å sette en høy aldersgrense på lovlig bruk
  • Sørger for at folk ikke får PMMA eller andre giftstoff når de tror de tar MDMA
  • Gjør det mulig å regulere salget tungt
  • Slipper sannsynligvis RC'er som prøver å etterligne MDMA men som er mer skadelige
  • Gjør det mulig å forske på det i klinisk sammenheng (det burde være mulig å få til uansett, men det er vanskelig når det teknisk sett er forbudt)

Av negative effekter får vi økt tilgjengelighet for de som ikke i dag er i "målgruppen", men jeg tror ikke de kommer til å gå helt amokk og bli narkomane bare fordi det er lovlig å bruke det.

MDMA er ikke spesielt farlig, og har et veldig begrenset avhengighetspotensiale, så egentlig er jeg for en legalisering. Jeg så en på et annet forum som kom med et forslag om et slags "førerkort" for rusmidler, der man måtte bestå en teoriprøve for å få lovlig tilgang, og at dette "førerkortet" kunne bli inndratt ved misbruk eller ufyselig oppførsel. Nå var dette innspillet halvveis spøk, men når jeg tenker etter er det kanskje ikke en hårreisende idé likevel... legaliser det og gjør det tilgjengelig for voksne folk, men still krav til kunnskap om skadevirkninger og fornuftig bruk...

Røyk (tobakk altså) er et godt eksempel på hvordan vi har klart å kontrollere et lovlig rusmiddel helt uten å komme med noe forbud eller straff. Jeg tror vi kan lære en del av denne modellen, og f.eks å selge MDMA med advarsler og gjerne et bilde av en jente som har drukket 10 liter vann fordi hun trodde at man blir dehydrert av MDMA (vanlig misforståelse, men dessverre årsaken til de fleste dødsfall).

For å være helt ærlig synes jeg dette med legalisering/avkriminalisering er en vanskelig sak selv, mest fordi jeg kjenner så mange som klarer å "misbruke" nesten hva det skal være. Dessverre er det som regel disse som i dag har den største tilgjengeligheten Uansett bør misbruk av rusmiddel sees på som et helseproblem og ikke noe man skal straffes for. Det er som regel et symptom på at det er noe underliggende galt, og det gjør det ikke bedre om man får 5000,- i bot og et døgn på glattcelle...

Mange foreslår ordninger med resept og, men det er jo bare å se på tilgjengeligheten av reseptpliktige preparater for å se at det ikke fungerer. Ellers er selve tanken med resept på "legemidler" (hvor går grensen mellom legemiddel og narkotika? ved resepten?) ikke så dum, men når det gjelder legemidler som kan brukes til rus så skaper man bare et illegalt marked...

Edit:

Har ikke sett det enda, men her er en debatt på NRK Dagsnytt som jeg skal se nå

Spol til 42:30

Mina Gerhardsen mot Pål-Ørjan Johansen

Edit2:

Og der var jeg ferdig med en 9 minutter lang debatt, hvor jeg stiller meg helt bak Pål-Ørjan Johannesen. Mina Gerhardsen ble konfrontert med om MDMA faktisk var mindre skadelig enn alkohol, og hun svarer at "målet for norsk narkotikapolitikk er at færrest mulig prøver og færrest mulig bruker". Hun imøtegår ikke engang påstanden, men vrir det unna og argumenterer videre med "narkotika" som en sekkebetegnelse og sier at det er store samfunnskostnader her (som det jo er).

I mine øyne er det ikke tvil om hvem som kom best ut av denne debatten, og jeg sier som Pål-Ørjan; målet burde ikke være at færrest mulig prøver det, men at færrest mulig får problemer med misbruk. Han sier også (som vi også "vet") at 50% av inntektene til mafia og lignende kommer fra illegal omsetning av narkotika, hvorpå Mina sier (som jo er riktig) at de også har andre inntektskilder, f.eks illegal dumping av avfall i Italia. Det hun ser helt bort fra er at ved å fjerne 90% av kostnadene ved narkotika og heller gjøre det til en inntektskilde for staten vil man ha mye mer ressurser å forhindre de resterende 50% av inntektene til kriminelle grupperinger.

Den illegale søppeldumpingen i Italia er et stort problem (asbest etc.) og litt av poenget er nettopp at vi kunne flyttet ressursene til det jeg vil kalle "reell kriminalitet" og samtidig tatt fra mafia/karteller en enormt viktig inntektskilde. De ville nok på sikt funnet andre måter å ødelegge samfunnet på, men når man ser fjellene av beslaglagte penger fra f.eks Mexico skjønner man at dette ikke er drevet av "pengenød" og at inntektene totalt ville gått kraftig ned (fordi de ikke trenger dem til annet enn å fylle varehus med penger) dersom det var høyere risiko knyttet til mindre profitt.

En legalisering av narkotika ville faktisk frigjort ENORME summer som vi i dag bruker på å kjempe en krig som vi ikke kan vinne, hvor de aller fleste ofrene selv er ofre for en kynisk bransje som kun tenker på penger. Dette er noe Gerhardsen ikke ser ut til å ha tenkt så mye på.

Ellers stiller jeg meg bak Pål-Ørjan her og sier at målet bør være å senke samfunnskostnadene, ikke at fornuftig bruk av alkohol eller andre rusmidler skal være så nært ingenting som mulig. Det er en enorm forskjell på "vanlig bruk" og problematisk bruk / misbruk.
Sist endret av Antagonist; 25. mars 2014 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for link til dokumentaren, Antagonist! Helt enig med deg i at Pål-Ørjan definitivt kom best ut av debatten. Men til tross for Pål-Ørjans solide og saklige argumentasjon, er jeg redd for at mange ikke vil se «det store bildet». For de indoktrinerte er det nok lettere å henge seg på den «om flere bruker, blir flere skadet, er ikke det logisk?»-tankegangen til Mina/Actis.

Ellers mye interessant her i tråden. Trenger vel egentlig ikke å gjenta alt jeg er enig i, men jeg synes en interessant bonus av en eventuell legalisering av alle rusmidler, er dørene som åpnes for forskere. Da blir det faktisk akseptert – og sannsynligvis mye enklere – å forske på behandling med MDMA, LSD … eller om det så skulle være kokain. En vakker dag ser vi kanskje innslag på TV om at en pasient fikk betydelig bedre livskvalitet gjennom MDMA-terapi, eller en alkoholiker som kunne legge flaska i kjøleskapet etter LSD. Og sannsynligvis mye annet vi enda ikke vet at rusmidler kan bidra med – utenom rus.

Kjente meg godt igjen da noen i tråden skrev at de kjenner mange som klarer å misbruke så og si alt. Får også litt grøsninger når jeg ser for meg gamle bekjente dagen de kan stå og dampe på Karl Johan med et ansiktsuttrykk som om de hadde skutt heroin, eller tøffingene som på fest skal ta latterlig høy dose MDMA før de drikker seg drita, så tøffe som de er.

På sikt hadde det vært en glede å se en ny, sunnere og hyggeligere ruskultur i Norge. Men det handler nok om noe dypere i nordmannen enn vranglæren om hasjnarkotikasprøytene.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av chrox Vis innlegg

Det høres kanskje sinnsykt ut for "programmerte" hjerner som er et resultat av myndighetene sin krig mot narkotika, men for å spare menneske liv og skille de svake stoffene fra de sterke stoffene så ser jeg på dette som en absolutt nødvendighet.
For å ikke snakke om å stoppe inntjeningen til kriminelle. Skatt ved salg vil komme samfunnet til gode, og det er ikke akkurat småpenger det er snakk om.

At narkotika blir legalisert er IKKE et signal om at det er helt greit.. Anabole steroider har vært lovlig inntil nå i mange år.
Det har hatt like mye stigma og folk er fullstendig klare over store bivirkninger osv, selv om det har vært teoretisk lovlig å bruke.

Så det at vi må ha et stoff forbudt for å skremme folk er TOTALT unødvendig spør du meg.

Som sagt så vil jeg gjerne ha innspill av folk som fortsatt ikke er enig i hva disse fagfolkene har å komme med.
Vis hele sitatet...
Føler at når du kommer med setninger som at de med programerte hjerner vil være imot det, sant at man skal kunne få heroin på resept.

Forutenom det så er det egentlig det samme for meg, men jeg mener at hvis det er blitt bevist at det kan ha store bivirkninger burde det være ulovlig, bare pga. Det.
Anbefaler alle å høre hva Sam Harris har å si om dette; https://www.youtube.com/watch?v=nN0_aJsPcHY
Sitat av tartaruga Vis innlegg
Takk for link til dokumentaren, Antagonist! Helt enig med deg i at Pål-Ørjan definitivt kom best ut av debatten. Men til tross for Pål-Ørjans solide og saklige argumentasjon, er jeg redd for at mange ikke vil se «det store bildet». For de indoktrinerte er det nok lettere å henge seg på den «om flere bruker, blir flere skadet, er ikke det logisk?»-tankegangen til Mina/Actis.

Ellers mye interessant her i tråden. Trenger vel egentlig ikke å gjenta alt jeg er enig i, men jeg synes en interessant bonus av en eventuell legalisering av alle rusmidler, er dørene som åpnes for forskere. Da blir det faktisk akseptert – og sannsynligvis mye enklere – å forske på behandling med MDMA, LSD … eller om det så skulle være kokain. En vakker dag ser vi kanskje innslag på TV om at en pasient fikk betydelig bedre livskvalitet gjennom MDMA-terapi, eller en alkoholiker som kunne legge flaska i kjøleskapet etter LSD. Og sannsynligvis mye annet vi enda ikke vet at rusmidler kan bidra med – utenom rus.

Kjente meg godt igjen da noen i tråden skrev at de kjenner mange som klarer å misbruke så og si alt. Får også litt grøsninger når jeg ser for meg gamle bekjente dagen de kan stå og dampe på Karl Johan med et ansiktsuttrykk som om de hadde skutt heroin, eller tøffingene som på fest skal ta latterlig høy dose MDMA før de drikker seg drita, så tøffe som de er.

På sikt hadde det vært en glede å se en ny, sunnere og hyggeligere ruskultur i Norge. Men det handler nok om noe dypere i nordmannen enn vranglæren om hasjnarkotikasprøytene.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig, og det var nok meg som sa at jeg kjenner mange som klarer å misbruke hva det skal være... det er ofte jeg får bakoversveis av å lese på forumet her også om folk som har tenkt å ruse seg på Seroquel og annen galskap..

Jeg tok også opp poenget med at legalisering vil gjøre det MYE lettere å forske på dette, og det er ikke tvil om at f.eks MDMA har et enormt potensiale i behandling av f.eks PTSD, og jeg tipper at det også vil ha et stort potensiale av dype depresjoner da man mye lettere kan snakke om nøyaktig hva som er galt og kjenne på vonde følelser uten at det gjør vondt... Dette er et av de viktigste argumentene for legalisering.

I England gikk det en serie på BBC som heter "How Drugs Work" og jeg tror episode 2 handlet om MDMA. Det kom i mine øyne best ut av serien, og vi fikk faktisk se innslag med pasienter som hadde fått betydelig forbedret livskvalitet som følge av MDMA kombinert med terapi... Anbefaler å se serien De prøver å balansere litt og nevner Leah Betts, men det blir egentlig bare tåpelig siden hun døde av vannforgiftning som hun hadde dødd av selv om hun hadde tatt placebo i stedet for MDMA.

Natural Geographic har laget en amerikansk versjon der de har puttet inn litt skremselspropaganda, men det er basert på BBC-versjonen og originalen er bedre.. Den amerikanske heter bare "Drugs" tror jeg...

Ellers var det morsomt at du nevnte kokain... for det er ikke lenge siden det kom ut at norske sykehus har brukt over 4 kg kokain de siste fire årene...

Jeg har sett det tidligere i en noe ironisk situasjon der en mann hadde fått ødelagt neseveggen på grunn av kokainmisbruk, og under operasjonen brukte de nettopp kokain som bedøvelse

Ellers er "vanlig tannlegebedøvelse" lidocain, og en relativt vanlig cut i kokain, nettopp fordi de deler mange egenskaper...
Artig! :-)

Skal passe på ikke å gå off-topic, men det er jo litt relevant når man snakker om regulering: Er denne kokainen fra kokabusken?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Føler at når du kommer med setninger som at de med programerte hjerner vil være imot det, sant at man skal kunne få heroin på resept.

Forutenom det så er det egentlig det samme for meg, men jeg mener at hvis det er blitt bevist at det kan ha store bivirkninger burde det være ulovlig, bare pga. Det.
Vis hele sitatet...
Så du er for kriminalisering av alkohol og legalisering av en rekke stoffer som har langt mindre bivirkninger?
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Så du er for kriminalisering av alkohol og legalisering av en rekke stoffer som har langt mindre bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Alkohol i små mengder skal ifølge å Wikipedia ikke ha noe store bieffekter, alt med måte.
Men for all del, det beste hadde vært et lag med eksperter som kunne tatt en avgjørelse på dette, eller noe i den gaten.
Mens hvis vi får grundige forskningsrapporter over lang tid utført på mennesker, har jeg ikke noe imot legalisering av stoffer nei.
Sitat av chrox Vis innlegg
Så det at vi må ha et stoff forbudt for å skremme folk er TOTALT unødvendig spør du meg.

Som sagt så vil jeg gjerne ha innspill av folk som fortsatt ikke er enig i hva disse fagfolkene har å komme med.
Vis hele sitatet...
Har du noen formening om hvor mange tråder det allerede eksisterer om nøyaktig samme tema? Søk på forumet, og bump trådene du finner om du ønsker litt liv og røre i den store narkodebatt-suppa.

Jeg forstår fullt og helt at du vil breie ut om ditt eget synspunkt, men prøv å ikke drukne hele forumet med de samme trådene.

Notabene: Dette er ikke et sinna-innlegg, bare et lite tips til neste gang.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Alkohol i små mengder skal ifølge å Wikipedia ikke ha noe store bieffekter, alt med måte.
Men for all del, det beste hadde vært et lag med eksperter som kunne tatt en avgjørelse på dette, eller noe i den gaten.
Mens hvis vi får grundige forskningsrapporter over lang tid utført på mennesker, har jeg ikke noe imot legalisering av stoffer nei.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal vi få grundige forskningsrapporter over lang tid utført på mennesker uten å legalisere stoffer eller tillate forskning på mennesker? Det sier seg selv at det må legaliseres FØR vi kan studere effektene av en legalisering...

For å ta et eksempel (veldig få eksempler på RENE rusmidler siden markedet er illegalt), så får rundt 2000 brukere i Sveits utdelt heroin lovlig til kostpris, og hittil har de ikke hatt noen overdosedødsfall. De har holdt på siden 1993.

Ellers finnes det forskningsrapporter som gjør så godt de kan med å kartlegge skader, men f.eks kan det hende at heroin kommer dårligere ut enn det ville gjort ved en legalisering fordi så mange dør av overdoser, som igjen er et resultat av et illegalt marked hvor det du kjøper en dag er 30% heroin og det du kjøper neste dag er 90% heroin....

http://media.economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/20101106_WOC504_0.gif

http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm

http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf

http://www.thelancet.com/journals/la...462-6/abstract <- bare for å vise at den er publisert i det meget prestisjetunge "The Lancet"

Og her er det jeg TROR er "personal harm" fra samme forskningsrapport:

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/42718000/gif/_42718419_drugs_graph2_416.gif

http://news.bbc.co.uk/2/hi/6474053.stm

Her havner alkohol helt nede på femteplass, men igjen, heroin og kokain (og de andre, minus tobakk) er illegalt og "skittent" så det kan godt hende at alkohol hadde tronet på toppen her og om det også var illegalt og man risikerte å få 5% metanol blandet i hjemmebrenten...
Sist endret av Antagonist; 26. mars 2014 kl. 20:41.
Hva slags mennesker er vi når vi gjør noen stoffer ulovlig og sender politiet etter de som er avhengig av de?

Det norske folk er ikke verdt å krige for. Det er mitt svar.



Kommer krigen dreper jeg de som vil ha meg i den. Så kvalmende er det. Det norske folk er ett tomt skall som inneholder redsel og frykt.
Sist endret av protein folding; 26. mars 2014 kl. 20:47.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Hvordan skal vi få grundige forskningsrapporter over lang tid utført på mennesker uten å legalisere stoffer eller tillate forskning på mennesker? Det sier seg selv at det må legaliseres FØR vi kan studere effektene av en legalisering...

For å ta et eksempel (veldig få eksempler på RENE rusmidler siden markedet er illegalt), så får rundt 2000 brukere i Sveits utdelt heroin lovlig til kostpris, og hittil har de ikke hatt noen overdosedødsfall. De har holdt på siden 1993.

Ellers finnes det forskningsrapporter som gjør så godt de kan med å kartlegge skader, men f.eks kan det hende at heroin kommer dårligere ut enn det ville gjort ved en legalisering fordi så mange dør av overdoser, som igjen er et resultat av et illegalt marked hvor det du kjøper en dag er 30% heroin og det du kjøper neste dag er 90% heroin....

http://media.economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/20101106_WOC504_0.gif

http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm

http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf

http://www.thelancet.com/journals/la...462-6/abstract <- bare for å vise at den er publisert i det meget prestisjetunge "The Lancet"

Og her er det jeg TROR er "personal harm" fra samme forskningsrapport:

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/42718000/gif/_42718419_drugs_graph2_416.gif

http://news.bbc.co.uk/2/hi/6474053.stm

Her havner alkohol helt nede på femteplass, men igjen, heroin og kokain (og de andre, minus tobakk) er illegalt og "skittent" så det kan godt hende at alkohol hadde tronet på toppen her og om det også var illegalt og man risikerte å få 5% metanol blandet i hjemmebrenten...
Vis hele sitatet...
De som får utdelt er vell avhenigige fra før av?
Og det burde vell være mulig å teste noe selv om det er ulovlig, CIA ga jo amerikanere lsd på 70-tallet(selv om det ikke var ulovlig da)

I Norge er idag flere syntetiske cannabispreparater godkjent for medisinsk bruk, men skrives i svært liten utstrekning ut. Pasienter som skal anvende slike produkter må søke om registreringsfritak
Kilde Wikipedia.
Og som jeg sier er jeg FOR forskning på mennesker som har godkjent og får betalt for dette, etter at det er forsket og godkjent på blant andre rotter på en måte som relevant for mennesker.

Sitat av protein folding Vis innlegg
Hva slags mennesker er vi når vi gjør noen stoffer ulovlig og sender politiet etter de som er avhengig av de?

Det norske folk er ikke verdt å krige for. Det er mitt svar.



Kommer krigen dreper jeg de som vil ha meg i den. Så kvalmende er det. Det norske folk er ett tomt skall som inneholder redsel og frykt.
Vis hele sitatet...

(Titegn)
Sist endret av sam500; 26. mars 2014 kl. 20:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er for et forbud og for at psykisk psyke bør få hjelp. Ingen trenger narkotika i et balansert sinn. Så mye kan gjøres for å skape glede i livet uten dop. Legalisering er ikke det som løser individuelle problemer. Legalisering vil bare føre til at flere tar drugs, selv kunne jeg tenkt meg å prøvd dop om jeg kunne unngått risikofaktorene ved å bli tatt. Derfor syns jeg det er bra at dop ikke er lovlig ettersom jeg har en unnskyldning for ikke å prøve. Pr dags dato bare drukket meg sanseløs og røkt tobakk lovlig ikke sant, så ingen kan `` dømme`` meg. Høres kanskje hykleriskt ut, men alkoholrus er være enn hasj til tross for forbudet. Det vet de fleste som ikke er firkanta i hue.
Sist endret av xcavallary; 26. mars 2014 kl. 20:52.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av xcavallary Vis innlegg
Jeg er for et forbud og for at psykisk psyke bør få hjelp. Ingen trenger narkotika i et balansert sinn. Så mye kan gjøres for å skape glede i livet uten dop. Legalisering er ikke det som løser individuelle problemer. Legalisering vil bare føre til at flere tar drugs, selv kunne jeg tenkt meg å prøvd dop om jeg kunne unngått risikofaktorene ved å bli tatt. Derfor syns jeg det er bra at dop ikke er lovlig ettersom jeg har en unnskyldning for ikke å prøve. Pr dags dato bare drukket meg sanseløs og røkt tobakk lovlig ikke sant, så ingen kan `` dømme`` meg. Høres kanskje hykleriskt ut, men alkoholrus er være enn hasj til tross for forbudet. Det vet de fleste som ikke er firkanta i hue.
Vis hele sitatet...
Kan garantere deg at noen dømmer deg for å røyke og drikke seg sanseløs.
Sitat av xcavallary Vis innlegg
Jeg er for et forbud og for at psykisk psyke bør få hjelp. Ingen trenger narkotika i et balansert sinn. Så mye kan gjøres for å skape glede i livet uten dop. Legalisering er ikke det som løser individuelle problemer. Legalisering vil bare føre til at flere tar drugs, selv kunne jeg tenkt meg å prøvd dop om jeg kunne unngått risikofaktorene ved å bli tatt. Derfor syns jeg det er bra at dop ikke er lovlig ettersom jeg har en unnskyldning for ikke å prøve. Pr dags dato bare drukket meg sanseløs og røkt tobakk lovlig ikke sant, så ingen kan `` dømme`` meg. Høres kanskje hykleriskt ut, men alkoholrus er være enn hasj til tross for forbudet. Det vet de fleste som ikke er firkanta i hue.
Vis hele sitatet...

Du er ikke med menneskelig frihet, så det er du som er firkantet i hodet. Skjønner du ikke det? Jeg er for menneskelig frihet fra andre sine regler.

Du er blitt behandlet som barn i hele ditt liv hvor staten er forelder, så du kan ikke engang forestille deg frihet. Så du spør staten om andre regler. Ser du den? Du spør staten om andre regler..

I ett ekte demokrati så følger staten folkets regler, så du sier hva som er reglene. Men du spør staten om hva som er reglene i håp om at staten er enig med deg.


Og ikke for en dag tro at de ikke vil bruke den oppbygde politiske korrektheten mot deg. Har det ike vært på nrk så eksisterer det ikke

Være ett individ, for alle du er glad i regner med det, men ingen kan si det.
Jeg er fri i ett politisk korrekt diktatur, men i det minste tenkter jeg fritt.

Og det gjelder alle som spør pappa stat om nye regler. Hele tingen gjør meg syk og håpløs.
Sist endret av protein folding; 26. mars 2014 kl. 21:04.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av protein folding Vis innlegg
Du er ikke med menneskelig frihet, så det er du som er firkantet i hodet. Skjønner du ikke det? Jeg er for menneskelig frihet fra andre sine regler.

Du er blitt behandlet som barn i hele ditt liv hvor staten er forelder, så du kan ikke engang forestille deg frihet. Så du spør staten om andre regler. Ser du den? Du spør staten om andre regler..

I ett ekte demokrati så følger staten folkets regler, så du sier hva som er reglene. Men du spør staten om hva som er reglene i håp om at staten er enig med deg.


Og ikke for en dag tro at de ikke vil bruke den oppbygde politiske korrektheten mot deg. Har det ike vært på nrk så eksisterer det ikke

Være ett individ, for alle du er glad i regner med det, men ingen kan si det.
Jeg er fri i ett politisk korrekt diktatur, men i det minste tenkter jeg fritt.

Og det gjelder alle som spør pappa stat om nye regler. Hele tingen gjør meg syk og håpløs.
Vis hele sitatet...
Du er dypere enn et fat.
Sitat av xcavallary Vis innlegg
Legalisering vil bare føre til at flere tar drugs, selv kunne jeg tenkt meg å prøvd dop om jeg kunne unngått risikofaktorene ved å bli tatt. Derfor syns jeg det er bra at dop ikke er lovlig ettersom jeg har en unnskyldning for ikke å prøve. Pr dags dato bare drukket meg sanseløs og røkt tobakk lovlig ikke sant, så ingen kan `` dømme`` meg. Høres kanskje hykleriskt ut, men alkoholrus er være enn hasj til tross for forbudet. Det vet de fleste som ikke er firkanta i hue.
Vis hele sitatet...
Du er vel klar over at det finnes organisasjoner som Juvente og Landslaget Mot Tobakkskadene og generelt avholdsfolk som dømmer folk som deg hver eneste dag, eller?

Det hele debatten dreier seg om er at "Krigen mot narkotika!" ikke fungerer på den måten den burde. Den virker kanskje ikke "mot sin hensikt" som mange påstår, men den fungerer i alle fall ikke.
"Folk vil ha frihet til å ruse seg, om det er det de foretrekker så burde de få lov til det", er argumentet nå.

Forresten; generelt hele den "Om narkotika blir dekriminalisert, eller legalisert, vil det øke antallet brukere"-debatten er tvilsom. Jeg liker ikke å se at folk "tror". Om noen kunne bidratt og postet en "legit" statistikk (oversikt) som viser antallet brukere i div. land som har legalisert/dekriminalisert før og etter legalisering/dekriminalisering, så hadde det vært kjempe flott!
Sitat av protein folding Vis innlegg
Hva slags mennesker er vi når vi gjør noen stoffer ulovlig og sender politiet etter de som er avhengig av de?

Det norske folk er ikke verdt å krige for. Det er mitt svar.



Kommer krigen dreper jeg de som vil ha meg i den. Så kvalmende er det. Det norske folk er ett tomt skall som inneholder redsel og frykt.
Vis hele sitatet...
Du vokser nok fra denne tankegangen en vakker dag du også skal du se.
Vi skjønner du er glad i rus, men herregud, det får da være grenser for hvor anti-autoritær det går ann å bli.

Bare gi opp hele den "ANARKI!!"-holdningen. Den kommer du ingen steds med.
Syns Cannabis og kratom skal være lovlig, men alt annet bør forbli ulovlig
Først og fremst må media og folk slutte å bruk ordet narkotika, 90% av alle rusmidlene som er oppført på narkotikalista er ikke narkotika i det hele tatt!..Når det er sagt stiller jeg meg allikev skeptisk til en eventuel legalisering, men er helt klart for en avkriminalisering da det å straffe mennesker for noe man gjør mot sin egen kropp er direkte stygt og umoralsk..
Sist endret av Isvarmt; 26. mars 2014 kl. 23:55.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
"På sikt hadde det vært en glede å se en ny, sunnere og hyggeligere ruskultur i Norge."

Og her ligger et par steine hunder begravet. Legaliseringsbevegelsen skal jo selge sin politikk, da må de også fremstå som noe bedre enn normalt, eller alternativt til gjennomsnittlig.. istedenfor å virke jevnt over dårligere og mer uansvarlig (tung narkoman, risikosøkende atferd, ødeleggelse av egen helse, tilbøyning til kriminalitet, sosialt forflatede.. etc etc)

Jeg har valgt å være hedonisten med slipset på hodet som kommer glisende ut fra badet. Samtidig så syns jeg hedonistens/addicten sin konkrete atferd ofte er lettere å forstå enn mye av det som kommer ut av munnen på psykedelikafolket. Han vil føle seg bedre, så han gjør det... at man kan bli acid reborn fremstår som mer mentalt forstyrret enn en ren nytelsesavhengighet.

Samtidig så blir det ikke ført aktiv politikk mot LSD og flein osv... de fleste har ikke engang et konsept om hvordan det føles å være under effektene. Det er stimulantene og chiller'ne som jeg føler det er mest hatretorikk rundt bruken av.

Men det er jo derfor det ofte er så greit å prate med andre folk som liker de samme rusmidlene som deg selv. Man connecter både i "temperament" og i hva man ofte er interessert i.. hvis interesseområdet ditt er å sitte i tank top med en kompis 3 dager i intens makkarus mens klokka tikker på veggen og strekke seg etter pistolen hver gang noen går i gangen.. be my guest
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mars 2014 kl. 00:18.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det denne grafen må se på som "harm" må være ren kroppslig skade. Og det er en idiotisk måte å rangere drugs etter, for Subutex (buprenorphine) er *ikke* et stoff du vil bli avhengig av. Selvom tobakk var høyt oppe på listen vil du garantert leve et bedre liv som røyker enn bruker av 80% av de andre stoffene.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det denne grafen må se på som "harm" må være ren kroppslig skade. Og det er en idiotisk måte å rangere drugs etter, for Subutex (buprenorphine) er *ikke* et stoff du vil bli avhengig av. Selvom tobakk var høyt oppe på listen vil du garantert leve et bedre liv som røyker enn bruker av 80% av de andre stoffene.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke garantert. Her er det mange faktorer som spiller inn i forhold til utgangspunktet til de involverte individuelle personene og hvor balansert rusbruk det er snakk om.

Røyking er i stand til å påføre helseskader som kan senke livskvaliteten betydelig, både for seg selv og de mennesker man har rundt seg. En røyker som blir utsatt for for eksempel kols vil garantert ha det verre enn en balansert og moderat bruker av de fleste andre stoffene på denne listen.

Uten å ha statistikk å vise til, så vil jeg ganske sikkert si at man ved moderat bruk av mange av de stoffene på den listen kjører en mindre risiko enn ved moderat bruk av røyk. Skadevirkninger som kols og lungekreft kan komme selv for de mest moderate av brukerne. Og ikke minst det at man også utsetter de mennesker man har rundt seg for dette.

Men, det er klart. Moderat røyking kan f.eks sies å være 1 røyk om dagen, men om man skal snakke moderat bruk av f.eks MDMA så er det 1 eller 2 ganger i halvåret. Skulle man her brukt MDMA like hyppig som røyk så ville regnestykket så klart blitt et annet.

Utover cannabis så kan jeg ikke se for meg noen stoffer som burde legaliseres uten en form for sertifisering av brukerne. Og da evt. resept om det er snakk om hardere stoffer som heroin.

Alkohol har den fordelen at det er relativt idiotsikkert (og for øvrig også idiotskapende i mange tilfeller). Det skal en del til for å nå kritiske nivåer, og kroppen er ofte flink til å si ifra/reagere selv ved at man må kaste opp eller lignende. Ikke alle andre stoffer er like tilgivende i form av dosering og kroppslige reaksjoner og tegn man kan reagere på i tide. Kunnskaper ved bruk av de fleste andre stoffer er alfa omega for å kunne føre et ansvarlig bruk, og det finnes nok av idioter som gir blanke i kunnskaper og bøtter innpå ting uten å tenke konsekvenser. Spesielt risikofullt ved blandingsmisbruk av rusmidler, noe en risikerer at vil bli mer vanlig ved legalisering av andre saker og ting.

Det er mye å ta hensyn til her. Men, en ting skal være sikkert, dagens politikk fungerer ikke til sin hensikt. Som det poengteres i det klippet fra NRK. En burde fokusere på å senke skadeomfanget og ta i bruk virkemidler som trekker i denne retningen, og ikke nødvendigvis for enhver kostnad på å senke antallet personer som prøver.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det denne grafen må se på som "harm" må være ren kroppslig skade. Og det er en idiotisk måte å rangere drugs etter, for Subutex (buprenorphine) er *ikke* et stoff du vil bli avhengig av. Selvom tobakk var høyt oppe på listen vil du garantert leve et bedre liv som røyker enn bruker av 80% av de andre stoffene.
Vis hele sitatet...
Jeg har linket til den originale forskningsrapporten under, og på side 6 finner du den oppdeling av stolpediagrammene etter en haug med kriterier som har blitt summert. "Crime" og "Family adversities" som en annen er f.eks to av faktorene, så nei det er ikke så enkelt. Ellers er det ikke jeg som har laget rapporten, men den har vært publisert i "The Lancet.

Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Alkohol har den fordelen at det er relativt idiotsikkert (og for øvrig også idiotskapende i mange tilfeller). Det skal en del til for å nå kritiske nivåer, og kroppen er ofte flink til å si ifra/reagere selv ved at man må kaste opp eller lignende. Ikke alle andre stoffer er like tilgivende i form av dosering og kroppslige reaksjoner og tegn man kan reagere på i tide...
Vis hele sitatet...
Jeg tror det var 146 personer som døde av rene etanoloverdoser i fjor, typisk russ som skal ha shottekonkurranse og ligende. Det virker litt på samme måte som heroin, du blir så rusa av sentraldempende at kroppen ikke lenger reagerer om du f.eks ligger på ryggen og kaster opp, og dermed blir du kvalt. Andre ting kan også skje, som hjertestans. Siden kroppen skjønner at etanol er et giftstoff vil magen prøve å kvitte seg med det gjennom å kaste opp (ikke få som har spydd fordi de var for fulle her kan jeg tro).

Her er statistikk over dødelig dose / normal dose:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Drug_danger_and_dependence.svg/1000px-Drug_danger_and_dependence.svg.png

Alkohol ligger ganske høyt her, men igjen kommer det an på hva man mener med "normal dose". Jeg tror f.eks to helflasker med 50% greit ville tatt livet av meg (1.5 liter) men fordelen er at det er så ille og vanskelig å få ned 1,4 liter med 50%..

For alkohol må man altså drikke 10 ganger normal dose for å dø (0.1^-1). For heroin holder det med 5 ganger normal dose (0.2^-1)
Sist endret av Antagonist; 27. mars 2014 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Ekstremt i mot cannabis forbudet, da med hovedfokus for min egen del.

Det er vanskelig å skaffe innimellom når folk er busta, du møter mye shady folk, miljøet, blir du busta er du fucked på mange måter, samt at jeg hater varierende kvalitet.

For min del, så prøvde jeg andre stoffer gjennom dealer.. Ikke at det er representativt, men for min del synes jeg det burde bli statlig monopol for å ødelegge de kriminelle nettverkene.
Her er en bra film jeg fant på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=1JDfzzit5f4

Carl Hart (born 1966) is an associate professor of psychology and psychiatry at Columbia University. Hart is known for his research in drug abuse and drug addiction. Hart was the first tenured African American professor of sciences at Columbia University.
Vis hele sitatet...
Balansert fra en som vet hva han snakker om... og han sier litt som meg, at han har problemer med legalisering fordi han ikke har nok tro på at "folk flest" er oppegående nok til å behandle rusmidler med nok respekt, men i forhold til ham vektlegger jeg nok de sosialøkonomiske konsekvensene høyere. Jeg er absolutt ikke utelukkende positiv til legalisering, men det har noen enorme fordeler som vi ikke får med dekriminalisering som jeg mener er verdt den ekstra risikoen... For eksempel vil vi fjerne 50% av inntektene til kriminelle og heller putte disse pengene som en inntektspost på statsbudsjettet.

Likevel, jeg ser poenget med økt tilgjengelighet, men når det allerede er så tilgjengelig som det er (om du havner i "rett" miljø, som du gjør om du vil eller er typen til det) så forsvinner litt av det poenget. Kanskje må vi ha en overgangsfase med dekriminalisering og opplysning om de reelle skadevirkningene av de forskjellige stoffene før vi kan ta steget over til legalisering og høste fruktene...

Alle som bor i nærheten av (eller i) Oslo kan med et minimum av sosial intelligens og litt penger kjøpe så mye de vil av heroin, likevel er det veldig få som gjør det. Ingen drømmer om å bli slitne uteliggere som bruker hele livet på å jage etter penger til "medisin"...
Alle som bor i nærheten av (eller i) Oslo kan med et minimum av sosial intelligens og litt penger kjøpe så mye de vil av heroin, likevel er det veldig få som gjør det. Ingen drømmer om å bli slitne uteliggere som bruker hele livet på å jage etter penger til "medisin"...
Vis hele sitatet...
Vil si dette gjelder MDMA, Cannabis osv. like mye som Hero?

Balansert fra en som vet hva han snakker om... og han sier litt som meg, at han har problemer med legalisering fordi han ikke har nok tro på at "folk flest" er oppegående nok til å behandle rusmidler med nok respekt
Vis hele sitatet...
Altså folk flest som du skriver overlever allerede i ett Norge der det er lettere for en 17 åring å kjøpe Cannabis, MDMA og Heroin en det er å kjøpe Vinmonopolvarer.

Folk flest er oppegående nok til å ikke bli alkoholikere, mennesker iallefall rundt storbyene er oppegående nok til ikke å ta Harshnarkotikasprøyta selv om du blir spurt nok ganger i visse regioner.

Nei, jeg ser ikke helt agrumentet ditt eller Carl Hart sitt heller for den saks skyld.
Sist endret av Noxaran86; 27. mars 2014 kl. 20:05.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vil si dette gjelder MDMA, Cannabis osv. like mye som Hero?

Altså folk flest som du skriver overlever allerede i ett Norge der det er lettere for en 17 åring å kjøpe Cannabis, MDMA og Heroin en det er å kjøpe Vinmonopolvarer.

Folk flest er oppegående nok til å ikke bli alkoholikere, mennesker iallefall rundt storbyene er oppegående nok til ikke å ta Harshnarkotikasprøyta selv om du blir spurt nok ganger i visse regioner.

Nei, jeg ser ikke helt agrumentet ditt eller Carl Hart sitt heller for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjelder selvsagt for veldig mange stoffer, og cannabis må man aktivt unngå i Oslo om man ikke ser ut som verdens streiteste 70-åring.

Hvilket argumenter er det du ikke ser? Hvis du har lest tidligere i tråden har jeg argumentert for legalisering. I den teksten over sier jeg at jeg ser poenget hans med at mange har for lite kunnskap til å håndtere samtlige illegale rusmidler på en fornuftig måte, og man trenger ikke å gå lenger enn til dette forumet for å finne folk som foreslår/gjør helt idiotiske ting i forhold til rus. Likevel er jeg, som jeg sier, for legalisering. Det betyr ikke at jeg ikke ser ulempenene ved det, men at fordelene veier tyngre for meg.
Hvis vi kan enes om et par fakta:

- Politiressurser og fengsler belastes mer av narkotikarelatert kriminalitet enn noe annet.

- Forbudet mot narkotika er en ekstremt byrde på den Norske økonomien. Både direkte og indirekte. Folk kan miste karrieren sin og ende opp på NAV resten av livet på grunn av en forseelse, f.eks.

- Forbudet mot narkotika stigmatiserer brukere og resulterer i "oss og dem" mentalitet for de narkotikabrukende. Dette forverrer selvsagt utsiktene for de som ruser seg, og dermed samfunnet som helhet.

- Avkriminalisering er blitt gjennomført i flere land, resultatene er stort sett positive. Jeg har enda ikke hørt en eneste knusende studie/statistikk mot dette. Tvert imot er det utgreiet i det lange og breie hvor feilslått forbudspolitikken er.

Så hva er argumentene som veier opp for alle disse ufattelig relevante effektene forbudet har i negativ retning?

- Det spekuleres i at økt tilgang kan gi økt forbruk. Dette er dog ikke tilfellet der det avkriminaliseres, litt mer cannabis i bytte mot mye mindre tunge stoffer. Samfunnsøkonomisk såvel som individuelt er dette et rimelig syltynt argument i seg selv.

Vi bytter altså tunge rusmisbrukere, utallige skattemilliarder, fengselsplasser og tid politiet kunne etterforsket voldtekt eller drap på mot en minimal fare for en minimal økning i samfunnets forbruk.

Dette er politikk som enkelt og greit ikke kan forsvares på et objektivt grunnlag. Dette er foreldet politikk, og kampen er den samme som alltid. Konservative krefter med godt fotfeste preget av ignoranse og støttet av etikk og holdninger utfordres av en stadig voksende masse som har bearbeidet faktaene på bordet uten den forutinntatte holdningen.

Denne prosessen måtte vi gjennom når jødene skulle få bo her, når homsene skulle få ligge med hverandre og når damene skulle få gå på jobb. På samme måte som at stadig flere blir ateister etterhvert som et land utvikler seg blir det stadig mer liberalt i narkotikapolitikken. At vi ikke snart kan begynne å kalle en spade en spade når vi ser denne utviklingen er for meg en gåte. Tenk hvor mye vi kunne spart oss for om bare narkotika ble avkriminalisert - alle vet jo det skjer.

Forbudet mot narkotika fungerer ikke. Alle har tilbudet, det finnes ingen regulering og det faktum at det er ulovlig er totalt ubetydelig for sikkert 99% av alle som vurderer å prøve.
Aye aye, jeg har lest dine tidligere poster i tråden, og jeg er enig i så å si alt du har skrevet i tråden så det er ikke de tidligere postene dine, det blir motsatt på sett å vis..
Jeg er så enig med deg at når du skrev det siste innlegget at du har samme syn som Carl angående at folk ikke har kunnskap nok til å håndtere et legalisert market så ble jeg bare nødt til å prøve å få ett litt mer utdypt svar angående dette synspunktet.

Du skriver du er enig i at for folk flest så er de fleste ulovlige/reseptbelagte rusmidler meget tilgjengelig nå i dag og folk nå i dag foreslår/gjør helt idiotiske ting i forhold til rus.

Så om disse blir legalisert og solgt på et type rusmonopol via staten så vil folk ha for lite kunnskap til å håndtere disse?
Jeg ser ikke hvorfor du mener dette da folk flest som velger å prøve rus er vandt til å håndtere rusmidlene nå i dag.
Om noen vil prøve ett middel så prøver folk et middel, de som ikke liker å eksprementere med slike ting vil fortsatt holde seg unna.
Jeg mener om noen vil prøve heroin så ville de gjort dette samme om de kjøper det av en dealer eller fra ett monopol. Fru Hansen på 55 vil garantert ikke tenke ja nå er heroin lovlig så nå skal jeg endelig sette den sprøyta jeg har siklet etter siden jeg var 16..

Det vil også bli lettere å belære folk flest om ruskulturer da det blir lovlig for å forhindre ett missbruk på samme måte som blir gjort med avhengighets skapende skadelig middler som nikotin og alkohol nå i dag, både fra foreldre, fra skoler og fra venner bekjennte.

Kanskje jeg bare har større tiltro til folk flest? Ett rusmiddel er og forblir ett rusmiddel og rusmiddler skal ikke missbrukes, samme om det er kriminalisert, avkriminalisert eller legalisert.

Uansett jeg synes du har skrevet utrolig mye informativt frem til nå så ta det ikke til deg på feil måte, var bare nysgjerrig
Sist endret av Noxaran86; 27. mars 2014 kl. 22:06.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg kan skjønne de to siste, men FHN ser jeg på som en seriøs aktør. Hva er det som er belastende med den organisasjonen? Normal og LUHM ser jeg lett..
Vis hele sitatet...
Folkeaksjonen LUHM er en veldig seriøs aktør. Anbefaler alle å like facebook-siden dems, den siden er veldig aktiv. FHN og LUHM er de mest aktive gruppene innen legaliseringsdebatten, så vidt jeg vet. Anita Nyholt, som er talsperson for LUHM, har jobbet hardt for å skaffe oppmerksomhet til den feilslåtte narkotikapolitikken vi har i dag. Og jo flere som hjelper til, jo bedre

Folkeaksjonen LUHM

Foreningen for human narkotikapolitikk
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Aye aye, jeg har lest dine tidligere poster i tråden, og jeg er enig i så å si alt du har skrevet i tråden så det er ikke de tidligere postene dine, det blir motsatt på sett å vis..
Jeg er så enig med deg at når du skrev det siste innlegget at du har samme syn som Carl angående at folk ikke har kunnskap nok til å håndtere et legalisert market så ble jeg bare nødt til å prøve å få ett litt mer utdypt svar angående dette synspunktet.

Du skriver du er enig i at for folk flest så er de fleste ulovlige/reseptbelagte rusmidler meget tilgjengelig nå i dag og folk nå i dag foreslår/gjør helt idiotiske ting i forhold til rus.

Så om disse blir legalisert og solgt på et type rusmonopol via staten så vil folk ha for lite kunnskap til å håndtere disse?
Jeg ser ikke hvorfor du mener dette da folk flest som velger å prøve rus er vandt til å håndtere rusmidlene nå i dag.
Om noen vil prøve ett middel så prøver folk et middel, de som ikke liker å eksprementere med slike ting vil fortsatt holde seg unna.
Jeg mener om noen vil prøve heroin så ville de gjort dette samme om de kjøper det av en dealer eller fra ett monopol. Fru Hansen på 55 vil garantert ikke tenke ja nå er heroin lovlig så nå skal jeg endelig sette den sprøyta jeg har siklet etter siden jeg var 16..

Det vil også bli lettere å belære folk flest om ruskulturer da det blir lovlig for å forhindre ett missbruk på samme måte som blir gjort med avhengighets skapende skadelig middler som nikotin og alkohol nå i dag, både fra foreldre, fra skoler og fra venner bekjennte.

Kanskje jeg bare har større tiltro til folk flest? Ett rusmiddel er og forblir ett rusmiddel og rusmiddler skal ikke missbrukes, samme om det er kriminalisert, avkriminalisert eller legalisert.

Uansett jeg synes du har skrevet utrolig mye informativt frem til nå så ta det ikke til deg på feil måte, var bare nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Oh, godt å få oppklart det i alle fall, og at du vet hvilken konklusjon jeg har tatt. Likevel synes jeg det er en vanskelig situasjon akkurat når det gjelder reguleringen av stoffene. Det er ingen tvil om at straff er helt på trynet og at alt burde vært avkriminalisert, men hvis det blir totalt frislipp av ALT over natten vet jeg om folk som omtrent tror at fordi de ble lurt til å tro at cannabis var livsfarlig, så er ALT helt ufarlig.

MDMA er et eksempel på noe som ikke er farlig (sier ikke at det er totalt uskadelig, men ikke veldig farlig) når det blir brukt riktig, men det lever en rekke myter fra i beste velgående selv her, f.eks at MDMA er vanndrivende, noe som er stikk motsatt av realiteten. Veldig mange av dødsfallene i forbindelse med MDMA er rett og slett vannforgiftning.

Jeg tror personlig at hvis vi hadde gjort en så stor forandring over natten (la oss si at du våknet opp til "Rusmonopolet" i morgen) så ville dette medført økt bruk (på kort sikt) og ikke minst økt risikobruk (miksing av +/-, MDMA + amfetamin ++). Jeg kjenner flere som faktisk respekterer forbudet (men jeg kjenner mange flere som gir en lang F) og som trolig ville prøvd MDMA hvis det plutselig ble lovlig.

Han (og forsåvidt jeg) argumenterer heller ikke for at en avkriminalisering er bedre enn en legalisering. En legalisering medfører nødvendigvis en avkriminalisering, og det er godt mulig at han (som jeg) vekter fordelene med en full legalisering i forhold til avkriminalisering tyngre enn ulempene. Det vi begge er enige om er at det potensielt kan bli noen negative konsekvenser, og veldig mye av det er grunnet et alt for lavt kunnskapsnivå hos "folk flest". Jeg ønsker å redusere kostnadene og negative effekter av rusbruk til et absolutt minimum, og med tanke på en del jeg kjenner så vet jeg ikke om alle hadde klart å håndtere en så massiv omveltning.

Vi (staten og media) burde uansett (uavhengig av legaliseringsdebatten) starte med å gi ut RIKTIG informasjon om rus(mis)bruk og mulige negative konsekvenser, i stedet for skremselspropaganda fra 1970 som ingen tror på lenger. Jeg kjenner folk som spiser seg gjennom ett gram MDMA i løpet av en natt for så å hive i seg noen striper pepper til frokost, og de har åpenbart (forståelig nok) mistet all tro på propagandaen vi forsynes med, men det betyr ikke at de ikke driver uforsvarlig bruk. Når jeg da kommer med "en liten pekefinger" basert på fakta (og de vet at jeg ikke driver med moralisme eller skremselspropaganda) så er det faktisk veldig mange som er villige til å høre på det og å ta det til seg, og dropper å ta MDMA en uke i strekk f.eks

Ellers er jeg jo helt enig i deg i at folk neppe vil gå mann av huse for å kjøpe heroin og bli narkomane dersom det ble lovlig i morgen... akkurat DET rusmiddelet tror jeg folk har respekt for enda

Det jeg sier er bare at jeg ser problemstillingen, men jeg har aldri byttet konklusjon (bortsett fra å tenke at det kanskje hadde vært greit med en overgangsordning før man plutselig går fra moralisme til å selge DMT, 100% ren kokain og heroin til alle over 18).

Jeg er ikke redd for de som i dag driter i et latterlig forbud og gjør som de vil, for de vil fortsette akkurat som før, men under tryggere forhold. De jeg er redd for er venninnegjengen som plutselig tror at metamfetamin er helt ufarlig fordi det er lovlig. Kanskje du rett og slett har høyere tanker om kunnskapsnivået i befolkningen som helhet enn meg

Sitat av Noskool Vis innlegg
Folkeaksjonen LUHM er en veldig seriøs aktør. Anbefaler alle å like facebook-siden dems, den siden er veldig aktiv. FHN og LUHM er de mest aktive gruppene innen legaliseringsdebatten, så vidt jeg vet. Anita Nyholt, som er talsperson for LUHM, har jobbet hardt for å skaffe oppmerksomhet til den feilslåtte narkotikapolitikken vi har i dag. Og jo flere som hjelper til, jo bedre

Folkeaksjonen LUHM

Foreningen for human narkotikapolitikk
Vis hele sitatet...
Vel, kanskje en seriøs aktør, men det er litt for mye "vi vil røyke hasj lovlig nå!" i stedet for FHNs "vi vil redusere skadene av all rusbruk så mye som mulig, og ingen skal bli straffet for det som egentlig er helseproblemer". Det blir litt for lite prinsippfasthet og 100% fokus på cannabis, og ikke noe fokus på "de andre", de som fortsatt vil bli rammet dersom cannabis blir legalisert. Det er mulig jeg har feil inntrykk, men jeg ser for meg at hvis cannabis ble legalisert i morgen, så ville LUHM ha oppnådd målene sine, til tross for at vi fortsatt har enorme problemer knyttet til rusmisbruk i samfunnet...
Sist endret av Antagonist; 27. mars 2014 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk

Helt enig i at en overgangsfase må til, men jeg inkluderer også dette som en nødvendighet da nye lov skal skrives, preparater skal oppdrives, og forskes på med ett mindre hyklerisk sinn en det er blitt gjort tidligere av staten. Nye lovverket skal innføres, priser skatter og avgifter skal innføres osv.

Dette er ikke en prosses som er ferdig over en natt, og under denne tiden så vil nok informasjon strømme på gjennom media 24/7. Informasjon om bruk, regjell skadeomfang, kombinasjnsbruk osv.
I tilegg så vil nok gamle tanker fra en forbudstid på 103 år? sitte dypt hos folk flest.

Igjen, takk for et utfyldende svar, det oppklarte mye for min del
Sist endret av Noxaran86; 27. mars 2014 kl. 23:22.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Vel, kanskje en seriøs aktør, men det er litt for mye "vi vil røyke hasj lovlig nå!" i stedet for FHNs "vi vil redusere skadene av all rusbruk så mye som mulig, og ingen skal bli straffet for det som egentlig er helseproblemer". Det blir litt for lite prinsippfasthet og 100% fokus på cannabis, og ikke noe fokus på "de andre", de som fortsatt vil bli rammet dersom cannabis blir legalisert. Det er mulig jeg har feil inntrykk, men jeg ser for meg at hvis cannabis ble legalisert i morgen, så ville LUHM ha oppnådd målene sine, til tross for at vi fortsatt har enorme problemer knyttet til rusmisbruk i samfunnet...
Vis hele sitatet...
Er ikke det inntrykket jeg har fått. Aksjonen fokuserer bare på legalisering av cannabis, og derfor skjønner jeg godt at det er mange som har et inntrykk av at det er en uprofesjonell side lagd av folk som bare vil røyke (noe det ikke er). Så gi de en sjanse, jeg har sett mye mer aktivitet og flere gode artikler skrevet av LUHM enn jeg har sett fra FHN. Ikke for å sammenligne de to, FHN gjør også en fantastisk jobb, men de siste månedene har jeg blitt veldig overrasket over hvor mye LUHM bidrar med i debatten. Og selvom LUHM ikke kjemper så bredt som det FHN gjør så synes jeg fortsatt at det de gjør er like viktig. Jeg tror at en fremtid med en mer human narkotikapolitikk i Norge må starte et sted, og det tror jeg blir legalisering av cannabis. Så baller det på seg

Fra LUHM sin nettside:

"Facebooksiden og denne nettsiden er laget med den hensikt å bidra til å endre lovverket, og gjøre det lettere for folk å argumentere for å “stoppe krigen mot narkotika”, fjerne straffetrussel for privat bruk/besittelse og kreve lovlige utsalgssteder med aldersgrense for hasj og marihuana.

LUHM er ikke er en brukerorganisasjon, men en tverrpolitisk aksjon du kan delta i for å endre lovverket for cannabis. Først og fremst ved å like facebooksiden slik at det synliggjøres at det er mange som ønsker endring, dele det som blir postet, hente og bruke argumenter fra høringsinnspill og annet som er postet på facebook og nettsiden når du deltar i diskusjoner."
Vis hele sitatet...
Dette er hovedbudskapet:
"Fjern straffetrussel for privat bruk/besittelse av cannabis, og nedsett en kommisjon som har til oppdrag å utrede ulike former for lovlig regulert produksjon, frakt og salg av cannabis, for raskest mulig å få bukt med den organiserte kriminaliteten forbundet med det illegale markedet."
Vis hele sitatet...
Sist endret av Noskool; 27. mars 2014 kl. 23:51. Grunn: Mer oversiktlig skrevet. Siteringer osv.
Sitat av Noskool Vis innlegg
Er ikke det inntrykket jeg har fått. Aksjonen fokuserer bare på legalisering av cannabis, og derfor skjønner jeg godt at det er mange som har et inntrykk av at det er en uprofesjonell side lagd av folk som bare vil røyke (noe det ikke er).
...
Vis hele sitatet...
Vel, hvis man ser i sitatene dine hvor mange ganger "cannabis" er brukt, og hvordan det utelukkende fokuseres på dette så skjønner du kanskje at inntrykket mitt er nevneverdig endret

Siterer deg på hovedbudskapet:

"Fjern straffetrussel for privat bruk/besittelse av cannabis, og nedsett en kommisjon som har til oppdrag å utrede ulike former for lovlig regulert produksjon, frakt og salg av cannabis, for raskest mulig å få bukt med den organiserte kriminaliteten forbundet med det illegale markedet."
Vis hele sitatet...
Ikke ett pip om andre stoffer, eller generell skadebegrensning, eller humanisme. Jeg leser det som "Jeg vil ikke straffes for å røyke cannabis", kort fortalt. Ellers tror jeg ikke du får med deg hvor mye Arild Knutsen i FHN faktisk gjør. Han står på døgnet rundt for den (kanskje) mest utsatte gruppen i samfunnet. Senest i dag var han intervjuet i Radio Norge.

Jeg er forsåvidt enig i det LUHM står for, men de er 100% fokusert på cannabis og det virker ikke som om de bryr seg i det hele tatt om de andre uskyldige som rammes på grunn av sitt ulovlige rusmiddel...

Det er fristende å sitere Arnulf Øverland her;

Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!
Vis hele sitatet...
Det er klart, et sted må man begynne, men å omformulere hovedbudskapet til noe som dette:

"Fjern straffetrussel for privat bruk/besittelse av alle narkotiske stoffer, og nedsett en kommisjon som har til oppdrag å utrede ulike former for lovlig regulert produksjon, frakt og salg av cannabis, for raskest mulig å få bukt med den organiserte kriminaliteten forbundet med det illegale markedet."
Vis hele sitatet...
...hadde gjort veldig mye for min del i alle fall. Sånn den står nå er det bare en omskrivning av "Vi vil røyke lovlig nå!"

Ellers, Arild Knutsen i HasjMarsjen 2013

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
...

Igjen, takk for et utfyldende svar, det oppklarte mye for min del
Vis hele sitatet...
Ingen årsak, og bra å få oppklart misforståelser! Vi var visst ikke så uenige likevel
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 00:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er enig i alt du sier. Men jeg får ikke det inntrykk av at de vil legalisere cannabis bare så de kan røyke selv, men det er da bare inntrykket jeg har Jeg har aldri lest noen artikler fra LUHM der de nevner noe om at man må kunne bestemme over egen kropp blabla osv. Det er også en del av det, men langt fra hovedfokuset.

Det er dette det handler om:

"nedsett en kommisjon som har til oppdrag å utrede ulike former for lovlig regulert produksjon, frakt og salg av cannabis, for raskest mulig å få bukt med den organiserte kriminaliteten forbundet med det illegale markedet."
Vis hele sitatet...
Og dette vil bidra til mye skadebegrensning.

Det var en forskrivelse (forsnakkelse) av meg å si at FHN er mindre aktive enn LUHM. Jeg kunne heller ha skrevet at jeg har sett mer aktivitet fra LUHM enn FHN i det siste, så den tar jeg Støtter Arild Knutsen fullt ut.