Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 745
Hei, jeg går på vgs 2. året og har begynt å tenke litt på utdanning, siden det bare er litt over et år til jeg skal søke.
Jeg har fysikk 1, R1, IT1 og X-matte, og har tenkt til å velge fysikk 2, R2 og IT2 til neste år.
Det jeg har funnet av interessante linjer så langt er (alle siv.ing. på ntnu):

Datateknikk
Fysikk og matematikk
Ingeniørvitenskap og IKT
Kommunikasjonsteknologi
Teknisk Kybernetikk

Det jeg synes er morsomst på skolen for øyeblikket er matte, og synes det er så morsomt at jeg godt kunne studert det alene, men da har man ikke muligheten til å bli sivilingeniør. Nå vet jeg ikke hvor mye tittelen sivilingeniør har å si, men så vidt jeg har forstått det åpner det for en del flere jobber i forhold til en mastergrad? Og jeg tror ikke jeg synes fysikk er morsomt nok til å studere det på fulltid. I alle fall ikke foreløbig.
Jeg har alltid vært interessert i data, og data har jo mye med matte å gjøre, så det er det jeg tror jeg har falt på, men jeg trenger litt hjelp.
Det er flere ting jeg synes virker spennende og interessant, bla. å sette opp, administrere og/eller vedlikeholde datasystemer til bedrifter o.l. Jeg synes data- og nettverkssikkerhet virker spennende, og jeg synes også kybernetikk virker veldig spennende, altså utvikling og effektivisering av industrisystemer o.l.
Hva kan jeg bli hvis jeg velger noen av disse studiene?

Tror kanskje det ble litt lite å ta tak i, men jeg lurer vel på det meste. Kom gjerne med erfaringer og forlag til andre studier. Er åpen for det meste Noen tenker kanskje at det er litt tidlig å begynne å tenke så nøye gjennom studievalg allerede, men jeg synes det er fint å ha en plan og noe å jobbe mot
Takk for alle svar
Nanoteknologi er jo framtiden, så kan jo være lurt å hoppe på noe innenfor det =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nanoteknologi er jo framtiden, så kan jo være lurt å hoppe på noe innenfor det =)
Vis hele sitatet...
Finnes tre nanoteknologilinjer her i Norge.

Universitet i Bergen - bachelor - nesten alle kommer inn.
Høyskolen i vestfold - bachelor ''alle'' kommer inn.
NTNU - Mastergrad - Over tusen søkere hvert år, 30 studieplasser.

Det er idag ekstremt få jobber inne nnanoteknologi her i norge. Asia eller Amerika er nok plassen du må flytte for å få en grei jobb innen nanoteknologi.

Du må nesten velge NTNU sin linje vil du ha sjanse på en grei jobb etter utdanningen. Eller vente noen år..
Sist endret av Bombasa; 10. januar 2011 kl. 22:14.
sp1ffy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nanoteknologi er jo framtiden, så kan jo være lurt å hoppe på noe innenfor det =)
Vis hele sitatet...
Joa, men for å ta siv.ing. utdannelse innenfor det må jeg ha 5.8 i snitt (+ 4 studiepoeng)
Sitat av sp1ffy Vis innlegg
Joa, men for å ta siv.ing. utdannelse innenfor det må jeg ha 5.8 i snitt (+ 4 studiepoeng)
Vis hele sitatet...
Eller ta det ettårige forkurset til ingeniør. Du har bedre sjanser da.
Sitat av sp1ffy Vis innlegg
...tittelen sivilingeniør...
Vis hele sitatet...
Denne tittelen deles ikke ut lenger:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sivilingeni%C3%B8r
http://www.forskning.no/artikler/200.../1035894704.98
sp1ffy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chiisai Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Master i teknologi da. Det er vel irrelevant hva den heter. Og på NTNU sine nettsider står det fremdeles "sivilingeniørutdannelsene".
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eller ta det ettårige forkurset til ingeniør. Du har bedre sjanser da.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. NTNU har ikke forkurskvote.


Sitat av Chiisai Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Offisielt, nei, men du kan få det på vitnemålet og arbeidsgivere søker sivilingeniører. Hva som blir besluttet fra offentlig side har ingen innvirkning.
Sist endret av ivioynar; 10. januar 2011 kl. 22:45.