Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1396
Token liten titt på gamecuben min nå idag, utrolig hvor lengesiden jeg spillte på den gitt, men annyways..

Sist jeg sjekka opp om det gikk ann og laste ned spill til GC var det vel noen som mente at man kunne streame spill via et online spill osv osv..

Vel nå,iallefall 2 år senere lurer jeg på om det er noen annen måte ogbrenne / streame spill på.. Lest litt på div. forum om at man kan modde GC til og ta vanelige dvd plater, men har ikke funnet en dritt om man kan brenne og spille spill på de, eller om det bare er totalt bortkasta tid og begynne og fikkle med dette..
Gamecuben din vil ikke ta brennte GC spill helt uten videre, du må chippe den først. Hvordan streame spill har jeg ikke satt meg spesielt inn i, men tror nok det enkleste er at du chipper den og brenner spillene ut på DVD, for jeg mener å ha hørt at det er utrolig stress å streame spill, og i tillegg er det visst ganske utsatt for lagg...

Ta gjerne en titt i guiden som jeg har postet på Diskusjon.no, denne tar opp hvordan installere chip + casemod.

Jeg har selv gode erfaringer med Icedcube case som gjør at GC'en kan spille av store dvd-plater (små brenne-dvd'er er svindyrt), sammen med Viper GC. Bestilling/installasjon av begge deler kan eg mer enn gjerne hjelpe deg med =) Ta gjerne kontakt via PM/mail/msn.

Spill fåes tak i på Joh's GC Tracker, det er den største GC-dedikerte torrent siden som finnes (og kansje også den eneste GC-dedikerte).
BuzzR's Avatar
Trådstarter
vel, fant vel også ut at chipping var the way to go.. såhar bestillt Qoob PRO, sender vel en PM når jeg har fucka opp GCen og alt står i fyr og flammer...
Gjør det du :P

Anbefaler forresten at du tar en titt innom ModThatCube, der står det anmeldelser av de fleste chipper (litt sent når du har bestillt men...) og av de fleste BIOS'ene, selv om jeg tror Quoob Bios'en vil fungere bra, er siden verdt et besøk =)
BuzzR's Avatar
Trådstarter
hei igjen, nå godtok ikke den butikken jeg bestillte chippen ifra kortet mitt så nå leter jeg rundt etter en norsk butikk som kan stille opp med noe..

Så tok jeg meg selv i og tenke "Jeg skal ha den beste chippen som er der ute koste hva det koste vil" men hvorfor skal jeg ha den beste chippen? det eneste jeg har planer om er og spille "backups", så hvorfor ikke gå for en av de billigere alternativene??

Feks. GC Xeno modchip eller den ennå billigere DuoQ modchip? Har noen noen erfaringer med disse chippene her?


edit: utallmodig så kjøpte XenoGC + 5 mini dvder (fulgte gratis med) for 27 dollar med frakt, noe som da blir rundt 166 kr, og det har jeg da råd til og kaste bort hvis chippen ikke svarer til forventingene
Sist endret av BuzzR; 22. august 2006 kl. 19:45.
Flotte greier det! Virker som XenoGC er en god chip som gjør akkuratt det du vil at den skal; spille av backuper :P Ellers så tror jeg nok det eneste problemet ditt blir at du må enten a) bruke mini-DVD'er, b) bruke store DVD'er ved å ta av toppen på GC'en eller c) kjøpe deg ny case slik jeg har gjort.

Jeg vil så absolutt anbefale deg å kjøpe ny case/spille uten toppen montert slik at du slipper å bruke opp pengene dine på de svindyre mini'DVD'ene... Om du regner med å brenne en del spill blir det fort ganske dyrt viss ikke :-/

Spørr gjerne om tips til hvordan du skal montere chippen/skru fra hverandre GC'en. Jeg regner med at du vet at de fire skruene under må skrus ut med spesialverktøy eller hjemmelaget BIC-penn-skrujern (spørr så forklarer jeg hvordan)? Resten av skruene er plankekjøring, selv om noen av de sitter litt godt.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
yes.. har lest endel om emne.. siden jeg får med 5 mini dvder gratis prøver jeg de før jeg går til innkjøp av nytt case..

takk for all hjelp så langt
Hallo.

Har brukt XenoGC selv i noen mnd'er nå, har bare go' ord å si om denne chipen. Enkel å installere(vel, relativt..), og den gjør jobben minst like bra som de mye dyrere chipene. Har brent ut tilsammen 12spill nå, og har enda ikke opplevd problemer med å lese disse en eneste gang.

Kan dessuten anbefale deg traxdata mini-dvd-r som selges på clas ohlson, da dette egentlig er ritek g04-plater, og som du sikkert har fått med deg hvis du har lest litt rundt, er det disse som går for å være de beste til bruk på gamecube. Ikke så veldig dyre heller, 39kr for en 3-pack.
~12,5 kr for hver DVD synes jeg er litt dyrt, iom. at du får tak i store DVD'er til 4-6 kr pr DVD. Om du ikke har planer om å brenne så mange spill vil det selvsagt ikke lønne seg å kjøpe ny case, men om du kommer til å brenne en del spill, så kan jo også DVD'ene brukes til andre ting, som f.eks å brenne filmer på og bruke som backup, da vil det være at handicap at de kun er 1,4 Gb...

Om det er G04 eller ikke har egentlig ikke så mye å si, så lenge du ikke kjøper de aller billigste merkene, så vil du ha få feilbrenninger. Om du i tillegg stiller POT-verdien, så vil du ha få leseproblemer. (Kan godt hjelpe deg med instrukser om hvordan du stiller POT-verdien, kan like godt gjøre det når du har GC'en fra hverandre, det er ganske lett Det lønner seg også å gjøre uavhengig av om du skal kjøpe ny case eller ikke)
Har hatt litt lyst til å modde gamecuben min selv, hvor vanskelig er det egentlig? For en person som aldri har loddet noe i hele sitt liv?
Og hvor mye koster en chip (XenoGC feks)?
Vil jeg risikere å skade gamecuben?
Jeg hadde aldri loddet noe som helst før jeg installerte min Viper GC, og det gikk ganske knirkefritt. Om du får tak i det, så er det visst anbefalt å bruke en loddepenn med lav varme, for å unngå å smelte plastikken. Jeg vet ihvertfall at du bør bruke den tynneste tuppen du finner, for punktene du skal lodde er ganske små.

Før du prøver deg på Gamecuben kan du jo også øve deg litt på andre ting som et gammelt hovedkort, en gammel telefon eller noe slikt, bare slik at du finner ut hvor mye loddetinn du skal bruke (så lite som mulig), og hvor fort det smelter og lignende.

XenoGC er en av de billigste chippene du får tak i, prisen ligger rundt 200,- kr. ViperGC og Quoob Pro/Sx er en av de dyrer, og disse har flere avanserte funksjoner (ikke nødvendig om du kun skal spille backuper). Digistore.no selger XenoGC til 200 + frakt og Viper GC Extreme til 500 + frakt.

Det er aldri risikofritt å lodde og styre på inne i en Gamecube, men både jeg og en kamerat har installert Viper GC uten spesielle kunnskaper fra før av, og vi har ennå ikke opplevd problemer med chippingen.

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe, det jeg ikke vet kan jeg finne ut for deg :P
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Hei

Xeno finner du på den siden til 160 kr.. Fikk bekrefta at varen var sendt idag så er jeg heldig kommer den vel iløpet av uka
Sist endret av BuzzR; 26. august 2006 kl. 22:57.
vel, da fikk jeg chippen og gledet meg til og lode den på. Tenkte dette skulle gå som en lek Tro til biltema og kjøpte meg en 15W loddebolt for og ikke svi kretskortene.. Til hit hadde alt gått bra, GCen var åpen og greier..

Så starta køddinga, først sleit jeg med og finne ut hvor chippen skulle loddes på, siden den skal på "lese" konsolen og ikke "hoved" konsolen som alle de andre chippene jeg har sett på.. Greit nok dette.. Videre, under loddinga er jeg uheldig og greier og fjerne en kober bro som ligger på det orginale kortet, tenkte at jeg hadde driti meg max ut, men bestemte meg for og fortsette, just in case it would work; men som i en ryktning en 40åring som har gått på heroin 90% av livet sitt ville vært stolt av, dro jeg loddebolten over den ene siden av "modulen" som sitter på chippen, jeg prøvde og få bort loddetinnet, men jo mer jeg skrapte jo værre ble det

Så alt gikk til helvette, men gamecuben funker fortsatt da..


Blir vel til at jeg skaffer meg en ny chip etter noen uker
Om du gjør feil slik du gjorde så bør du ikke bruke loddebolten til å ordne opp med, heller en skarp knit (tapetkniv, skalpell etc.), loddebolten vil oftest, som du opplevde, gjøre alt værre. Vær også nøye med å bruke så lite loddetinn som mulig

Post gjerne et bilde av chippen, så kan vi få se hvilke skader du har gjort, det kan jo være at den fortsatt fungerer?