Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5400
Hei.

Om en person får tilsendt 45 000 hver uke ifra utlandet via moneygram eller western union.
Trenger du å trekke skatt, bokføre osv..eller er det straffbart i seg selv å motta slike beløper på denne måten?
Ja, selvfølgelig må du skatte av dem. Det er straffbart å unnlate å betale skatt.
Er det ikke slik at man kun trenger å oppgi en "kode" eller et "passord" for å få ut pengene? Er vel derfor mange bruker det for å scamme folk? Da vet de vel ikke hvem som mottar pengene?

Altså at avsender ikke behøver å oppgi ordentlig navn på mottaker? Ble mer spørsmål her, men..

..mener nemlig å huske at jeg betalte noen med western union og da oppga jeg bare for og etternavn, og land, ikke adresse ol. Personen behøvde bare en kode for å hente det ut ettersom jeg forstod.. kanskje det har blitt endret.
Sist endret av pocolocos; 2. september 2011 kl. 23:22.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, selvfølgelig må du skatte av dem. Det er straffbart å unnlate å betale skatt.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man da i så fall få trekke skatt av det?
Pengene er en gave ifra en familie på kypros.

Sitat av pocolocos Vis innlegg
Er det ikke slik at man kun trenger å oppgi en "kode" eller et "passord" for å få ut pengene? Er vel derfor mange bruker det for å scamme folk? Da vet de vel ikke hvem som mottar pengene?

Altså at avsender ikke behøver å oppgi ordentlig navn på mottaker? Ble mer spørsmål her, men..

..mener nemlig å huske at jeg betalte noen med western union og da oppga jeg bare for og etternavn, og land, ikke adresse ol. Personen behøvde bare en kode for å hente det ut ettersom jeg forstod.. kanskje det har blitt endret.
Vis hele sitatet...
Er sånn enda. Navn, land og en kode.
Sist endret av DrPerception; 3. september 2011 kl. 00:21.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvordan skal man da i så fall få trekke skatt av det?
Pengene blir jo uansett tatt ut i cash.
Vis hele sitatet...
Man må føre inntekten på selvangivelsen og betale skatt på egen hånd...
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Er sånn enda. Navn, land og en kode.
Vis hele sitatet...
Husker jeg ikke feil så er det ikke mulig å motta betalinger via WU Q&A uten å måtte legitimere seg her i landet netopp pga hvitvaskingsregler.
Sant det.

Men er det ulovlig å få overførst noen 100k i mindre beløp over noen mnd dersom man skatter av det?
Blir det ikke satt noen spørsmål til hvorfor disse pengene er motatt?
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Sant det.

Men er det ulovlig å få overførst noen 100k i mindre beløp over noen mnd dersom man skatter av det?
Blir det ikke satt noen spørsmål til hvorfor disse pengene er motatt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å motta penger fra utlandet nei. Du kan selvfølgelig få spørsmål om hvordan de er opptjent ja. Ellers så er jo talkgold.com forumet for å skaffe seg relativt anonyme debet kort. Stammer penga fra veldig straffbare forhold vil antagligvis ikke et slikt kort hjelpe så lenge du ikke bestiller det til et drop osv, men futen vil nok slite for å få tak i de.

Skal dog sies at jeg hadde vært forsiktig og ikke overført mer enn 5-10 000 av gangen til et slikt kort.
ArbeidsledigProletar
Du vil få spørsmål om det Western union osv. vil jo oppdage det, og være pliktige til å melde om det. Vil jo gå som suspekte transaksjoner, men varsle de rette instansene og det vil ikke være et problem, du må garantert skatte masse av dem da.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Man må føre inntekten på selvangivelsen og betale skatt på egen hånd...
Vis hele sitatet...
TS er nok klar over det at man skatter av inntekt i Norge, men spørsmålet er vel i grunn bare om det er noen mulighet til å være helt anonym når det kommer til å ta i mot disse pengene inn på en konto som han selv kontrollerer.

Hadde det gått ann å fått tak i en utenlandsk konto med et debet-kort og en nettbank eller noe mån tro?
Nå må folk sluttet med å svare på ting de ikke har greie på. Det er IKKE automatsik skatteplikt ved mottak av pengeoverførsel fra utlandet. Vet dere egentlig hva skatt er?

Det hele står og faller på HVA overførselen gjelder. Det er e n rekke ulike regler avhengig av om dette er gave, arv, arbeidsinntekt osv.
ArbeidsledigProletar
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Nå må folk sluttet med å svare på ting de ikke har greie på. Det er IKKE automatsik skatteplikt ved mottak av pengeoverførsel fra utlandet. Vet dere egentlig hva skatt er?

Det hele står og faller på HVA overførselen gjelder. Det er e n rekke ulike regler avhengig av om dette er gave, arv, arbeidsinntekt osv.
Vis hele sitatet...
Du skatter av arv, gaver og arbeindsinntekter, så hvor er eksempelet hvor man ikke betaler?
Gave fra familie på Kypros? Da ordner de vel sammen med deg en konto med visa kort derfra. Så bruker du kortet i Norge. Slik slipper du vel unna alle slike regler og hender som graver dypt i posen din. Kanskje du må ned dit en tur hvis du vil ha konto i ditt navn. Det er vel uansett billigere enn å åpne sekken til grådige norske hender? Ellerndu kan få et visa kort av en ny konto denne slektningen din kan opprette?
ArbeidsledigProletar
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
Gave fra familie på Kypros? Da ordner de vel sammen med deg en konto med visa kort derfra. Så bruker du kortet i Norge. Slik slipper du vel unna alle slike regler og hender som graver dypt i posen din. Kanskje du må ned dit en tur hvis du vil ha konto i ditt navn. Det er vel uansett billigere enn å åpne sekken til grådige norske hender? Ellerndu kan få et visa kort av en ny konto denne slektningen din kan opprette?
Vis hele sitatet...
Det er ikke SÅ enkelt, du må garantert ha en eller annan form for personnummer eller lignende for å opprette konto. Har venner som studerer i England, de har jo måtte gått igjennom en enmorm papirmølle for å få opprette kontoer lokalt.
Litt forskjell på sikkerheten rundt bankene i England enn i Kypros vel i og med at England er i Schengen? (ikke vet jeg altså...) Så lenge du bruker en loal bank og ikke en internasjonal bank i Kypros så støtter jeg forslaget til Solosuper.
Sitat av Pess Vis innlegg
Så lenge du bruker en loal bank og ikke en internasjonal bank i Kypros så støtter jeg forslaget til Solosuper.
Vis hele sitatet...
TS må i det minste sjekke opp at Kypros fortsatt er et skatteparadis for nordmenn, skattefuten presser stadig frem nye avtaler om utveksling av bank-opplysninger...
5.000 er grensa for innraportering UT av landet i alle fall... har aldrig hatt "problemet" med å få tilsendt penger
dessverre..^__^
Det er ikke ulovlig å motta penger fra utlandet. Du er heller ikke pliktig til å melde i fra om dette. Men det er klart at når vi snakker så store summer, så vil nok dette rutinemessig bli rapportert inn til myndighetene. Hvis du mot formodning ikke ser dette i selvangivelsen for 2011, så kan du risikere straffeskatt eller fengsel dersom du ikke melder i fra. Du trenger ikke ta kontakt med noen før den tid.
Sist endret av caperno; 10. september 2011 kl. 22:51.