Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12679
Var i avhør for noen uker tilbake i forbindelse med en annmeldelse mot meg fra en privatperson som jeg svindlet for ett par tusenlapper. I avhøret sa jeg at jeg ville bruke retten til å ikke forklare meg, deretter fikk jeg beskjed om at jeg ville få brev om saken ble henlagt eller om det ble noe mer utav det.


Nå har jeg altså fått brev fra politiet hvor det står at jeg er siktet, og jeg lurer på om jeg bør godta forelegget å betale boten og erstatningskravet. Eller om jeg heller skal krysse ut på arket at jeg ikke er skyldig og håpe på at saken henlegges.


Her er bilder av brevet jeg fikk idag:

Bilde 1: http://oi60.tinypic.com/98a4if.jpg
Bilde 2: http://oi60.tinypic.com/2pqm26s.jpg
Bilde 3: http://oi62.tinypic.com/2ijjgo8.jpg

Jeg har altså to alternativ:
1. Å vedta forelegget, betale 8000 kr i bot + 2000 kr i erstatningskrav og få en ny svindel-sak på rullebladet. Hvis jeg vedtar forelegget må jeg altså "bare" ut med 10.000 kr.

2. ELLER så kan jeg krysse av for at jeg er ikke skyldig. Hvis saken går til rettsak som det står i brevet, så vil boten bli 9600 kr + 1500-3000 kr i saksomkostninger + erstatningskrav på 2000 kr. Det blir da max 14.600 kr om jeg tar saken til retten.


Politiet har kun ETT bevis som er solid, og det banktransaksjonen hvor denne personen overførte pengene til min bankkonto. Det finnes en facebook-logg mellom meg og den andre fyren, men facebook-brukeren jeg brukte var under falsk navn og ble slettet for lenge siden. Politiet kan dermed ikke knytte facebook-loggen mot meg annet at kontonummeret mitt står i den loggen.
Argumenter poltiet kan bruke mot meg er at jeg allerede er dømt for et lignende lovbrudd tidligere, noe som svekker troverdigheten min. I tillegg har de jo beviset med banktransaksjonen.


Men, det er et stort men, og her trenger jeg hjelp. Er det sannsynlig at dette brevet blir brukt for å "skremme" folk til å betale boten og tilstå, slik at de slipper å måtte gå til rettsak? Og er det sannsynlig at saken blir henlagt etter at jeg har krysset ut "Ikke skyldig" og sendt brevet i retur? For politiet sitter jo kun med ett bevis som de skal bruke mot meg. Eller er det nok å få meg domfelt med kun ett bevis..?

I teorien kan jo hvem som helst ha fått tak i kontonummeret mitt og svindlet noen for å frame meg. Kan jo si i retten at jeg har fiender som ikke liker meg f.eks.



Innspill? Skal jeg vedta forelegget eller krysse ut "Ikke skyldig" og håpe på at saken henlegges pga. manglende bevis/ressurser? Jeg er svært usikker på hva jeg bør gjøre. Egentlig så har jeg jo allerede en lignende sak på rullebladet, så det gjør vel ikke noe om det kommer enda en sak... Er jo uansett fucked når det kommer til jobber som krever vandelsattest. Min første tanke var å godta forelegget og få saken ut av verden, men er som sagt veldig usikker..
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 16:05.
Det kan bli 4600 kr ekstra for deg å betale om du taper i retten. Hvis du vinner så unngår du enda en skamplett på rullebladet ditt. Innsatsen er relativt lav sett i forhold til gevinsten.
Trådstarter
17 5
Sitat av caperno Vis innlegg
Det kan bli 4600 kr ekstra for deg å betale om du taper i retten. Hvis du vinner så unngår du enda en skamplett på rullebladet ditt. Innsatsen er relativt lav sett i forhold til gevinsten.
Vis hele sitatet...
Ja, men så er jo er det jo en sjanse for at saken blir henlagt før den havner i retten. Fant en kommentar fra et forum på VG som omhandlet en fyr som også hadde fått samme forelegg som meg, bare at han var tatt for en voldsak:

"Ikke vedta boten! Sjangsen for at du ikke blir dømt til å betale noen bot er stor. Politiet prøver seg alltid med å utstede skyhøye bøter, men hvis du nekter å vedta den er det sannsynelig at de dropper hele saken. Hadde politiet hatt en sak mot deg, hadde de aldri i verden "tibudt" deg en bot. Det er slikt de gjør når de "har" en "sak" de vet at de aldri i verden kommer til å vinne frem i retten med. Det er på en måte en slags svindel..."


Er det noe hold i det denne karen forteller?
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 16:13.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Er det noe hold i det denne karen forteller?
Vis hele sitatet...
En bot er i utgangspunktet der for å avgjøre saken raskt ved mindre forhold. At enkelte som aksepterer forelegg hadde sluppet straff hvis de ikke hadde godtatt det er nok riktig. Selv så hadde jeg en narkosak hvor jeg nektet å godta forelegget. Dagen før rettsaken skulle starte, så ringte de og sa at saken var utsatt på ubestemt tid. Henleggelsesbrev kom i posten noen måneder senere.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Ja, men så er jo er det jo en sjanse for at saken blir henlagt før den havner i retten. Fant en kommentar fra et forum på VG som omhandlet en fyr som også hadde fått samme forelegg som meg, bare at han var tatt for en voldsak:

"Ikke vedta boten! Sjangsen for at du ikke blir dømt til å betale noen bot er stor. Politiet prøver seg alltid med å utstede skyhøye bøter, men hvis du nekter å vedta den er det sannsynelig at de dropper hele saken. Hadde politiet hatt en sak mot deg, hadde de aldri i verden "tibudt" deg en bot. Det er slikt de gjør når de "har" en "sak" de vet at de aldri i verden kommer til å vinne frem i retten med. Det er på en måte en slags svindel..."


Er det noe hold i det denne karen forteller?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke det. Forelegg brukes der påtalemyndigheten uansett ikke ser det som aktuelt at du blir idømt noe mer enn bot eller inndragning. Det sparer både deg, retten og påtalemyndigheten for tid (og penger), og er egentlig en veldig fin måte å løse mindre alvorlige saker på. Se gjerne straffeprosesslovens kap. 20. Tror absolutt det kan ha blitt brukt i tilfeller der saken ikke holder for retten, men det blir ikke brukt systematisk sånn.

Hvorvidt du bør godta eller ikke har jeg ingen planer om å legge meg opp i, men du bør i det minste ikke ta avgjørelsen på grunnlag av sånne påstander. Det er ingen her som har kompetansen til å vurdere om bevisene/indisiene holder, så du får bare vurdere om du gidder satse på at det går.
Husk på at du kan bli dømt på indisier, de trenger nødvendigvis ikke håndfaste bevis..
Jeg husker du lagde post for ca to-tre uker siden og et par "vel vitende freaks" anbefalte deg til å holde kjeft og ikke forklare deg. (http://freak.no/forum/showthread.php?t=281711&page=2). Nå biter det deg i ræva for at du hører på uvitende mennesker som later som de har peiling på hva de snakker om. Trist det skal gå ut over deg, for det virker ikke som du har helt peiling på hvordan du skal beherske denne saken.

Syns det skal være en lærepenge til de fleste her inne; vær kritisk til usikre kilder. Freak.no kan være riktig sted å lese/skrive om rus og spørsmål rundt dette, men det er absolutt ingen sted å få kloke råd til å "holde seg på matta".

Nok moral og litt om saken: Du kan gå til retten:
- Vinner du slipper du forelegg og prikk på rullebladet
- Taper du må du betale saksomkostninger, bruke tid å møte i retten og det blir hengende over deg en lengre periode

Og igjen, som sist tråd, så anbefaler jeg deg at du rådfører deg med en sakkyndig og ikke på et rusforum.
Trådstarter
17 5
Sitat av maurice Vis innlegg
Flott at du innser at dette er dårlig gjort av deg, men du fortsetter fordi..?? Husk fjellvettregel nr 8; "Vend i tide, det er ingen skam å snu!" Dette er kun et forelegg, penger kommer - penger går. Hjelper det deg ikke litt på samvittigheten om du blir ferdig med denne saken og prøver å snu trenden ?
Er bare litt nysgjerrig på tankegangen din siden du vet at dette er feil.
Vis hele sitatet...
Er man utstøtt fra samfunnet og mister sine venner og familie over tid, så blir man en kald person. Samvittighet kan man ikke ha, ellers ender det med selvmord eller å bli uteligger. De fleste mennesker gir ikke opp så lett og gjør det man må for å få tak i penger når det ikke er andre metoder. Men jo, jeg skulle heller vært foruten dette kriminelle mønsteret. Man bryr seg til slutt verken om konsekvenser eller om andre mennesker. Er såpass oppdratt at jeg ikke har skadet noen eller traumatisert noen, i det minste.

Jeg må forsøke å veie opp om det er verdt at denne middelsklasse-fyren ikke får tilbake to tusenlapper eller om jeg må plusse på 10-14.600 kr i gjelda mi på flere hundre tusener kroner som bare renter seg opp for hver dag som går. Imens håper jeg på et bedre liv, uten å være økonomisk ruinert og en ærlig jobb hvor arbeidsgiveren ikke dømmer deg pga. din fortid.

Men for å svare deg på siste del av spørsmålet; Ja, jeg vil gjerne snu trenden og er ikke noe mer jeg vil enn å være en lovlydig borger.

Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Jeg husker du lagde post for ca to-tre uker siden og et par "vel vitende freaks" anbefalte deg til å holde kjeft og ikke forklare deg. (http://freak.no/forum/showthread.php?t=281711&page=2). Nå biter det deg i ræva for at du hører på uvitende mennesker som later som de har peiling på hva de snakker om. Trist det skal gå ut over deg, for det virker ikke som du har helt peiling på hvordan du skal beherske denne saken.

Syns det skal være en lærepenge til de fleste her inne; vær kritisk til usikre kilder. Freak.no kan være riktig sted å lese/skrive om rus og spørsmål rundt dette, men det er absolutt ingen sted å få kloke råd til å "holde seg på matta".

Nok moral og litt om saken: Du kan gå til retten:
- Vinner du slipper du forelegg og prikk på rullebladet
- Taper du må du betale saksomkostninger, bruke tid å møte i retten og det blir hengende over deg en lengre periode

Og igjen, som sist tråd, så anbefaler jeg deg at du rådfører deg med en sakkyndig og ikke på et rusforum.
Vis hele sitatet...

Hadde jeg innrømmet i avhøret hadde jeg uansett fått samme forelegg og en ny sak på rullebladet, det hadde hatt ingenting å si.
Er enig med deg i at min situasjon kan være et eksempel hvis folk er i en lignende knipe som meg.

Siden jeg også har hatt en advokat i min forrige sak, så kan jeg fortelle at en advokat (hvertfall ikke de som har respekt for yrket sitt) kommer ikke til å gi tommel opp for at man skal lyve i retten og dikte opp en historie. Mange av dem tar vil ta utgangspunkt i at de faktisk er skyldig og prøve å få lavere straff. Om man forteller at man faktisk har gjort lovbruddet og forsøker å lure seg unna, vil ikke det samarbeidet mellom klient og advokat fungere like godt.
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for et reflektert svar. Du høres jo ut som en grepa kar med hodet på riktig sted(Sett bort fra svindlinga), så tror nok ikke det er så håpløst som det kanskje føles nå. Håper saken får et utfall du kan leve med og at du kanskje greier å snu mønstret en dag og bli gjeldsfri. Ønsker deg lykke til
Jeg tillater meg å spekulere litt her. Du var vel mer eller mindre blakk siden du gjorde noe så desperat? Antageligvis gikk du også rett ned i minibanken og tok ut alle pengene, eller så brukte du de opp med en gang. Facebookloggen og banktransaksjonen beviser at svindelen har funnet sted, men ikke at det var du som sto bak (selv om alle skjønner at det var deg). Men hvis du var blakk, og så plutselig hadde du spenn, så svekker det sannsynligheten betraktelig for at du handlet i god tro da du brukte pengene. Når du i tillegg er tidligere dømt for en tilsvarende forbrytelse, og gjør noe så sjarmerende som å nekte å forklare deg i avhør, så tror jeg egentlig (uten å være jurist) at påtalemyndighetene har en ganske grei sak.

I tillegg har du nå produsert et nytt bevis. Det er nok privat informasjon om deg her på forumet til å knytte tilståelsen din opp mot identiteten din. Du har en dom på ett år for tilsvarende forhold, du søkte tiltakspenger fra NAV i januar, og avhøret ditt fant sted en gang mellom 21 og 26 juni. Du får håpe ingen påtar seg å tipse om dette, eller at politiet eventuelt er for late til å kryssjekke informasjonen. Uansett så tror jeg det er stor sjanse for at du blir dømt.
Trådstarter
17 5
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg tillater meg å spekulere litt her. Du var vel mer eller mindre blakk siden du gjorde noe så desperat? Antageligvis gikk du også rett ned i minibanken og tok ut alle pengene, eller så brukte du de opp med en gang. Facebookloggen og banktransaksjonen beviser at svindelen har funnet sted, men ikke at det var du som sto bak (selv om alle skjønner at det var deg). Men hvis du var blakk, og så plutselig hadde du spenn, så svekker det sannsynligheten betraktelig for at du handlet i god tro da du brukte pengene. Når du i tillegg er tidligere dømt for en tilsvarende forbrytelse, og gjør noe så sjarmerende som å nekte å forklare deg i avhør, så tror jeg egentlig (uten å være jurist) at påtalemyndighetene har en ganske grei sak.
Vis hele sitatet...
Og jeg tillater deg å komme med din mening basert på null erfaring fra politiet og forelegg. Hva er det du har skrevet her som jeg ikke allerede har fortalt, eller som er åpenbart? At man ikke er pliktig til å forklare seg i avhør, gjør ikke at man er automatisk skyldig i en rettsak.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
I tillegg har du nå produsert et nytt bevis. Det er nok privat informasjon om deg her på forumet til å knytte tilståelsen din opp mot identiteten din. Du har en dom på ett år for tilsvarende forhold, du søkte tiltakspenger fra NAV i januar, og avhøret ditt fant sted en gang mellom 21 og 26 juni. Du får håpe ingen påtar seg å tipse om dette, eller at politiet eventuelt er for late til å kryssjekke informasjonen. Uansett så tror jeg det er stor sjanse for at du blir dømt.
Vis hele sitatet...
1. Jeg tror du tror du er lurere enn det du er, men du kan ikke lure en luring. Alle detaljer som tid, tall og min tidligere straff er skrevet med yderst forsiktighet og unøyaktighet nettopp for å forsikre min anonymitet. Så at jeg skriver 2000 kr kan også bety 100 kr, eller 1 million. Eller at jeg egentlig ikke har vært NAV-bruker på mange år, men for troverdighetens skyld sa jeg at jeg var nav-bruker i januar måned. Hva angår avhør er dette også noe som du ikke kan finne ut på bakgrunn av min aktivitet her inne, da jeg stort sett lyver om det meste her inne.

2. I realiteten har jeg også en tid på å vedta et forelegg siden det kun står at brevet skal returneres noen dager etter at mottaker mottar brevet, som igjen kan ta lang tid. I tillegg er nevnte forelegg ikke noe jeg har tatt stilling til enda.

3. Jeg har heller ikke gjort noe lovbrudd annet enn det jeg er siktet for, jeg har kun spurt om innspill og meninger i forbindelse med forelegget. Så vet ikke helt hva det var du prøvde på da du trodde at en forumtråd skal skade min sak når jeg kanskje egentlig hadde vedtatt forelegget.

5. Jeg kunne vært foruten moraliserende forumtroll og identitetsjegere som prøver å pirre nyskjerrigheten sin og få kvalitetspoeng.


Hadde vært fint om vi forholder oss uten disse usaklige innleggene komponert av uerfarne folk uten å engang ha vært involvert med politiet. Det var en grunn til at jeg la denne under "Undergrunn".
Sist endret av Deflux; 17. august 2015 kl. 19:09.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Er man utstøtt fra samfunnet og mister sine venner og familie over tid, så blir man en kald person. Samvittighet kan man ikke ha, ellers ender det med selvmord eller å bli uteligger. De fleste mennesker gir ikke opp så lett og gjør det man må for å få tak i penger når det ikke er andre metoder. Men jo, jeg skulle heller vært foruten dette kriminelle mønsteret. Man bryr seg til slutt verken om konsekvenser eller om andre mennesker. Er såpass oppdratt at jeg ikke har skadet noen eller traumatisert noen, i det minste.

Jeg må forsøke å veie opp om det er verdt at denne middelsklasse-fyren ikke får tilbake to tusenlapper eller om jeg må plusse på 10-14.600 kr i gjelda mi på flere hundre tusener kroner som bare renter seg opp for hver dag som går. Imens håper jeg på et bedre liv, uten å være økonomisk ruinert og en ærlig jobb hvor arbeidsgiveren ikke dømmer deg pga. din fortid.

Men for å svare deg på siste del av spørsmålet; Ja, jeg vil gjerne snu trenden og er ikke noe mer jeg vil enn å være en lovlydig borger.




Hadde jeg innrømmet i avhøret hadde jeg uansett fått samme forelegg og en ny sak på rullebladet, det hadde hatt ingenting å si.
Er enig med deg i at min situasjon kan være et eksempel hvis folk er i en lignende knipe som meg.

Siden jeg også har hatt en advokat i min forrige sak, så kan jeg fortelle at en advokat (hvertfall ikke de som har respekt for yrket sitt) kommer ikke til å gi tommel opp for at man skal lyve i retten og dikte opp en historie. Mange av dem tar vil ta utgangspunkt i at de faktisk er skyldig og prøve å få lavere straff. Om man forteller at man faktisk har gjort lovbruddet og forsøker å lure seg unna, vil ikke det samarbeidet mellom klient og advokat fungere like godt.
Vis hele sitatet...

Jeg reagerte ikke på at du ønsket/ønsker å snike deg unna. Det jeg derimot reagerte på var at du skulle gå til politiet og si "jeg nekter å forklare meg". Det oser skyldig ut av deg dersom du sier det. Hvorfor i alle dager skulle en uskyldig person nekte å forklare seg?

Jeg er mer fan av den advokattankegangen om å innrømme forholdet, men prøve å få så stor rabatt som mulig. Du vet det finnes noe som heter påtaleunnlatelse? Og selvsagt strafferabatt ville du fått.

Ellers dersom du driter litt i etikk og moral så kunne du ha løyet i avhøret, men da ville jeg tenkt ut en riktig god historie mtp. det finnes banktransaksjon.

Så igjen; det å nekte å forklare seg var noe av det siste jeg ville gjort, men som ble sagt i forrige tråd så er det et alternativ man kan benytte seg av.

Lykke til videre i saken her, håper det ordner seg for deg. Som regel handler det ikke hvor hardt man faller, men heller hvordan man spretter opp igjen. All erfaring er god erfaring. Osv osv.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Eller at jeg egentlig ikke har vært NAV-bruker på mange år, men for troverdighetens skyld sa jeg at jeg var nav-bruker i januar måned. Hva angår avhør er dette også noe som du ikke kan finne ut på bakgrunn av min aktivitet her inne, da jeg stort sett lyver om det meste her inne.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du prøver å være anonym, men i tråden hvor du villedet andre brukere på forumet vedr. NAV og rettigheter, brukte du dine egne erfaringer som direkte kilder på påstandene dine. Skal vi ta disse påstandene som riktige, eller som "det meste" du lyver om her inne?

Jeg prøver i høyeste grad å ikke komme med personangrep her på forumet, men for meg fremstår du som en fullstendig idiot.
Sist endret av reklame; 17. august 2015 kl. 20:45.
Sitat av Deflux Vis innlegg
Og jeg tillater deg å komme med din mening basert på null erfaring fra politiet og forelegg. Hva er det du har skrevet her som jeg ikke allerede har fortalt, eller som er åpenbart? At man ikke er pliktig til å forklare seg i avhør, gjør ikke at man er automatisk skyldig i en rettsak.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke din tillatelse til å svare i tråden, men takk allikevel.

Nei, det gjør deg ikke automatisk skyldig, men det styrker politiets mistanke. I retten vil det å ikke uttale seg kunne bli brukt mot deg. Ikke som fellende bevis, men som en del av et samlet bevisgrunnlag.

Hvilken erfaring jeg har med politiet vet du dessuten ingenting om.

Sitat av Deflux Vis innlegg
1. Jeg tror du tror du er lurere enn det du er, men du kan ikke lure en luring. Alle detaljer som tid, tall og min tidligere straff er skrevet med yderst forsiktighet og unøyaktighet nettopp for å forsikre min anonymitet. Så at jeg skriver 2000 kr kan også bety 100 kr, eller 1 million. Eller at jeg egentlig ikke har vært NAV-bruker på mange år, men for troverdighetens skyld sa jeg at jeg var nav-bruker i januar måned. Hva angår avhør er dette også noe som du ikke kan finne ut på bakgrunn av min aktivitet her inne, da jeg stort sett lyver om det meste her inne.
Vis hele sitatet...
Nice try, men det er uansett ett fett for meg. Jeg er ikke ute etter deg, jeg bare påpeker det jeg ser.

Sitat av Deflux Vis innlegg
2. I realiteten har jeg også en tid på å vedta et forelegg siden det kun står at brevet skal returneres noen dager etter at mottaker mottar brevet, som igjen kan ta lang tid. I tillegg er nevnte forelegg ikke noe jeg har tatt stilling til enda.
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg. Men et forelegg er også en dom. Godtar du det, så godtar du dommen.

Sitat av Deflux Vis innlegg
3. Jeg har heller ikke gjort noe lovbrudd annet enn det jeg er siktet for, jeg har kun spurt om innspill og meninger i forbindelse med forelegget. Så vet ikke helt hva det var du prøvde på da du trodde at en forumtråd skal skade min sak når jeg kanskje egentlig hadde vedtatt forelegget.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at du har gjort noe galt eller ulovlig her inne. Jeg sier bare at du har tilstått et lovbrudd, og samtidig oppgitt mye informasjon som kan knytte tilståelsen til saken.

Sitat av Deflux Vis innlegg
5. Jeg kunne vært foruten moraliserende forumtroll og identitetsjegere som prøver å pirre nyskjerrigheten sin og få kvalitetspoeng.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke moralisert i det hele tatt. Hvor har jeg gjort det?

Sitat av Deflux Vis innlegg
Hadde vært fint om vi forholder oss uten disse usaklige innleggene komponert av uerfarne folk uten å engang ha vært involvert med politiet. Det var en grunn til at jeg la denne under "Undergrunn".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at det kanskje var kjipt å lese det jeg skrev, men det er ikke skrevet for å være kjip. Jeg antok at du ville ha et ærlig svar. Var det feil? Jeg har forresten litt erfaring med politiavhør. Heldigvis lenge siden nå, men jeg vet allikevel godt hvordan det fungerer.
Sist endret av mentalmelt; 17. august 2015 kl. 20:53.
Alt er i utgangspunktet avhengig av hvor villig politiet er til å ta deg.

Avvis forelegget. Vent på nytt brev om 1-6 mnd der de enten kaller deg inn i retten eller henlegger saken.
Kaller de deg inn, er kampen forsatt ikke tapt. Unngå å svare på brevet med at du har mottatt det, og bare vent på at saken nærmer seg.
Til slutt kontakter politiet deg, og da kan du ennå drøye det noen dager før du sender inn svaret. De vil prøve å psyke deg ut for å få deg til å enten godta boten eller belage deg på en rettsak.

1-3 dager før rettsaken skal være, så får du forhåpentligvis et brev i postkassen om at saken er henlagt grunnet bevisets stilling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Alt er i utgangspunktet avhengig av hvor villig politiet er til å ta deg.

Avvis forelegget. Vent på nytt brev om 1-6 mnd der de enten kaller deg inn i retten eller henlegger saken.
Kaller de deg inn, er kampen forsatt ikke tapt. Unngå å svare på brevet med at du har mottatt det, og bare vent på at saken nærmer seg.
Til slutt kontakter politiet deg, og da kan du ennå drøye det noen dager før du sender inn svaret. De vil prøve å psyke deg ut for å få deg til å enten godta boten eller belage deg på en rettsak.

1-3 dager før rettsaken skal være, så får du forhåpentligvis et brev i postkassen om at saken er henlagt grunnet bevisets stilling.
Vis hele sitatet...
Det virker ikkje spesielt rimelig at dei berammer ei rettssak, for å så henlegge saka? Kan du vise til at det er vanleg praksis? Eg har ingen problem med å tru på at dei i ein del tilfeller henlegger saker når ein nekter å vedta forelegg, men at dei vel å beramme rettssak før dei henlegg virker...rart?
Hva med å bare ta straffen som en mann? Hvorfor kaste bort masse tid og hundretusenvis av samfundets penger (på en dyr en rettsak) bare for å gamble på at du kanskje sparer noen få kroner i den bota?
Hvis du er dømt for lignende forhold før så kommer de til å kjøre sak på deg.
Slutt å bøffe folk hvis du ikke greier straffen pingle.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det virker ikkje spesielt rimelig at dei berammer ei rettssak, for å så henlegge saka? Kan du vise til at det er vanleg praksis? Eg har ingen problem med å tru på at dei i ein del tilfeller henlegger saker når ein nekter å vedta forelegg, men at dei vel å beramme rettssak før dei henlegg virker...rart?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er vanlig praksis, men jeg har i alle fall blitt fortalt at de gjør dette for å skremme deg til å akseptere forelegget, noe man jo har mulighet til helt frem til dagen før rettsaken skal starte. I mitt tilfelle, så fikk jeg forelegg for noe som jeg var skyldig i, i tillegg til for noe som jeg var uskyldig i. Nektet å akseptere forelegget, ble innkalt til avhør, så senere til rettsak. Jeg gikk da til advokat, ble fortalt av advokaten at de hadde en svak sak, og at den sannsynligvis ikke ville bli ført for retten, men at de prøvde å skremme meg til å akseptere forelegget. Han skrev et brev til tingretten og til politiet. Måneder senere og dagen før jeg skulle ha møtt opp i retten, så ringte de fra tingretten og sa at saken var utsatt på ubestemt tid.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det virker ikkje spesielt rimelig at dei berammer ei rettssak, for å så henlegge saka? Kan du vise til at det er vanleg praksis? Eg har ingen problem med å tru på at dei i ein del tilfeller henlegger saker når ein nekter å vedta forelegg, men at dei vel å beramme rettssak før dei henlegg virker...rart?
Vis hele sitatet...
Om dette er vanlig praksis vet jeg ikke. Men slik holdt de på med meg i en sak (Som jeg da var helt uskyldig i)

Jeg nektet å vedta forelegget. Ble senere innkalt til rettsak. 2 dager før rettsaken så fikk jeg på nytt muligheten til å vedta forelegget i lag med et brev som sa at rettsaken var blitt utsatt 1 uke.
3 dager før rettsaken så fikk jeg en hyggelig telefon fra politiet om at jeg bare MÅTTE underskrive alle dokumentene og sende de på e-post til de.
Da på nytt med om jeg ville vedta forelegget eller ikke, samt bekrefte at jeg hadde mottatt innkallelsen.

Når jeg kom hjem litt senere på dagen, så lå det et brev i postkassen min, uten adresse på, bare navnet mitt, der det sto at saken var blitt henlagt.
Så det hyggelige lokale politiet som hadde ringt, hadde nok vært innom min postkasse og lagt det der, etter jeg ennå en gang nekta å vedta forelegget.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Djevelen er i detaljene er det noe som heter, og en vesentlig detalj som skiller din sak fra mange av eksemplene hvor saken er henlagt etter at man har nektet å vedta forelegget er kravet om erstatning.
I saker hvor du kun skal betale et forelegg kan saken bli henlagt da man anser at det vil kreve større ressurser å gjennomføre saken enn hva man krever inn, samt at saken ikke er stor nok til å krenke den offentlige rettsfølelse. Dog skal man være klar over at en henleggelse nødvendigvis er en frifinnelse - en sak henlagt av ressurshensyn kan plukkes opp igjen om man havner i politiets søkelys på ny.
Voldssaker løser ofte erstatninger via voldsoffererstatning - hvor staten forskutterer erstatningen, men så vidt jeg kjenner til er det ikke tilsvarende ordninger ved svindel. Det er dermed en tredjepart innvolvert i vurderingen om hvorvidt saken skal henlegges, og vedkommende vil også ha anledning til å påklage henleggelsen.

Alt i alt tilsier dette at sannsynligheten for at rettsak blir berammet er større enn om det ikke var erstatning med i bildet.

Du bør også huske på at fornærmedes forklaring også er et bevis, som sannsynliggjøres av kontoutskriften og Facebook-konversasjonen. Det er dermed ikke helt riktig å påstå at politiet bare har ett bevis i saken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det virker ikkje spesielt rimelig at dei berammer ei rettssak, for å så henlegge saka? Kan du vise til at det er vanleg praksis? Eg har ingen problem med å tru på at dei i ein del tilfeller henlegger saker når ein nekter å vedta forelegg, men at dei vel å beramme rettssak før dei henlegg virker...rart?
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at det rett og slett er en rutinesak? Ikke godkjent forelegg = beramming av rettsak? Rettsaker utsettes vel rimelig ofte av forskjellige grunner. Sykdom, innrømmelser, nye bevis osv. Å gå så langt som at det er en ren skremseltaktikk fra myndighetene tror jeg ikke så mye på. Men selv om de kanskje vet at de ikke blir å føre saken (kostnader, angel på sikre bevis, lav prioritet etc.) så tenker de vel at de like gjerne kan la tiltalte få så lang tid som mulig til å innrømme forholdet. De har vel ikke så mye å tape på dette.