Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2803
Heihei felles freakere!

Jeg vet at dett er en forferdelig omtalt tema her inne, med mange diffuse poster. Men, lover og regler skal jeg klare å sette meg inn i selv, har bare et lite spørsmål rundt dette med ransakning.
Her kommer et lite utsnitt fra lovdata.no:

Ransakelse i hjemmet:
"§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Det samme gjelder når noen mistenkes for overtredelse av straffeloven § 323.
Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og
1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der,
2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i."

Ransakelse av person:
"§ 195. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans person dersom det er grunn til å anta at det kan føre til oppdagelse av bevis eller av ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Det samme gjelder når noen mistenkes for overtredelse av straffeloven § 323.
Av andre enn mistenkte kan det foretas personlig ransaking når mistanken gjelder en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og særlige omstendigheter taler for å foreta slik ransaking."

Også et lite avsnitt fra straffeloven:
"§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.
Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf.
Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff."

Og da, endelig kommer vi til spørsmålet mitt. Vel, egentlig har jeg to spørsmål, men det kommer jeg til.

Spørsmål 1: Vil dette da si, at de ikke kan ransake deg med mindre det er grunn til å tro at eventuelt beslagvil medføre frihetsstraff(Fengsel)? Etter som jeg har skjønt er vist vilkårene for å ransake deg ute litt strengere enn ransakelse av din bolig/oppholdsted? Ergo, for at vilkårene skal oppfylles, må det da være skjellig grunn til mistanke om at jeg har noe på meg som vil føre til frihetsstraff? Derfor har jeg også lagt inn §162. Der det står at det og oppbevare stoff kan straffes med bøter og eller fengsel, men ingenting om besittelse? Det er jo forskjell på besittelse og oppbevaring, og oppbevaring er jo 15g eller mer, hvis jeg ikke tar feil. Så hvis politiet ikke har grunn til å tro at jeg labber rundt med mer enn 15g på meg så oppfyller ikke dette vilkårene for ransakelse av person? Eller går det under samme loven? At hvis de tror jeg går med 3g bønne på innerlomma fordi jeg tidligere er tatt for å røyke cannabis så holder det til å ransake meg ute?

Og som jeg leser loven så virker det som at det samme gjelder for ransakelse av bolig? Det må være grunn til å tro at jeg sitter på mer enn brukerdose for at en ransakelsesorde skal være gyldig eller at de tror de kommer til å gjøre beslag som gir frihetsstraff? Eller holder det med at de tror de bare skal gjøre beslag av ulovlige substanser generelt?
Disse lovene er ikke så lette og forstå (de er kanskje det, men jeg sliter litt med å forstå de, selv om det er utallige tråder her rundt dette temaet, men de beskriver spesielle situasjoner, her prøver jeg å få en utdypning av loven generelt)
Er det nok for ransakelse av person at mistanken er at jeg bare har mindre mengder cannabis/narkotika på meg?
Er det nok for ransakelse av bolig at mistanken er at jeg har mindre mengder cannabis/narkotika hjemme?

Også, endelig, beklager langt post, til spørsmål nummer 2! Heldigvis er dette mye kortere, hehe.
Når det gjelder ransakelse av bil, hvilken av paragrafene trer i kraft da? Regnes bil som noe eget, som person, eller under "bolig/oppholdsted"?
Trenger de ransakelsesorde på gjennomsøkning av bil ved stopp i trafikk? Kan jeg nekte? Jeg forstår at muntlig ransakelsesorde kan gies av jurist og at det kan gjøres på mistanke, men da er vi tilbake på hva er minstekravet for mistanke?

Dette er ikke en post for å få tips til å lure meg unna lovens lange arm HVIS jeg faktisk har noe som vil føre til beslaglegging under ransakelse, heller for å ha informasjon om dette, fordi jeg elsker å være vrang å gi lensmannen noe å erge seg over enn å plage en som er tatt engang for å ha røyka, aldri gjort et eneste beslag på meg eller hos meg.
Forenklet svar: Ja så lenge du tidligere har blitt tatt med droger på deg,
så kan politiet ransake deg på gata.
Ransakelse av hjemmet har litt høyere terskel og må avgjøres av juristen.
Du mangler et par lover...

Besittelse reguleres av Legemiddelloven §24 Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika (...), og strafferammen er i følge §31 2. ledd bøter eller fengsel i inntill 6 måneder.

Dette medfører da at vilkårene for ransakning, både av hjem, bil og person, er oppfylt dersom det er skjellig grunn til å mistenke at du besitter eller oppbevarer narkotika.

Ransaking av bil inngår forøvrig i Straffeprosessloven §192, bil er ansett som "oppbevaringssted".

Sitat av TrooperTom Vis innlegg
Forenklet svar: Ja så lenge du tidligere har blitt tatt med droger på deg,
så kan politiet ransake deg på gata.
Ransakelse av hjemmet har litt høyere terskel og må avgjøres av juristen.
Vis hele sitatet...
Ikke helt rett. Straffeprosessloven §§197 og 198 gir adgang til å foreta ransakelse også uten beslutning fra jurist, dersom det skjer i forbindelse med pågripelse etter arrestordre, man er tatt på fersken eller strafferammen er over 6 måneder og det er fare for at formålet med ransakelsen vil forspilles.

Mistanke om oppbevaring av narkotika vil da gi politiet hjemmel til å ransake bolig uten forutgående godkjennelse fra jurist.

Til sist er det verdt også å ha i mente Politiloven §7 som gir politiet hjemmel til å foreta visitasjon. Det er visse krav også til denne, men blant annet kan politiet visitere deg om du nekter å oppgi personalia. Hjemmelen kan ikke brukes ved mistanke om at du besitter narkotika, da må de forholde seg til reglene for ransaking.
Sist endret av doseren; 20. oktober 2015 kl. 11:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg forstår, det ble litt enklere nå, takk for svar
Men, i §197 står det også: "Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten."
Og i §198 står det "På sted som nevt i §193" men §193 omtaler rom og bolig ikke person, det er det §195 som gjør.
Vil det da si at jeg kan nekte å gi samtykke til å bli personransaket med mindre det foreligger beslutning fra retten? Selv om dette kan føre til at jeg blir tatt med på stasjonen evt?
Sitat av thekidnextdoor Vis innlegg
Jeg forstår, det ble litt enklere nå, takk for svar
Men, i §197 står det også: "Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten."
Og i §198 står det "På sted som nevt i §193" men §193 omtaler rom og bolig ikke person, det er det §195 som gjør.
Vil det da si at jeg kan nekte å gi samtykke til å bli personransaket med mindre det foreligger beslutning fra retten? Selv om dette kan føre til at jeg blir tatt med på stasjonen evt?
Vis hele sitatet...
Nja. Hvis du leser videre i §197 finner du at "Er det fare ved opphold kan beslutningen fattes av påtalemyndigheten" og "En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes".
Fra dette følger at politimannen kan ta en telefon til vakthavende jurist (som representerer påtalemyndigheten) og få muntlig beslutning om ransakelse.

Videre i §198 2 og 3 gjelder at ransakelse uten beslutning som i 197 kan foretas om mistenkte påtreffes på fersk gjerning eller ferske spor, eller om strafferammen er over 6 måneder og det er fare for forspillelse ved opphold.

Om du mistenkes for å ha hasj i lommene kan du ikke ransakes uten beslutning, men beslutning kan gis muntlig fra vakthavende jurist. Mistenkes du for å ha bevis for salg av narkotika og det vil være muligheter for at disse bevisene blir borte mens man venter på beslutning kan du ransakes uten beslutning. Har politiet sett at du selger eller kjøper narkotika er du påtruffet på fersk gjerning, og politiet har anledning til å ransake deg uten beslutning.