Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3094
Heisann.
I fjor (i desember) fikk jeg først et brev av fylkeslegen hvor det sto noe sånt som at det hadde kommet dem for øre at jeg ikke levde en edruelig og nykter livsstil og at jeg derfor ikke oppfylte de helsemessige kravene for å ha førerkort. Et par mnd senere kom det et brev fra snuten hvor jeg ble bedt om å levere inn førerkortet på nærmeste stasjon.
Dette skjedde i forbindelse med at jeg la meg inn på rehab. Lang historie kort, jeg ble ikke så lenge, sprakk tvert og førerkort ble ikke akkurat prioritert.
Nå er jeg however nykter og på beina igjen, har levert reine prøver siden mai og lurer på om noen av dere vet hvordan jeg må gå frem for å få igang prosessen (ringe statensvegvesen? Snuten?) og ikke minst; må jeg kjøre opp og ta teorien igjen?? Har ikke fått noe dom på dette.
En kamerat av meg mistet førerkortet, faktisk en av de første sakene i Norge. Han måtte levere rene prøver i 6 måneder. Mulig det varierer noe, men tror 6 måneder ren er normen. Hør med vegvesenet, eventuelt fastlegen. Tror ikke politiet vet hvorfor du har mistet førerretten. Kan være alt fra edruelighet til epilepsi.

Du trenger ikke å ta teorien igjen.
Du er nødt å gå på pisseprøve i 6 - 12 mnd, alt avhenger i så klart risiko for tilbakefall eller gradene. Enkelte tilfeller holder det med 3 mnd, om du tilfeldig mistet førekortet pga helge-røyking.
Vegvesenet skal du ikke høre med! Ta kontakt med politikontoret å få avtalt et møte, evt gå innom å snakk om problemet med h*n i resepsjon.
I værste fall må du ta oppkjøring på nytt. Jeg har en god venn som var i lignende situasjon, han slapp og ta den på nytt. Fikk lappen tilbake på dagen etter noe tid med urinprøver
Trådstarter
10 7
Takk for svar. Fikk tatt en ringerunde i dag, det viser seg at jeg trenger ikke å kjøre opp igjen, trenger kun en NA 0202 helseattest fra legen om at jeg er nykter som sendes til fylkeslegen sammen med en søknad om å få igjen førerkortet (det bør gå bra siden jeg har levert reine prøver siden mai).
Når den er godkjent og ferdig behandlet så er det bare å traske ned på vegvesenet og hente midlertidig førerbevis også kommer plastikken i posten. Yeaaah
Trodde det var vanlig praksis med full førerprøve etter rus, jeg.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Trodde det var vanlig praksis med full førerprøve etter rus, jeg.
Vis hele sitatet...
Trur det er vis du blir tatt i kontroll, ikke hvis du "gir" den fra deg etter beskjed fra lege pga. rehabilitering.
Det er for meg helt på trynet at dette fortsatt skjer uten at personen har kjørt eller operert noe maskineri under påvirkning.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Trur det er vis du blir tatt i kontroll, ikke hvis du "gir" den fra deg etter beskjed fra lege pga. rehabilitering.
Vis hele sitatet...

Ja det er vell sikkert en straff, naturligvis.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Det er for meg helt på trynet at dette fortsatt skjer uten at personen har kjørt eller operert noe maskineri under påvirkning.
Vis hele sitatet...
Det syntes jeg også, burde være mer som et forslag syntes jeg. Enkelte kan jo selv finne ut at det beste for dem er rett og slett å levere inn førerkortet, da det blir vanskeligere for dem å kjøre bil da (psykisk barriere), men burde være fritt til å velge når man ikke har gjort noe ulovlig.
Det er ett skadeforebyggende tiltak, høres logisk ut i mitt hode ihvertfall.
Trådstarter
10 7
Tja, jo, men er vel en kjent sak at folk som ruser seg tungt ofte opererer med redusert dømmekraft, zlagther.
De tenker vel skadeforebyggende.
Irriterte meg endel over dette da det skjedde, men i ettertid så kan jeg jo se en viss logikk i tankegangen deres.