Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2506
" Det finnes ingen aksept eller unnskyldning for terrorisme. La det være helt klart. Men når grupper av mennesker opplever at de blir marginalisert og at ingen vil lytte til dem og når vestlige land ikke tar fattigdomsproblemene på alvor, da skaper man grobunn for et økt aggresjonsnivå."

"Denne hendelsen vil utvilsomt bidra til fokusendring. Jeg tror det vil gå mer og mer opp for tunge aktører at fattigdomsbekjempelse er en viktig faktor for å forebygge og hindre terrorisme."

- Utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson, etter terrorangrepet i New York, 11. september 2001.


tror ei de skjønte at de må bekjempe fattigdom...de bomber jo bare afganistan sønder og sammen og skaper bare mer fattigdom....
Better than thou.
Uhm.. Bomber Afganistan sønder og sammen? De har bombet Al Quaida baser og shiz. Uskyldige er blitt drept og skadet, men shiz happens. Og jeg ser ikke hvordan de skaper mer fattigdom liksom.. Hypp på å forklare, eller bare hater du USA og vil sverte landet?
Carlo: Krig skaper fattigdom.

Når USA bomber ett hus med daglivarebutikk i første etasje så resulterer det i at folka som bor i gata ikke får kjøpt no mat og eventuelle overlevende fra dagligvarebutikken ikke har noe å leve av.
Al-Q baser? Joda, det også selfølgelig. (I tilegg til skoler, røde kors camps, landsbyer, nødhjelps konvoier osv.)
La de nå bombe litt Er ikke så lett å treffe når man bruker laserstyrte bomber med avik fra siktet på 2 meter. Eller ikke så lett å se hva som er fiendtlig eller ikke når man bruker gamle satelitter som bare klarer å zoom slik at man ser det er en bil.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av Carlo
Uhm.. Bomber Afganistan sønder og sammen? De har bombet Al Quaida baser og shiz. Uskyldige er blitt drept og skadet, men shiz happens. Og jeg ser ikke hvordan de skaper mer fattigdom liksom.. Hypp på å forklare, eller bare hater du USA og vil sverte landet?
Vis hele sitatet...
Nå var du en liten tullebukk, Calo.

Kva virka mest sannsynlig?
At landet blir stort og rikt når det blir bomba av usa
eller
At landet går enda meir i dass når man bomba det?

Usa har ikkje BARE bomba al-q basar og det at "shiz happens" er vel ingen god trøst eller unnskyldning?

Denne bombinga skal jo også ha åpna muligheten for at usa skal få olje og slikt fra landet. USA stjeler altså landets resursar... Det einaste som virkelig kan få landet på beina igjen.
jaha.. er dere klar over hvor langt tilbake taliban/al quaida satte afghanistan. Landet er ikke bomba sønder og sammen-- Landet har faktisk større potensiale nå enn det har hatt de siste 25 årene.


edit: var raus med årene..
Sist endret av Grim; 16. mars 2002 kl. 14:38.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
hmmmzzz......økonomimessig så er det jo ganske god politikk for usa å bombe afghanistan...........setter jo våpenindustrien i god sving lixm..........


du var kansje litt raus med årene ja grim
Better than thou.
Opprinnelig postet av MaLbOlGiA
Denne bombinga skal jo også ha åpna muligheten for at usa skal få olje og slikt fra landet. USA stjeler altså landets resursar... Det einaste som virkelig kan få landet på beina igjen.
Vis hele sitatet...
Det åpner muligheten for at en rik sjeik fra Saudi Arabia kan starte å bore etter olje, og selge det til vesten. Ikke at USA skal komme og stjele oljen deres.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av Carlo


Det åpner muligheten for at en rik sjeik fra Saudi Arabia kan starte å bore etter olje, og selge det til vesten. Ikke at USA skal komme og stjele oljen deres.
Vis hele sitatet...
Ja, sånn kan man jo også se det, men dei rike som var på usa sin side blei vel egentlig aldri no særlig bomba heller?
Det var vel helst dei fattige? Dei samme fattige som forsatt er like fattige, om ikkje fattigare, etter at 1 eller 2 rike sjeiker selger olja til USA.

Usa vil nok også ikkje være villige til å betale så mykje for olja, og på en eller anna måte få pressa ned prisane.
Om det så skulle være at den rike sjeiken var en kul fyr, så ville han då heller ikkje lenger hatt råd til å være kul da han ikkje lenger tjente så mykje som han burde ha gjort og har då også mista muligheten til å betale arbeidarene sine skikkelig med pengar.

Sannsynligvis så vil det også være et lite problem med skikkelig utdanna folk ettersom at skuler og biblotek(dei få som fanst) også er blitt bomba, noke som vil føre til at, ja riktig, arbeidarane er ikke utdanna og det blir så satt krav om dei må være det.
Ettersom at folka ikke er utdanna så vil det bli bedt om at arbeidare frå andre land skal komme og ta dei jobbane for at ihvertfall NOKEN skal tjene noke.

Vi veit alle at verden er ganske urettferdig og at pengane er ganske skeivt fordelt. Trur noken her at "Hey, vi bomber afganistan litt sånn at vi kan kjøpe olje av dei etterpå! JA!" høres sannsynlig ut?
Du drar rundt med fjas du Afganistan har jo hatt snart 20-25 år med borgerkrig før USA skulle hevne World Trade Center. USA har jo egnetlig hjulpet Afganistan enormt, i og med at det meste av borgerkrigen er stoppet(når taliban falt) så landet kan gjennbygges nå.
Øhh... Tipex? Taliban fikk slutt på den flere tiår lange borgerkrigen i 94 eller 96 eller år det var de kom til makten. Nå, etter talibanstyrets fall har borgerkrigs tendensene blusset opp igjen. De eneste som har gjort noe vettugt for å få orden på økonomien i Afghanistan er faktisk taliban (med god hjelp av Osama). Talibanerne hadde en jernregjering, det skal være jævlig sikkert, men de bygde veier, skaffet arbeidsplasser og satte en ganske definitiv stopp for hardknarkede opiumsbønder sammen med Al-Q folka.

Nå som kristne, vestlige styrker har most (van)styret i Afghanistan med Guds hjelp og velsignelse, har de samtidig ødelagt alt av Afghansk infrastruktur og drept tusener på tusener av mennesker, skyldige som uskyldige. Og lokalbefolkningen står igjen med ingenting...
Sist endret av plumRad; 19. mars 2002 kl. 23:36.
Afghanistan var et foregangsland rent utdanningsmessig. Enestående i sin kultur. Kvinner gikk på universitet og høyskole. Så kom taliban og ødelagte hele den flotte utviklingen...og det var det jeg mente.. De hadde potensiale, taliban føkka det, og nå har afghanistan fått muligheten igjen...

Ingen kan si de har knust all infrastruktur... og i alle fall ikke knust titusenvis av mennesker. Det er ren gjetting. Bombing har faktisk ikke skjedd i bykjernene...
Sånn likestillingsmessig var taliban aldri helt gode, nei...
Og selv om US/Nato ikke har bomba bykjernene ligger nok casualty-counten ganske hoyt nå. Norske aviser og medier fokuserer jo bare på de 10-11 vestlige soldatene som har strøket med. Taliban/Al-Q hadde en hær med masse flittige små soldater. Hvor mange husker jeg ikke, men tipper på et sted mellom 50 og 150.000.

Vi antar at det var 85.000 soldater.
20.000 abdiserer, et par tusen sitter i forvaring i Afghanistan.
Et par tusen blir fraktet til Guantanamo Bay og andre KZ-leire.

Hvor mange soldater "mangler"?
Femti tusen? Pluss sivile. Pluss de som dør av sult...

Edit: Rimelig upresist reknestykke, men dere skjønner poenget mitt...
Sist endret av plumRad; 20. mars 2002 kl. 19:38.
Herren plumrad.. Hva for no muslimsk propaganda har du sett?
Abbonerer på "Time" magazine, men det er vel omtrent det eneste jeg følger fast med på av halvbalansert nyhetsstoff. Hehe... Kansje jeg tok litt av i de siste par postene? Skal skjerpe meg. Unnskyld. God bless y'all!

Lov å sette ting litt på spissen vel?

Edit: Men jeg mener fortsatt du tar feil når du sier at USA har "hjulpet" Afghanistan ved å gå til krig mot det, selv om et par ting har blitt mye bedre.
Sist endret av plumRad; 20. mars 2002 kl. 19:44.
USA har jo ikke vært i krig mot afganistan nå nylig. De har vært i krig mot Bin Laden som driver Al Qaida. Og Al Qaida igjen styrer/hjalp/ble hjelpt av Taliban. Derfor ble Taliban styret styrtet. USA sin nærmeste allierte(som også gjorde 80% av arbeidet) var jo Afganistans egen Nordallianse.

Og litt av det du skrev lenger opp om at Taliban stoppet borgerkrigen og slikt. Afganistan har faktisk ikke vært et helt stabilt land siden 1747. Men vi liker å tenke på Afganistan som et fredlig land før sovjet innvanderte(det var jo det forsåvidt også) i 1979. Da ble det mange gerilja grupper som Taliban. I 1989 trakk sovjet seg tilbake fra Afganistan men borgerkrigen fortsatte. Når sovjet hadde litt makt i Afganistan var det gruppa Najibullah som styrte, og de fikk hjelp av sovjet. Når sovjet da rykket ut tapte Najibullah stilling(1992 var de helt ute). Sibghatullah Mojadeddi tok da over styring i Afganistan og de hadde 2 relativt rolige år(1992-1994). Men da kom Mulah Mohamad Omar og føkket det meste. Et utklipp av en rapport som en professor har skrevet: His main aim is to deprive women of their basic humanitarian need.

*phew*
Sist endret av TipeX; 20. mars 2002 kl. 20:25.
Trekker meg tilbake og bøyer meg i støvet, TipeX...
Får gå og lese litt afghansk historie. Men at taliban fikk stabilisert landet viker jeg ikke fra... Vedrørende vår kjære professors utsagn er jeg enig, om ikke det var hans intensjon helt direkte så ble det i allefall sånn i praksis. Teokrati er en suggen styreform.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av TipeX
USA har jo ikke vært i krig mot afganistan nå nylig. De har vært i krig mot Bin Laden som driver Al Qaida. Og Al Qaida igjen styrer/hjalp/ble hjelpt av Taliban. Derfor ble Taliban styret styrtet. USA sin nærmeste allierte(som også gjorde 80% av arbeidet) var jo Afganistans egen Nordallianse.

Og litt av det du skrev lenger opp om at Taliban stoppet borgerkrigen og slikt. Afganistan har faktisk ikke vært et helt stabilt land siden 1747. Men vi liker å tenke på Afganistan som et fredlig land før sovjet innvanderte(det var jo det forsåvidt også) i 1979. Da ble det mange gerilja grupper som Taliban. I 1989 trakk sovjet seg tilbake fra Afganistan men borgerkrigen fortsatte. Når sovjet hadde litt makt i Afganistan var det gruppa Najibullah som styrte, og de fikk hjelp av sovjet. Når sovjet da rykket ut tapte Najibullah stilling(1992 var de helt ute). Sibghatullah Mojadeddi tok da over styring i Afganistan og de hadde 2 relativt rolige år(1992-1994). Men da kom Mulah Mohamad Omar og føkket det meste. Et utklipp av en rapport som en professor har skrevet: His main aim is to deprive women of their basic humanitarian need.

*phew*
Vis hele sitatet...
Ja, det er tydelig at du har peiling. Mer peiling en meg ihvertfall.
Jeg vil dog bare påpeke at sjølv om Al Qaida er nokså kjente for å være brutale i terrorangrep mot USA så har vi jo ikke hørt så mye om hva slags mennesker de var mot sitt eige land.
De har en god del syke tanker, men Nordalliansen... *huff*
Så hvor mye har då egentlig USA hjelpt Afganistan?

Tar jeg feil?
Better than thou.
Med nordalliansen så har kvinnene hvertfall lov til å gå på skole og slikt, og musikk er ikke ulovlig lengre (!!). Forøvrig er det ikke nordalliansen som styrer afganistan nå. Det er mange forskjellige parter som er satt sammen i en regjering mener jeg å huske. Og det skal være valg og shiz om et år eller to..?
a propos. nei, vent.

usa har kjøpt olje jevnt og trutt fra irak, også etter 11.sep. Irak landets (usa altså) 6. største oljeleverandør. 9% av US of A`s totale olje forbruk er olje de har kjøpt fra Irak. Siste halvår i fjord importerte amerikanerne 70% av den irakiske oljen. Det gjør usa til irakt viktigste kunde.
Hyll dobbeltmoralens trofaste sønner.
Som Carlo sier, det er ikke ren nordallianse som styrer nå men et blandings styre som var delvis plukket ut av FN og slike fjasete organisjoner.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Ah. Godt å høre.
Taliban var ikke serlig snille, men en ting skal de ha. Når de tok over landet ble nesten ingen kviner mishandlet og voldtat fordi her snakker vi religiøse fanatikere som mener at samleie bare skal skje innenfor eketeskapets fire vegger.

Hva tror dere soldatene i Nordaliansen gjorde?

BtW Han som ble president i Afganistan vet dere hva han gjorde før han ble valgt? Talsman for et av de støsrte olje selskapene i USA. Coincidence i don't think so.
Opprinnelig postet av Zalderach
Han som ble president i Afganistan vet dere hva han gjorde før han ble valgt? Talsman for et av de største olje selskapene i USA. Coincidence i don't think so.
Vis hele sitatet...
Fakta? Faen ass... Håper dette ikke er sant. Velvelvel, demokratiets soldater viser sitt sanne ansikt eller hva?
Sist endret av plumRad; 24. mars 2002 kl. 14:36.