Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3120
En kompis leier en leilighet og har bodd der ca 4 måneder, plutselig skal huseier ha depositumet han slapp å betale før han flyttet inn, det står depositum skal betales i leiekontrakten ! Men ble ikke nevnt når han flyttet inn, kan husseier kreve der 4måneder senere ? merk at leietager fikk kontrakt som han ikke signerte og leverte tilbake, så huseier har ikke kontrakt, hvilke regler gjelder ?
Har han ikke kontrakt kan huseiger kaste han på gata om han ikke betaler...
Sikkert kult å leige hos noen når en ikke har kontrakt..
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Har han ikke kontrakt kan huseiger kaste han på gata om han ikke betaler...
Sikkert kult å leige hos noen når en ikke har kontrakt..
Vis hele sitatet...
leietager har kontrakt, huseier har ikke!
om ikke leietageren hadde hatt så hadde vel husleieloven gjeldt ?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Har han ikke kontrakt kan huseiger kaste han på gata om han ikke betaler...
Sikkert kult å leige hos noen når en ikke har kontrakt..
Vis hele sitatet...
Nei, huseier kan ikke bare kaste vedkommende på gata.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
leietager har kontrakt, huseier har ikke!
om ikke leietageren hadde hatt så hadde vel husleieloven gjeldt ?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan bare den ene parten i et kontraktsforhold ha kontrakt, og den andre ikke? Selvmotsigelse!

Er det et leieforhold her? Siden leietakeren har flyttet inn og sannsynligvis betalt månedsleie i denne perioden så er det hevet over enhver tvil at leietaker bor der, og dermed også er det et leieforhold tilstede.

Om leietaker og utleier da ikke har en signert avtale er det standard vilkårene i husleieloven som gjelder.

Det som er juridisk spesielt her er at leietaker sannsynligvis har fått en kontrakt som det skal signeres på, som ikke ble signert og returnert og utleier glemte å få i retur. Spørsmålet da er om vilkårene i kontrakten gjelder(siden det var åpenbart disse som utleier ville ha med) eller om det er vilkårene i husleieloven som gjelder. Her kommer eg til kort så eg kan ikke gi noen fasit.

Men det er uten tvil et leieforhold tilstede, og utleier kan ikke kaste leietaker ut uten videre.
Kan han ikke betale depositum som vanlig folk? Huseieren er jo bare ute etter litt sikkerhet, noe som de fleste skjønner.
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Kan han ikke betale depositum som vanlig folk? Huseieren er jo bare ute etter litt sikkerhet, noe som de fleste skjønner.
Vis hele sitatet...
Enig! Oppfører kompisen din seg som ett normalt individ får han igjen pengene uansett.
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Kan han ikke betale depositum som vanlig folk? Huseieren er jo bare ute etter litt sikkerhet, noe som de fleste skjønner.
Vis hele sitatet...
det var det jeg sa også, men han påstår at han ikke trenger å betale deposutum siden han ikke skrev noen kontrakt og at siden han har bodd der 4 måneder!

Og jeg mener at huseieren kan kreve å få signert kontrakt og depositumet når han vil, men fant ikke noe på internett som jeg kan vise han
Sist endret av Notoneofthem; 22. februar 2012 kl. 12:00.
om han nekter betale inn depositum så er det vel kontrakts brudd,

du skriver : merk at leietager fikk kontrakt som han ikke signerte og leverte tilbake, så huseier har ikke kontrakt, hvilke regler gjelder ?

har "kompisen" din signert leie kontrakta eller ikke? if not så har han jo teoretisk sett ikke noe sted og leie...
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
om han nekter betale inn depositum så er det vel kontrakts brudd,

du skriver : merk at leietager fikk kontrakt som han ikke signerte og leverte tilbake, så huseier har ikke kontrakt, hvilke regler gjelder ?

har "kompisen" din signert leie kontrakta eller ikke? if not så har han jo teoretisk sett ikke noe sted og leie...
Vis hele sitatet...
vel er absolutt ingen krav til at mann skal ha en skriftelig kontrakt når mann leier en bolig!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel er absolutt ingen krav til at mann skal ha en skriftelig kontrakt når mann leier en bolig!
Vis hele sitatet...
Nei, men da gjelder standardvilkårene i husleieloven.
http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc...6-017.html&3-5
Avtalen skal gjøres skriftlig dersom en av partene forlanger det. Dette følger av husleielovens § 1-4.

Hva gjelder depositumet, er dette et fravikelig krav som må foreligge ved inngåelse av avtalen, se § 3-5. Jeg forstår det sånn at det står i kontrakten at depositum skal betales, og jeg lurer derfor på hva som faktisk er avtalt. Dersom leietaker har gitt uttrykk for at han aksepterer betingelsene i kontrakten, er det i teorien uinteressant hvorvidt den er signert eller ikke. Det som er avtalt muntlig er bindende. Dersom det på intet tidspunkt har blitt avtalt annet enn at leietaker skal leie, og kontrakten har blitt ignorert fullstendig, kan jeg vanskelig se at huseier har særlig mye han skulle ha sagt. I alle tilfeller er det uansett tåpelig av huseier å levere fra seg nøkkelen før alle forhold er i orden, inkludert signering av kontrakt.
Nå fikk jeg flashback til tomme tønner....
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Avtalen skal gjøres skriftlig dersom en av partene forlanger det. Dette følger av husleielovens § 1-4.

Hva gjelder depositumet, er dette et fravikelig krav som må foreligge ved inngåelse av avtalen, se § 3-5. Jeg forstår det sånn at det står i kontrakten at depositum skal betales, og jeg lurer derfor på hva som faktisk er avtalt. Dersom leietaker har gitt uttrykk for at han aksepterer betingelsene i kontrakten, er det i teorien uinteressant hvorvidt den er signert eller ikke. Det som er avtalt muntlig er bindende. Dersom det på intet tidspunkt har blitt avtalt annet enn at leietaker skal leie, og kontrakten har blitt ignorert fullstendig, kan jeg vanskelig se at huseier har særlig mye han skulle ha sagt. I alle tilfeller er det uansett tåpelig av huseier å levere fra seg nøkkelen før alle forhold er i orden, inkludert signering av kontrakt.
Vis hele sitatet...
vel eneste som ble avtalt muntlig i følge min kompis var husleie og hvor mye denne skulle være på og når han kunne flytte inn, depositum ble ikke nevnt!

Etter to måneder kom huseier med en kontrakt som han sa leietageren måtte signere og at han kom tilbake senere og skulle hente den, noe huseieren aldri gjorde!

I kontrakten står det at 32000kr skal betales i depositum, husleien til kompisen min er på 8000 pr måned

og nå to måneder etter det igjen så krever huseieren kompisen min med utkastelse hvis han ikke betaler dem 32000kr innen 14 dager
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel eneste som ble avtalt muntlig i følge min kompis var husleie og hvor mye denne skulle være på og når han kunne flytte inn, depositum ble ikke nevnt!

Etter to måneder kom huseier med en kontrakt som han sa leietageren måtte signere og at han kom tilbake senere og skulle hente den, noe huseieren aldri gjorde!

I kontrakten står det at 32000kr skal betales i depositum, husleien til kompisen min er på 8000 pr måned

og nå to måneder etter det igjen så krever huseieren kompisen min med utkastelse hvis han ikke betaler dem 32000kr innen 14 dager
Vis hele sitatet...
I så fall er det helt greit. Utleier kan kreve at det skal skrives kontrakt, men han har ikke mulighet til å endre vilkårene. Se for øvrig forbrukerrådets sider om depositum dersom dere vil ha noe som støtter det.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
I så fall er det helt greit. Utleier kan kreve at det skal skrives kontrakt, men han har ikke mulighet til å endre vilkårene. Se for øvrig forbrukerrådets sider om depositum dersom dere vil ha noe som støtter det.
Vis hele sitatet...
ah der ser det ut som om kompisen min har rett og jeg har tapt en kasse med pepsi max
32 000 kr og 8000 kr i mnd tilsvarer 3 måned sikkerhet for huseieren. Er det ikke slik at han får tilbake disse 32k når han flytter igjen? Er jo et depositum.
Sitat av xcitu Vis innlegg
32 000 kr og 8000 kr i mnd tilsvarer 3 måned sikkerhet for huseieren. Er det ikke slik at han får tilbake disse 32k når han flytter igjen? Er jo et depositum.
Vis hele sitatet...
jo han for dem igjen med renter, han har penger men er av typen gidder ikke hvis mann ikke må. og en sta liten j..

han mener at huseieren skulle fortalt om depositumet før han flyttet inn og fikk husnøklene
32/8 blir 4. Altså fire måneders depositum. Ikke en uvanlig sum, men når man ikke har 32k er det mye.

Depositum skal tilbakebetales når leieforholdet avsluttes, med fratrekk av evnt skader/utlegg som man blir enige om.

Men husk for guds skyld å bruke depositumskonto om det skulle bli aktuelt å betale depositum. Det høres ikke ut på huseier som at det er tenkt.
Opprettelse av depositumskonto
Ved inngåelse av leieforholdet er det normalt å opprette en depositumskonto,
dette som sikkerhet for utleieren, ved leietakers sviktende evne eller vilje til å
betale. Dette må imidlertid være avtalt mellom deg og utleieren. Utleieren kan ikke i ettertid kreve at det opprettes en depositumskonto.
Vis hele sitatet...
Kilde: Jussformidlingen.no
Sitat av xcitu Vis innlegg
32 000 kr og 8000 kr i mnd tilsvarer 3 måned sikkerhet for huseieren. Er det ikke slik at han får tilbake disse 32k når han flytter igjen? Er jo et depositum.
Vis hele sitatet...
32 000 tilsvarer 4 måneders husleie. Noe som er ulovelig høyt å ta i depositum.

Huseier kan maks kreve 24 000.
Hvor står dette?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
32 000 tilsvarer 4 måneders husleie. Noe som er ulovelig høyt å ta i depositum.

Huseier kan maks kreve 24 000.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at det er lovlig med maks 3 x husleie som depositum?
Kan gå med på at det som er mest normalt er 3 ganger husleie, men sånn som jeg har skjønt det så kan utleier kreve opp til 6 mnd`er husleie, som depositum.

"Depositum er et pengebeløp som leietaker etter avtale med utleier, stiller som sikkerhet for skyldig husleie og andre krav som kan oppstå etter leieavtalen. Depositumet kan ikke være større enn seks ganger månedlig husleie."

Til topic, "Krever utleier at leier skal betale inn depositum på utleiers egen konto, eller at leier skal betale depositumet kontant, kan leier alltid nekte det. Vær oppmerksom på at avtale om depositum må inngås samtidig med inngåelsen av selve leieavtalen. Utleier kan ikke etter at leieavtalen er inngått, forlange at leietaker deponerer et pengebeløp."
Sist endret av Hightime; 22. februar 2012 kl. 23:51.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Hvor har du det fra at det er lovlig med maks 3 x husleie som depositum?
Kan gå med på at det som er mest normalt er 3 ganger husleie, men sånn som jeg har skjønt det så kan utleier kreve opp til 6 mnd`er husleie, som depositum.

"Depositum er et pengebeløp som leietaker etter avtale med utleier, stiller som sikkerhet for skyldig husleie og andre krav som kan oppstå etter leieavtalen. Depositumet kan ikke være større enn seks ganger månedlig husleie."

Til topic, "Krever utleier at leier skal betale inn depositum på utleiers egen konto, eller at leier skal betale depositumet kontant, kan leier alltid nekte det. Vær oppmerksom på at avtale om depositum må inngås samtidig med inngåelsen av selve leieavtalen. Utleier kan ikke etter at leieavtalen er inngått, forlange at leietaker deponerer et pengebeløp."
Vis hele sitatet...
Du har rett, jeg beklager. Det er 6 måneders husleie som er maksimalt. Dersom husleien stiger i løpet av leieperioden kan også depositumet stige. Det er leieboer som har krav på renter. Det er også ulovelig å betale depositum kontant eller overføre det til leietakers personlige konto (det skal oppføres en egen depositum konto)

http://www.lbf.no/include/default_te...icle&Key=22104
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Du har rett, jeg beklager. Det er 6 måneders husleie som er maksimalt. Dersom husleien stiger i løpet av leieperioden kan også depositumet stige. Det er leieboer som har krav på renter. Det er også ulovelig å betale depositum kontant eller overføre det til leietakers personlige konto (det skal oppføres en egen depositum konto)

http://www.lbf.no/include/default_te...icle&Key=22104
Vis hele sitatet...
Jeg f.eks måtte betale mitt depositum direkte til utleier, cash som bare fy, -før jeg fikk nøkkelen til min hybel. Dette var for et par år siden.

I mellomtiden røk et lite vindusglass etter at jeg prøvde å åpne det forrige vinter(midtvinters), etter dusjing. Vi er pålagt å lufte badet etter dusjing btw hvis noen lurte.. Dermed da kom huseieren med en "håndverker"(anførselstegn fordi håndverkeren kom og jobbet i 22-23tiden) - og min regning på dette var 1500.- for alt ...
Spurte om depositumet tar det vel(?) - jajaja, null problem, depositumet tar det hele. Betalte inn 3,5K på depositumet ved start.

1 år etterpå krangler vi fremdeles om at jeg bør "forsterke" depositumet med de 1500kr for vindusglasset, slik at huseier kan ha det som "sikkerhet" i tilfelle ikke betalt husleie. Aldri har jeg hørt om at man bør innbetale depositum mer enn èn gang..!

Etter et par runder med Jushjelpa i Midt-Norge får jeg vite at hele denne praksisen til huseieren er ulovlig og jeg kan i teorien kreve depositumet tilbakebetalt umiddelbart!
I tillegg er det noe annet/enda mer grimsgrums med vedkommende huseier jeg ikke gidder å nevne her&nu, ikke spes alvorlig, snakk om bare generell penge-kynisme.

Btw 2; hvorfor jeg bor der ennå? vel det er ganske rimelig, og samtidig vanskelig å finne annet så fryktelig fort. Dårlig tid iom at jeg driver med mange andre ting er årsak 2. Men jeg er nok ute snart!

Btw 3; IKKE LEI HOS GAMLE FOLK, nye studenter altså! Gamle folk er de mest kjipeste.
Sist endret av aeon_illuminate; 23. februar 2012 kl. 17:11.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg f.eks måtte betale mitt depositum direkte til utleier, cash som bare fy, -før jeg fikk nøkkelen til min hybel. Dette var for et par år siden.

I mellomtiden røk et lite vindusglass etter at jeg prøvde å åpne det forrige vinter(midtvinters), etter dusjing. Vi er pålagt å lufte badet etter dusjing btw hvis noen lurte.. Dermed da kom huseieren med en "håndverker"(anførselstegn fordi håndverkeren kom og jobbet i 22-23tiden) - og min regning på dette var 1500.- for alt ...
Spurte om depositumet tar det vel(?) - jajaja, null problem, depositumet tar det hele. Betalte inn 3,5K på depositumet ved start.

1 år etterpå krangler vi fremdeles om at jeg bør "forsterke" depositumet med de 1500kr for vindusglasset, slik at huseier kan ha det som "sikkerhet" i tilfelle ikke betalt husleie. Aldri har jeg hørt om at man bør innbetale depositum mer enn èn gang..!

Etter et par runder med Jushjelpa i Midt-Norge får jeg vite at hele denne praksisen til huseieren er ulovlig og jeg kan i teorien kreve depositumet tilbakebetalt umiddelbart!
I tillegg er det noe annet/enda mer grimsgrums med vedkommende huseier jeg ikke gidder å nevne her&nu, ikke spes alvorlig, snakk om bare generell penge-kynisme.

Btw 2; hvorfor jeg bor der ennå? vel det er ganske rimelig, og samtidig vanskelig å finne annet så fryktelig fort. Dårlig tid iom at jeg driver med mange andre ting er årsak 2. Men jeg er nok ute snart!

Btw 3; IKKE LEI HOS GAMLE FOLK, nye studenter altså! Gamle folk er de mest kjipeste.
Vis hele sitatet...
Nå er jo 3.5k en rimelig liten summ som depositum, men som tidligere nevnt har du med full rett kunnet nekte betale dette i cash rett til huseier da dette ikke er lov..Depositum skal stå på en egen konto der du ska ha full summ tilbake + renter, ved utflyttelse..
Så langt du ikke har ødelagt innventar/ikke betalt x mnd`ers husleie etc.

Angående punkt nr 3 så har jeg litt andre erfaringer med og leie av litt eldre folk..Bodde selv rundt 7-8 mnd`er i underetasjen til en eldre herre, meget hyggelig fyr =)
Ble både spilt musikk litt utover natta, vorsh/nach x ganger uten at denne karen brydde seg det fnugg.
Grunnet div tull som jeg rotet meg opp i, i den perioden så ble husleia til tider 1 uke+ forsinket..Dette tok han helt med knusende ro & var fortsatt samarbeidsvillig/hyggelig hver gang jeg snakket med ham
Karen ba meg til og med opp på middag/kaffe med jevne mellomrom! =)

Så på akkurat det punktet tror jeg man kan møte på akkurat like mange kjipe utleiere enten det være unge eller eldre mennesker
Sitat av Hightime Vis innlegg
Nå er jo 3.5k en rimelig liten summ som depositum, men som tidligere nevnt har du med full rett kunnet nekte betale dette i cash rett til huseier da dette ikke er lov..Depositum skal stå på en egen konto der du ska ha full summ tilbake + renter, ved utflyttelse..
Så langt du ikke har ødelagt innventar/ikke betalt x mnd`ers husleie etc.

Angående punkt nr 3 så har jeg litt andre erfaringer med og leie av litt eldre folk..Bodde selv rundt 7-8 mnd`er i underetasjen til en eldre herre, meget hyggelig fyr =)
Ble både spilt musikk litt utover natta, vorsh/nach x ganger uten at denne karen brydde seg det fnugg.
Grunnet div tull som jeg rotet meg opp i, i den perioden så ble husleia til tider 1 uke+ forsinket..Dette tok han helt med knusende ro & var fortsatt samarbeidsvillig/hyggelig hver gang jeg snakket med ham
Karen ba meg til og med opp på middag/kaffe med jevne mellomrom! =)

Så på akkurat det punktet tror jeg man kan møte på akkurat like mange kjipe utleiere enten det være unge eller eldre mennesker
Vis hele sitatet...
Jaja er vel egentlig så som så med eldre utleiere, man finner gode og dårlige overalt, men poenget mitt var at de veit langt mindre om husleie-reglene generelt sett enn eksempelvis 40-50åringer som leier ut, og i tillegg er ekstra gnien på pengene, så du får liten fleksibilitet - pluss at småreparasjoner eller andre småting som trengs kan evt være litt krevende for dem.
Her også, på forumet har mange av de som klager på husleie-saker eldre, firkantete folk.

Men for å gjøre det veldig klart så er det slett ikke regelen over hele fjøla, men det har en tendens til å bli slik! Men man kan jo alltids finne eksempler på begge sider av saken.

Ang depositumets størrelse er det egentlig ikke lite når man tenker på at hybelen og bokollektivet generelt var i praksis umøblert, og tilflytterne sørget for mye av møbleringen og å utstyre kjøkken og bad, slik at det ble levelig.
SLik at det var ikke akkurat mye å ødelegge.

Hadde jeg f.eks presset huseier til å overføre depositumet på en slik "nøytral" depositumskonto hadde jeg fått høre det for å si det mildt ^^ , kjeft hadde jeg og de andre her fått i fleng.

Så nå har jeg ikke ringeste peiling på om huseier har brukt depositumspengene på eget forbruk f.eks.. Ikke tør jeg å spørre, mannen er en svært aggressiv, gammel mann.
Jeg og de andre her har hatt opptil flere ganger kontakt med Jushjelpa og advart huseier med dem.

<Vær svært forsiktig når du skal ta og leie hos noen, forbered i lang tid framover hvis du skal flytte til nytt sted, og vær like selektiv på leieobjekt som huseierne er på leietakere> -- er mitt råd til dere!

[CENTER]__________[/CENTER]
*edit1; "Slik at det ikke akkurat var mye å ødelegge" (..)
Sist endret av aeon_illuminate; 23. februar 2012 kl. 19:47.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jaja er vel egentlig så som så med eldre utleiere, man finner gode og dårlige overalt, men poenget mitt var at de veit langt mindre om husleie-reglene generelt sett enn eksempelvis 40-50åringer som leier ut, og i tillegg er ekstra gnien på pengene, så du får liten fleksibilitet - pluss at småreparasjoner eller andre småting som trengs kan evt være litt krevende for dem.
Her også, på forumet har mange av de som klager på husleie-saker eldre, firkantete folk.

Men for å gjøre det veldig klart så er det slett ikke regelen over hele fjøla, men det har en tendens til å bli slik! Men man kan jo alltids finne eksempler på begge sider av saken.

Ang depositumets størrelse er det egentlig ikke lite når man tenker på at hybelen og bokollektivet generelt var i praksis umøblert, og tilflytterne sørget for mye av møbleringen og å utstyre kjøkken og bad, slik at det ble levelig.
SLik at det var ikke akkurat mye å ødelegge.

Hadde jeg f.eks presset huseier til å overføre depositumet på en slik "nøytral" depositumskonto hadde jeg fått høre det for å si det mildt ^^ , kjeft hadde jeg og de andre her fått i fleng.

Så nå har jeg ikke ringeste peiling på om huseier har brukt depositumspengene på eget forbruk f.eks.. Ikke tør jeg å spørre, mannen er en svært aggressiv, gammel mann.
Jeg og de andre her har hatt opptil flere ganger kontakt med Jushjelpa og advart huseier med dem.

<Vær svært forsiktig når du skal ta og leie hos noen, forbered i lang tid framover hvis du skal flytte til nytt sted, og vær like selektiv på leieobjekt som huseierne er på leietakere> -- er mitt råd til dere!

[CENTER]__________[/CENTER]
*edit1; "Slik at det ikke akkurat var mye å ødelegge" (..)
Vis hele sitatet...
Kjenn dine rettigheter er vel mer riktig å si.
Jeg ville aldri godtatt å betale kontant, eller overføre penger til deres privatekonto.

En jeg leide hos da jeg var 17 jobbet faktisk som advokat og ville ha innbetalt penger på den kontoen vi overførte husleien til, for at det var enklere. Det ble så mye styr å opprette en egen konto. Selv om det var bare 3000 han skulle ha i depositum nektet jeg dette og ba pent om at en egen konto ble opprettet. Noe det også ble. De jeg skulle bo i kollektiv med hadde ingen anelse om at det han prøvde på var ulovelig. Jeg fant det også betenkelig at han som jobbet som advokat i det hele store kunne foreslå noe slikt. Det beviser vel også at alle som har studert juss ikke kan lovverket inn og ut slik de en gang burde.

Hva angår skader som skjer i leieboligen mens du bor der:

Muggsopp:
Muggsopp i en leieleilighet vil som regel innebære at det er en mangel i husleielovens forstand. Når det er mangler ved en leilighet kan man ha krav på følgende:

Retting av mangelen
Avslag i leie
Erstatning
Holde leie tilbake helt eller delvis
(Du kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene du har mot utleieren som følge av mangelen. Dersom du deponerer den ubetalte leien i banken, og gir utleier beskjed om dette, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling.)
(Jeg holdt selv tilbake leien i en bolig jeg bodde i for omlag 1 år siden pga mugg. Boligen var heller ikke utleie godkjent. I teorien skylder jeg han 3000,- men jeg har nektet å betale det, og såvidt jeg vet har jeg loven på min side. Da det var han som leide ut ulovlig)

Vannskader:
En leietaker har varslingsplikt når han oppdager skader som må utbedres umiddelbart for å unngå ytterligere skader. Vannskader vil være en skade som normalt må utbedres umiddelbart. Leietaker kan bli erstatningsansvarlig ved brudd på varslingsplikten og dermed kan det trekkes fra depositumet.

Reperasjoner og vedlikehold:
Når du flytter ut, har utleieren krav på at boligen leveres tilbake i den stand den var før leieforholdet ble inngått.

Dersom du ikke sier fra om skader som det haster med å reparere, kan utleier kreve at du dekker en eventuell reparasjon. Dette gjelder for eksempel hvis en vannskade har ødelagt et gulv, og skaden kunne vært unngått om du hadde varslet huseieren tidligere.

Huseier har krav på erstatning hvis du ødelegger noe. Dersom du for eksempel er skyld i merker etter sigarettglør på gulvet, kan huseier kreve at du betaler for sliping og lakkering av gulvet. Er boligen slitt på grunn av vanlig slitasje og aldring, er det huseieren selv som må besørge eventuell oppussing.

Utleier plikter å holde boligen i den stand som følger av avtalen, og han må sørge for nødvendig vedlikehold for at mangler ikke kan oppstå. Det kan f.eks. være taktekking, maling, utskiftning av slitte bygningsdeler og vesentlige reparasjoner. Leietakers ansvar er, når ikke annet er avtalt, begrenset til vedlikehold av dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og utstyr og inventar som ikke er en del av den faste eiendommen.

I den boligen jeg bodde når jeg var 17 ga vi beskjed om alt tidlig.
Det var et gammelt hus og ting ble ødelagt ganske ofte. Håndtaker som datt av, do/dusj som ble tett. Vaskemaskin sluttet å fungere osv. Han dekket alt.
Hva angår do som er tett tror jeg det er egne regler for om det er du eller utleier som skal betale kostnader utav hvor doen er tett.

Les mer her: http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/faqs
Sist endret av kn^tte; 23. februar 2012 kl. 22:58.
FOrsåvidt enig med deg der Kn^tte, men igrunn er det ikke heller sånn at huseierne som driver med dette mer eller mindre på heltid bør vite om reglene mye bedre enn skarve studenter??
Klart vi bør vite (endel) om sånt, men det er ikke akkurat heller noe vi egentlig burde behøve å tenke/bekymre altfor mye/hele tiden over - derav velge hvor man vil være leietaker med omhu, ikke sant!? (:

Jaja, jeg har hatt min andel av mangel i bolig, feks radiator som ikke funka i sept/okt(dæven!), andre har hatt noe muggproblemer pluss at alle vi brukte og må betale ekstra (!), 25kr, for en vaskemaskin som halvveis funka.
Det meste der har vi ordna i, med endel strev sjølsagt.

Jeg kunne velge å ikke betale/holde tilbake leie, men ved et par anledninger var jeg sein med leia, men jeg sa på forhånd at det skulle bli betalt seint, og ville vel egentlig opprettholde et nogenlunde greit leiforhold, så jeg lagde ikke mye bråk...
....Advokater kan vel være ganske sleipe på den fronten. Jeg tipper de som oftest kjenner lovverket inn og ut hvis de er utleiere appåtil. Men de holder seg i gråsona eller innafor loven. Sjelden svart hos de folkene - er mitt tips.


Hightime; folk er forskjellige, og du traff på en realt bra utleier. Faktisk er det en god del av dem ute , også her i Trondheim der mange ser det som en gullgruve å kunne få studenter til å leie hos seg. Et sånt et leieforhold som du hadde er da bare bra og gjør studietiden (eller hva enn du gjør) mye hyggeligere . Hehe middag og greier!

Som du sa kunne du jo betale ei uke eller to etter fristen hvis du evt ikke hadde penger. Det kunne jeg og vi andre her bare et par ganger maks. "det viktigste er at penga kommer inn, drit ellers i resten"- er mantraet desverre.
Vel -uansett er jeg ute snart og på et helt annet sted der det ikke er griske utleier som holder hus..
Sist endret av aeon_illuminate; 23. februar 2012 kl. 23:39.
Det er så sjukt mye ubrukelige folk. Intensjonen har hele tiden vært at det skal innbetales depositum. Hvis din venn nekter håper jeg inderlig at huseier kaster han på hue og rævva ut en isklad kald natt.

Er det bare her på freak eller har "ungdom" generelt så vanskelig med å forholde seg til en verden hvor man faktisk har plikter og ikke bare kan sitte og ta i mot?
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det er så sjukt mye ubrukelige folk. Intensjonen har hele tiden vært at det skal innbetales depositum. Hvis din venn nekter håper jeg inderlig at huseier kaster han på hue og rævva ut en isklad kald natt.

Er det bare her på freak eller har "ungdom" generelt så vanskelig med å forholde seg til en verden hvor man faktisk har plikter og ikke bare kan sitte og ta i mot?
Vis hele sitatet...
Ja det håper jeg inderlig fordi da gjør han noe ulovelig. Er kun namsmannen som har lov til å kaste ut noen!