Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1827
Jeg lurte på om det er normalt at en skal i avhør selvom anmelder har trukket saken?
Både ja og nei, ikke umulig at politiet har tatt opp saken selv om anmeldelsen er trukket. Har skjedd flere ganger før.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Både ja og nei, ikke umulig at politiet har tatt opp saken selv om anmeldelsen er trukket. Har skjedd flere ganger før.
Vis hele sitatet...
Kan ikke tenke meg det ettersom politiet ikke kan ha noe beviser annet en anmelders forklaring. Hvordan er det lurt å tre fram i en slik sak? Altså når en møter i avhør!
Du trenger ikke si noen ting i et avhør, på generelt basis kan det nok lønne seg å ikke forklare seg, men det kommer helt an på sakens størrelse og art. Det er forøvrig heller ikke ulovlig å glemme noe.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du trenger ikke si noen ting i et avhør, på generelt basis kan det nok lønne seg å ikke forklare seg, men det kommer helt an på sakens størrelse og art. Det er forøvrig heller ikke ulovlig å glemme noe.
Vis hele sitatet...
Gjelder en mild voldsepisode. Kan en bruke det at en var full som et argument på at en ikke husker? Anmelder har trukket saken uansett.!
Sitat av rein123 Vis innlegg
Gjelder en mild voldsepisode. Kan en bruke det at en var full som et argument på at en ikke husker? Anmelder har trukket saken uansett.!
Vis hele sitatet...
Selv om jeg hater det stygge trynet ditt for å sloss, så er det nok i din beste interesse og bruke retten til å nekte å forklare deg, eller si at du ikke husker. Hvis anmelder virkelig har trukket tilbake anmeldelsen så gavner det overhodet ikke deg å innrømme noe.
Kommer litt an på saken med som oftes er det lurest og holde kjeft og si minst mulig for purken har en tendens til å surre rundt på historien og lure deg med vanskelige spørsmål når du først har forklart deg.

Og hvis anmelder har trukket saken er det lite mulig at du blir tat in til avhør med mindre det er en mer alvorlig sak
Sitat av Geordie Vis innlegg
Selv om jeg hater det stygge trynet ditt for å sloss, så er det nok i din beste interesse og bruke retten til å nekte å forklare deg, eller si at du ikke husker. Hvis anmelder virkelig har trukket tilbake anmeldelsen så gavner det overhodet ikke deg å innrømme noe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ble anmeldelse trukket tilbake? Var det fordi hun ble truet med enda mere juling?
Sitat av rein123 Vis innlegg
Kan ikke tenke meg det ettersom politiet ikke kan ha noe beviser annet en anmelders forklaring. Hvordan er det lurt å tre fram i en slik sak? Altså når en møter i avhør!
Vis hele sitatet...
Anmelders forklaring "forsvinner" ikke selv om saken "trekkes", som du sier.

Fornærmede har her tydeligvis trukket påtalebegjæringen, og vil ikke nødvendigvis ha deg dømt. Politiet kan da fortsatt forfølge saken, i hvert fall hvis de mener at det foreligger allmenne hensyn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drQ Vis innlegg
Fornærmede har her tydeligvis trukket påtalebegjæringen, og vil ikke nødvendigvis ha deg dømt. Politiet kan da fortsatt forfølge saken, i hvert fall hvis de mener at det foreligger allmenne hensyn.
Vis hele sitatet...
Eg tillet meg å stille eit lite spørsmål som oppfølging her eg.

Korleis vil retten sjå på det at påtalebegjæringa er trekt? Vil det verke i formildande retning, eller vil ikkje rette legge vekt på det i heile teke vanlegvis? Eg ser for meg at i ei voldssak så har politiet ei svekka sak om påtalebegjæringa blir trekt...
Skal du i avhør og politiet ikke har konkrete beviser på deg, holder du kjeft. Dem kan holde deg i maks 4 timer. Skulle du derimot få f.eks et forelegg for det du har gjort, nekter du å skrive under på det. Be om å få saken din opp i en domstol, noen uker seinere blir saken etter all sannsynlighet (ihvertfall dersom det kun dreier seg om "en liten voldsepisode") henlagt, da politiet sjelden/aldri har ressurser til å betale bl.a reiseutlegg og andre utgifter
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Hvorfor ble anmeldelse trukket tilbake? Var det fordi HUN ble truet med enda mere juling?
Vis hele sitatet...
^^

Hvor fikk du "hun" fra?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg tillet meg å stille eit lite spørsmål som oppfølging her eg.

Korleis vil retten sjå på det at påtalebegjæringa er trekt? Vil det verke i formildande retning, eller vil ikkje rette legge vekt på det i heile teke vanlegvis? Eg ser for meg at i ei voldssak så har politiet ei svekka sak om påtalebegjæringa blir trekt...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle ha noen stor betydning, er det noen spesielle momenter du tenker på?

Det er jo relativt typisk at begjæringen trekkes f.eks. ved husbråk. Der anmeldelsen leveres i forslått tilstand timen etter at mannen er tauet inn, men trekkes dagen etter, for da er han verdens beste... Eller at det skyldes trusler. Det kan derfor være gode grunner til å få saken opp.

Problemet ligger vel kanskje mest i at det er en person som faktisk trekker begjæringen, og normalt en som vil være ganske viktig. Det er jo fort gjort at saken "glemmes" da, i hvert fall når det skal vitnes. Men bilder/legerapporter vil kunne tale sitt tydelige spor. Er anmeldelsen tatt i mot skikkelig, inneholder den også en forklaring. Den vil fortsatt kunne leses opp i retten, med noen unntak som sannsynligvis ikke er så praktiske i dagliglivet.


Det er også et poeng at det kreves allmenne hensyn. Ta f.eks. en kikk på siste ledd i "klassikeren" legemsfornærmelse http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#228.

Her er kanskje litt av kjernen i spørsmålet ditt? En legemsfornærmelse vil ofte kunne være ubetydelig, og ikke noe å forfølge uten fornærmedes begjæring.
Hvis politiet likevel velger å forfølge saken, foreligger det allmenne hensyn som tilsier at det er nødvendig med påtale. I praksis vil nok dette "oppveie" den ulempen det er at begjæringen trekkes.
Politiet kan anmelde om fornærmede ikke gjør det. Hørt om flere voldsepisoder hvor fornærmede ikke har turt å anmelde hvor da politiet har anmeldt.
Sitat av serop Vis innlegg
Politiet kan anmelde om fornærmede ikke gjør det. Hørt om flere voldsepisoder hvor fornærmede ikke har turt å anmelde hvor da politiet har anmeldt.
Vis hele sitatet...
Jepp, så det de har kommet fram til er at politiet kan fortsatt velge å anmelde han. Men var det ikke beviser i anmeldelsen som bilder osv, og personen som anmelde forholdet til å begynne med ikke vil snakke så tror jeg politiet har tynt grunnlag. Det er heller ikke sikkert politiet følger opp saken etter at anmeldelsen er trukket, til å begynne med.