Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2579
Hei, jeg er lærling som elektriker og fikk en yrkesskade da jeg falt fra loftet til etasjen under. Knakk ryggen min og måtte operere i fingeren, og jeg har vel skyld i skaden selv da jeg ikke fulgte med hvor jeg gikk. Spørsmålet mitt er har jeg krav på erstatning?
Hvordan er tilstanden din nå? Er du arbeidsufør eller jobber du 100% nå?
vamvam's Avatar
Trådstarter
Glemte å skrive at dette hendte for ca 1 uke siden. Er sykemeldt 2 uker, skal forlenge det fordi jeg må gå med en skinne på armen i 4 uker. Ryggen er ganske vond den også. Så jeg er sofagris nå.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Vel, dette er et emne jeg ikke har veldig god kjennskap til, men jeg skal prøve å grave frem det jeg finner.

Loven som blir relevant for deg i dette lovspørsmålet er "Lov om yrkesskadeforsikring(yforsl.)" (Lovdata)

Loven gjelder etter yforsl. §1 hos:
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §1
Loven gjelder ved personskade påført arbeidstakere hos arbeidsgivere i riket.
Vis hele sitatet...
Ergo er den relevant i dette tilfellet.

Videre ser vi at ifølge yforsl. §3 er:
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §3
Arbeidsgivere plikter å tegne forsikring (yrkesskadeforsikring) til dekning av yrkesskade og yrkessykdom [...].
Yrkesskadeforsikringen skal gi rett til full erstatning uten hensyn til om noen har skyld i skaden.
Vis hele sitatet...
Legg her merke til de markerte ordene og linjene, som i hovedsak sier at du har rett på å være dekket av en yrkesskadeforsikring, og skal bli gitt full erstatning uansett hvem sin skyld det var for at skaden oppstod.

Siden skaden din (som du oppgir) er selvforskyldt, tror jeg det er viktig å gå grundigere til verk for å se om det kan ha noen innvirkning at den var selvforskyldt.
I yforsl. §10 finner vi at:
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §10
Yrkesskadeforsikringen skal, med de unntak som følger av § 11, dekke skader og sykdommer som arbeidstakere påføres i arbeid på arbeidsstedet i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Og i yforsl. §11 finner vi hva som blir dekket av forsikringen:
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §11
Yrkesskadeforsikringen skal dekke
a) skade og sykdom forårsaket av arbeidsulykke (yrkesskade),
b) Skade og sykdom som i medhold av folketrygdloven § 13-4 er likestilt med yrkesskade.
c) annen skade og sykdom, dersom denne skyldes påvirkning fra skadelige stoffer eller arbeidsprosesser.
Vis hele sitatet...
Punkt b er urelevant i dette tilfellet, samt at hvis du ikke kan påvise at du ble påvirket av asbest eller liknende så vil også c utgå.
Men punkt a står fortsatt sterk, da det du har opplevd er en yrkesskade, ergo er du fortsatt dekket av loven om yrkesskadeforsikring.

Så kommer du til spørsmålet, "Kult.. så jeg kan kreve erstatning?", rolig der cowboy, først må vi titte enda mer på denne loven om yrkesskadeforsikring. Vi er faktisk på §12, tap som omfattes av loven.
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §12
Yrkesskadeforsikringen skal dekke lidt tap, tap i framtidig erverv og utgifter som skaden antas å påføre skadelidte i framtiden. Hvis skadelidte har fått varig og betydelig skade av medisinsk art, skal det gis særskilt ménerstatning.
Vis hele sitatet...
Det som er viktig å få med seg her, er at du må ha lidt et økonomisk tap, enten i form av tapt inntekt, tapte muligheter til å utføre visse typer arbeid etc. Uten at det er et økonomisk tap vil det ikke hjelpe uansett hvor mye du har slått deg.

Men er kommer noe som også er veldig relevant for deg, nemlig yforsl. §14, "Medvirkning". Den sier faktisk at:
Sitat av Utdrag fra Lov om yrkesskadeforsikring §14
Erstatningen kan settes ned eller falle bort dersom arbeidstakeren forsettlig eller grovt uaktsomt har medvirket til skaden. [...] Skadeserstatningsloven § 5-1 gjelder tilsvarende så langt den passer.
Vis hele sitatet...
Så her må vi faktisk titte innom en litt annen lov, nemlig Skadeerstatningsloven(skl.) anno 1969 (Lovdata).
Mer korrekt skl. §5-1 som overnevnt. Den forteller oss dette:
Sitat av Utdrag fra Skaderstatningsloven §5-1
1. Dersom den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren har medvirket til skaden ved egen skyld, kan erstatningen settes ned eller falle bort for så vidt det er rimelig når en tar hensyn til atferden, og dens betydning for at skaden skjedde, omfanget av skaden og forholdene ellers. Dette gjelder likevel ikke dersom skadelidte på skadetiden ikke hadde fylt 10 år.
2. Som medvirkning reknes det også når den direkte skadelidte eller erstatningssøkeren har latt være i rimelig utstrekning å fjerne eller minske risikoen for skade eller etter evne å begrense skaden.
Vis hele sitatet...
Lest den? Ouch Dette ser jo ikke direkte lyst ut.
her må det gjøres en vurdering av situasjonen som førte til fallet, og i hvilken grad den var selvforskyld. Siden du ikke direkte oppgir en god beskrivelse av hvordan hendelsesforeløpet var, er det vanskelig å trekke noen konklusjoner på dette punktet, men utifra det du oppgir "jeg har vel skyld i skaden selv" så kan dette være grunnlag nok for at erstatningen blir satt ned eller faller bort. Her er det også relevant å se på HMS-utføringen ved din arbeidsplass, skulle du hatt på deg sæle, skulle det vært gjerde der, etc.

Dette fører oss helt til slutten av loven om yrkesskadeforsikring, og det blir som sagt vanskelig å konkludere uten å vite det hele og fulle hendelsesforløpet.

Gigantisk disclaimer: Jeg er ingen advokat, jeg er bare en lussen Jus-student som ikke er autorisert til å gi råd eller hjelpe i slike saker. hvis noen har bedre kunnskaper innefor dette en jeg har, ber jeg dere gjerne rette på meg eller legge til informasjon.
Hvis du mener du har en god sak bør du kontakte en advokat snarest, eller eventuelt snakke med din arbeidsgiver om muligheter for oppreisning etter skaden.

God bedring!
vamvam's Avatar
Trådstarter
Prøver meg nok ikke på noen forsikring her, nei. Preka med kollegaen min mens jeg gikk fremover, brått kom jeg til et område hvor det ikke lengre var gulv, men heller himling og jeg tok snarveien ned. :/


Takk for fantastisk svar, og igjen takk.
I første rekke får du bedre sykepengeretter.
Det er to spor, ett med forsikringa til arbeidsgiver, ett med NAV.
Forsikringssporet kan jeg lite om, men det er vel i første rekke penger å hente hvis du får varige mén i et visst omfang.
Om arbeidsplassen ikke er sikret er jo dette arbeidgivers ansvar, dette er jeg gansske sikker på. Ettersom du også er lærling er du vel også ansatt gjennom opplæringskontoret og ikke i bedriften. Tror du skal ta dette opp med skolen, de er nok ganske behjelpelige på dette. Er du også fagorganisert ligger du nok godt an.
Samtidig er det viktig at man skal melde ifra om skader osv på arbeidsplassen med en eneste gang (noe jeg regner med ble gjort ettersom ryggen brakk)
Du bør melde ifra til forsikringsselskap til arbeidsgiver og legge ved papirene du har fått hos legen. De vil nok hjelpe deg videre.
At du snublet ned gjennom en himling er jo ikke din "skyld", ikke vær for streng med deg selv her Man kan begynne å snakke om arbeidstakers skyld når man bevisst bryter sikkerhetsrutiner, f.eks. ved arbeid under spenning uten verneutstyr, lar være å bruke verneutstyr ved bruk av vinkelsliper osv..

Det er veldig viktig at du får dette registrert som yrkesskade, arbeidsgiver bør ha et skjema du kan fylle ut, som bedriften registrerer og sender videre til nav. Hvis ikke bedriften har rutiner for dette kan du laste ned skjema selv, og sende rett til nav. Hvis du skulle få ryggproblemer senere, senskader, vil det være veldig mye greiere å få dekket behandling og slikt hvis du har gjort dette.
Sånn her ser det ut: http://www.nav.no/Forsiden/_attachme...&download=true Skjemaet gir også svar på flere av spørsmålene dine
Etter min erfaring om hvordan Norge fungerer, så når det gjelder din egen skyld i dette spørsmålet:

Om du bevisst valgte å ikke følge sikkerhetsinstrukser stiller du svakt, imens hvis du gjorde alt riktig etter boken (som du har gjort med mindre noen var anale nok til å skrive ned : "Slutt å gå før gulvet stopper") får du ingen problemer.

Husk, det ikke bygningsarbeidere som skal vurdere om du var skyld i ulykken selv, det er en eller annen variant av byråkrat eller advokat...
Sist endret av DumDiDum; 20. oktober 2012 kl. 12:52.
Navbruker fra Moss
husk og ha bevis på at dette skjedde på jobb, du er i hvertfall heldig, dette gir stor trygd og forikrings penger så vær klar får full trygd, lat som du har vondere en du har!

bare ikke begynn og stem på frp som resten av dem trygdede!
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Hvis det blir godkjent som arbeids ulykke så vil du få erstatning på skaden din. Så det første du gjør er å få den godkjent hos nav i tilfelle du ikke kan jobbe på grunn av ryggen.
vamvam's Avatar
Trådstarter
Arbeidsgiver har meldt skaden, fiksa forsikring. Har også fått brev fra politiet om erstatning og noe om en 3 ukers frist. Hva er det jeg må gjøre her for å oppnå det jeg vil ha?
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Har aldri skadet meg så veldig på jobb så veit ikke, har bare skadet foten og da sendte jobben inn til nav og jeg fikk brev i posten at det var godkjent arbeidsskade. Så hvis det skjer noe med beine mitt som gjør at jeg ikke kan jobbe så får jeg erstatning. Tror du får erstatning siden du skadet deg noe ganske bra også, men hva står det i brevet fra politiet?
vamvam's Avatar
Trådstarter
Sitat av Radium93 Vis innlegg
men hva står det i brevet fra politiet?
Vis hele sitatet...
Det er en "bekreftelse på anmeldt forhold".
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av vamvam Vis innlegg
Det er en "bekreftelse på anmeldt forhold".
Vis hele sitatet...
Da kan du egentlig bare blåse i det brevet. Sier vel bare at de har fått anmeldelse på yrkeskaden? Er NAV eller forsikringselskapet som skal betale erstatninga så hvis det kommer brev fra en av de to så er det viktig
Blir du anmeldt for å ha skada deg?
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Blir du anmeldt for å ha skada deg?
Vis hele sitatet...
Når det skjer en arbeidsulykke så må arbeidstilsynet komme å "etterforske" på hvorfor skadet har skjedd og hva som kunne ha gjort for å forhindre skaden. Så politiet har nok noe med det å gjøre.
vamvam's Avatar
Trådstarter
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Blir du anmeldt for å ha skada deg?
Vis hele sitatet...
Kanskje de ser etter om jeg påførte skaden med vilje for å få erstatning, ikke vet jeg men vil tro det er noe i den duren...?
Her finner du kanskje svar på det du leter etter.
Det finnes sikkert flere forbund eller organisasjoner som kan hjelpe deg, dersom din arbeidsgiver eller nav ikke kan svare på det du lurer på
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Blir du anmeldt for å ha skada deg?
Vis hele sitatet...
Nei, men alle arbeidsulukker vert meldt til politiet og arbeidstilsynet. Det er rutine.
Sitat av vamvam Vis innlegg
Kanskje de ser etter om jeg påførte skaden med vilje for å få erstatning, ikke vet jeg men vil tro det er noe i den duren...?
Vis hele sitatet...

Dette er nok i hovedsak for å sjekke om arbeidsplass har fulgt rutiner mtp. sikkerhet(HMS). Skulle dette være selvforskyld (noe jeg betviler slik som du fremstiller det), så kan etterforskningen kanskje gå en annen vei ja.

Men dette er nok i hovedsak rettet mot arbeidsgiver/arbeidsplass.

Da dette skjedde på jobb hvor du er lærlig, tror jeg du er ganske sikret når det kommer til tapt inntekt.

Ønsker deg hvertfall en riktig god bedring!
I følge skadeerstatningsloven § 2-1 så KAN du kunne få erstatning. Da er det 4 krav som må oppfylles:
1. Den ansatte må ha utvist skyld. (forsettelig eller uaktsomt.)
2 Handlingen må ha skjedd i tjeneste.
3. Det må foreligge et ansetteksesforhold.
4. Skaden må ha oppstått som en naturlig del av utførelsen av arbeidet.

av erstatninger når det kommer til personskader, så kan du blandt annet få:

-dekket tapt lønn.
-legekostnader.
-tap i fremtidig erverv.
-fremtidige kostnader som følge av skaden(Medisinsk oppfølgning osv)
-menerstatning og oppreisning.
-tap av forsørger, gjelder forsåvidt ikke deg når du er den skadelidte.
-ulike fradrag.

Det jeg fant litt i farten i hvertfall. :L
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av tipot Vis innlegg
I følge skadeerstatningsloven § 2-1 så KAN du kunne få erstatning. Da er det 4 krav som må oppfylles:
1. Den ansatte må ha utvist skyld. (forsettelig eller uaktsomt.)
2 Handlingen må ha skjedd i tjeneste.
3. Det må foreligge et ansetteksesforhold.
4. Skaden må ha oppstått som en naturlig del av utførelsen av arbeidet.

av erstatninger når det kommer til personskader, så kan du blandt annet få:

-dekket tapt lønn.
-legekostnader.
-tap i fremtidig erverv.
-fremtidige kostnader som følge av skaden(Medisinsk oppfølgning osv)
-menerstatning og oppreisning.
-tap av forsørger, gjelder forsåvidt ikke deg når du er den skadelidte.
-ulike fradrag.

Det jeg fant litt i farten i hvertfall. :L
Vis hele sitatet...
Jamfør skadeerstatningsloven (skl.)(Lovdata) sin §2-1, så er det snakk om arbeidsgivers ansvar for arbeidstaker, dette vil si at hvis arbeidstaker ved utførelsen av sitt arbeid skader noen andre, er det mulig at arbeidsgiveren er ansvarlig ovenfor skaden som arbeidstakeren har gjort.

Ergo vil ikke §2-1 eller kapittel 2 i loven om skadeerstatning gjelde i TS sitt tilfelle, da det ikke er skade på en annen person, men på TS selv.