Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 9416
Skal prøve å få dette så ryddig så mulig, men vanskelig siden jeg ikke selv vet helt hva jeg er på utkikk etter.

Vet noen om bøker som handler om underbevisstheten, hvordan bruke/avsløre hersketeknikker, hvordan overtale til din fordel o.l.? Rett og slett om psykologi. Hvordan lese mennesker på kroppsspråk, hvordan se om de lyver o.l.

Jeg har bestemt meg for å lese mer for å få bedre ordforråd, og romaner er absolutt ikke min ting. Skal jeg lese noe så må det være noe jeg får igjen for.

Takk for tips.
Her er top lista over persuasion bøker på Amazon http://www.amazon.com/Top-Persuasion.../17KZGHVEK7LKP
Hvordan avsløre hersketeknikker og forsvare seg mot de http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&ID2=393
Bøker om å avsløre løgner http://www.businessinsider.com/5-ess...-lying-2012-12

Du bør også sjekke ut "eye cues nlp" på YouTube, en metode for å finne ut om folk lyver, dog litt kontroversiell.
Tzun Tzu art Of War er vel den mest populære boken som er innom mangen av temaene du nevner. Når det kommer til litteratur om hvordan lese kroppspråk for å avsløre løgn,ærlighet o.l. så finnest det utallige, men forskning de siste årene kritiserer det meste av dette materialet, og spesielt vekten FBI/politi generelt legger i det. -Systematisk forskning har dokumentert at få, om noen, kan tolke løgn
gjennom kroppsspråk med større treffprosent en ren gjetning.
The Psychopath Test av Jon Ronson: http://www.amazon.co.uk/Psychopath-T.../dp/0330492276
Sjarmør og tyrann av Alv A. Dahl og Aud Dalsegg: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=116610
The Emperor's New Drugs: Exploding the Antidepressant Myth av Irving Kirsch: http://www.amazon.com/The-Emperors-N.../dp/0465022006
Manipulering ja.
Mange av "triksene" for å avsløre løgn og kroppsspråk er, som nevnt over her, egentlig hokus-pokus. Les heller et par bøker om retorikk: Den ekte læren om å uttrykke seg overbevisende, og for så vidt også å avsløre andre som prøver å være det. Det er det politikerne gjør.
Fant en relativt interessant tråd random på nettet her om dagen som jeg tror kan passe. Den tar for seg noen av de mest brukte manipulerings/herske-teknikkene som blant annet brukes av politikere. Interessant med tanke på den oppkommende valgkampen iallefall. Det er iallefall en start.

http://www.recoveryourlife.com/forum...d.php?t=120095

Anbefaler deg å sjekke lese om generell psykologi og NLP for videre kunnskap. Du blir ikke flink av å bare lese noen setninger, du må nok sette deg inn i det. Når skjønner psykologi og kroppspråk kan du f.eks se at folk lyver og bli flinkere til å argumentere og slikt.

Noen titler jeg fant på bukta som kan få deg i gang:
Influence: The Psychology of Persuasion
How to Win Every Argument : The Use and Abuse of Logic-Mantesh
Psychology of Human Behavior
Sist endret av Heisenberg1; 17. juni 2013 kl. 10:07.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Robert Cialdini regnes som en nestor innenfor faget påvirkning og overtalelsesteori, og brukes feks. i BI's pensum.

http://www.amazon.com/Influence-Psyc...obert+cialdini
Sist endret av Apraksin; 17. juni 2013 kl. 10:17.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Mange av "triksene" for å avsløre løgn og kroppsspråk er, som nevnt over her, egentlig hokus-pokus. Les heller et par bøker om retorikk: Den ekte læren om å uttrykke seg overbevisende, og for så vidt også å avsløre andre som prøver å være det. Det er det politikerne gjør.
Vis hele sitatet...
Dessverre er de ikke det. Den letteste måten å avsløre løgn er å se etter tics i ansiktet. Dog må man først være sikker på at det er ingen andre grunner til ticsene.(se ting i en helhet)
Blair_Warren_-_The_Forbidden_Keys_to_Persuasion. Ville jeg anbefalt.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Dessverre er de ikke det. Den letteste måten å avsløre løgn er å se etter tics i ansiktet. Dog må man først være sikker på at det er ingen andre grunner til ticsene.(se ting i en helhet)
Vis hele sitatet...
Desverre er ikke hvem hva?
Som flere påpeker, gamle "retningslinjer" om hvordan kroppspråk avslører løgn har gjennom seriøs forskning vist seg å være svært upresise. Ikke bare fordi det varierer fra person til person, men også fordi de kan være svært vanskelig å skille fra vanlige tegn på nervøsitet.
Den andre ulempen er at om vedkommende du forsøker å avsløre også har lest boken vil h*n kunne benytte seg av det, og vise tegn på løgn mens h*n svarer korrekt på sitt eget kjønn...
Tics er ubevisste rykninger i ansiktet og lar seg ikke kontrollere. Uansett hvor god man er i å lyge. Alt man kan gjøre er å maskere de ved å sende ut flere signaler for å forvirre. Klarer man få med seg disse ticsene og eliminere andre grunner til at de utløses så har man blitt en "mennesklig løgndetektor".
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Tics er ubevisste rykninger i ansiktet og lar seg ikke kontrollere. Uansett hvor god man er i å lyge. Alt man kan gjøre er å maskere de ved å sende ut flere signaler for å forvirre. Klarer man få med seg disse ticsene og eliminere andre grunner til at de utløses så har man blitt en "mennesklig løgndetektor".
Vis hele sitatet...
Kan egentlig skjønne hvorfor de mener det er noe som kan hjelpe å avsløre, fordi det kommer ofte under stress/press.

Har tourettes, så har jeg lært å takle det utrolig bra. så jeg tror ikke det er like synlig på meg (?) :P
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Tics er ubevisste rykninger i ansiktet og lar seg ikke kontrollere. Uansett hvor god man er i å lyge. Alt man kan gjøre er å maskere de ved å sende ut flere signaler for å forvirre. Klarer man få med seg disse ticsene og eliminere andre grunner til at de utløses så har man blitt en "mennesklig løgndetektor".
Vis hele sitatet...
Det er høyst upresis vitenskap utover gruppenivå.

Ekman, through close study, learned that "micro-expressions" lasting less than one-fifth of a second may leak emotions someone wants to conceal, such as anger or guilt. At the same time, signs of emotion aren't necessarily signs of guilt. An innocent person may be apprehensive and appear guilty, Ekman points out.
Vis hele sitatet...
http://www.apa.org/monitor/julaug04/detecting.aspx

Å avgjøre hvorvidt et mikrouttrykk skyldes en buse som klør, generell nervøsitet i en avhørssituasjon eller faktisk løgnaktighet er tilnærmet umulig. Finner noen ut en metode for å avsløre alle løgnere med sikkerhet blir personen meget rik.
Jeg anbefaler http://changingminds.org/. Veldig interessant lesning.
Det er utvilsomt mange teknikker som kan utnytte psyken, og det skjer oftere enn man skulle tro. Jeg har ikke en fullverdig forståelse av det uheldigvis, og er mulig jeg kan være ganske off på noe, eller mye (eller kanskje alt?).


Eye cues stiller jeg meg veldig skeptisk til. Jeg har forstått det slik at man ser i den retningen man tenker med hjernen, og forskning viser at forskjellige deler av hjernen blir brukt dersom man lyver eller snakker sannheten. Problemet med dette er jo nettopp det at ikke alle folk er like, så ved en deviasjon så vil det nok utgjøre ganske mange mislykkede utslag på tidligere tester. Generelt sett så vil man unngå øyekontakt med noen man føler seg truet av eller utilpass med. Hvis man kanskje ikke liker synet av sine egne øyne, så vil man automatisk forsøke å skjule det ved å unngå øyekontakt. Dette vil da i følge eye cues sin nlp logikk si at personen lyver. Noe som da er riv ruskende galt. Jeg tror heller på at en kombinasjon av flere elementer vil være nødvendig for å finne ut om noen lyver. Sammen med øyekontakt så er kroppspråk heller ikke en trygg og failsafe metode for å se om noen lyver, det er igjen basert på at et unnvikende kroppspråk (en person som trekker seg unna), vil indikere at personen er ukomfortabel.

Men hvis man derimot kombinerer øyekontakten, måten personen oppfører seg på under fraser og svar på spørsmål, og ikke minst hva dem sier, så kan man få en godt utgangspunkt. Hvis en løgnhals er trygg på sine løgner så vil jo ikke akkurat kroppspråket eller mangelen på øyekontakt røpe noenting, men kun de beste løgnhalsene kan med ren trygghet formidle sin løgn med troverdig formsetting i svarene.

En dårlig løgnhals vil antageligvis svare på et spørsmål ved å repetere spørsmålet tilbake til deg som et svar.
Eksempel:
"Har du vært ute og runket Karl?" spør du. "Har jeg vært ute og runket Karl, nei det har jeg ikke" Svarer den dårlige løgnhalsen. For cluet ligger nemlig i at hvis personen er nødt til å kjøpe seg tid til å tenke seg om, så driver antageligvis den personen og dikter litt. Hvis du vet med trygghet hva du har gjort eller ikke gjort, så vil du ikke kaste bort tid på å få frem svaret, og heller ikke tid på å formsette formidligen. Det du heller ville ha gjort, var å bryte det ut med et veldig enkelt Nei, eller en annen form for avkreftelse. En ganske stor mindblow for meg akkurat nå er å lese det jeg nettopp har skrevet, men modifisert løgnhals med en politiker. De lyver, men er trygge på det, så det anses som å være troverdige. De er også mestere på å kjøpe seg tid i diskusjoner ved å alltid bare la stemmebåndet synge løs med tomme ord.

Manipulasjon av underbevisstheten er det heller ingen tvil om at det eksisterer, og her må man rette seg mot reklame, media og lotteri-bransjen for å kunne avsløre deres metoder.
Sist endret av Patrick; 21. juni 2013 kl. 18:47.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det er utvilsomt mange teknikker som kan utnytte psyken, og det skjer oftere enn man skulle tro. Jeg har ikke en fullverdig forståelse av det uheldigvis, og er mulig jeg kan være ganske off på noe, eller mye (eller kanskje alt?).


Eye cues stiller jeg meg veldig skeptisk til. Jeg har forstått det slik at man ser i den retningen man tenker med hjernen, og forskning viser at forskjellige deler av hjernen blir brukt dersom man lyver eller snakker sannheten. Problemet med dette er jo nettopp det at ikke alle folk er like, så ved en deviasjon så vil det nok utgjøre ganske mange mislykkede utslag på tidligere tester. Generelt sett så vil man unngå øyekontakt med noen man føler seg truet av eller utilpass med. Hvis man kanskje ikke liker synet av sine egne øyne, så vil man automatisk forsøke å skjule det ved å unngå øyekontakt. Dette vil da i følge eye cues sin nlp logikk si at personen lyver. Noe som da er riv ruskende galt. Jeg tror heller på at en kombinasjon av flere elementer vil være nødvendig for å finne ut om noen lyver. Sammen med øyekontakt så er kroppspråk heller ikke en trygg og failsafe metode for å se om noen lyver, det er igjen basert på at et unnvikende kroppspråk (en person som trekker seg unna), vil indikere at personen er ukomfortabel.

Men hvis man derimot kombinerer øyekontakten, måten personen oppfører seg på under fraser og svar på spørsmål, og ikke minst hva dem sier, så kan man få en godt utgangspunkt. Hvis en løgnhals er trygg på sine løgner så vil jo ikke akkurat kroppspråket eller mangelen på øyekontakt røpe noenting, men kun de beste løgnhalsene kan med ren trygghet formidle sin løgn med troverdig formsetting i svarene.

En dårlig løgnhals vil antageligvis svare på et spørsmål ved å repetere spørsmålet tilbake til deg som et svar.
Eksempel:
"Har du vært ute og runket Karl?" spør du. "Har jeg vært ute og runket Karl, nei det har jeg ikke" Svarer den dårlige løgnhalsen. For cluet ligger nemlig i at hvis personen er nødt til å kjøpe seg tid til å tenke seg om, så driver antageligvis den personen og dikter litt. Hvis du vet med trygghet hva du har gjort eller ikke gjort, så vil du ikke kaste bort tid på å få frem svaret, og heller ikke tid på å formsette formidligen. Det du heller ville ha gjort, var å bryte det ut med et veldig enkelt Nei, eller en annen form for avkreftelse. En ganske stor mindblow for meg akkurat nå er å lese det jeg nettopp har skrevet, men modifisert løgnhals med en politiker. De lyver, men er trygge på det, så det anses som å være troverdige. De er også mestere på å kjøpe seg tid i diskusjoner ved å alltid bare la stemmebåndet synge løs med tomme ord.

Manipulasjon av underbevisstheten er det heller ingen tvil om at det eksisterer, og her må man rette seg mot reklame, media og lotteri-bransjen for å kunne avsløre deres metoder.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke eksemplet ditt, hvorfor skulle Karl gå ut for å runke, og hvem i alle dager spør om noe sånt?
Sitat av sam500 Vis innlegg
Skjønner ikke eksemplet ditt, hvorfor skulle Karl gå ut for å runke, og hvem i alle dager spør om noe sånt?
Vis hele sitatet...
Forskjellen ligger i mangelen på komma. "Har du vært ute å runket Karl" og "Har du vært ute og runket, Karl" er to helt forskjellige påstander.

Den ene defineres som at man spør om en person har onanert karl, men det andre tilfellet viser til at karl selv har vært ute og onanert. Eksempelet var rent hypotetisk uten en krevende forhåndskontekst. Det er ikke nødvendig å kjenne Karl, men påstanden i spørsmålet, og måten løgnhalsen svarer på, er verdt å bemerke seg.

Nytt eksempel:
"Har du stjålet en bil?"

Løgnhals: "Har jeg stjålet en bil, nei jeg har ikke stjålet noen bil"
Ærlig: "Nei."

Løgnhalsen vil i eksempelet over bli tatt litt på fersken, og kjøper seg tid til å pønske ut et lurt svar ved å repetere spørsmålet, siden det er det enkleste man kan tenke seg.

Andre tilfeller er når løgnhalsen støtt og stadig reagerer med å late som at han ikke hører spørsmålet, og får personen som spør til å repetere spørsmålet til tross for at han fikk med seg hva spørsmålet var i utgangspunktet. Enten det, eller late som om han ikke forstår hva det dreier seg om.

Ved å kjøpe seg tid på ting som dette, får man lenger tid til å pønske ut et svar eller et troverdig scenario. I tillegg vil jo også dette gjøre så personen som konfronterer løgnhalsen mister momentet i konfrontasjonen sin, og det kan medføre at personen som spør også kan bli forvirret og dermed akseptere en ellers ganske så dårlig forklaring. Dette er ofte sett i debatter utført av politikere.
Sist endret av Patrick; 21. juni 2013 kl. 20:08.
Jeg har "Kunsten å lese tanker" av Henrik Fexeus, finurlig bok synes jeg. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=3743770
Syns ikke eksempelet til Patrick var så dumt. Det er jo sant. Husker når jeg var mindre når pappa f.eks. spurte "Har du spist godteriet i skuffen?" Så sa jeg alltid "hæææ?" For å kjøpe meg tid. Han skjønte jo det, og svarte alltid "du hørte godt hva jeg sa" hehe.

Bare hvis jeg er ute i butikken så merker jeg også hvis jeg snakker til folk/ukjente så sier folk "hæ?" selvom de hører hva jeg sier. Noen ganger sier de også "hæ?" og svarer rett etter hæ´et. Kanskje de ikke er vandt til å snakke med fremmede og føler litt ubekvem eller føler seg usikre når folk snakker til de.
Sist endret av Mr.NicePrice; 26. juni 2013 kl. 10:52.
Sjekk ut the 48 Laws of Power av Robert Greene, boka The Art of Seduction av samme forfatter er også verdt en titt.

Ellers er What Every Body Is Saying av ex-FBI agenten Joe Navarro en gullgruve når det kommer til å lese mennesker/kroppsspråk

EDIT: Kan også legge til den beste innføringsboka i NLP(Neuro-linguistic programming): http://www.amazon.com/Introducing-NL...ntroducing+nlp
Sist endret av Revbatim; 26. juni 2013 kl. 11:02.
Det du beskriver dreier seg om påvirkning. Dropp å lese psykologi, for det faget er knapt blitt utsatt for resultatvurdering. Politikere og selgere er de som virkelig mestrer påvirkning. Her kan du se om de har fått resultater.

Spørs litt hvordan du vil påvirke og hva. Biografiene til de mange avdankede politikerne gir mye god mat. Og så har du en god del litteratur innen NLP (Bandler/Grinder/Rasmussen).

Det er ikke galt å lese romaner heller, for gode romaner påvirker jo leseren (forutsatt at man forstår virkemidlene til forfatteren). I Norge finnes det meg bekjent én virkelig god praktisk bok om påvirkning, og det er Lars Eple sin Selg Bedre.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Robert Cialdini regnes som en nestor innenfor faget påvirkning og overtalelsesteori, og brukes feks. i BI's pensum.

http://www.amazon.com/Influence-Psyc...obert+cialdini
Vis hele sitatet...
Fantastisk bok! Må være nettopp det TS leter etter.
Den finnes også på norsk, som jeg leste den på
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis jeg setter deg foran tv, eller lar deg sitte å koke foran et dataspill. Hvis jeg lar deg ta stilling til uviktig politisk sak. Da får jeg holde på med mitt, uten noen innblanding fra deg, jeg på en måte hersker over deg.
Norsk tittel på Influence: The Psychology of Persuasion (Collins Business Essentials)?
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Norsk tittel på Influence: The Psychology of Persuasion (Collins Business Essentials)?
Vis hele sitatet...
Påvirkning: Teori og praksis
Vis det er et argument utenfor internett altså at du snakker med en person IRL etc. så kan du jo komme opp med falsk statistikk eksempel: "80.1% av alle diskusjoner blir vunnet med falsk statistikk". Si også alt med selvtillit, ikke jeg tror at det var eller vis jeg husker riktig. Bare si "Det er sånn her".

Vis du vil lyve på svar, aldri tett alle smutthull, ikke gi store lange forklaringer, gi korte svar. Løgnere vil som regel ha en perfekt historie uten smutthull eller feil.
Vet ikke om noen har nevnt disse, har ikke lest gjennom.

Men jeg anbefaler disse to:

- Kroppspråk - Av Allan & Barbara Peace
- Kunsten å lese tanker - Henrik Fexeus
Nettopp ferdig med å lese "Hersketeknikker".

Syns ikke boken var altfor bra, for å være ærlig. Tar opp de fleste hersketeknikker, ja, men lite om hvordan du kan slå tilbake på de og evt. bruke de til dine fordeler. Men boken gjør hvertfall at du er oppmerksom på at det er mange hersketeknikker som ligger der ute. Helt ok.
Hvorfor ikke jobbe med egen hjerne og skjønne hvordan den fungerer først, i så fall vil jeg anbefale http://www.amazon.com/Moonwalking-Ei.../dp/0143120530
Rart at ingen har nevnt den absolutt største klassikeren på dette området - How To Win Friends And Influence People av Dale Carnegie.

http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_...fluence_People
Derren Brown! Er på engelsk da, men om du har interesse for slike ting så vil du tilpasse deg. Skader heller ikke å øke engelsk kunnskapene dine.

Vil også anbefale deg å se The Mentalist, ikke SÅ lærerikt men du forstår konseptet av mentalisme på en veldig lett og underholdende måte. Derfra finner du veien videre selv.

Kunskap, det er alt jeg kan si!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ajniN Vis innlegg
Derren Brown! Er på engelsk da, men om du har interesse for slike ting så vil du tilpasse deg. Skader heller ikke å øke engelsk kunnskapene dine.

Vil også anbefale deg å se The Mentalist, ikke SÅ lærerikt men du forstår konseptet av mentalisme på en veldig lett og underholdende måte. Derfra finner du veien videre selv.

Kunskap, det er alt jeg kan si!
Vis hele sitatet...
Enig. The Mentalist og Derren Brown er en god start, og viser hva som er mulig. Det er også mye å lære fra Derren, samt litt fra TM.

Suits er en ellers god serie jeg vil anbefale TS, da dette på høyt nivå handler om det du er ute etter. Om jeg ikke tar feil. Fet serie, og gir god motivasjon videre innenfor disse interessene.

Ang "eye-cues", eller eye-patterns som det også blir kalt, er det litt uklarhet i her i tråden. Skal få klarhet i det for de som ønsker.

At eye-cues er hokus-pokus og ikke fungerer stemmer ikke i det hele tatt, det er heller relativt enkelt å bruke og rimelig logisk. Men først må man forstå det. Man må også forstå situasjonen, og personen man prøver å lese. At en person ser opp til høyre kan ofte tyde på løgn. Det betyr ikke i det hele tatt at en person juger hver gang h*n ser opp til høyre. Det spørs på spørsmålet som er stilt, og svaret som blir gitt.

Legger ut en kort video som enkelt forklarer eye-patterns, og demonstrerer tydelig. Den forklarer dog ikke hva initialene i videoen står for, så dette legger jeg ut her.

VC: Visual Constructed, Konstruerer/"finner på"/ser for seg
VR: Visual Recall, Fra hukommelse, noe man husker fra tidligere.
AC: Auditory Constructed, Det samme, her med lyd.
AR: Auditory Recall
K: Kinesthetic, Generelt følelser. "Hva føler du?"
AD: Auditory Digital, Snakker med seg selv.

http://www.youtube.com/watch?v=Rl9sOYPT5UY


Håper dette er til interesse for noen. Om man ønsker videre kunnskaper innen slikt er det bare å lese seg opp på NLP.
-Jeg tror- at når det kommer til hersketeknikker og det å få andre til å gjøre som du vil, vil du ha aller størst suksess med å ikke bare forandre din direkte uttrykksmåte, men heller forandre deg som person (det underbevisste) til å bli mer autoritativ, tillitsfull, selvkontrollerende. Da utviser du trygghet, som gjør at andre vil følge deg og det du sier.

Hvis du vil være en "tyrann", noe jeg ikke forstår er mulig å være, så er det jo bare å vise mest mulig sinne og prøve å vinne folks overbevisning med å skape mest mulig frykt i andre. Men dette vil som aller oftest føre til at du selv skaper en atmosfære rundt ditt liv som gjør at du ikke vil komme noen vei. De aller fleste vil drives vekk og veien til suksess blir enda lengre. For det er i samspill med andre at vi blir suksessfulle.

En bok jeg anbefaler, som forøvrig ikke har så mye med dette temaet å gjøre - Lederskap og selvbedrag. Handler om hvordan følelsene dine kan lyve til deg selv, hvordan man mistolker sine egne følelser, og hvordan man kan stoppe dette "selvbedraget" - alt i forhold til andre mennesker. Svært interessant tema. Vel investerte penger.
Sist endret av Taurean; 16. august 2013 kl. 22:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av enanthate Vis innlegg
At eye-cues er hokus-pokus og ikke fungerer stemmer ikke i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Jo, det stemmer faktisk. En grundig undersøkelse viste ingen sammenheng.

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0040259