Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2644
Er det noen her som har erfaring med slikt?
Er det kostnadsfritt og uproblematisk å registrere et enkeltmannsfirma med eneste hensikt å spare på husholdningsbudsjettet ved å kjøpe f.eks en kartong med varer man forbruker mye av?
Finnes mange engrosnettbutikker som også selger til privatpersoner, så du kunne sjekket de alternativene før du ordner deg ENK.

https://engrosnett.no/
Sist endret av Expialidocious; 21. juli 2023 kl. 18:12.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Finnes mange engrosnettbutikker som også selger til privatpersoner, så du kunne sjekket de alternativene før du ordner deg ENK.

https://engrosnett.no/
Vis hele sitatet...
Jeg har handla derfra men det er ikke helt den samme prisen som å kjøpe fra grossist der man må ha firma for å handle.
I teorien så er det ikke noe problem å opprette et enk og sålenge du er kredittverdig så kan du få konto og handle.
Men med firma følger det jo noe regnskap. Kan vel levere forenklet melding om du ikke har omsetning, men fortsatt ting å ta hensyn til.
Trådstarter
Sitat av Unsub Vis innlegg
I teorien så er det ikke noe problem å opprette et enk og sålenge du er kredittverdig så kan du få konto og handle.
Men med firma følger det jo noe regnskap. Kan vel levere forenklet melding om du ikke har omsetning, men fortsatt ting å ta hensyn til.
Vis hele sitatet...
Har man regnskapsplikt med enkeltmannsfirma og lav omsetning? Trodde det kun var større selskaper samt A/S som forpliktet denslags formaliteter.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Har man regnskapsplikt med enkeltmannsfirma og lav omsetning? Trodde det kun var større selskaper samt A/S som forpliktet denslags formaliteter.
Vis hele sitatet...
Slurv med begreper her. Du har bokføringsplikt som betyr at du MÅ føre regnskap. Regnskapsplikt betyr ikke bare bokføring men også innsending av årsregnskap, det slipper du. Inntill 50.000,- i omsetning kan føres direkte i selvmelding uten regnskap men du plikter å ta vare på alt av bilag.

Er jo fortsatt et gråsone luftslott dette. Du må uansett først overbevise myndighetene om at du driver næring, hvor skal du få din omsetning i fra? Du må jo ha en inntekt som dekker disse utgiftene du planlegger samt gir et overskudd. Et kurs for selvstendig næringsdrivende holdes av kommunen er kanskje en virkelighetssjekk.
Sist endret av Dough; 22. juli 2023 kl. 20:08.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Slurv med begreper her. Du har bokføringsplikt som betyr at du MÅ føre regnskap. Regnskapsplikt betyr ikke bare bokføring men også innsending av årsregnskap, det slipper du. Inntill 50.000,- i omsetning kan føres direkte i selvmelding uten regnskap men du plikter å ta vare på alt av bilag.

Er jo fortsatt et gråsone luftslott dette. Du må uansett først overbevise myndighetene om at du driver næring, hvor skal du få din omsetning i fra? Du må jo ha en inntekt som dekker disse utgiftene du planlegger samt gir et overskudd. Et kurs for selvstendig næringsdrivende holdes av kommunen er kanskje en virkelighetssjekk.
Vis hele sitatet...
OK. Men dersom man kun kjøper til eget forbruk så innebærer vel ikke det at man har hatt noen omsetning?
Er det da ulovlig å starte et firma med eneste hensikt å kunne kjøpe varer til engrospris for å spare på husholdningsbudsjettet?
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
OK. Men dersom man kun kjøper til eget forbruk så innebærer vel ikke det at man har hatt noen omsetning?
Er det da ulovlig å starte et firma med eneste hensikt å kunne kjøpe varer til engrospris for å spare på husholdningsbudsjettet?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke lovparagrafer her.

Du kan omformulere spørsmålet ditt. Det du spør om er om det er ulovlig å starte et firma med hensikt å gå underskudd.

Hvis du leser kravet for å starte næringsvirksomhet så er det en motstridelse.

For at en aktivitet skal godtas som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd.
Vis hele sitatet...
Kilde: altinn.no
Er jo fortsatt et gråsone luftslott dette. Du må uansett først overbevise myndighetene om at du driver næring, hvor skal du få din omsetning i fra? Du må jo ha en inntekt som dekker disse utgiftene du planlegger samt gir et overskudd.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ingen krav om at bedrifter må gå i overskudd. Og for feks ENK er det jo privatpersonen bak selskapet som er ansvarlig også for selskapets gjeld. Blir regninger betalt, null stress. Bedrifter som kun selger til de med org.nr trenger jo bare org.nummer og betaling.

Ingen trenger overbevise myndighetene om noe som helst. Det er kun et enkelt skjema i brreg som fylles ut også får du tildelt org.nr.

Så er det å forholde seg til reglene som gjelder, ta vare på bilag og føre opp inntekter og utgifter. Går det i minus må du dekke inn minuset privat. Om den som drifter selskapet får beskjed om å legge ned driften pga røde tall over tid så er det jo bare å gjøre det. Det blir ingen straff for røde tall. Og det vil jo mest sannsynlig gå mange år om det i det hele tatt noen gang kommer reaksjoner fra det offentlige. Vet om folk som har hatt ENK registrert på seg siden 90 tallet uten at de har gjort noe særlig business. Og foretakene står fortsatt.
Sist endret av _abc_; 23. juli 2023 kl. 00:12.
Uvaksinert 👍
Hadde enk fordi man måtte ha det for å få domenenavn. Dette er nok over 20 år siden. I å ble det slettet fordi det aldri har vært noe aktivitet på det. Kom bare ett brev fra brreg om at det blir slettet. Så null stress å registrere og bruke org nr til de som krever det. Gjorde absolutt ingen ting på disse 20 årene. Eneste ulempen er telefonselgere.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Feil. Det er ingen krav om at bedrifter må gå i overskudd.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt krav, ta på deg brillene. Jeg har ikke påstått noe annet enn at dette er gråsone og at jeg ikke kjenner lovparagrafene. Ordlyden er bare ikke til å ta feil av. Det er åpenbare krav til næringsvirksomhet og noe du bekreftet ved registering.

Drive næringsaktivitet
For at du skal kunne registrere et enkeltpersonforetak må du drive næringsaktivitet.
Næringsaktivitet er aktivitet som foregår over tid og som er egnet til å gi avkastning. Det er du som har fullt personlig ansvar for næringsaktiviteten i enkeltpersonforetaket ditt.

Driver jeg næringsaktivitet?
Disse punktene kan hjelpe deg å vurdere om du driver næringsaktivitet:

Hvilken aktivitet driver du? Kan du tjene penger på dette?
Hvor mye tid går med til å drive foretaket? Bruker du liten tid kan det tyde på hobbyaktivitet.
Hvor stor er den økonomiske omsetningen? Hvis denne er liten kan det tyde på at du ikke driver næringsaktivitet.
Aktiviteter som er rene engangshendelser eller hobbyaktivitet er ikke næringsaktivitet, og kan derfor ikke bli registrert som enkeltpersonforetak.
Vis hele sitatet...
Kilde brreg.no

Og enda en gang fra Samordnet registermelding:

Krav til næringsaktivitet
For at du skal kunne registrere et enkeltpersonforetak, må du drive næringsaktivitet. Du kan lese mer om hva næringsaktivitet er på Brønnøysundregistrene sine nettsider.

Et enkeltpersonforetak driver næringsaktivitet når aktiviteten
har omsetning som over tid kan gi overskudd
har en viss varighet, vanligvis lengre enn ett år
ikke er hobbyaktivitet eller enkeltstående oppdrag
Jeg bekrefter at aktiviteten jeg oppgir oppfyller kravene til næringsaktivitet
Vis hele sitatet...
Dette høres for meg veldig ut som krav. Om det er gjennomførbart, mye mulig det skal ikke jeg legge meg opp i.

Tips: Du kan jo ikke utleggsføre husholdningsvarene i dette ENK (dvs. du kan ikke gjøre det, det ville faktisk vært ulovlig) så ENK vil jo bare ligge brakk å gå i null. Skal det utgiftsføres så må det være relevant til den næring du ikke bedriver.

Alt her er åpenbart i strid med kravene så ja, gråsone og luftslott definitivt.
Nei du trenger ikke aktivitet i ENK, jeg har hatt et registrert siden 2010 og har hatt noen år der det ikke har vært noe aktivitet i det.

Jeg har også næringskoder som jeg aldri har brukt. F.eks har jeg utvikling av programvare som jeg har fiklet med som hobby men aldri gjort en eneste transaksjon med det.
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Nei du trenger ikke aktivitet i ENK, jeg har hatt et registrert siden 2010 og har hatt noen år der det ikke har vært noe aktivitet i det.

Jeg har også næringskoder som jeg aldri har brukt. F.eks har jeg utvikling av programvare som jeg har fiklet med som hobby men aldri gjort en eneste transaksjon med det.
Vis hele sitatet...
Har du hatt noen fordeler av dette ved å kjøpe varer til engrospris?

Sitat av Dough Vis innlegg
Det er definitivt krav, ta på deg brillene. Jeg har ikke påstått noe annet enn at dette er gråsone og at jeg ikke kjenner lovparagrafene. Ordlyden er bare ikke til å ta feil av. Det er åpenbare krav til næringsvirksomhet og noe du bekreftet ved registering.



Kilde brreg.no

Og enda en gang fra Samordnet registermelding:



Dette høres for meg veldig ut som krav. Om det er gjennomførbart, mye mulig det skal ikke jeg legge meg opp i.

Tips: Du kan jo ikke utleggsføre husholdningsvarene i dette ENK (dvs. du kan ikke gjøre det, det ville faktisk vært ulovlig) så ENK vil jo bare ligge brakk å gå i null. Skal det utgiftsføres så må det være relevant til den næring du ikke bedriver.

Alt her er åpenbart i strid med kravene så ja, gråsone og luftslott definitivt.
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare et krav som fører til at registreringen blir slettet og ikke noe mer.
Sist endret av Ingebrigt; 23. juli 2023 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Har du hatt noen fordeler av dette ved å kjøpe varer til engrospris?


Da er det vel bare et krav som fører til at registreringen blir slettet og ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Aldri prøvd, har drevet med å arrangere fester med noen kompiser, litt dj osv. Har fått rabatt på utstyr men det er pga bekjentskaper, ikke noe med firmaet å gjøre, og utstyr skrives av på skatten.

ENK består selv om du ikke har aktivitet som sagt. Aldri hørt om at det bare blir oppløst pga inaktivitet
Uvaksinert 👍
Det blir oppløst etter en stund. Snakker av erfaring.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det blir oppløst etter en stund. Snakker av erfaring.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på hvorfor erfaringen min sier det motsatte og altinn sier:
Et enkeltpersonforetak skal slettes hvis næringsvirksomheten opphører. Inntil du melder fra om sletting vil myndighetene legge til grunn at du har en virksomhet å rapportere om, og du må fortsatt leveres lovpålagte oppgaver og skjemaer.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.altinn.no/starte-og-driv...personforetak/
Uvaksinert 👍
Fikk dette i ett brev fra brreg på altinn.

https://imma.gr/121244x2ef11
Sitat av daffe Vis innlegg
Fikk dette i ett brev fra brreg på altinn.

https://imma.gr/121244x2ef11
Vis hele sitatet...
Såpass, i stand corrected!
Jævlig merkelig at de påstår noe annet på altinn.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Såpass, i stand corrected!
Jævlig merkelig at de påstår noe annet på altinn.
Vis hele sitatet...
Spørs vel helt hvordan mas leser. Det står klart og tydelig at et ENK skal slettes hvis næringsvirksomheten opphører…
Kan man starte ENK for å kunne skrive av på skatten osv ved kjøp av utstyr/verktøy og lignende? Feks starte noe fotorelatert, om man ofte kjøper fotoutstyr til seg selv, og for å handle hos steder som kun selger til firma?

Er helt nub på dette, men er det potensielle penger å spare/tjene på å starte ett enk/AS uten å egentlig ha noe man skal drive? Setter pris på de som orker å forklare dette til meg- som om jeg var 5 år.
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Kan man starte ENK for å kunne skrive av på skatten osv ved kjøp av utstyr/verktøy og lignende? Feks starte noe fotorelatert, om man ofte kjøper fotoutstyr til seg selv, og for å handle hos steder som kun selger til firma?

Er helt nub på dette, men er det potensielle penger å spare/tjene på å starte ett enk/AS uten å egentlig ha noe man skal drive? Setter pris på de som orker å forklare dette til meg- som om jeg var 5 år.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det gjelder foto, så er vel det sannsynlig at du f.eks kan registrere deg i div. nettbaserte stock-photo-selskaper og bruke det som skalkeskjul. Da er det bare å sende inn noen bilder der som bevis på at du driver en virksomhet. Muligens kan du vel da også slippe å betale moms for utstyret?

Finnes det forøvrig butikker som selger fotoutstyr kun til firma til reduserte priser? Har du en link?
Sist endret av Ingebrigt; 24. juli 2023 kl. 01:05.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg kan ikke lovparagrafer her.

Du kan omformulere spørsmålet ditt. Det du spør om er om det er ulovlig å starte et firma med hensikt å gå underskudd.

Hvis du leser kravet for å starte næringsvirksomhet så er det en motstridelse.


Kilde: altinn.no
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Feil. Det er ingen krav om at bedrifter må gå i overskudd. Og for feks ENK er det jo privatpersonen bak selskapet som er ansvarlig også for selskapets gjeld. Blir regninger betalt, null stress. Bedrifter som kun selger til de med org.nr trenger jo bare org.nummer og betaling.

Ingen trenger overbevise myndighetene om noe som helst. Det er kun et enkelt skjema i brreg som fylles ut også får du tildelt org.nr.

Så er det å forholde seg til reglene som gjelder, ta vare på bilag og føre opp inntekter og utgifter. Går det i minus må du dekke inn minuset privat. Om den som drifter selskapet får beskjed om å legge ned driften pga røde tall over tid så er det jo bare å gjøre det. Det blir ingen straff for røde tall. Og det vil jo mest sannsynlig gå mange år om det i det hele tatt noen gang kommer reaksjoner fra det offentlige. Vet om folk som har hatt ENK registrert på seg siden 90 tallet uten at de har gjort noe særlig business. Og foretakene står fortsatt.
Vis hele sitatet...

Dere har egentlig begge rett. I LENGDEN skal man tjene mer enn hva man ville gjort ved bare å drive som hobby virksomhet så noe inntjening skal man ha.

Men

Og dette er et stort men;

Er dere klar over hvor mange ENK som TAPER penger som får lov til prøve videre?

Firmaet vil bli slettet en eller annen gang og som en i tråden her sa tidligere det tok rundt 20 år :P

Men ja, over 30-50.000 kroner i året så slipper man dette. Har gjort dette selv for å få kjøpe elektroniske komponenter av firmaer som KUN selger til firmaer.
Akkurat når det gjelder foto, så er vel det sannsynlig at du f.eks kan registrere deg i div. nettbaserte stock-photo-selskaper og bruke det som skalkeskjul. Da er det bare å sende inn noen bilder der som bevis på at du driver en virksomhet. Muligens kan du vel da også slippe å betale moms for utstyret?
Vis hele sitatet...
Nei også bedriftene betaler moms. Men til bedrifter er det vanlig å gi pris eks mva fordi bedrifter med omsetning har "mva regnskap" de regner inngående mva mot utgående mva også må de enten betale differansen eller de får tilbake differansen.

Har du et ENK kun for fordeler med ENK som i ts sitt tenkte tilfelle betaler han mva på alt fordi han selger jo ingen varer og tjenester han har lagt moms på og derfor er det ingen differanse å regne på.