Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1910
Ser det står diverse om Ryanair i avisene om dagen og det meste med unntak av knalltall er negativt. En kabinansatt tjener for eksempel 140.000 i året. Flyr selv ofte med Ryanair av den enkle grunn at det er billig og "funker" greit, prater allikevel en del med kamerater som av prinsipp ikke flyr med Ryanair pga. etiske aspekter rundt arbeidsforhold og moral om at disse forholdene ikke er gunstige. Men utover at de ansatte får dårlig lønn ser jeg virkelig ingen grunn til å ikke benytte meg av tjenesten. Jeg mener også at det er staten og Eu's ansvar og regulere arbeidsforholdene til å bli mest mulige humane.

Hva er det som er rett og galt i forhold til Ryanair? og har vi som forbrukere noe ansvar ovenfor dårlige arbeidsforhold og sosial dumping?
Ryanair er flyverdenens Haliburton eller Enron og fortjener enhver kritikk de kan få. Folk blir sparket eller omplassert til Polen hvis de organiserer seg, folk jobber for luselønn selv om de har base i Norge og de betaler selv for goder som er selvsagte i et demokratisk arbeidsliv som Norge burde være. Det er i tillegg godt kjent i flybransjen at pilotene generelt sett er godt under snittet, spesielt hvis det skjer uforutsette hendelser. De skrøyt nylig av at de ansatte en nitten år gammel "pilot" noe som er en falitterklæring og ikke noe å være stolte av.

Om du velger å fly med Ryanair får være din sak, men vit at du bidrar til å ødelegge lønnsvilkårene til en bransje som allerede er på vei ned i avgrunnen. "Har vi som forbrukere noe ansvar"? Selvsagt har vi det.
seimannen's Avatar
Trådstarter
Det finnes jo helt klart fordeler med ryanair også, konsekvensen er at de ansatte ikke har noen jobb. Ser også at en kabinansatt fra Estland feks tjener godt over snittet i hjemlandet. I tillegg er jo generelt folks negative holdning noe skapt av tabloide overskrifter.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Det finnes jo helt klart fordeler med ryanair også, konsekvensen er at de ansatte ikke har noen jobb. Ser også at en kabinansatt fra Estland feks tjener godt over snittet i hjemlandet. I tillegg er jo generelt folks negative holdning noe skapt av tabloide overskrifter.
Vis hele sitatet...
Men problemet er jo at man ikke betaler lønninger som er levbare i det landet man er basert i. At man som polsk flyansatt skal tjene en polsk flylønn, men bo i Norge er jo noe som åpenbart ikke fungerer.

At du argumenterer med at en slavejobb er bedre enn ingen jobber ikke noe jeg kjøper uten videre.

Hvis det skal være lov å hevde det så er man på en farlig ond spiral for alle yrkesgrupper.

De som har jobber må jobbe trygt, ha en lønn man kan leve av og rettferdige vilkår. Det vil si at en polakk nødvendigvis tjener mindre enn en nordman dersom de jobber hvert sitt land, mens man må tjene det samme som de andre i det landet man er i når man er arbeider i andre land.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Det finnes jo helt klart fordeler med ryanair også, konsekvensen er at de ansatte ikke har noen jobb. Ser også at en kabinansatt fra Estland feks tjener godt over snittet i hjemlandet. I tillegg er jo generelt folks negative holdning noe skapt av tabloide overskrifter.
Vis hele sitatet...
Konsekvensen av at den kabinansatte ikke har jobb i et utsugerselskap som Ryanair er at den kabinansatte har jobb i et ordentlig selskap som ikke behandler sine ansatte som søppel. Michael O'Leary har sagt at "Ryanair er et bra selskap, fordi hvis de ansatte var misfornøyd hadde de bare sluttet". Dette er en logikk som ikke henger på greip. Europa er inne i en økononomisk krise med enorm arbeidsledighet, ikke bare i østblokkland men også i tidligere "vestlige" og "rike" land. Michael O'Leary utnytter krisen og arbeidsledigheten på det groveste ved å behandle folk som dritt og å betale dem deretter, mens han selv sitter på toppen og håver inn milliarder til sin egen private konto. Hvis folk slutter er det alltid ti tusen andre som står i kø for å få jobben, og gjerne til bittelitt lavere lønn enn den forrige. Folk må slutte å akseptere at kapitalismen skal fungere på denne måten.

Om Ryanair er verre behandlet av pressen enn andre er vanskelig å si, men Michael O'Leary sin PR-kampanje funker uansett meget bra og media biter på hver eneste gang mannen åpner kjeften.

Min påstand samt til folk som jobber i bransjen er at den neste store flyulykken i Europa kommer til å skje med et lavkostselskap. Det kan bli Ryanair eller Easyjet, eller det kan bli med Monarch, Wizz Air eller Vueling.
Sist endret av DonTomaso; 29. mai 2013 kl. 23:09.
seimannen's Avatar
Trådstarter
Ser den skumle smittefekten denne kostnadspressingen ryanair har på andre flyselskaper. Sier ikke at vi skal tilbake til gullalderen til sas hvor pilotene fløy 1 gang i uka med millionlønn, men forstår at kostnadspressingen som fører til lange dager for piloter går utover sikkerheten. Ryanair har forøvrig hatt en rekke nestenulykker så utelukker heller ikke at det kommer til å skje noe ganske snart.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Min påstand samt til folk som jobber i bransjen er at den neste store flyulykken i Europa kommer til å skje med et lavkostselskap. Det kan bli Ryanair eller Easyjet, eller det kan bli med Monarch, Wizz Air eller Vueling.
Vis hele sitatet...
Delvis enig. Hvilke tanker har du om Norwegian i forhold til sikkerhet? Og dere andre?
Sist endret av aeon_illuminate; 29. mai 2013 kl. 23:17.
seimannen's Avatar
Trådstarter
Norwegian føler jeg er noe bedre på sikkerhet med norske piloter etc. Allikevel er det en klar tendens i hele industrien at pilotene må jobbe lenger for å presse kostnadene og tilby konkurransedyktige priser. Det er jo helt klart at det ikke er noe gunstig med piloter som sovner bak spakene.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Norwegian føler jeg er noe bedre på sikkerhet med norske piloter etc. Allikevel er det en klar tendens i hele industrien at pilotene må jobbe lenger for å presse kostnadene og tilby konkurransedyktige priser. Det er jo helt klart at det ikke er noe gunstig med piloter som sovner bak spakene.
Vis hele sitatet...
Norwegian har da mange utenlandske ansatte. Senest i går satt jeg i et fly med dansk pilot og spansk kabinpersonale. De har lavere lønn enn Ryanairs ansatte.

Folk må slutte å sutre over lønnsnivået til Ryanair.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2602809.ece
Sist endret av Freakaholic; 29. mai 2013 kl. 23:42.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Har et spørsmål til de som er veldig kritiske til Ryanair:
Gjelder dette kun Ryanair eller stiller du like krav til norske lønninger/arbeidsforhold til de som feks lager telefonen din også? For hadde ikke forbrukeren et ansvar?
For meg virker det som all kritikk mot Ryanair stopper for de fleste når man skal bestille en flytur.

Sett med norske øyne kan både lønns og arbeidsvilkårene virke hårreisende, men dette er tydlig noe som er akseptert av arbeidstageren ellers ville de ikke jobbet der.
Man må også huske på at de skatter til Irland og ikke Norge, så de beholder en større del av pengene de tjener selv.

Ja, DonTomaso du har riktig når du sier at arbeidsledigheten er stor i europa, men er det ikke da bra at et firma som Ryanair ansetter folk, imotsettning til feks SAS som sier opp tusentalls. Og lønningene i Ryanair har kun steget i de siste årene, noe som heller ikke kan sies om SAS.
At Ryanair tjener mye penger må da også være positivt da det sikrer videre drift og ansettelser.

Jeg er helt enig i at Ryanair kan kritiseres for mye, kanskje veldig mye. Men de leverer akkurat det markedet ønsker seg, nemlig vanvittige lave priser.

Noen som må være djevelens advokat her
Det må være et organ som tar seg av den forhandlingen. Vi har ikke noe ansvar, vi vil ha det billig. Hva med de som har dårlig råd, skal ikke de få fly?

Det er klart at arbeidere kan nekte å jobbe der, men det vil alltid finnes noen som vil tjene 140.000 i året, selv om det er dårlige villkår, når de kommer fra en nesten falleferdig gård i Latvia.

Så det må være et statlig organ som regulerer. Blir det gjort? Hvis ikke, hvorfor ikke?
Sist endret av Taurean; 30. mai 2013 kl. 00:07.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Konsekvensen av at den kabinansatte ikke har jobb i et utsugerselskap som Ryanair er at den kabinansatte har jobb i et ordentlig selskap som ikke behandler sine ansatte som søppel. Michael O'Leary har sagt at "Ryanair er et bra selskap, fordi hvis de ansatte var misfornøyd hadde de bare sluttet". Dette er en logikk som ikke henger på greip. Europa er inne i en økononomisk krise med enorm arbeidsledighet, ikke bare i østblokkland men også i tidligere "vestlige" og "rike" land. Michael O'Leary utnytter krisen og arbeidsledigheten på det groveste ved å behandle folk som dritt og å betale dem deretter, mens han selv sitter på toppen og håver inn milliarder til sin egen private konto. Hvis folk slutter er det alltid ti tusen andre som står i kø for å få jobben, og gjerne til bittelitt lavere lønn enn den forrige. Folk må slutte å akseptere at kapitalismen skal fungere på denne måten.

Om Ryanair er verre behandlet av pressen enn andre er vanskelig å si, men Michael O'Leary sin PR-kampanje funker uansett meget bra og media biter på hver eneste gang mannen åpner kjeften.

Min påstand samt til folk som jobber i bransjen er at den neste store flyulykken i Europa kommer til å skje med et lavkostselskap. Det kan bli Ryanair eller Easyjet, eller det kan bli med Monarch, Wizz Air eller Vueling.
Vis hele sitatet...
Riktignok er Ryanairs ansatte ansatt i Irland og må leve etter reglene der, men blir ansatte behandlet for dårlig vil det tilslutt komme ut. En ser det både når det gjelder østeuropeere som jobber 20 meter over bakken uten sikring for 50 kr timen her i Norge, og i andre land selv med risken for å få sparken hengende over seg. Jeg har ikke sett så alt for mange Ryanair-ansatte som har klagd på vilkårene der, så så ille tviler jeg på at det er. Som en også ser i lønnstatstikken under tjener de kabinansatte i Ryanair ikke så alt for dårlig i forhold til det generelle lønnsnivået i Irland heller. For ikke å snakke om skattenivået.

Ellers håper jeg at du kan begrunne dine mistanker om at lavprisselskapene har dårligere sikkerhet enn andre. Vet at det har vært et par saker om at de fyller litt lite drivstoff, men i de sakene har de også fulgt lover å regler når det gjelder reserve, som bør være nok.

Personlig tror jeg heller mye av kritikken Ryanair og andre lavprisselskaper får skyldes at store selskaper som SAS ol ikke har klart å omstille seg til 2000 tallet, hvor en ikke ser på en flyreise som annet enn en transportetappe. Vi er ikke så interessert i herremåltider, kaffe, te osv ombord lengre. Ei heller å ta med 30kg baggasje når en skal få en kjapp tur. Og selv om kabinansatte jobber på fly, utfører de ikke så alt for mye mer enn en vanlig resturantansatt på bakken.