Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1477
Hei!
Har lyst å kjøpe meg en ATV.
Har lånt en 300cc i en periode nå, den er registrert som bil og har hvite skilter.
Når jeg ser på nett er de fleste registrert som T3A eller T3B. Jeg har bare førerkort kl. B.

Ta denne som ett eksempel: https://www.p-lindberg.no/produkter/...inkl-montering

Den har en sperre på 42km/t, er det mulig å omregistrere den til tung sykkel eller bil slik at jeg lovlig kan kjøre i 80km/h på motorvei med sertifikat kl. B?

Mitt budsjett er på rundt 50k, om noen har forslag eller tips til veien videre setter jeg veldig pris på det. Den trenger absolutt ikke være ny bare den er i god stand og jo mindre elektronisk som kan bli ødelagt jo bedre.

Trenger at den kommer seg fram i ulent tereng så må ha 4 hjuls drift, ønsker ramme foran og bak der det kan stroppes fast last og ønsker hengerkrok, winch er ikke nødvendig men hadde absolutt vert kjekt å ha, tenker 250cc+.

Fant ikke noe underforum der denne posten passet så legger den her

EDIT:
Denne hadde vert perfekt men den er registrert som T3A.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=301479446
Sist endret av utepaanordnes; 4. mai 2023 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Du kan kjøre de med B ja, selv de som er registrert som motorsykkel.
Sitat av daffe Vis innlegg
Du kan kjøre de med B ja, selv de som er registrert som motorsykkel.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg beskrev det litt dårlig.
Jeg trenger at den lovlig kan kjøre i 80km/h på motorvei og at jeg kan kjøre den på kl. B. Nesten alle jeg finner er registrert som traktor og da har de fartssperre på 45km/h eller 60km/h
Uvaksinert 👍
Da må du finne en som er registrert som motorsykkel eller en T3B med ABS da de vel er godkjent for 80-100

105 km/t er vist de som er traktor registrert med abs.
Sist endret av daffe; 4. mai 2023 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har lov til å kjøre traktor på motorvei hvis den kan kjøre fortere enn 40 km/t. Det gjelder derimot ikke hvis det står forbudsskilt for traktor - da er det forbudt å kjøre der med traktor uavhengig av hvor fort de kan kjøre. Om du kan kjøre traktorregistrert ATV med fartssperre på 60 km/t på veier med forbudsskilt mot traktor er jeg derimot usikker på.
Du kan få fjernet fartssperren på disse. Da går de kanskje 70-80, avhengig av motor selvfølgelig. Sjansen for å bli tatt med dette er vel relativt mager, med mindre du blåser igjennom en fartskontroll.

Ellers ville jeg heller ha funnet en som er registert som mc, da har du ingen begrensninger på fart. Og som sagt over her, de ka kjøres på klasse b. T3 kan vel også kjøres på klasse b så lenge "traktoren" ikke overstiger 2500kg eller 3500kg. Husker ikke eksakt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for svar alle sammen, har blitt litt klokere nå
Sitat av boiled taco Vis innlegg
Du kan få fjernet fartssperren på disse. Da går de kanskje 70-80, avhengig av motor selvfølgelig. Sjansen for å bli tatt med dette er vel relativt mager, med mindre du blåser igjennom en fartskontroll.

Ellers ville jeg heller ha funnet en som er registert som mc, da har du ingen begrensninger på fart. Og som sagt over her, de ka kjøres på klasse b. T3 kan vel også kjøres på klasse b så lenge "traktoren" ikke overstiger 2500kg eller 3500kg. Husker ikke eksakt.
Vis hele sitatet...
Har vært inne på tanken og det frister veldig, det er jo stor forskjell i pris på traktorregistrert ATV med fartsperre på 60km/h og en som er registrert som bil/MC.
Får jo fletta nye T3B ATVer for 50k, mens en 15år gammel ATV som er registrert som bil/MC koster rundt det samme.

Er det bare kravet til bedre bremser som gjør at de blir mye dyrere eller er det en avgiftsgreie som gjør traktor billigere en bil siden det sikkert pr. definisjon er ett arbeidsredskap og ikke ett kjøretøy?

Hvis jeg eventuelt skulle kjøpe en traktor registrert ATV og fjerne fartsperren, vil bremsene være gode nokk eller bør jeg skifte de ut; og hvor mye sliter jeg om jeg skulle være med i en ulykke og de ser at fartssperren er fjernet?

Har egentlig ikke noe problem med å kjøre i 60km/t men føler det blir litt risikabelt i ett så lite kjøretøy på motorvei, vil heller ikke være en plage for andre trafikanter.
Har egentlig ikke noe problem med å kjøre i 60km/t men føler det blir litt risikabelt i ett så lite kjøretøy på motorvei, vil heller ikke være en plage for andre trafikanter.
Vis hele sitatet...
Er den registrert som traktor kan du ikke kjøre på motorvei.....selv om den topper 60. Du blir nok raskt stoppet og bøtelagt da, kanskje tar de også lappen fra deg.
Sist endret av _abc_; 13. mai 2023 kl. 17:51.