Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3261
Hei, jeg fylte 18 for ikke så lenge siden, og da fikk jeg 100'000. Jeg skal begynne å studere om et år, og lurer på hvordan jeg skal spare pengene fornuftigst mulig. Om det vil lønne seg å bruke pengene under studiene, og dermed ta opp mindre studielån, eller om det er mer gunstig å sette dem på en slik boligsparingskonti, eller hva? Jeg har tenkt å bestille en time hos DNBnor, men har lyst til å høre meg litt om først
Helst ingen userriøse svar.

På forhånd takk
Tror studielån er det billigste lånet du kan ha, så jeg ville ikke brukt pengene på skole.
Hva skal du studere?
enig med uflaks her. Studilån er det billigste lånet og du vil spare mye penger i renter ved å bruke de 100k i å invistere i bolig senere! sett det på en BDU-konto hos dnb!
Studielånet er rentefritt så lenge du studerer. Sett de 100 000 på høyrentekonto og bruk de til å betale ned en stor del av lånet når du er ferdig.

Du kan også sette de inn på en BSU-konto å få bedre lånevilkår når du skal entre boligmarkedet.
Sist endret av Jaso; 5. april 2011 kl. 15:14.
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
enig med uflaks her. Studilån er det billigste lånet og du vil spare mye penger i renter ved å bruke de 100k i å invistere i bolig senere! sett det på en BDU-konto hos dnb!
Vis hele sitatet...
BSU er bra når du jobber, dessuten kan du spare maks 20 000,- i året. En ting som er bra med BSU er at du får totalt 4tusen i skattefradag om du har spart maksbeløpet. Det er ikke vits å spare på BSU om du ikke skatter.

Min anbefaling til trådstarter; La det ligge på en sparekonto med gode renter.
Sist endret av mo3; 5. april 2011 kl. 15:19.
Det beste er nok å sette det på høyrentekonto helt til du skal kjøpe et sted å bo.
Hvert år så kan du ta av denne kontoen (eller andre oppsparte midler) for å fylle opp BSU-kontoen (som har best rente, pluss at det gir skattefritak dersom du tjener penger).

Studielånet er det beste lånet (dersom du ikke stryker noen fag), ettersom du da vil få omgjort 40 % av lånesummen til stipend (altså at du kun skal betale tilbake 60 % av det du har lånt).

PS: Husk å ikke ha for mye på konto eller tjene for mye når du får stipend/lån.
Disse grensene er generelt høye, så det er nok ingen fare med mindre du jobber veldig mye (100 000 kr per år ca), eller har mye penger i banken (230 000 per år ca).
Sjekk www.lanekassen.no for korrekte summer.
Sett pengene i aksjer. BSU er ikke noe poeng med mindre du betaler skatt, og vanlige bankinskudd har så lav rente at det blir spist opp av inflasjonen. Hvis du ikke har peiling på aksjer så kjøp et billig indexfond. For å redusere risikoen bør du spre investeringen over tid. F.eks så kan du kjøpe for 10.000 kroner hver 3. måned fremover.

F.eks kan du bruke XACT OBX som følger hovedindeksen på oslo børs.
hadde gått for BSU når du først har pengene, men du kan bare sette inn 20 000- i året dessverre. Sett av tilsvarende, i et respektabelt aksjefond eller høyrentekonto. Da gjenstår 60 000,- om du ikke har førerkort eller bil er ikke dette en dårlig investering, men i disse dager er det langt ifra en god invistering.

Resten av penge ville jeg brukt på noe som ikke går ned i verdi!
petterpan2: det kan være en idè å sette penger i aksjer, men dette er ikke noe han begi seg ut på uten grundig veiledning og kunnskap

jeg vil anbefale deg å ta en tur til rådgiver i banken.. spørsmålet er hvor lenge du skal ha pengene stående til sparing; fond kan være en mulighet om du er villig til å ta litt risiko, det finnes en hel rekke fond, men lav beta (risiko): disse kan du trygt spare i uten å risikere å gå på en smell... men det som kan være litt surt her at den årlige avkastningen av og til kan ligge under effektiv sparerente. men om du absolutt bare vil ha pengene hundre prosent trygt så foreslår jeg at du går til banken og ber om en høyrentekonto: du kan presse frem en enda høyere rente om du "låser" pengene på kontoen i en X gitt tid, da du ikke kunne ta ut pengene før denne datoen, men du vil kunne få en høyere rente enn normalt. Men renten er fortsatt lav, så jeg vil nesten anbefale deg å sette noen penger i fond da selv lavrisiko fond nå vil ha en høyere avkastning enn bankrente..


om du absolutt skal begi deg ut på aksjer vil jeg anbefale deg å kjøpe noen av tungvekterne innen oslo børs, og oslobørs er i en stor grad preget av olje/råvare, da disse er høyest representert på OSE - ikke kjøp aksjer med en kjent høy risiko, og husk at aksjer bør innehaes over en lengre periode med mindre man har relativt stor kjøpskapital
Sist endret av tanx; 5. april 2011 kl. 15:32.
Problemet med BSU er som nevnt at du kun kan sette inn 20.000 i året. Men, du kan putte de på en høyrentekonto og få nesten like mye renter som på en BSU. Skandiabanken har ihvertfall en høyrekonto med innskudd over 100.000,-, da har du ingen binding eller noe som helst, og får veldig god rente. Men, da kan du ikke sette 20k inn på BSU, da vil du få dårlig rente på resten av beløpet.

Studielån er det billigste du kan ta, så ta lån der, også sparer du pengene til du skal på boligmarkedet!
BSU er idiotisk å benytte seg av når man er student.

En høyrentekonto er rette veien å gå, i tillegg til fult lån ifra lånekassen.

Lånet er rentefritt så lenge du går på skolen, og du får 40% fjernet når du består eksamen som nevnt tidligere.
En høyrente konto gir deg mer tilbake enn det alle andre former for sparing gjør, om du ikke er heldig å treffer på rett aksje.

Når du starter å jobbe for fult, så sett pengene over til BSU i løpet av en 5-11 års periode (f.eks 10k ifra kontoen og 10k ifra lønnen hvert år), og kos deg med skattefradrag i tillegg til renter.
Lånet betaler du gradvis nedover, istedet for å ta alt på en gang. Du finner ikke bedre rente på et lån så.
sp1ffy's Avatar
Trådstarter
Mange bra svar her, takk, takk Utifra det jeg har lest nå burde jeg ta studielån som om jeg ikke hadde pengene, sette de mulige 20'000 inn på en BSU, og resten på en høyrentekonto?
Jeg har ikke helt skjønt hvilke fordeler BSU gir, men noe slikt som at man får bedre lånebetingelser siden banken ser du er flink til å spare?

Sitat av RonaTa Vis innlegg
Hva skal du studere?
Vis hele sitatet...
Har peilet meg inn på siv.ing i trondheim
Sist endret av sp1ffy; 5. april 2011 kl. 15:41.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det beste er nok å sette det på høyrentekonto helt til du skal kjøpe et sted å bo.
Hvert år så kan du ta av denne kontoen (eller andre oppsparte midler) for å fylle opp BSU-kontoen (som har best rente, pluss at det gir skattefritak dersom du tjener penger).

Studielånet er det beste lånet (dersom du ikke stryker noen fag), ettersom du da vil få omgjort 40 % av lånesummen til stipend (altså at du kun skal betale tilbake 60 % av det du har lånt).

PS: Husk å ikke ha for mye på konto eller tjene for mye når du får stipend/lån.
Disse grensene er generelt høye, så det er nok ingen fare med mindre du jobber veldig mye (100 000 kr per år ca), eller har mye penger i banken (230 000 per år ca).
Sjekk www.lanekassen.no for korrekte summer.
Vis hele sitatet...
Pengene du har på konto, inkluderer det gjeld? Om du feks har 100k i egne oppsparte penger, +150k som du har spart fra studielån, vil det si at du får mindre støtte? Eller er det kun de 100k som telles?


Sitat av Blackkoz Vis innlegg
BSU er idiotisk å benytte seg av når man er student.
.
Vis hele sitatet...
Det er det da vel ikke? Ihvertfall ikke om du jobber nok ved siden av til at du betaler mer enn 4k i skatt i året. Hvis du jobber mindre enn det er det vel bare å tilpasse innskuddet på BSU-kontoen slik at du ikke går glipp av noe skattefradrag.
Sist endret av Invisible Elf; 5. april 2011 kl. 15:44.
Sett pengene inn i aksjefond og la dem vokse over tid. Sjekk feks. https://www.skagenfondene.no/

Skagen Kontiki er et fond med årlig avkastning på 11,42% de siste 5 årene.
Litt mer gunstig enn bankrente på 3-4%
4,25% rente hos Nordax Finans
Det knuser nok "høyrente"-konto fra DnB..

Hadde satt en del av summen der ihvertfall!
Sitat av sp1ffy Vis innlegg
Jeg har ikke helt skjønt hvilke fordeler BSU gir, men noe slikt som at man får bedre lånebetingelser siden banken ser du er flink til å spare?
Vis hele sitatet...
Riktig.

BSU-kontoene har ofte veldig høy rente (på linje med høyrentekontoer) og gir et pekepinn på at du er en så ansvarlig person at du klarer å spare penger fast. Så bra er BSU-kontoer at de kommer med en rekke begrensninger for å ikke være for store pengesluk for bankene.

* Pengene du setter inn på kontoen *MÅ* brukes til boligrelaterte formål. Bryter du den avtalen må skattefradrag tilbakebetales.
* Etter du har tatt ut penger for første gang vil du ikke kunne sette inn mer, eller i alle fall mister du retten til skattefradrag.
* Man kan kun opprette én BSU-konto per person per liv.

Når det er sagt, så er det få ting som er så gunstig som å motta penger for å spare penger til noe du nærmest garantert vil trenge senere. Opptil 4000kr i skattefradrag for å være fremtidsbevisst OG høy rente oppå der igjen er kanskje det mest gunstige du kan få til. Når du senere skal ta opp lån er det også utrolig kjekt å kunne vise til at du er flink til å spare og stiller med noe sikkerhet selv.
Sist endret av Dyret; 5. april 2011 kl. 17:34.
Ikke bruk pengene til å studere med, det går kun til pils og fyll, tro meg Bsu er genialt. Det er flere og flere banker som krever at man må ha 10% av lånesummen i egenkapital for å få f.eks lån til hus. Men ikke sett inn alt på en bsu konto med en gang, sett inn minstebeløpet (tror det er 25000 i året for å få 4000kr i skatteavdrag). Gjør det slik så du får mest mulig ut av hver krone du setter inn. Men hvis du er ute etter å formere pengene er det greit å investere i ting som alltid har hatt en konstant vekstkurve f.eks gull, våpen og diamanter.
Hvis du er villig til å ta noen sjanser kan det være mye å hente ved å kjøpe gull.

Stiger alltid i verdi.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Ikke bruk pengene til å studere med, det går kun til pils og fyll, tro meg Bsu er genialt. Det er flere og flere banker som krever at man må ha 10% av lånesummen i egenkapital for å få f.eks lån til hus. Men ikke sett inn alt på en bsu konto med en gang, sett inn minstebeløpet (tror det er 25000 i året for å få 4000kr i skatteavdrag). Gjør det slik så du får mest mulig ut av hver krone du setter inn. Men hvis du er ute etter å formere pengene er det greit å investere i ting som alltid har hatt en konstant vekstkurve f.eks gull, våpen og diamanter.
Vis hele sitatet...
Rettelse for BSU: maksimalt sparebeløp er 20k per år, dette gir et skattefradrag på 4000,-, du kan maksimalt spare 150000 på BSU, dette kan dog forentes.

Om du skal investere i gull vil kurven på kortsikt variere, men i det lange løpe (gjerne flere tiår) stige... Volatiliteten på gull er lav.