Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 996
Hei.


Har kjøpt meg en lukka panelovn. Men termostaten klarer ikke å tilpasse seg temperaturnedgang om natta.


Hvis jeg setter termostaten på ovnen på 17 graderså klarer ikke ovnen å beholde varmen i rommet. Hvis jeg derimot setter termostaten på 25 grader så klarer den å holde 17 grader i rommet, problemet er at hvis jeg gjør det, før jeg legger meg, så blir jo for varmt til å sovne inn.


Noen som har forslag til en løsning på dette? Wattstyrken på ovnen er overdimensjonert i forhold til størrelsen på rommet. Det vil si at den i utgangspunktet ikke skulle ha problemer med å varme opp rommet.


Takk for svar
På disse står termostaten helt inntil varmekilden så det kan gjærne være 17°C helt tett ved ovnen mens resten av rommet ikke er det. Hva med å prøve noe som dette?
Sitat av suppesos Vis innlegg
På disse står termostaten helt inntil varmekilden så det kan gjærne være 17°C helt tett ved ovnen mens resten av rommet ikke er det. Hva med å prøve noe som dette?
Vis hele sitatet...
Jeg sover bare noen få meter fra ovnen og temperaturforskjellen mellom kan være så stor som 6 grader. Så jeg vet ikke helt om det kommer til å løse det? Ikke at jeg er noen ekspert.

Dessuten så er sikra her kun på 10 amper.

Tror kanskje at probelmet skyldes at jeg sover på et gammelt rom fra før krigen som ikke er helt topp isolert.
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Jeg sover bare noen få meter fra ovnen og temperaturforskjellen mellom kan være så stor som 6 grader.
Vis hele sitatet...
Tenk deg at du har en fotocelle (termostat) som henger på veggen ute og slår på utelyset når det blir mørkt. Dersom det står et utelys (ovn) rett på siden av fotocella så vil denne se at det er blitt lyst igjen og derfor slå av utelyset selv om det egentligt fremdeles er mørkt ute. Dersom man flytter fotocella lengre vekk slik at lyset fra utelyset ikke lyser direkte på fotocella vil derimot utelyset få lovt til å lyse til det blir lyst ute igjen. Nå skal riktignok disse termostatene ta høyde for dette, men det er ikke perfekt for å si det sånn..

Sitat av MossFinest Vis innlegg
Dessuten så er sikra her kun på 10 amper.
Vis hele sitatet...
På den Clas Ohlson saken så står det 16A, med det menes det at den skal tåle å lede 16A igjennom den og ikke at du trenger 16A sikring.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Jeg sover bare noen få meter fra ovnen og temperaturforskjellen mellom kan være så stor som 6 grader. Så jeg vet ikke helt om det kommer til å løse det? Ikke at jeg er noen ekspert.

Dessuten så er sikra her kun på 10 amper.

Tror kanskje at probelmet skyldes at jeg sover på et gammelt rom fra før krigen som ikke er helt topp isolert.
Vis hele sitatet...
Da kan du sette varmeovnen like langt fra føleren i den stikkontakten slik at det er samme lengde til senga som den, da burde det vel bli ca samme temperatur, muligens.